Peranan Blogger dalam Masyarakat ..

by - Jumaat, Julai 01, 2011

 

" Baru-baru ini saya ada terbaca satu artikel tentang pengaruh blog di Pakistan. Di Pakistan, blog yang ada dijangka mencecah 3.4 juta dari segi bilangan. Seperti di tempat lain, blog menghubungkan antara individu dengan komuniti dalam penyampaian journal, berita, informasi, gambar dan pendapat. Microsoft juga ada menganjurkan debat yang membincangkan aspek teknologi yang menjadikan seseorang blogger tu "reliable" dan "resourceful".

Artikel tersebut membuatkan saya terfikir semula bahawa digital journalism ini merupakan satu medium yang kuat dalam penyebaran idea. Persoalan yang timbul sekarang ialah bagaiman para blogger dapat "monetize" atau mengawal penulisan untuk memastikan tanggungjawab menyebarkan sesuatu idea yang positive kepada pembaca terjaga. Tambahan pula apa yang disampaikan kadang-kala menjadi "national interest". Etika sebagai bloggers juga sesuatu yang perlu dititikberatkan sebab mereka memegang kuasa penuh atas penulisan yang dibuat.

Jadi, saya harap pembaca yang terbaca entry ini dapat mengupas sedikit pendapat tentang entry ni terutamanya kepada para blogger yang dah lama berkecimpung dalam arena blog. "  - ASRAF

 

Hurm... Seperti yang blogger tau , apa yang yg mereka tulis didalam blog mereka , mereka perlu bertanggungjawab 100% .. Jika benar dan bermanfaat tulisannya , Alhamdulillah .. berkongsi maklumat .. Tapi jika punya unsur unsur negatif , maka perlulah dia tanggung segalanya samada di dunia dan juga akhirat ..

Seperti aku ... Jika ada entri yang berkaitan dengan sesuatu isu isu besar , aku akan pastikan aku menyampainya dengan penuh berhati hati .. Cuba mengelakkan seperti berat sebelah mahupun mencari salah sedangkan keadaannya adalah sebaliknya ..

Seperkara lagi , aku yang juga penjawat awam perlu berhati hati .. Bukan kerana risaukan dibuang kerja.. Rezeki Allah ada di mana mana.. Aku tak kisah pon cuma taknak orang disekeliling aku terlibat sama ..

Bagi blogger yg lain lak , nasihat aku cuma satu .. hati hati dalam entri korang .. Mmg sedap dapat trafik.. tapi antara trafik yang sdg masuk tu , memerhatikan segala tindak tanduk korang.. Kalau hati kering , ok .. kalau sebaliknya ??

Bagi aku kan , peranan blogger lebih menarik jika menyampaikan segala berita dan maklumat terkini yang berada di keliling mereka.. Barulah kita tau sesuatu yang kita tak tau .. kalau pakat ramai ramai dok main isu artis , politik yang sama tajuk beritanya , agak kurang universal la kan ? Pi mai pi mai tang tu je.. betul tak ? Sesekali tak per la kan ? ...

Sekadar pendapat kecil aku ..

You May Also Like

11 comments

  1. saya pun kdg2 risau takut tergelincir dalam menulis blog so mengharapkan teguran, pandangan & nasihat dari semua kalau2 ada yg slh & silap.
    BERITA BAIK UNTUK BLOGGER. PENYUMBANG TRAFFIC KE BLOG DENAI HATI AKAN DI BAYAR

    BalasPadam
  2. Saya bertanggungjawab 100% dgn peraduan yg saya cipta sekarang di blog saya http://biarbetulblog.blogspot.com/2011/07/jom-minum-milo-secara-sihat.html
    Contest jom minum milo secara sihat

    BalasPadam
  3. impak penulisan blogger kepada masyarakat sgt besar.. tak kira la yg dia tulis tu fakta atau auta.. segelintir pembaca akan menerima bulat2. jadi terpulang kepada kebijaksanaan pembaca untuk menilai dan sentiasa mencari kebenaran...

    Entri terbaru, pilih je mana yang korang nak baca:
    1. Bangunan Bersejarah di Kota Kinabalu - Menara Jam Atkinson
    2. Friendster Bertukar jadi 'Gamester'
    3. Serius Cute Giler Video si Selena Gomez Terkejut Jumpa Shia LaBoeuf

    BalasPadam
  4. info yg baik.. kdg3 takot nak buat entry sensitip.. bahaya.. baik cari topik2 selamat.. hihi

    BalasPadam
  5. erm, nasihat yg baik..
    tpi kekadang tu risau jgak,takut2 bla kte menulis ni blh mnyentuhkan mana2 pihak.

    http://www.my-shopping2u.com/2011/07/apa-itu-zina-hati.html

    BalasPadam
  6. Blog Dapur Tanpa Sempadan pun kene jaga2 dalam bagi resipi sedap2 yang betul untuk makanan, inikan blog yang sampaikan isu semasa yang melibatkan orang sekeliling ..

    Terima kaseh untuk pendapat tu. :D

    BalasPadam
  7. cik suha juga nak main peranan (^_^)

    jom sama-sama meriahkan Thought Friday..berkongsi idea mengenai Islam,sama2 beroleh manfaat

    Mari kita cetuskan fenomena, biarlah Thought Friday kita dpt melawan Wordless Wednesday milik barat

    pautan :

    http://suhasimplelife.blogspot.com/2011/07/thought-friday-new-trend.html

    http://suhasimplelife.blogspot.com/2011/07/thought-friday-1.html

    cepat!sebelum sabtu menjelma (^_^)

    BalasPadam
  8. betul2..saya tak gemar sangat bagi berita yang biasa..saya bagi sesuatu untuk direnungkan baru best..:)

    BalasPadam
  9. saya lagi sedih hahaha... wat blog tapi tak ramai sgt menjenguk haishhh =( patah semangat je nak wat blog...

    BalasPadam
  10. rmi yg ramalkn yg buku bkl pupus..rmi akn beralih ke ipad n sekutunya membaca ebooks.. so far ad x software membantu orng buta membaca di komputer???

    sayonara june holla july http://eleventx.blogspot.com/2011/07/berlabuhlah-tirai-june.html

    BalasPadam
  11. emmm.. kdg2 takut gak.. kita nk sampaikan lain, org tu phm lain.. ngeee~ =.=

    BalasPadam