Dapur Tanpa Sempadan...

Ahad, 31 Julai 2011

Sengaja nak bagi korang menangis ..

 

Aku penah hidup susah walaupun aku ada keluarga...aku penah rasa tak berduit...tak bekerja...dan paling teruk sekali aku pernah rasa terhina...seumpama aku ini sampah dimata 'mereka' ...

Aku tau..ramai yang hidup melarat ..lebih teruk dari aku...aku tau semua tu...tapi aku merasa apa yang mereka rasa ...aku rasa apa yang aku rasa dan aku nak korang tau apa yang aku rasa...dan berharap satu hari nanti bila sampai masa korang pulak , korang dah bersedia...

Tapi setiap pengalaman aku rasakan tu , sangat-sangat bermakna bagi aku...dan aku bersyukur padaNya memberikan pengalaman itu pada aku..Baru aku sedar betapa susahnya kehidupan ini yang mana sebelum ini , hanya perlu meminta pada ibubapa..bila tiba masanya...tau betapa peritnya bila memberi dari meminta...

Dari menganggur beberapa tahun , kemudian dapat kerja , gaji tak seberapa..tolak sana sini ..cukup makan untuk seminggu...nak keje ada 3 minggu...tengok kawan-kawan bermewah sana sini...beli itu ini...aku ? telan air liur je ..sebelum aku menganggur , pekerjaan aku dah tip top...masa tu , aku tak beringat langsung ! seolah aku kerja tu sampai mati !! ...ermm..

Bila kita diatas , ramai terlupa ketika di bawah ...bagi aku ...bila kat bawah ni , menyedarkan kita betapa agungnya kuasa Allah...betapa Allah senantiasa mendengar doa kita ...sesusah susah kita , ramai lagi yang lebih susah dari kita..
Penah aku menangis ... menangis sebenar-benar menangis...memohon belas dari Allah..agar aku dimurahkan rezeki..ketika itu aku mmg tak tahan lagi melihat pandangan sinis dari orang...bukan aku tak cari kerja..puas belek paper..tanya kawan-kawan..ermm..
Alhamdulillah...ada seorang kawan menanyakan pada aku...aku berminat tak nak jd guru sementara..gaji tak la lumayan mana pun...aku nak ! walaupun aku pening nak pk , boleh ke aku nak mengajar tanpa ilmu ni..ermmm....alhamdulillah...interview ngan GB lepas...so aku diterima ...ermmm...

Kerjaya sebagai guru ni , 2 tahun aku nampak...ada yang jujur nak jadi pendidik dan ada sekadar 'asal ada kerja' ...ermmm..kecewa aku gak ....paling teruk...politik ! antara guru nak jatuh sesama sendiri...mmg kat tempat lain pun ada , tapi ! ni GURU !! ada ilmu didada...bagi nasihat kat anak murid , tak hengat...tapi diri sendiri ? ermm..ok ..ni bukan topik aku nak cerita ..

Gaji aku sebagai guru sandaran ni ...langsung tak cukup....jauh berkali ganda gaji aku semasa aku keje dulu..mmg jgn dibandingkan ..tau sangat..tapi aku nak bagitau bahawa , dengan gaji inilah aku hidup berjimat cermat..dengan gaji ini jugak la aku still ulur kat mak bapak aku walaupun pada tengah bulan kena pinjam semula..

Pada masa yang sama , member aku ada cadang kat aku..buat bisnis kat pasar malam memandangkan kitorng mengajar sampai kul 6 lebeh je...jual ringtone...member aku tu offer kat aku sebab aku berpengetahuan bab it ni..so , aku terima la...

Meniaga kat pasar malam ?? perghh..tak terpikir aku sebelum ni...malu memula gak..segan ...tapi bila dah ramai orang datang...dah ilang segan ..tapi bila bab $$ , ok la..dapat gak duit belanja ari ari....disamping duit aku g gym...camana pun , aku tetap g gym...lama dah tu...bayangkan sekarang ni aku dah masuk 8-9 tahun g gym..tempat yang sama...haaa..Apa pun aku amat berterima kasih kepada sahabat aku tersebut..Kalau tak kerana dia , aku tak mungkin mengerti kesusahan seorang peniaga pasar malam..

Aku sedar ...nak cari duit bukannya mudah..susah..kesedaran tu membuatkan aku , bila ada duit , jgn la kita kedekut..kita boleh keluarkan duit untuk membeli sesuatu yang mewah....tapi bila kita nak bersedekah ? kita berkira ? atau paling tidak pun , bila nak bersedekah , kena ada publisti...kena ada wartawan...ermm...entahlah ...

Aku teringat...dua tahun lepas...sewaktu bulan ramadhan...ketika tu , aku mmg nazak la...duit ada dalam rm50 jek...duit tu pun aku dapat dari claim apa tah..tak ingat...kira aku pk lepas la untuk minggu tu...untuk g gym n tambang harian...
Otw balik tu , ada satu orang ni tegur aku...secara baik..pakaian kemas...muka ala ala prof gitu..hahaha....dia tanya aku samada aku keje kat sini ke tak ? aku jawab ye...sebenarnya aku tau dah apa dia nak..tapi aku aku nak dengar dulu..

Dia kata dia mengajar di salah sebuah kolej dia sekitar Cheras...ditunjukan pas mengajar dia kat aku..pastu dia cita la..dia datang kat pwtc tu ngan tunang dia...dia dok kat Shah Alam..tah macam mana , diorng bertengkar...ermm.sekali tunang dia bengang , terus blah gitu jer..tunang dia blah bawak keta dia..kunci umah , wallet semua kat tunang dia..so laki ni takde duit nak balik..

Aku tgok jam..dah lewat ni...ada gak aku berbuka dalam lrt kang..aku tanya la laki ni...jadi apa yang boleh saya bantu...walaupun aku tau apa sebenarnya dia nak...

Dia cakap , dia nak pinjam duit kat aku...esok lusa dia ganti balik...dia minta no telefon aku...lengkap la..ngan alamat pejabat...pastu dia bagi aku no tel dia ...

Aku tanya dia ...Encik nak pinjam berapa ni ? dia tanya aku ...aku ada berapa ? aku kata la aku ada dalam rm50...seketul...dia kata kalau boleh nak pinjam dalam rm30..nak naik terus teksi balik ke shah alam ...aku kata , nape tak naik komuter je ? dia kata dah lewat nak berbuka ni...ermm...aku terpikir..kalau lewat , buka je la dalam komuter...tapi aku malas nak bersoal jawap ngan dia...

Aku cakap kat dia..sebentar..saya kena pecahkan duit ni dulu ...aku g beli prepaid rm10..pastu aku bagi rm30..baki kat aku..ada rm10..huhu..camana aku nak survive ni..ermm..tak pe la ..dah orang tengah susah..aku tlg je la..walau pun aku tau risiko aku tuu..

Selepas laki tu mengucapkan berbanyak terima kasih , dia blah dari situ..ermm...aku terpk...tak pe la...rezeki aku , rezeki kau gak la..mungkin Allah nak aku berkongsi ngan laki ni kot..takpe la..aku redha...

Selepas berbuka , aku ceritakan peristiwa tadi tu pada parents aku..aku tau , aku akan dikatakan bodoh sebab percayakan lelaki tu...aku kata semula..mmg nampak cam penipu tapi kalau sebenarnya benar , camana ? tak ke kesian ? apa pun , aku tunggu minggu ni...adakah benar lelaki tu akan menelefon aku untuk membayarnya semula walaupun aku percaya, takkan punya lelaki tu nak bayar...

Keesokkan hari nya...sampai berakhirnya hari itu , takde panggilan langsung...ermm..aku percaya yang aku kena tipu...tak pe la...biar je la..aku halalkan....

Selang sehari dari kejadian tu...ada seorang kawan lama call aku...dia cakap dia nak bayar hutang aku....hutang yang mana aku sendiri dah tak ingat...ada la dalam RM500 ! ...huhu...dalam dalam dok pk mana aku nak korek duit , tiba-tiba rezeki datang mengolek ! haa...berisi balik kantung aku...alhamdulillah...

Tu antara kejadian - kejadian yang berlaku pada aku ...sejak tu aku percaya , jgnlah kita lokek dengan wang ringgit kita...ada lebih , apa salahnya kita bersedekah..dari membazir tak tentu hala...kita ceriakan orang , insyaAllah Allah ceriakan kita..

Mmg kita juga perlu simpan sedikit wang untuk simpanan hari tua tapi jgn la sampai kita kedekut nak bersedekah....
Apa sekali pun bagi aku...ni pendapat aku dan pengalaman aku ...kita beri hari ini ...Allah akan membalasnya kemudian hari..insyaAllah...yang penting , hati kena ikhlas... ;)

ben : sori ek..ayat tunggang langgang skit..ni adalah antara entri terawal sewaktu mula blogging...so kelam kabut..nak cepat..ikut apa je hati kata..terus je taip..bila baca balik..adeh..

39 komen :

Kaki Wayang berkata... [Reply to comment]

Perghhh terkesan siot...

JIJI YU berkata... [Reply to comment]

bukan senang nak senang kan bro..aku pernah merasa jugak

bersama kak Es berkata... [Reply to comment]

patut la macam pernah baca hehehe :)

dah dikatakan sedekah tu akan diganda 70 kali .... tak sia2kan. kat akhirat pun dah ada akuan..kat dunia pun tak dikurangkan harta :)
Maha Besar Allah !!

Atiqah Farhana Safian berkata... [Reply to comment]

Bila kita dermakan harta kita pada orang lain, Allah balas 10 kali ganda kepada kita. Cerita Abang Ben memang bagus untuk dijadikan pengajaran pada orang ramai. :)

Lavender Lassie Roses berkata... [Reply to comment]

Sob..sob... itulah kisah kehidupan Abg Ben.. :) setiap insan punya kisah hidup mereka sendiri..susah senang, suka duka,.. semuanya tu sebenarnya yang mendewasakan diri dan pemikiran kita supaya lebih matang dlam menempuhi liku2 hidup yang banyak dugannya.. :)

cikki's berkata... [Reply to comment]

hurm.. mmg mental ek x keje atau x ckp duit ni.. berkat sabar alhamdulillah. :) jom berusaha!!!

Oh Oeya berkata... [Reply to comment]

Pengalaman 'mengajar' kita :)

Selamat berpuasa Ben dan Azila :)

Cik Eka berkata... [Reply to comment]

duit bkan senang nak cari..kan ben..
tgok..abg ben dha buat baik walo kena tipu tapi tuhan bagi rzki lain...

pstttt: eka pun tengah baca entry lama bang ben ni..muahaha

Lulu Caldina berkata... [Reply to comment]

Selamat menyambut bulan ramadan..
Selamat berpuasa.. :)

QasehSuci berkata... [Reply to comment]

alhamdulillah...murah rezeki abg ben...

H.J berkata... [Reply to comment]

aku pom pernah kena macam tu ben..dia cakap dia tak de duit nak balik..tp aku bg rm10 jek..balik umah..sah2 kena bodoh..tp, dalam hati aku cakap dah rezeki dia..huhu

HUGODEXTER berkata... [Reply to comment]

sadis....
tapi itu la yg akan berlaku dalam dunia ni.. bila kat atas kita mula lupa diri.. tuhan ade je dgn kita.. sbb tu dia bg kita susah.. ngee..:D ape2 pon syukur.. kita masih disayangiNYA..
kadang-kadang dugaan terbaik kita adalah "kesusahan"...:)

Muiz Ilusinasi berkata... [Reply to comment]

pnjang btul entri abg ben kali nih..terharu membacanyer..huhu..rezeki kta xkn kmna slagi kter mnadah tgn ke Illahi abg ben..idup ni dugaan sntiasa dtg..cma hikmah dia kta x thu je..alhamdulillah tgk la di mna anda skrg..^^

c genk bah ne berkata... [Reply to comment]

fuhh nak nangis!!!rezeki datangnya dari Allah..
gaji genk pun belum kluar lagi,,kalau dah kluar dpt juga tlg mak bapak beli brg dapur

Areliff berkata... [Reply to comment]

sentap baca entri ni..nak kereyau la :(

iz berkata... [Reply to comment]

err..x sangka..
respek!

MyHeartMySoul's Diary berkata... [Reply to comment]

yg penting niat kita baik.. jujur dan ikhlas..

n a g a_g e m o k berkata... [Reply to comment]

yang penting jangan mengalah kan ..
Allah takkan uji manusia yang tak mampu menanggung ujianNya..

missbby berkata... [Reply to comment]

ben, kita pun pernah rasa sama cam ben rasa..huhu..sedih dan terharu..

EKIN berkata... [Reply to comment]

touching lah baca entry ni abg ben,, tak sangka abg ben pernah susah macam ni.. Allah tu dah adil, sekarang abg ben dah tak susah.. alhamdullilah

~NajiLaA~ berkata... [Reply to comment]

mmg slalu ade org cmtu.kate nk byr tp x byr.in fact,yg mintak sedekah pn annoying.tp kita halalkan aje.and bg la ikut keikhlasan.klo agak2 mcm x ikhlas je xyah la bg lgsg.buat dosa kering je.huhu

izwannizam ruslim berkata... [Reply to comment]

alhamdulillah.ibadah sedekah satu ibadah yg ajaib.semakin sedekah semakin kaya..sedekah boleh murahkan rezeki,boleh tolak bala,boleh panjangkan umur.insyaAllah..nak tahu lebih lanjut boleh beli satu buku

"Ajaibnya sedekah.semakin sedekah semakin kaya."karya muhammad muhyiddin

tak mahal,rm11.90 saja..

Gadis Pantai Timur berkata... [Reply to comment]

bila kita menyenangkan hidup orang lain,orang lain pun akan menyenangkan hdoup kita..

Balqis Nazid berkata... [Reply to comment]

Betul apa yang allah janjikan..
memberi sedekah dengan reda tak emnyebabkan kita miskin, malh dijanjikan seribu stu keberkatan
wallahualam...

Cik Ct berkata... [Reply to comment]

kisah sebenar abg ben ekh??.. hmm.. sdey arr.. tp akhirnyer abg ben jd blogger terkenal.. x sangka kn.. keep it up!

maszull berkata... [Reply to comment]

slm...hidup ni umpama roda en.ben jap di atas jap di bawah kita x tahu bila ianya akan terjadi...rezeki tu semua adalah dr Allah pd Dialah tempat kita mengadu baik dlm senang mahupun dlm keadaan susah...oleh itu hendaklah kita selalu bringat jgn terlalu kedekut dgn rezeki yg kita perolehi itu bersedekahlah dan rezeki itu akan kita dpt nanti akan berlipat2 kali gandanya...bersedekah itu satu amalan yg mulia dan dirahmati...Mudah-mudahan rezeki yg kita perolehi itu diberkati selalu...Amin..:)

AMMAR YASIR berkata... [Reply to comment]

Sedih baca entri ni. Sesungguhnya Allah itu Maha Adil. Dia tarik sesuatu nikmat untuk nikmat yang lebih baik dari itu

Alya Esprézzo berkata... [Reply to comment]

ntah2 kan lelaki tu malaikatt..hihikk sengaja nak duga abg ben..daripada org hutang rm30, dpt balik rm500..huhu :)

dylla abas berkata... [Reply to comment]

tak nangis..tp rasa sebak..sbb pernah lalui pengalaman yg hampir serupa..cuma cara yg berlainan..alhamdulillah, berkat keikhlasan menolong org tu Allah balas dengan berkali ganda kan :)

My Name is Mar berkata... [Reply to comment]

Bagi RM30... Allah pulangkan RM500...
Pehhh..... Tapi yelah kan?...
Kalau wa dalam situasi tu, memang wa tak bagi kottt....
Yelah... Dah lah tak ada duit... Poket pula just ada Rm50..
Tapi, memang beri pengajaran lah eventhough tak menitik air mata wa nih!

Perkara yang Selalu Terlepas Pandang oleh Blogger

khunsuriyatit berkata... [Reply to comment]

hhmmm...duit owh duit..

dobbod berkata... [Reply to comment]

Yep, memang terkesan di hati. tahniah !

saiazuan berkata... [Reply to comment]

sama kes ngan aku je ben.. aritu aku hit kota kl ngan kwn aku, duit pn x banyak time tu, saje nk jejalan bkn nk shoping.. then ada sorang india ni, katnya dari ipoh, mau balik ipoh, sudah kena pau sama 2 'macha jalanan' katanya, siap tunjuk muka lebam kena tumbuk, katanya wallet pun sudah kena tibai.. aku ni mayb baik kot, then support la tiket bas dia balik ke ipoh walaupn time tu aku nye duit lepas nak balik je.. #LOL katanya nak pulang blk duit tu bila dah balik ipoh.. smpai skng satu sen or satu call pun aku tak nampak or dgr.. di bulan ramadhan yg mulia ni, aku maafkn macha tu la.. hope dia selamat smpai ipoh.. :)

http://eleventx.blogspot.com/2011/07/konspirasi-panas-duit-syiling-siri-ke-3.html

Faqihah Husni berkata... [Reply to comment]

Wah. Lelaki tu memang baik. Abg. Ben pun baik.

Yang pastinya, kita hendaklah memberinya dengan hati yang ikhlas dan niat hendak menolong. InsyaAllah, Nanti Allah akan balas balik :D

dea izzana berkata... [Reply to comment]

betul2.. dea sbgai studnet pun merasa mcm tu.. parents tanggung lagi tpi tringin nk buat bisnes sendiri.. abg ben ada cara tak nak majukan bisnes? bgi org knal kita.. buatlah entry :)

dea izzana berkata... [Reply to comment]

:) teringin nak berniaga sndiri bila bce entry ni.. nk kumpul duit abg ben ada cra?

logorithm berkata... [Reply to comment]

Sedihnye... :~(

Tapi betul tuh. Kalau kita bermurah hati, nescaya murah jugak rezeki kita. Ini sesuatu yang universal dan diajar dalam semua agama.


Terbaru dari Logokoko:

[U] MRT Logo Contest:  Hadiah Utama = RM10,000!

[U] PM = Prime Minister = Menteri Perdana

[U] Jangan marah-marah, nanti kena jual!

Karl Kazat berkata... [Reply to comment]

teringat kata2 lecturer ms blaja dulu...klu kita betul2 nak kan sesuatu, kena yakin bile memberi....sebab janji Allah itu kalau memberi satu, akan di balas sepuluh kali ganda..

Abe Goreng berkata... [Reply to comment]

what goes around come around.:D
slmt pose abg ben.


Update terbaru : Kisah Dobi Layan Diri!

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI