Dapur Tanpa Sempadan...

Ahad, 31 Julai 2011

" Woi.. lu tak cacat lagi laa... Orang cacat pon tak tau apa itu putus asa !! "

 

" Aku kecewa sangat .. puas aku cari kerja.. satu pon tak sangkut ! "

 

Apa ?? Jadi pam attendent ? Ingat bangla ke ?? Apa kelas ! Belajar tinggi tinggi , pastu kerja kat situ ?? Arghh.. gila laaa.. Baik aku duk rumah dari keje macam tu.. wat jatuh standard ..

HAKIKAT YANG KITA TAK TAU - Ingat Mat Bangla tu takat sekolah rendah ? Tak pikir ke diorng datang tu camana ? Dengan semangat untuk terus hidup .. dengan ilmu di dada .. mereka sanggup merentas lautan untuk mendapatkan RM 1 !!! Sedangkan kita ?? Tunggu RM1000 baru nak keluar rumah ?

Haaa??? Meniaga nasi lemak ? Gila ke apa ? Orang tua je la boleh meniaga nasi lemak tu.. lagi pon mana ada dah orang makan nasi lemak pagi pagi skang ni.. ORang makan burger dah !

HAKIKAT YANG KITA TAK TAU - Nabi Muhammad s.a.w galakkan kita berniaga .. Rezeki dari titik peluh tu lebih bermakna .. Orang yang kata seperti diatas tu adalah orang yang celik mata di waktu tengahari .. Hilang rezeki di awal pagi ...

Bisnis sendiri ? Ala.. bankrupt nanti ,susah la.. lagi pon susah la nak meniaga ni .. Kalau ada modal pon , nak meniaga apa.. Tunggu je la.. dah email banyak syarikat .. nanti nanti ada la keje tu ..

HAKIKAT YANG KITA TAK TAU - Terlalu mendengar 'dongeng' zaman berzaman yang mana menyebabkan kita jadi takut untuk memulakan sesuatu ..

 

Sebenarnya kan , tujuan kita dihantar ke sekolah dari kecil hinggalah besar adalah untuk berpijak di bumi yang nyata..  Dengan kederat serta ilmu yang ada , mengapa tidak diusahakan sesuatu seperti mana bangsa cina yang lebih gemar berniaga dari makan gaji dengan orang ?

Hidup adalah satu perjudian .. Kena , kaya .. Tak kena , tak bermakna gagal dalam hidup kan ? Dan jangan lupa ... kita hanya hidup sekali ... Apakah makna kehidupan ini jika tiada cabaran  ?

24 komen :

Shuk_ArChie berkata... [Reply to comment]

Betul3....hidup kan pentas dunia... kita adalah watak utamanya.. kalau give up tgh2 pentas kena ~booooooo je la... huahahaha... Nasihat yg berguna En. Ben :) Semoga ada yg buka minda.. Maka sapa2 yg x dpt kerja tu jom berniaga!

Nurasyiqin berkata... [Reply to comment]

hehe..itulah jenis manusia yang tak tahu bersyukur..=D..apa pun dalam hidup nih rezeki seciput mana pun kita kena bersyukur baru hidup tu berkat !! =)

jom baca kisah rasukan di dewan bersalin..

Gogoreng Ada berkata... [Reply to comment]

Orang mcm ni patut letak dlm gua biar kwn dgn spesies2 die je.

Ibtisam Najmi berkata... [Reply to comment]

pernah/sedang berhadapan dengan org sebegini.rasa menyampah pun ada.tapi tu lah kan.manusia~

Etong berkata... [Reply to comment]

betul. dalam kehidupan, kita mesti keluar, dan cari rezeki tu. bukan duduk goyang kaki tunggu di hulur. rezeki x kan datang jika tiada usaha n tawakal. pekerja asing buat semak? kenapa salahkan mereka kerana kurangnya peluang pekerjaan? tanya diri sendiri. apa aku boleh menjadi seperti mereka, merantau ke negeri orang untuk mencari nafkah kepada keluarga di kampung? tepuk dada tanya selera. semoga entry abg ben buka mata untuk org di luar sana, insyaAllah.

mr.dinie berkata... [Reply to comment]

stuju 110% ngan entri ni..

ezza alias berkata... [Reply to comment]

Meniaga nasi lemak ? Gila ke apa ? Orang tua je la boleh meniaga nasi lemak tu.. lagi pon mana ada dah orang makan nasi lemak pagi pagi skang ni.. ORang makan burger dah !


ouchh ! terasa. HEHE. okay abg ben. sy dh sedar. :)

Elih Japahar berkata... [Reply to comment]

Nasihat yg sangat berguna bro..jangan terlalu mudah putus asa,agama menuntut kita utk berusaha..jika hari ini atau esok belum dapat kerja,itu bukan takdir..tapi bermakna kita perlu berusaha lagi..!

Kancil 8349 berkata... [Reply to comment]

Manusia suka membuat andaian tanpa alasan yang kukuh malah takut dengan bayangan sendiri. Dari kecil lagi sudah dimanja akibatnya bila besar pun masih dimanjakan.

mR.bUnY berkata... [Reply to comment]

yep sokong....orang yang mudah mengalah,belagak,xnk usha..adalh loser dari pengutip sampah..heheh

hatikubaik|mohdhazlan Dreadlock berkata... [Reply to comment]

kekuatan bkn terletak pada anggota tapi pada hati :)


excellence!

Chempaka Sari berkata... [Reply to comment]

Wah abg ben betul2 semangat ni ye! Keep it up...! jom joging sbelum mulakan bisnes anda hehe.

Teringin nak berniaga tggu abes blajar dulu.

Ceh alasan jugak..

Scarlett O'Hara berkata... [Reply to comment]

Pernah jumpa seseorang bernama Mohd Nasir Batubara dari Indonesia, bekerja sebagai buruh pembancuh simen, tapi rupa-rupanya memiliki master.Nasib baik tak jatuh cinta dengan dia.Dahlah hensem, baik, pandai bab agama pulak tu.Tapi orang kita, dok sibuk melepak dan merempit.

c genk bah ne berkata... [Reply to comment]

betul!!..
kita kena ambil peluang setiap kerja yang ada..walaupun bergaji sedikit..
fuh!! genk pun ngah cari kerja sekarang ^_^


1.PUASA PUN BELUM LAGU RAYA DAH BERKUMANDANG

2. BESTNYA TIDUR SAMBIL HISAP SUSU

3.FAKTA MENARIK MENGENAI DATUK K

ummu berkata... [Reply to comment]

salam bro ben
fuh tajuk meletop betul,
ingatkan cerita pasai saya, he he.
bagi saya lah bro, walaupun kita belajar tinggi,kita kerja sajalah apa saja yg halal sebab dari situlah kita mendapat pengalaman.kadang akala, pengalaman itu bagaikan universiti kehidupan, nanti dlm resume kerja, majikan suka.(Brdasarkan pengalaman saya)
ye, walaupun saya cacat selepas melahirkan anak sulong disebabkan satu kemalangan, tetapi saya tak boleh putus asa, sebab saya ada anak untuk mereka merasai belaian kasih sayang ibu.oh iya, alhamdulillah tahun ni baru saya terbuka hati nak daftar OKU, dan JKM pun dah terima, alhamdulillahops panjang berjela pula komen saya.selamat menyambut ramdhan mubarak, wassalam

ziraziz berkata... [Reply to comment]

'usaha tngga kejayaan'..xslh b,mula dr 'bwh'..asalkn kerja yg kita bt tu HALAL...

Luqeem™ berkata... [Reply to comment]

setiap cabaran kita tempuh dpt bawa kita kpd ksyukuran..

nikmat dan peluang yg Allah bg kt kita memang bnyk..samada kita nak ambil atau tak..

deeyamorten berkata... [Reply to comment]

betul3. setuju sgt dengan entry ni. sekarang ni ramai masyarakat kita yang berfikiran sempit. selalu pandang sesuatu perkara dari sudut negatif. lepas tu bila ditegur melenting. ish.. geran2..

jemputlah baca entry ni,

http://sayakongsicerita.blogspot.com/2011/07/belum-ramadhan-dah-shawal.html

maszull berkata... [Reply to comment]

slm...ya betul tu hidup di dunia ni kalau x boleh menempuh cabaran dan dugaan baik x payah hidup pi jer terjun lombong ke atau terjun bangunan ke...apa2 pun yg kita akan lakukan pasti ada masalah dan dugaannya terpulanglah pada kita bagaimana untuk menghadapinya...walau dimana dan macaman pun carilah rezeki yang halal walau dgn hanya mendapat imbuhannya atau gaji yg sedikit saja itu lebih berbaloi dr rezeki yg banyak tanpa memlalui jalan yg tidak halal....semoga kita semua tergolonga di dlm golongan org2 yg mengsyukuri nikmat Allah...Amin...:)

bUDaK nAKaL@pHiQUe berkata... [Reply to comment]

setuju..pernah 1 kes, tye member asal die benti kerja warung...then jawapan y diberi, alah, nak gak skali skale rase kerja dalam ekon..
ramai y terlalu memilih kerja...kerja asal mendatangkan hasil y halal sudah...nk memilih sangat watpe...ye dak??

izwannizam ruslim berkata... [Reply to comment]

pernah lepak pelita seksyen 9 shah alam.seorang saudara seagama dari indonesia bekerja sebagai pelayan restoran tu.sembang2 rupanya dia ni pemegang master dari universiti gadjahmada..datang jauh sebab nak cari rezeki halal walaupun tak seberapa.sayang,anak muda kita suka berharap dengan pekerjaan yg setaraf dgn kelulusan walaupun terpaksa menunggu lama untuk mendapatkannya..masa terbuang begitu sahaja sementara dapat pekerjaan yg diingini...

teha berkata... [Reply to comment]

lbh baik keje pump attendant yg halal dr buat kje haram. cari pgalaman sblm jd bos.barula bila jd bos nnt phm perasaan pekerja bawahan..hehehe

logorithm berkata... [Reply to comment]

Betul tuh. Ramai pekerja asing sini yang berkelulusan pendidikan tinggi dari negara masing-masing, namun akibat dihimpit kemiskinan di negara mereka, mereka terpaksa merantau dan bekerja sebagai kuli di negara orang demi meneruskan kelangsungan hidup.

Hurmmmm...


Terbaru dari Logokoko:

[U] MRT Logo Contest:  Hadiah Utama = RM10,000!

[U] PM = Prime Minister = Menteri Perdana

[U] Jangan marah-marah, nanti kena jual!

Namee Roslan berkata... [Reply to comment]

yang tak buta sibuk berlakon buta sebab nk duit mudah. kang buta betul2 baru tahu. yang ada kaki, sibuk duk lipat kaki duk kt lantai minta sedekah. entah ape2 entah. Allah tarik nikmat betul2 baru tahu

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI