" Aku kesiankan dia.. dia pon kesian kan aku .. "

by - Ahad, Ogos 07, 2011

 

Berbuka di rumah orang tua aku .. Semua adik beradik aku ada termasuk anak anak buah aku .. Rumah kecik , semua berhimpun.. Huhuh... Padat ! Hahaha tapi meriah... 5 lelaki 1 perempuan .. Pergh.. ngan aku aku pening jap..

Tapi tak per .. budak budak jer .. hehehe... Yang sorang ni gemar main hp aku .. pantang nampak muka aku , terus mintak hp.. Nak layan KUCING BERCAKAP .. Tak bagi , teriak .. bagi je la... Tawakal.. jatuh ? Telan air liur je la.. Nasib baik sekarang  tak pernah jatuh lagi ..

Bila tengok budak-budak ni , rasa kesian je kat diorg .. Menangis , kena marah .. kena cubit .. sedangkan mereka tak tau apa apa.. Mereka membesar atas didikan ibu bapa.. Jika mereka nakal masa kecik kecik lagi , sapa salah ? Aku bukan nak tuduh ibu bapa , tapi sama sama kita fikirkan ..

Tadi , sewaktu aku di klinik ibu mengandung ( Apa??? Wat apa aku kat sana ?? Tu entri akan datang yer ) , wife aku cuit aku.. Dia suruh aku perhatikan sorang budak tu .. Budak tu menjerit-jerit mintak  gula gula Ribena tapi ayah berkeras tak bagi.. Dalam ayah dia tak perasan , dia amik dan masukkan dalam poket dia .. Bayangkan kecik kecik gitu dah pandai buat gitu .. Camana tu ?

Ok sambung .. Perasan tak , kita tengok ayah kita , kita rasa kesian jer .. Penat diorg berusaha membesarkan kita .. Tapi sedar tak yang mereka pon kesiankan kita .. Mungkin dalam hati mereka terdetik memikirkan yang mungkin mereka tak dapat memberi kebahagian atau kekayaan jika mereka tiada nanti .. Kita kasihankan mereka dan mereka pon kasihankan kita .. :)

Dalam dunia maya kita ni , berapa ramai yang saling kasih mengasihani ? Berapa ramai yang senantiasa menunggu masa untuk mencari salah lalu menyebarkannya tanpa memikirkan baik buruk yang akan menimpa rakan kita tu ? Berapa ramai memikirkan nasib mereka ? Bagaiman pula jika kita pulak yang kena ??

Kita terlupa akibat seronok bercerita .. Sbb bukan kita yang malu .. Mereka ... Kalau kita punya turn lak nanti , camana ?

You May Also Like

16 comments

  1. dugaan didik anak2..mcm kita dlu nakal gak..tapi orang tua kita berjaya didik sampai besar :))

    BalasPadam
  2. BEN ASHAARI bakal dapat anak weiiiiii !!!! [kalau betul alhamdulillah]

    BalasPadam
  3. eh eh papa ben~ kite pun nak pasang bendera laahhh~~~

    BalasPadam
  4. sehebat hebat ibu bapa, adalah yang pandai mendidik anak anaknya menjadi anka yang mendoakannya sampai ke syurga :)

    BalasPadam
  5. x sabar nk tgu n3 berikutnya...tahniah yek

    BalasPadam
  6. udak2 Ben..biasalah...tapi sbg ibu/bapa...jgn dimanjakan sangat,nanti esok2 anak2 pijak kepala...

    err...masih menunggu jwapan gembira dari Ben

    BalasPadam
  7. patot la ada org google ben ashaari dan isteri kat keyword. ahahha. tahniah abg ben ! =) ,. belom apa2 dah tahniah ni..

    BalasPadam
  8. Bercerita demi menasihati... Bukan bercerita sebab nak kutuk bagi down... Bloggers kene bezakan benda nie...

    Lalang dah mula serang blog aku dah bro... Tapi melalui formspring jer..

    BalasPadam
  9. anak2 ni kene dari kecik..takleh nak manja sangat smpai semua nak ikut ckp anak..nanti dah biasa senang,dah tak biasa susah..

    budak dulu ngn sekarang lain kan..

    tahniah bang ben..ewahhh kompom ni..hehe

    BalasPadam
  10. tak sabar nak tunggu entry tentang klinik ibu mengandung tu....

    BalasPadam
  11. cerita tuk bagi kesedaran ok je.. pe2 pun terpulang la pada blogger tu.. dia kuarkan entri macam tu untuk apa? sebab apa? Dia sendiri je yang tahu..

    btw, nanti nak panggil papa ben la.. har har

    BalasPadam
  12. kalau konfem , gamaknya anak encik Ben ngan anak Ujang pi sekolah sekali lah nanti ye. . .insyaAllah :)

    BalasPadam
  13. salam...itulah dugaannya membesarkan anak...pada sesiapa yg belum ada anak x kn rasa bagaimana rasanya tapi pada yg dah ada mungkin tahu, tapi itu semua adalah fitrah bg setiap ibubapa dan segala2nya akan dilakukan sebaik mungkin walau bagaimana susah sekali pun semuanya tetap akan diadakan mengikut kemampuan kedua ibubapa itu sendiri...InsyaAllah...:)

    BalasPadam
  14. Alamk tak masuk plak komen IEB.... Dalam duni blogger ramai yg IEB nampak berlumba-lumba untuk mencari berita sensasi yang leh menjatuhkan seseorang... Supaya blog ,ereka rmi pengunjung dan dikenali bila memaparkan cerita yang seringkali boleh menjatuhkan nama sesorang itu... tapi bila entry untuk beramal, tak ramai plak yang berkejar-kejar nak buat... kenapa yer..... HUrmmmm

    BalasPadam
  15. seeloknya jangan pukul. saya pun dibesarkan dengan cara macam tu. tp bg saya ma pa sy bernasib baik sbb kami tak memberontak dan jd budak nakal. kitorg kena pukul teruk gak. tp kami jd takut lah dgn ma pa. jadi tak mesra. sebab takut. :)
    dah besar2 ni baru mesra n rapat :)

    BalasPadam