Erti PUASA bagi 'mereka' ...

 

Siang , tak leh makan .. Malam , makan sampai megah !

Siang , tak leh ngumpat , mengata , mengutuk .. Malam , jom open table .. ni ada gossip baek punya !

Siang , baca Al-Quran .. Malam , tengok drama korea ..

Siang , jaga mata .. Malam , g dating berpegangan tangan ..

 

Dan banyak lagi laa.. tak larat nak pikir .. PUASA ni ibarat satu adat bagi sesetengah orang di Malaysia ni .. Kehadiran puasa ni , bagi mereka untuk menghalang berbuat itu dan ini semasa berpuasa di siang hari tetapi di malam harinya seolah dibebaskan ..

Mereka terlupa .. terlupa akan tujuan berpuasa itu sebenarnya.. Bukan hanya untuk siang hari malah untuk sepanjang hayatnya .. Itulah tujuannya .. Tapi kita ? Kau ? Aku ?

Manusia.. terlupa.. sama sama kita ingatkan .. Sapa baru pas mengumpat tadi ??

20 ulasan:

  1. erkk..termengumpat lak td.. dosa!!

    BalasPadam
  2. susahnya nak jaga semua ni...tapi usahalah....insyaallah boleh kawal.

    Selamat berpuasa

    BalasPadam
  3. mmg melayu salu je melebihkan adat dari ibadat..

    BalasPadam
  4. tengok drama korea??..haha :)

    BalasPadam
  5. x ngumpat lagi hari ni.. =P

    BalasPadam
  6. mereka hnya memahami puasa = terawih + tak boleh makan di siang hari..

    yg lain, diabaikan..x menghayati erti ramadan.

    BalasPadam
  7. inilah yg slalu terjadi...kdg rasa benda tu ok....cam saya...kan dah kena tegur ngan en suami td....Alhamdulillah ada yg tegur...n teguran mcm abe BEN ni mmg diperlukan...yg penting +ve ok

    BalasPadam
  8. bila perkara wajib dijadikan adat atau perkara remeh, itulah yang akan terjadi kan, abg ben.

    BalasPadam
  9. puasa. yang penting kena betulkan niat kita iaitu kerana Allah s.w.t. tak bole makan, minum, mengumpat, dan macam2 lagi adalah kerana ditegah oleh Allah. bukan semata-mata sebab puasa.

    petikan dari tazkirah terawih. (^.*)v

    BalasPadam
  10. tgk crite korea? hihi...selalu buat tu=)

    BalasPadam
  11. aduhh,terasa part tengok cerita korea tu..hahahaha

    BalasPadam
  12. tadi baru lepas dengar ceramah agama.

    BalasPadam
  13. pergh..trasa kat siang bca quran mlm tgk drama korea 2 ah yg mang btul2 kna btg hdung sya sndri. haha

    BalasPadam
  14. naseb baek den tgk cite omputeh heee

    BalasPadam
  15. siang puasa tak boleh dating. malam gi dating berbuka sama2...terus gi tengok wayang! haha, sama je lifestyle..

    BalasPadam
  16. tak ngumpat lagi hari ni, sbb duk sorang2. :)

    BalasPadam
  17. Erti puasa sangat luas..bukan sekadar lapar dan dahaga je,.kan?

    BalasPadam
  18. itulah yg dinamakan pusa org2 awam..
    ha ritu ada di tv9,pengacara tu ckp, apabila satu-satu amalan dibuat selama 30hari berturut-turut,ia akan menjadi sifat kita..dari bln Ramadhan inilah kita bermula utk menjadi kita setahun yg akan dtg..

    BalasPadam
  19. Ate suka N3 nie (ada Ben heran ko suka ke tidak?)

    BalasPadam

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI