Dapur Tanpa Sempadan...

Selasa, 2 Ogos 2011

Erti PUASA bagi 'mereka' ...

 

Siang , tak leh makan .. Malam , makan sampai megah !

Siang , tak leh ngumpat , mengata , mengutuk .. Malam , jom open table .. ni ada gossip baek punya !

Siang , baca Al-Quran .. Malam , tengok drama korea ..

Siang , jaga mata .. Malam , g dating berpegangan tangan ..

 

Dan banyak lagi laa.. tak larat nak pikir .. PUASA ni ibarat satu adat bagi sesetengah orang di Malaysia ni .. Kehadiran puasa ni , bagi mereka untuk menghalang berbuat itu dan ini semasa berpuasa di siang hari tetapi di malam harinya seolah dibebaskan ..

Mereka terlupa .. terlupa akan tujuan berpuasa itu sebenarnya.. Bukan hanya untuk siang hari malah untuk sepanjang hayatnya .. Itulah tujuannya .. Tapi kita ? Kau ? Aku ?

Manusia.. terlupa.. sama sama kita ingatkan .. Sapa baru pas mengumpat tadi ??

20 komen :

mizzkechique berkata... [Reply to comment]

erkk..termengumpat lak td.. dosa!!

azam berkata... [Reply to comment]

susahnya nak jaga semua ni...tapi usahalah....insyaallah boleh kawal.

Selamat berpuasa

JIJI YU berkata... [Reply to comment]

mmg melayu salu je melebihkan adat dari ibadat..

**NH-Nurul Hidayah** berkata... [Reply to comment]

cop yuyue tak~~~:p

AiDa SyaFiQa berkata... [Reply to comment]

tengok drama korea??..haha :)

FaKArePa!n berkata... [Reply to comment]

x ngumpat lagi hari ni.. =P

Luqeem™ berkata... [Reply to comment]

mereka hnya memahami puasa = terawih + tak boleh makan di siang hari..

yg lain, diabaikan..x menghayati erti ramadan.

mawarseri berkata... [Reply to comment]

inilah yg slalu terjadi...kdg rasa benda tu ok....cam saya...kan dah kena tegur ngan en suami td....Alhamdulillah ada yg tegur...n teguran mcm abe BEN ni mmg diperlukan...yg penting +ve ok

Edy Ramanov berkata... [Reply to comment]

bila perkara wajib dijadikan adat atau perkara remeh, itulah yang akan terjadi kan, abg ben.

Hanie_Dew berkata... [Reply to comment]

puasa. yang penting kena betulkan niat kita iaitu kerana Allah s.w.t. tak bole makan, minum, mengumpat, dan macam2 lagi adalah kerana ditegah oleh Allah. bukan semata-mata sebab puasa.

petikan dari tazkirah terawih. (^.*)v

Cik Asma BLuppy berkata... [Reply to comment]

tgk crite korea? hihi...selalu buat tu=)

Bui Junaidi berkata... [Reply to comment]

aduhh,terasa part tengok cerita korea tu..hahahaha

GreenAppleKu.com berkata... [Reply to comment]

tadi baru lepas dengar ceramah agama.

MissViVio berkata... [Reply to comment]

pergh..trasa kat siang bca quran mlm tgk drama korea 2 ah yg mang btul2 kna btg hdung sya sndri. haha

Mdm Biar Betul berkata... [Reply to comment]

naseb baek den tgk cite omputeh heee

Namee Roslan berkata... [Reply to comment]

siang puasa tak boleh dating. malam gi dating berbuka sama2...terus gi tengok wayang! haha, sama je lifestyle..

~AtEeN~ berkata... [Reply to comment]

tak ngumpat lagi hari ni, sbb duk sorang2. :)

AMMAR YASIR berkata... [Reply to comment]

Erti puasa sangat luas..bukan sekadar lapar dan dahaga je,.kan?

Sola Hadi berkata... [Reply to comment]

itulah yg dinamakan pusa org2 awam..
ha ritu ada di tv9,pengacara tu ckp, apabila satu-satu amalan dibuat selama 30hari berturut-turut,ia akan menjadi sifat kita..dari bln Ramadhan inilah kita bermula utk menjadi kita setahun yg akan dtg..

Ann Huda (Ate) berkata... [Reply to comment]

Ate suka N3 nie (ada Ben heran ko suka ke tidak?)

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI