Bajet 2012 .. Cerita ku ini.

by - Jumaat, Oktober 07, 2011

 

Setelah mendengar dan membaca semua teks perbentangan Bajet 2012 , maka kali ni banyak kelebihan pada rakyat jelata.. Namun ada yang kata ini Bajet bodek rakyat ..

Semalam sewaktu aku berada di Masjid Jamek , Kuala Lumpur .. aku diberi  helaian kertas Bajet dari PKR oleh satu kumpulan terdiri dari lelaki melayu dan aku membacanya .. Seperti yang aku nampak , ianya juga umpama Bajet umpan Rakyat.. Itulah politik ! Sana cakap gitu , sini cakap camtu .. Jadi camana ?

Maaf cakap , aku bukan pro mana mana .. Teringin sangat aku tulis disini mengenai suatu perkara yang sangat tidak aku puashati yang mana ramai tak sedar tapi mereka yang tahu saja berdukacita.. Ada sapa amik kisah ? Tapi aku tak boleh sbb aku 'terikat'.

Nak kata apa dah kan ? Segalanya kena 'bertolak ansur'. Nak kasi semua menang , gamaknya susah la jugak. Masing masing punya tekak nak jaga.

Dalam erti kata lain , apa yang diberi itu , itulah rezeki kita sekarang. Untuk masa depan , kita usaha lain. Kalau ada , itulah nama rezeki.. kalau tak de , teruskan usaha.

Bukan mudah nak puaskan hati semua orang .. Cuma , rasanya elaun ahli parlimen tu tak perlu la nak kaji dan tambah lagi... Rakyat belum buta lagi.. Cukup cukuplah.. Kata nak jimat.. Mulakan dari pemimpin !

You May Also Like

14 comments

  1. ye tepat! gaji and elaun pemimpin sgt2 tinggi, x patut..

    BalasPadam
  2. klo gji pemimpin tinggi2,bg r tekann y tinggi2 gak..heheh.Biar x henti berfikir..nk sngt duit bnyk.huk2.

    BalasPadam
  3. alhamdulilah ada...dari tak ada...walaupun gaji tak naik....tapi saya bersyukur....

    BalasPadam
  4. aku dari td fikir pasal najib naikkan kaji elaun ahli parlimen ... x perlu pun bagi aku !!! skrg pun mereka dah culup merah dah ... part ni aku x sedap sgt lepas baca teks penuh belanjawan tu ..

    BalasPadam
  5. gua tak paham pasal gaji penjawat awam tu

    BalasPadam
  6. elaun ahli parlimen tue, xsetuju , elaun diorg dh ckup byk pun, suh rakyat berjimat itu ini, tp diorg mewah ke sana sini.

    BalasPadam
  7. betol!
    tang yg akhir tu heran jugak dah kaya tmbh kaya la deme
    huhuhu...

    BalasPadam
  8. syukur dgn apa yg diberi...
    tentang elaun parlimen tu tak taulah nak komen apa...huhuhuuu

    BalasPadam
  9. yang kaya tetap kaya..huhu

    bersyukur je la ngan apa yg ada ni.

    asal x hidup melarat

    BalasPadam
  10. dari tambah elaun ahli parlimen tu.. baik bagi elaun dekat rakyat2 termiskin yang masih kais pagi makan pagi.. kais petang makan malam.. tak kais-kais tak makan lah diaorang..

    BalasPadam
  11. salam...

    haaaaa...setuju...

    lagipun bila menengok gelagat depa dalam parlimen...

    alahaiiiii...macam bebudak jer...

    kadang2 dok bertengkar tentang isu remeh temeh....

    macam mana plak dengan masalah rakyat

    BalasPadam
  12. ini yang Anwar kata

    Anwar juga berkata pengumuman Najib untuk menaikkan gaji dan elaun ahli parlimen juga tidak disokong oleh ahli dewan pembangkang.

    Jelasnya kerajaan tidak sepatutnya memilih waktu rakyat mengalami kesusahan untuk menaikkan gaji dan elaun tersebut.

    BalasPadam
  13. betul tu...diorang da terlebih kaya dan mampu bernafas kalau tak naik elaun tu.... patut di kurangkan beberapa peratus kot..... yang buat keje pon bukan diorang..anak2 buah diorang jugak.... diorang cuma jadi jurucakap jer.....

    BalasPadam
  14. Balik rumah dr keja aku pon smpat tgk part last yg elaun tu.. malas nak komen byk psal tu kang terckp pula yg bukan-bukan kan? bagi aku yg ada kaitan langsung dgn aku cuma 13% caruman EPF jer yg syok sikit dengar.

    Setuju sgt dengan : budget bodek rakyat!

    BalasPadam