Fida oh Fida .. Jangan salahkan Mamat..

by - Selasa, Oktober 04, 2011

 

Sesungguhnya anggaplah itu satu pengajaran. Kita tak tau kenapa Mamat buat begitu.. Kita tak boleh tuduh Mamat sengaja atau punya niat tertentu .. Kalau tak diizinkan Allah , maka gambar tu takkan dia nak send ke internet. Mesti ada hikmat kan ?

Kembali melihat bagaimana Fida boleh terpikat pada Mamat ;

""Saya mula tertarik pada Mamat sejak melihat dia menandatangani autograf dalam tulisan jawi kepada peminatnya sewaktu sama-sama mempromosikan filem "Man Sewel Datang KL,". - Lanjut di sini

Sebab tu orang kata , jangan terlalu mudah jatuh cinta dengan pandang pertama kerana pandang pertama tu mampu menipu kita. Hehehe.. Kawan dahulu , lihat latar belakang barulah libatkan hati.. Kalau main sauk jee.. memang sakit la .. Tengok Mamat pon mmg masih 'kebudakan' dan gila gila skit ..

Bila membaca alasan Fida , aku rasa Fida tak patut salahkan Mamat 100%.

 

" Ketika Aidilfitri baru-baru ini, saya datang ke Johor beraya rumah keluarga Mamat. Selepas memperoleh pasport, kami bercuti ke Singapura, saya tak pernah ke sana. Tapi kami balik hari, namun apabila ke Batam, kami menginap di situ. Ketika berada di Batam, Mamat ambil gambar saya yang menampakkan sebahagian rambut itu dan dia juga yang muat turun gambar berkenaan di dalam Internet.

Bagi saya, gambar itu sangat peribadi. Saya pernah cakap dengan Mamat, gambar peribadi adalah untuk simpanan peribadi. Apabila gambar itu tersebar di Internet, saya baca alasan Mamat, dia tak perasan dan kepada sesetengah media masa pula, beliaun menjelaskan tindakan itu disebabkan matanya rabun. Saya tak boleh terima alasan Mamat. Kesannya adalah saya, bertalu-talu saya kena hentam. Saya terkilan dengan perbuatan Mamat. Sebaik saja mengetahui mengenai penyebaran gambar berkenaan, saya ada tanya dia kenapa? Bagi saya alasan yang diberikan Mamat, nampak dirinya tak matang. Namun selepas itu sudah berminggu-minggu kami tidak bercakap mahu berjumpa.

Saya tak tahu apa tujuan Mamat memuat turun gambar itu di dalam Internet. Namun yang jelas diri saya sudah diaibkan. Saya juga tak faham kenapa Mamat memuat turun gambar kami berdua saja, seolah-olah tiada orang lain di situ. Bagi saya bukan hanya menerusi gambar Mamat mengaibkan saya, tapi persepsi orang menjadi negatif, mungkin mereka beranggapan kami bercuti berdua sahaja.

Selama ini saya mempercayai Mamat, tapi apabila berlaku perkara seumpama ini, Mamat sebenarnya sudah mematahkan kepercayaan saya terhadapnya. Kami sekadar bercuti ke Batam, bagi saya kenapa gambar macam tue pun dia nak muat turun dalam Internet? Mungkin apabila dia boleh tunjuk rambut saya kepada semua orang, mungkin dia berasakan dirinya hebat. Saya tak tahu apa sebenarnya tujuan Mamat. Terus-terus, apabila perkara ini berlaku, saya memang sangat sedih, terkilan dan kecewa dengan tindakan Mamat. Hati saya memang dah tawar dengan Mamat. Hati saya masih terluka dengan perbuatan Mamat. Dia seharusnya berfikir dulu sebelum bertindak dan bercakap. Jangan dah buat, baru rasa kesal.

Tujuan asal saya bertudung kerana mahu menutup aurat, kini saya terpengaruh dengan fesyen. Fesyen bertudung saya hari ini tiada kena mengena dengan sesiapa, termasuk Mamat. Namun selepas menyedari ada pihak yang tidak senang dengan fesyen tudung yang saya gayakan, saya minta maaf kepada pihak yang tersinggung. Saya tidak lepas daripada melakukan kesilapan. " - ZonArtis

 

Bagi aku... kalau pergi bersama keluarga sekali pun , aurat kena la jaga.. Apakah kat Batam tu takde manusia ? Ke kat Batam tu semua adik beradik ?

Fida , akui saja silap sendiri. Tak perlu tuding jari pada sesiapa pun. Biarkan berlalu.Masing masing buat kesilapan dan kesilapan itu memantangkan kita .  Harap pasni tutup je mulut berkenaan isu ini .

You May Also Like

60 comments

  1. setuju.......! mamat tu kan ke belum jd mahram lagi..dah buat ape p tunjuk rambut...

    BalasPadam
  2. yelah mcm xpatot lak dia nk slhkan mamat 100%..cuba klu dia elok jg aurat..mesti xjd gak isu gini ye dak? hihi sama2 amek iktibar dr apa yg jd =)

    BalasPadam
  3. btl gak tu..
    kalau nk salahkan 1 pihak je mmg xadil..

    tetibe nyibuk sni..huhu

    BalasPadam
  4. tula manusia...slh sendiri tp sebok nk slhkn org lain.. haishh...

    BalasPadam
  5. masing2 menunjukkan kelemahan diri..bt fida lak..knape perlu nk tunjuk diri dlm keadaan x bertudung...punca utama adalah fida sndiri...klo dh aurat...sesiapa pn haram utk kasi tunjuk..bkn alasan utk simpanan peribadi..

    mengakui kesilapan diri adalah lbh mudah diterima masyrkat..berbanding meletakkn lg kesalahan pd org lain.

    BalasPadam
  6. pokoknya...apsal dia tidak bertudung? kata menutup aurat....hmmmm....

    BalasPadam
  7. kalau yang perempuan dok menjaga auratnya,menjaga pakaiannya benda ne tak jadikan..

    MENARIK DI genkcorner.blogspot
    JOM BACA

    1.AMBULANS JATUH DARI LANGIT!!!
    2.MAAF!!SAYA TAK LAYAN BLOGGER FOLLOWER CIPUT
    3.ANAK KAT LUAR,EMAK SHOPPING SAKAN

    ANDA BLOGGER BAIK??KLIK SINI

    BalasPadam
  8. bkn ke kt akhir tu die ad mngaku ksilpn die ? ke bukan..

    BalasPadam
  9. tutup mulut lebih baik.. silap haribulan, buka pekung dada sendiri.. hehehehehhee.. *toink!

    BalasPadam
  10. betul tu abg ben, tak boleh salahkan orang, aurat sendiri kena pandai2 la jaga..abg ben if sudi dtg lawat blog sy..sekadar kongsi pengetahuan...


    http://indahhiasan.blogspot.com/2011/10/huru-hara-di-pertengahan-ramadhan-pada.html

    BalasPadam
  11. tetiba plak rs bengang bc artikel ni
    dlm media nak pkai tdung litup?
    tp bila blkg media n pg luar negra smuanya terbuka?kalo rs dr tu malu,n nak mnutup aurt mmat 2 bkn nya suami kau..lebey baik jd dr sndr xyah nak berlkon2..artis2

    BalasPadam
  12. x perlu tunding jari tuk salahkan org lain...diri kita aurat kita, kita sendiri yg jaga...mamt tu bknlah sapa hanya kwn sahaja klu suami itu sudah jd cerita lain..harap fida dpt belajar dr kesilapan dan peminat n pembaca x perlu hentam fida, bg dia peluang tuk perbaiki diri. kita pun pernah wat silap dan diberi pelaung ke 2 kan?

    BalasPadam
  13. setuju sangat. dia nampak sangat nk tuding jari kat mamat je. padahal aurat dia. bkn aurat mamat. bodoh betul !

    BalasPadam
  14. apelagi fida ni kadang-kadang. bukan ke memang dye free hair napa tak mahu mengaku dan tuding jadi pada orang lain. kenapa tak cakap, ye saya menang free hari bersama mamat. kalau aku jadi mamat dah lama kene tinggal fida ni. main tuding2 jari pulak..

    BalasPadam
  15. ayat 2perenggan terakhir abg Ben tu sbenarnye yg paling bes.hahaa..

    Fida kene fikir dulu salah diri sndiri sbelum marah orang lain.. apo laaa...

    ce pilir,ce pikir~ :P

    BalasPadam
  16. tertarik nak komen dalam isu ni.

    teringat satu pepatah:

    "perempuan baik utk lelaki yang baik"

    jadi... fikir2kan lan.

    BalasPadam
  17. 1st slh fida. 2nd slh mamat. dua2 salah. tp fida slh dulu sbb izinkan mamat ambek gmbr dia tk tutup aurat. 1 lagi, aurat tu blh pulak kejap bukak, kejap tutup ye? Heran lah.

    BalasPadam
  18. patutnya diorang diam, bincang sesama diorang dulu..huhu

    BalasPadam
  19. artis mmg propa je lebey abg ben...geram btol...selama nie respek kt dia..yela bkn ramai artis yang bertudung kan..bile jadi cam gini.....xminat da dia..huhu

    BalasPadam
  20. Setuju sangat. dah salah sendiri. tak perlu nk tuding orang lain lak. pendek kata, muhasabah diri. Dah tu kata manusia biasa, tak lepas drpd melakukan kesilapan.

    BalasPadam
  21. ye saya setuju dgn ben..knp mesti dia buka aurat masa bersama mamat,ke mamat tu dh jadi laki dia..alasan dia pun x logik kan..sib baik mamat tunjuk gambat dedah rambut je..*mana tau kot2 ada gmbr2 yg terdedah mnde2 lain.hehehe

    BalasPadam
  22. sume yg bernama manusia pnh melakukan kesalahn..trmasuk la diri sy,ape yg pntg kita jdkn iktibar &pengajaran dr kesalahn yg lalu spy ia x berulang lg..btol x a.ben..?? :)

    BalasPadam
  23. betol. setiap orang pernah lakukan kesilapan. xsalah kalau akui kesilapan sndiri, sebab silap tu memang dah jelas. dah dah kite tutup buku hal ni. jadikan sume ni teladan.

    BalasPadam
  24. nak gelak boleh , kelakar lah fida ni hurmmm ... semua benda yg berlaku atas diri kita , salah satu punca yang terawal adalah dr silap kita sendiri ...

    BalasPadam
  25. setuju! pttnya fida salahkan diri sendiri..mamat belum jd suaminya tp blh plak bg gambar free hair..

    BalasPadam
  26. betol memang salah die jugak sebab walau pun kite dah kenal tapi kene juga jage penampilan & batasan juga sebagai umat islam lagi-lagi yang bertudung..
    Bile dah jadi macam nie tak boleh nak salahkan sebelah pihak je...

    BalasPadam
  27. dasyat! betul la ckp org kn, kte mmg x blh ttup mulut org. tp untunglh nasib fida. walaupun dia dh buat dosa sbb buka aurat, tp akhirnya di akhirat nnti semua dosa tu akan dtanggung oleh org2 yg mgumpat ttgnya. baik sgguh hati mereka2 yg mengumpat tu sbb sudi menggalas dosa fida di akhirat nnti ya?

    BalasPadam
  28. dia yang salah..sape suh xjaga aurat betul2...hmmm

    BalasPadam
  29. aigooo~~ bercinta pun , tkyah lah smpai nak tunjuk aurat dekat bf . belum confirm jd suami pun . jadi cmni , kan susah . ish3 .

    BalasPadam
  30. sape suh ko tayang rambut kat mamat... adeii..salah sendiri..nape nak salahkan org lain plak kan.. huhuhu...

    BalasPadam
  31. bosannya citer fida ni..macam nak naikkan rating glamour jek minah ni..

    BalasPadam
  32. ambik pengajaran..ambik pengajaran... never ever ever dedahkan aurat pd yg bkn mahram..dan..nak tahu kita benar2 menutup aurat adalah dengan pakaian kita pun kita boleh solat :)

    BalasPadam
  33. em...kalau bertepuk sebelah tgn tak kan berbunyik...boleh pki ke perumpaan ini..kui3...

    BalasPadam
  34. alasan untuk menutup kesilapan diri, moga lebih ni boleh ambik iktibar dari apa yg berlaku =D

    BalasPadam
  35. Siapa Fida? Siapa Mamat?

    I tak kenal. Har har!

    Naper ada satu perenggan tuh berulang sampai 3 kali, Ben?

    BTW, 'Mamat' maksudnya 'mati'. Termenonton cerekarama kat TV3 hari tuh. :-p


    Terbaru dari Logokoko:

    [U] Gambar dulu-dulu #2

    [10SX] Gambar bermacam-macam KOTE!

    [U] Hujung minggu yang terganggu

    BalasPadam
  36. fida mmg salah tapi mamat tu mmg patut di reject juga. tak sesuai nak dijadikan pembimbing

    BalasPadam
  37. mintak izin copy kat blog saye ye abg ben..

    BalasPadam
  38. kalau fida bertudung waktu di Batam tu, mungkin isu ni takkan timbul kot.wallahu'alam..

    BalasPadam
  39. klu betul bertudung ..biar la betui2 jgn nk buka2 ...
    ni namanye kantoi pastu nk salahkan org lain....

    nape petikan tu berulang ... pening pala baca huhu

    BalasPadam
  40. Sebenarnya dua dua tak betul. mamat memang lah tak patut buat mcmtu and alasan tu mmg langsung tk boleh diterima dek akal tp semuanya berpunca dr fida jugak. kalau dia tak dedah rmbut , xdelah keluar gambar2 mcmtu.

    itulah org kata. artis ni kadang2 dpn media , pijak semut pun tak mati.

    BalasPadam
  41. tu la dia , salah sendiri salah tapi salahkan orang lain

    BalasPadam
  42. apae pown ta bley..slh sndri tuding jari at orng laen...adoi..cmnih lah artis..sling tduh mnuduh..na cover diri sndiri..

    BalasPadam
  43. apae pown ta bley..slh sndri tuding jari at orng laen...adoi..cmnih lah artis..sling tduh mnuduh..na cover diri sndiri..

    BalasPadam
  44. tengok diri sendiri dulu..mana silapnya sebelum tunding jari kat orang lain..

    apa yang berlaku pasti ada sebab dan punca...

    BalasPadam
  45. ari2 baca paper pun terkejut gak, mcm dia salahkan mamat sepenuhnya..smpai dgrnya nk putus hubungan..xtau nk komen..mcm2 artis nie..

    BalasPadam
  46. sokong . =) yang dia pergi bukak je kenapa. dia kene jaga aurat dia dengan mamat jua . kan =)

    BalasPadam
  47. haih..nawaitu pakai tudung tu utk sape sebenarnya?kalo dah kawen sok bukaklah habis2 ..ini baru bercinta dh nk tunjuk rambut..ape daa..artis semua haruuu

    BalasPadam
  48. betul. bila baca komen fida pasal hal ni... rasanya dua-dua salah. tapi fida lagi2 la salah.. sbb tu aurat dia. sebelum dia mintak mamat jaga maruah dia, dia sendiri perlu jaga aurat dan maruah dia depan mamat tu..
    tapi benda dah lepas.. ambil iktibar dari apa yg berlaku...

    BalasPadam
  49. Fida ni macam mudah terima je sapa sapa nak kat dia... dia patutnya jual mahal skit.... ni tak. Dalam bang bang boom tu, walau berlakon je tapi nampak murah sangat.

    Isu tak pakai tudung tu antara dia dengan Allah. Dia boleh mintak Maaf dengan Allah. Ni mamat bingai ni nak aibkan orang. Orang belum tentu boleh maafkan dia. Bagi saya Mamat lah yang bersalah dalam hal ni.


    tips belog buat semua blogger baru

    .

    BalasPadam
  50. nasib baik drama kasih alia dah habis..kalau tidak sure tak nengok punyer sebab 'saya dah tawar hati sama fyda' kikiki...

    BalasPadam
  51. erm salah sendiri tunjuk rambut lepas tuh salahkan org lain pulak..haih..macam-macam..

    BalasPadam
  52. XDER MAKNANYA FIDA...GAMBAR PERIBADI OR PERIBODY KER..YANG PENTING AURAT KITA TETAP AURAT.

    TP APA-APA PUN HARAP FIDA SABAR N ANGGAPLAH INI UJIAN..MANUSIA...SIAPA YG XPNH WAT SALAH KANN ...

    BalasPadam
  53. betul aurat kena tutup tetap kena tutup..tak kira la fesyen tudung tu mcmn pon.geramnya dengan fida nie..terus tak respect dah dengan dia nie.

    BalasPadam
  54. Tutuplah yang mana patut ditutup, tak kira dimana jua berada..

    BalasPadam
  55. sabar je la fida..semoga jumpe calon suami yang baik after this..

    BalasPadam