Dapur Tanpa Sempadan...

Sabtu, 29 Oktober 2011

Maafkan saja dia

 

“ Ahh… malas laaa .. Biar dia rasa apa yang aku rasa .. Padan muka dia .. “

Bayangkan … Keesokkan harinya , ada orang maklumkan pada kita , kawan kita tu telah mengalami kemalangan dan meninggal dunia . Kena pulak kita semalam bertelagah dengan dia .. Apa yang akan kita rasa ?

Amik contoh pasangan bercinta yang kerap bergaduh tak kira dalam telefon atau masa dating ..  Tak kira masa.. Asik nak bergaduh memanjang.. Pastu merajuknya berhari hari ..

Andaikata satu hari tu , itulah pergaduhan terakhir korang dan tak sempat la nak bermaafan , camana ??

Ego menguasai diri … Kelak sendiri merana .. Ingin memaafkan tapi syaitan kuat menghasut kita.. Perlukah kita melayan segala bisikannya ?

Ya , benar .. Parut.. Bukan mudah melupakan .. Tapi lebih indah memaafkan dan biarkan saja angin membawanya berlalu.. Jika parut dibiarkan tanpa mengubatinya , kesannya pasti berlarutan dan amat mudah dijangkiti penyakit , satu hari nanti ..

22 komen :

sOfieDeCutaZ~ berkata... [Reply to comment]

tapii, nak trima kemaafan tu senang ke ?

bersama kak Es berkata... [Reply to comment]

dah memaafkan...hati kita pasti tenang.

faizal mohd berkata... [Reply to comment]

sentiasa memaafkan org. :)

mishnurlin berkata... [Reply to comment]

walaupun susah untuk memaafkan orang yang pernah buat salah tapi bila kita dapat memmberi kemaafan kita akan rasa lebih tenang dan gembira

sabry oppa berkata... [Reply to comment]

nice entry...

sabry oppa berkata... [Reply to comment]

nice entry...

Huda Diaz berkata... [Reply to comment]

ego tu semua orang ada. sebab tanpa ego, seseorang tu tidak akan ada rasa percaya dia. namun ego yang terlalu tinggi akan buat sesorang tu overconfident. dia akan rasa dia betul selalu.

semoga kita tak termasuk dalam kalangan orang yang tak reti nak turunkan ego.
:)

~cik una~ berkata... [Reply to comment]

i like.. btolla 2.. perlu memaafkn org sentiasa... jgn ego... sblom tdo seharusnyer harus memafkan org.. andaikata kite da ke alam lain.. insyaAllah.. tenang disana,... ameen. :)

~cik una~ berkata... [Reply to comment]

i like.. btolla 2.. perlu memaafkn org sentiasa... jgn ego... sblom tdo seharusnyer harus memafkan org.. andaikata kite da ke alam lain.. insyaAllah.. tenang disana,... ameen. :)

Aiisyah Gazali berkata... [Reply to comment]

betul2.. bila kita maafkan org.. dua-dua pihak akan rasa gembira :)

keri ikhwan berkata... [Reply to comment]

Hati yang buat salah akan gelisah, hanya kemaafan ubatnya. Bukan senang meminta maaf tapi memaafkan itu lagi payah, jika ego terselit di hati... Memaafkan itu satu kebajikan :)

MiNaH nGokNgEk berkata... [Reply to comment]

bkn sng nak maafkn org tapi hidup akan lebih merana kalo kte tak maafkan seseorang....tiap masa dok trigt pergaduhan tu & menjadikn seorg itu pemarah & pendendam

miss inna berkata... [Reply to comment]

yg pastinya kesan parut tu tetap ada abg ben...

Cik Mai berkata... [Reply to comment]

betol tue..bila kita maafkan seseorang hati kita akan jadi lebih tenang....

Missy Diya berkata... [Reply to comment]

entri yg penuh pengertian.. kemaafan perlu diberi dn pastikan seikhlas hati :)

aimie amalina berkata... [Reply to comment]

emmm
betul
tapi tulah yg paling ssh nak buat
walau senang je nak ckp aku maafkan kau..

emm

hati perlu berkorban utk maaf ini..

NasZ berkata... [Reply to comment]

betul tu abang ben. tapi memaafkan orang lain tak semudah memaafkan diri sendiri.

Lyssa Faizureen berkata... [Reply to comment]

Terasa ~ hmm

✿....rossa alina....✿ berkata... [Reply to comment]

entry abg ben ni buat saye berbelah bagi lah..nak sms tunang saye ke x..hmmm.. :(

IBU GEBU berkata... [Reply to comment]

sedang cuba untuk memaafkan sarbini...

(sarbini ya bukan sarbani...)

Faz Abas berkata... [Reply to comment]

...cuba ingat ni bila didalam keadaan marah...

Allah berfirman bermaksud: “Dan orang yang menahan amarahnya dan memaafkan orang lain, Allah menyintai orang yang berbuat kebajikan.” (Surah Ali Imran, ayat 132)

Isyaqila berkata... [Reply to comment]

sekadar share pengalaman ...
saya dulu pendendam org nye .. org ske cari pasal ngan saya .. even org tuh dh mntak maaf byk kali pon saya hanya memaafkan melalui kata2 bukan hati .. impaknya , apa yg kita buat sukar mendpat hasil yg baik ...
tapi .. lepas saya muhasabah diri .. saya dgn ikhlas hati memaafkan kesalahan org sekeliling saya .. kesannya , saya nampak perubahan diri saya berbanding sebelumnya ... seolah2 tiada beban dalam diri saya yg perlu saya kusutkan ..

kesimpulan : belajarlah utk meminta maaf dan memaafkan .. =D
jgn marah terlalu lama .. nafsu syaitan semata ..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI