Maafkan saja dia

 

“ Ahh… malas laaa .. Biar dia rasa apa yang aku rasa .. Padan muka dia .. “

Bayangkan … Keesokkan harinya , ada orang maklumkan pada kita , kawan kita tu telah mengalami kemalangan dan meninggal dunia . Kena pulak kita semalam bertelagah dengan dia .. Apa yang akan kita rasa ?

Amik contoh pasangan bercinta yang kerap bergaduh tak kira dalam telefon atau masa dating ..  Tak kira masa.. Asik nak bergaduh memanjang.. Pastu merajuknya berhari hari ..

Andaikata satu hari tu , itulah pergaduhan terakhir korang dan tak sempat la nak bermaafan , camana ??

Ego menguasai diri … Kelak sendiri merana .. Ingin memaafkan tapi syaitan kuat menghasut kita.. Perlukah kita melayan segala bisikannya ?

Ya , benar .. Parut.. Bukan mudah melupakan .. Tapi lebih indah memaafkan dan biarkan saja angin membawanya berlalu.. Jika parut dibiarkan tanpa mengubatinya , kesannya pasti berlarutan dan amat mudah dijangkiti penyakit , satu hari nanti ..

22 ulasan:

  1. tapii, nak trima kemaafan tu senang ke ?

    BalasPadam
  2. dah memaafkan...hati kita pasti tenang.

    BalasPadam
  3. walaupun susah untuk memaafkan orang yang pernah buat salah tapi bila kita dapat memmberi kemaafan kita akan rasa lebih tenang dan gembira

    BalasPadam
  4. ego tu semua orang ada. sebab tanpa ego, seseorang tu tidak akan ada rasa percaya dia. namun ego yang terlalu tinggi akan buat sesorang tu overconfident. dia akan rasa dia betul selalu.

    semoga kita tak termasuk dalam kalangan orang yang tak reti nak turunkan ego.
    :)

    BalasPadam
  5. i like.. btolla 2.. perlu memaafkn org sentiasa... jgn ego... sblom tdo seharusnyer harus memafkan org.. andaikata kite da ke alam lain.. insyaAllah.. tenang disana,... ameen. :)

    BalasPadam
  6. i like.. btolla 2.. perlu memaafkn org sentiasa... jgn ego... sblom tdo seharusnyer harus memafkan org.. andaikata kite da ke alam lain.. insyaAllah.. tenang disana,... ameen. :)

    BalasPadam
  7. betul2.. bila kita maafkan org.. dua-dua pihak akan rasa gembira :)

    BalasPadam
  8. Hati yang buat salah akan gelisah, hanya kemaafan ubatnya. Bukan senang meminta maaf tapi memaafkan itu lagi payah, jika ego terselit di hati... Memaafkan itu satu kebajikan :)

    BalasPadam
  9. bkn sng nak maafkn org tapi hidup akan lebih merana kalo kte tak maafkan seseorang....tiap masa dok trigt pergaduhan tu & menjadikn seorg itu pemarah & pendendam

    BalasPadam
  10. yg pastinya kesan parut tu tetap ada abg ben...

    BalasPadam
  11. betol tue..bila kita maafkan seseorang hati kita akan jadi lebih tenang....

    BalasPadam
  12. entri yg penuh pengertian.. kemaafan perlu diberi dn pastikan seikhlas hati :)

    BalasPadam
  13. emmm
    betul
    tapi tulah yg paling ssh nak buat
    walau senang je nak ckp aku maafkan kau..

    emm

    hati perlu berkorban utk maaf ini..

    BalasPadam
  14. betul tu abang ben. tapi memaafkan orang lain tak semudah memaafkan diri sendiri.

    BalasPadam
  15. entry abg ben ni buat saye berbelah bagi lah..nak sms tunang saye ke x..hmmm.. :(

    BalasPadam
  16. sedang cuba untuk memaafkan sarbini...

    (sarbini ya bukan sarbani...)

    BalasPadam
  17. ...cuba ingat ni bila didalam keadaan marah...

    Allah berfirman bermaksud: “Dan orang yang menahan amarahnya dan memaafkan orang lain, Allah menyintai orang yang berbuat kebajikan.” (Surah Ali Imran, ayat 132)

    BalasPadam
  18. sekadar share pengalaman ...
    saya dulu pendendam org nye .. org ske cari pasal ngan saya .. even org tuh dh mntak maaf byk kali pon saya hanya memaafkan melalui kata2 bukan hati .. impaknya , apa yg kita buat sukar mendpat hasil yg baik ...
    tapi .. lepas saya muhasabah diri .. saya dgn ikhlas hati memaafkan kesalahan org sekeliling saya .. kesannya , saya nampak perubahan diri saya berbanding sebelumnya ... seolah2 tiada beban dalam diri saya yg perlu saya kusutkan ..

    kesimpulan : belajarlah utk meminta maaf dan memaafkan .. =D
    jgn marah terlalu lama .. nafsu syaitan semata ..

    BalasPadam

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI