Ranking Universiti Terbaik di Dunia 2011- 2012

 

image

 

Kedudukan Universiti Terbaik di seluruh dunia ( Top 10 )

  1. California Institute of Technology

  2. Harvard University

  3. Stanford University

  4. University of Oxford

  5. Princeton University

  6. University of Cambridge

  7. Massachusetts Institute of Technology

  8. Imperial College London

  9. University of Chicago

  10. University of California, Berkeley

 

Kedudukan Universiti Terbaik di Asia 2011-2012 ( Top 10 )

  1. University of Tokyo

  2. University of Hong Kong

  3. National University of Singapore

  4. Peking University

  5. Kyoto University

  6. Pohang University of Science and Technology

  7. Hong Kong University of Science and Technology

  8. Tsinghua University

  9. Korea Advanced Institute of Science and Technology

  10. Tokyo Institute of Technology

 

Caltech dinobatkan sebagai universiti terbaik dunia ekoran kejayaan mereka mengekalkan keputusan memberangsangkan dalam semua kategori dan peningkatan dalam pembiayaan penyelidikan.

Institut Caltech adalah khusus untuk pengajian sains serta kejuruteraan dan kampus utamanya terletak di utara Los Angeles.

Havard yang berusia 365 tahun dan buat pertama kalinya gagal menduduki kedudukan pertama sejak senarai ini dikeluarkan oleh THE berada di tangga kedua bersama Universiti Stanford California.

Kedudukan universiti utama Britain turut berubah dengan Oxford berjaya menduduki tangga keempat menewaskan Cambridge yang berada pada kedudukan keenam.

Pemilihan ini dibuat berdasarkan 13 kategori termasuk bidang penyelidikan, pengajaran, pemindahan pengetahuan dan aktiviti antarabangsa - Utusan

 

Tercari gak universiti dari Malaysia ... tapi ???? Tak caya ? G tengok sendiri.. Kat mana ? Eh... cari la sendiri.. hahahha.. Rileks le.. Tegang je mukaaaa .. hehe .. Klik SINI

23 ulasan:

  1. So glad my uni is at #8. I just hope InsyaAllah one day uni in Malaysia can make it to that top 10. Because we can actually! :)

    BalasPadam
  2. http://muazijah.blogspot.com/2011/10/orang-islam-wajib-baca.html

    BalasPadam
  3. tu dia org yg kata.. kalau kita kata kita yang terbaik, kitalah yg terbaik kan... percaya pd keupayaan anak Malaysia

    BalasPadam
  4. yeyeh ! tokyo ade !!! cam nilah tokyo !

    BalasPadam
  5. Universiti kat malaysia masuk carta keberapa yerk..

    BalasPadam
  6. aikkk ... tak de langsung! ntah camne dia org kira tu ...

    BalasPadam
  7. aku frust dengan UM yg makin lama makin jatuh!!
    arghh

    BalasPadam
  8. kat asia... tokyo paling terbaik... pergghh!!

    BalasPadam
  9. ala University Teknology Mara Perlis tak da ke ?? huhu

    BalasPadam
  10. thankz abg ben,,rajin nak kumpul hehehe

    BalasPadam
  11. Hopefully one day, Malaysia nyer U ada dalam terbaik Asia or Dunia, Malaysia Boleh :D!

    BalasPadam
  12. U kat Msia, emmm kena lepaskan dari unsur2 politik dulu kot ....

    BalasPadam
  13. malaysia langsung tak tersenarai dalam top 400.

    sebab tu la kot, dalam belanjawan 2012 - usia pencen dinaik ke 60. guna org lama aje lah, sbb org muda kureng sikit...ini pandangan aku jer.

    tapi aku percaya, org kita juga ada yg pandai2 n bijak2 belaka.
    rangking ini bukan hanya diambil kira dari akademik shj, tetapi penyelidikan dan pengurusan serta penglibatan aktiviti serata dunia.

    ben, maafla, panjang lak coleteh

    BalasPadam
  14. BELANJAWAN 2011 DIKRITIK HEBAT...

    RUJUK ENTRI INI : http://che-armad.blogspot.com/2011/10/top-searching-budgetbajet-belanjawan.html

    BalasPadam
  15. Malaysia xde dlm senarai walaupn ke-400?... ramai anak-anak muda yg pandai2 mgkn belum menepati kriteria2 yg ditetapkan....

    Abg ben, nak tnya klu dari ERL Putrajaya nak ke Komplek E naik bas apa?... nak naik teksi takut kena sembelih lak nanti... Isnin ni nak kena lapor diri kt situ...

    BalasPadam
  16. @Jaja sampai ke stesen putrajaya , turun ke bawah .. hentian bas tu pastu tanya driver dlm bas tu .. kata nak ke komplek E ...

    BalasPadam

Peringatan



Ini adalah blog peribadi. Tidak terkait dengan mana mana parti politik walaupun ada artikal berbaur politik secara ringan. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog iaitu, Ben Ashaari. Saya tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli , sengaja atau tidak sengaja. Amaran dah diberikan. Sapa suruh tak baca !

Pendapat penulis tidak semestinya kekal. Boleh berubah bila ada maklumat tambahan yang punya bukti atau fakta yang lebih sahih.

Jika ada sebarang pertanyaan atau penambahbaikan , boleh hubungi saya melalui email.

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI

Blogger Sejak 2009