Isu sistem kerja 9 jam untuk guru

by - Selasa, November 15, 2011

 

Iskh.. macam macam komen yang dapat aku baca di BHARIAN ini .. Menghentam guru , sudah pasti ..  Manakala guru-guru pasti akan tampil memberi komen yang sudah pasti boleh ‘dibaca’ ..

 

Penat .. Yup .. Memang penat keje guru ni .. Layan kerenah murid setiap hari .. Pastu buat kerja-kerja perkeranian lagi .. huhu… Kira banyak gak la keje guru ni ..

 

Komen aku ? Hurm.. Bagi aku ,itulah yang perlu kena terima bila makan gaji .. Kena terima bila meminta .. Sama gak nasib rakan-rakan aku yang berstatus kontrak di sektor awam yang dah tamat kontraknya dan tidak disambung lagi walaupun post itu amat diperlukan .. Tiada layanan atau rayuan !

 

Apa yang boleh buat ? Makan gaji .. Gitulah nasibnya .. Mereka yang kontrak ni , mereka kata apa ??? Sapa suruh tak cari kerja lain ? Apakah mereka tak tau yang puas sudah mereka mencari kerja ? Ok , aku tau akan ada jawapan dari korang .. Sebab tulah aku kata , macam macam nasib yang ada .. Kena telan je la..

 

Nak buat bisnis pon bukan senang sekarang ni .. Kena ada kabel la.. Kena ada orang kuat la.. Haih .. Betul kan ? Bukan senang nak senang .. Jadi yang dah ada kerja tetap ni , terima seadanya .. Bak kata bos aku dulu dulu ..

 

“ Lu tak suka , lu pergi cari kerja lain ! “

 

Buat cam aku .. jadi je blogger .. Dah susah sangat nak ikut cakap orang .. Maka sendiri bos sendiri kuli ..

 

Tak kira la apa pon kerja  , semua ada tekanan .. Jangan kata guru lagi tertekan .. Camana pulak dengan nurse yang setiap hari layan karenah pesakit setiap minit ? Terberak atas katil la.. dan polis yang senantiasa dituduh mengambil rasuah.. Tentera yg setia mempertahankan sempadan negara .. Kakitangan swasta yang memastikan ekonomi negara terus berkembang .. Segalanya berhubung kait walaupun tak sama ..

 

Kalau kita pikir tekanan , maka ada baiknya , jom jadi tarzan.. makan pisang n lepak tepi kolam air terjun setiap hari .. menikmati panorama kehijauan hutan ..

 

Aku jadi blogger pon tensen tau !! Ada je orang tak puashati.. Heh .. Blogger je wehhh !!  Apa pun buat guru di luar sana , aku tau keperitan korang .. tapi apa nak buat ? Dah makan gaji .. ginilah nasib kita .. Fight tetap fight ..tapi mampukah ? Sabarlah yer .. Kerja kena ikhlas .. Buatlah kerana Allah.. Tekanan sudah pasti.. Itulah dugaan dan cabaran yang sememangnya dah korang tau sewaktu menerima jawatan GURU ni ..

 

Tetap respek mereka yang bergelar GURU .. Walaupun guru sekolah memandu.. hehe .. Maaf jika ada yang terasa.. Inilah dunia ..

 

Jom.. cikgu Apistakkisah mintak tolong kita .. Klik SINI ..

You May Also Like

13 comments

  1. hehe cian kt guru..kt blogger pun kecian gak hee

    BalasPadam
  2. cita2 sya nak jadi ckgu..walaupun susa bila jadi ckgu , mcam2 masalah..apa salahnya janji ada niat nak didik bangsa melayu kita sndri yg dah makin tersesat jauh..

    (eh , lari topik ke? )

    BalasPadam
  3. setuju tu.kerja apa pun semua ada tekanan.jd bos pun ada tekanan dr sudut lain gak.selagi bernafas pasti ada masalah.kerjalah dgn ikhlas.demi Allah

    BalasPadam
  4. Da mmg tue la cabarannye .
    name pun guru .
    tp mmg tensyen kot, nak jage anak2 ag , nak tande ketas pekse plajar yg bpe ratus org ag .huhuuhu

    Sebab tue kena hargai jasa2 guru ! :)

    BalasPadam
  5. mak saya guru... satu je nak cakap, tanpa guru tak adalah nurse, pulis ke tentera ke.. ok bye.

    BalasPadam
  6. sabo je la abg ben...nk wat camana...mkn gaji je...dh jd cmni cikgu nk kmbgkan bisnes la...pastu bnti keje...huhuhu...jd bos n kuli...

    BalasPadam
  7. Yang memberi lebih tekanan adalah pandangan2 dangkal drpd segelintir masyarakat yg nak bercakap dan tunjuk pandai tp tatau apa yg dia cakap..

    BalasPadam
  8. kerja jgn nk merungut sgt lah..dah rezeki kat situ nk buat mcm mana..at least dah ada kerja. cuba pikirkan nasib org yg menganggur..cmne? bersyukurlah...ikut je lah arahan bos...slagi x melampaui batas

    alaa...9 jam je pun..jgn lah panic..ade yg kerja berbelas jam sehari pun xbising lah. betui x?

    BalasPadam
  9. Apa jenis pekerjaan pun tetap ada tekanan Abg Ben. Maka ikhlaskanlah hati dalam melakukan pekerjaan.

    BalasPadam
  10. Saya pun cikgu,x de beza declare atau tak sistem 9 jam..kerja yang cikgu buat lebih dari tu..tapi dah tanggung jawab kan..semua kerja pon sama,ada tanggungjawab masing2..yang penting kita ikhlas berkhidmat..tapi sedih dgn segelintir masyarakat yang menganggap keje cikgu senang..banyak cuti..diorang tak tau dlm cuti tu la kena wat macam2 keje,perancangan utk thn depan untuk anak2 diorang.kat skolah hari2 jadi 'guru vokal' tau..hehe..

    BalasPadam
  11. itu memang dah cabaran setiap orang yang bernama manusia untuk mencari rezeki kan ben? takde yang perlu dikomen.. semua pekerjaan ada tekanan masing2..

    BalasPadam