Jom Blog | Putus asa sebab blog tiada pembaca

by - Rabu, November 02, 2011

 

image

“ Ahhh … tensen !! Takda sapa' nak baca blog aku !! Penat je tulis macam macam .. Tapi  ???  “

 

Tensen ??? Kenapa nak tensen ??? Kembali ke niat kita berblog .. Apakah kerana kita minat ? Atau sebenarnya nak mendapatkan pendapatan melalui blog ?

 

Tak salah pon kalau nak menambahkan pendapatan tapi yang salah ialah cara kita pasarkan blog kita .. Sekarang ni ada pelbagai strategi dan yang penting ialah modal untuk  memasarkannya.

 

Jika nak cepat , iklankannya .. Jika tiada modal , maka perlahan-lahan kayuh .. Segalanya memakan masa bukan ? Mana ada orang terus kaya bila buat bisnis ??

 

Tetapi jika suka suka , pedulik apa la kan ada ke takde orang nak baca ! Jadi , kenapa nak putus asa ? Bukankah itu satu cabaran yang menarik ?? Gunakan segala ilmu yang dibelajar di sekolah mahupun dengan pengalaman kehidupan kita ..

Blog adalah satu produk korang .. Bagaimana nak bagi orang yang tak dikenali singgah ke blog kita ? Menarik bukan .. Satu cabaran.

You May Also Like

33 comments

  1. btl... kita kena ade kesabaran klau nak berblog niey... bkn senang nak tarik minat follower bce entry kita...

    BalasPadam
  2. pergh! seyes terbaik! setujuk! (^__~)

    BalasPadam
  3. yes sy x kesah ade org bace ke x..sbb sy suka menulis je. kdng2 bila org baca sy pulak rasa malu..hehe

    BalasPadam
  4. ye cabaran nak buat orang terus happy ;)

    BalasPadam
  5. rasa ptus asa tu tak prnah ada..
    tp selalu ika rasa entri yg ad kt blog tu tak ckup brmanfaat nak bg org lain baca O_o

    BalasPadam
  6. maaf dengan kenyataan saya ni.. tapi sebenarnya saya jeles dengan encik ben..ye..kadang-kadang saya ada jugak fikir macamtu...tapi bila fikir tujuan sebenar berblog... rasa nak marah sebab takde pembaca itu hilang... kadang-kadang saya kena remind tujuan asal saya berblog. Kalau nak dapatkan pendapatan tu tujuan utama, da lama da buat segalanya tentang business.. tapi saya bukan membangga diri.. saya berblog mulanya untuk orang lain (lecturer) tapi untuk apa? tidak kepuasan diri... dan saya betulkan tujuan saya, Saya berblog adalah untuk diri sendiri.. Alhamdullilah.. walaupun tak ramai followers..tapi cukuplah untuk belajar something,,, yang kita ini kecil, namun, bukannya kita tidak boleh 'membesar' kan? cuma usaha dan tawakkal akan menentukan semuanya dan juga rezeki masing-masing, apa2 pun..terima kasih encik ben atas segalanya... encik ben banyak membantu saya jugak.

    *komen paling panjang dalam hidup saya kat blog orang lain..adoi...

    BalasPadam
  7. Betul !!
    Miezah berblog bukan untk berniaga .
    hehe ..

    BalasPadam
  8. ada juga silent reader tu.. selalunya readers tak tahu nak komen apa..hehe xkena dengan jiwa readers...lagi2 blogger baru yang sllu post personal entry. berusaha lagi la ni kn :D

    BalasPadam
  9. huhu kalau da takdaa mai org baca buat blog jadi diari jelaaa..mmg da konpem baca sensorang kan..hehehe :)

    BalasPadam
  10. Nak tambah sikit bro boyeh?? :

    untuk orang singah ke blog kita...kita kena buat mereka gembira dan rasa puas

    Macam mana nak puaskan mereka, buka seluar....hehe tak lah

    Cuba bayangkan diri anda macam mereka....apa yang anda nak dalam satu blog?? hiburan?? seram?? lawak?? ilmu?? ....dll

    Tepuk bantal..jom tidur :P

    http://www.cayob.com/

    BalasPadam
  11. blog saya ada 13 jer follower..haaa...yang penting saya tulis dan terus menulis...saya pun pelan2 kayuh.masih lagi dlm proses...entri menarik atau tidak,terpulang pada pembaca..

    BalasPadam
  12. waaa. best ni. saya slalu tengok je abg ben py blog. saya segan nak komen. huuuu. pemaluuu sungguh.

    saa masih newbie. dan masih mencuba,

    BalasPadam
  13. teruskan usaha& semangat untk berblog...

    BalasPadam
  14. bersusah2 dahulu..bersenang2 kemudian!!

    BalasPadam
  15. kite rse xde pembaca mungkin sebab kurang follower ye tak. mana kita tau orang selalu baca post kita walaupun dia bukan follower. aku assume jek ada org baca walaupun bukan blogger. membe2 aku sllu baca post aku walaupun diorg bukan blogger. Ape yang aku kena buat?? teruskan bercerita. heh..

    BalasPadam
  16. yups... sokong sgt2..!! mmg minat je b'blog ni.. suka3x.. besh..:D

    BalasPadam
  17. yap sokong..yg ptg usaha itu tangga kejayaan :)

    BalasPadam
  18. I x kisah ada pembaca ke xde pembaca...sbbnya, I jadikan blog I ni mcm diary...senang nk refer kemudian2 hari....bila, kt mana, buat apa...

    BalasPadam
  19. biar le - ada rasa dan masa terluang tulis, klu tdk jom tdo

    BalasPadam
  20. kena berusaha, jgn salahkan org lain kannn..

    BalasPadam
  21. saya suker org bacer entri saya...kate nak share kan...

    BalasPadam
  22. saya mula terfikir utk b'blog bila t'lantar di hospital. Pada masa tu saya berfikir sekiranya umur saya pendek tiada apa yg dapat saya berikan pd anak2 selain ilmu agama yg tak seberapa. Disinilah saya abadikan segala kenangan bersama keluarga dan berharap bila anak2 besar nnti itulah kenangan saya bersama mereka ketika saya sudah tiada. Sebab tu saya 'private'kan blog saya selama 3 tahun. Baru beberapa bulan ni saya mula berjinak2 dgn pembaca lain supaya dapat berkongsi cerita & ingin b'kawan. Friend list saya baru 4 org je dan saya tak kisah semua tu sbb saya dapat kepuasan dgn menulis dan akan terus menulis. Jemput datang ke blog saya hehe http://sudipVSsenduk@blogspot.com

    BalasPadam
  23. tq bro ben...baru semangat sikit saye nak berblog...! ngeeee..;)

    BalasPadam
  24. sudipVSsenduk terharu ai....heheh betul tu setuju sangat walopon follower saya cuma 26 org tapi alhamdulilah statistic saya menaik je...mungkin ada silent reader and im proud of them even x munculkan diri..its ok sebab niat saya menulis sebab minat dan nak abadikan kenangan dan share apa yang saya lalui dlm life nih....thanks abg ben coz bg semangat.

    BalasPadam
  25. Semangat yang penting...soal pendapatan tu yang kedua...yang menjadikan kita putus asa adalah apabila kita mengejar pendapatan dari nuffnang...hehe

    BalasPadam
  26. betul la pendapat en ben. balik pada tujuan asal kenapa berblog..hmm.. saya berblog sebab saya suka nak tulis apa yang ada dalam kepala atau hati saya. tak kisah ada follower ke, takde ke.. yang penting kepuasan diri tu.. :)

    BalasPadam
  27. ok,rasa terpujuk pulak bila baca entry ni.ada betul jugak.thanks abg ben.

    BalasPadam
  28. yee saya hampir berputus asa . Namun saya rasa sangat tidak berbaloi untuk saya terus berputus asa kerana kini saya sudah hampir 3 tahun dalam dunia blog ini . Walaupun saya tahun tidak ramai yang berminat untuk membaca hasil tulisan saya , saya tetap akan teruskan menulis . Mungkin bukan untuk tatapan semua , mungkon juga sebagai lakaran sejarah saya pada suatu hari kelak :D

    BalasPadam
  29. erm, betul jga.. hehehe
    sa x bnyk follow pun x pe.. hehehe

    BalasPadam
  30. Assalamualaikum abg ben dan otai2 smua,
    saya blogger baru.. tp xde la post pasal personal.. sbb sy tahu xramai pmbaca yg suka bca psal personal kita. stuju dgn che ayob. kita kena tahu apa kehendak pembaca bukan kehendak diri kita.. so, pndai2 lah tahu apa keinginan pembaca.. baru bleh maju.. alhamdulillah saya baru mula seminggu berblogging. followers dh lebih 100+ . income drp nuffnang pon dh masuk ari2.. hari ni baru masuk hari ke8 berblogging. hehehe.. byk lg kena blajar.

    http://seifkhales.blogspot.com

    BalasPadam