Macam la kau tu baik sangat !

by - Ahad, November 13, 2011

 

Betul kan ? Bila seseorang menegur kita , lalu kita akan kaitkan dengan kisah silam dia atau pon sekarang ini .. Seolah macam la dulu dia tu bagus sangat.. Mentang mentang sekarang dah belajar agama skit skit , dah pandai nak bagi tazkirah kat orang.. Huh !

Amik contoh la kan .. Bila kita ditegur pasal berpegangan tangan padahal nikah pon belum .. Haa.. Pastu sah sah melenting lalu kata ..

 

“ Ala , kau dulu bercinta pon pegang tangan gak kan ? “

 

Sedangkan niat orang yang menegur itu adalah kerana Allah dan tidak mahu dia mengikut jejak langkahnya sekiranya dia pernah buat begitu satu tika dulu.. Adalah satu penyesalan baginya dan tidak mahu kenalannya mengikut kesalahan lampaunya.

 

“ Aku tegur ni sbb umur aku panjang sampai sekarang ni .. Jadi aku dah taubat .. Sangat menyesal dengan perbuatan aku dulu dan tak nak la kawan kawan aku begitu …

 

“ Ala.. nanti aku taubat la cam kau taubat .. Kau dah puas .. boleh la cerita .. Aku ??  “

 

“ Kau tau ke berapa lama kau boleh hidup ?  “

 

“ Eh ,kau ni.. doa aku macam tu pulak ! “

 

“ Bila aku mintak kau lakukan kebaikan , kau marah aku.. Bila aku cakap sesuatu yang nampak buruk , cepat pulak kau melenting.. Aku tegur sebagai seorang kawan .. Kalau kau tak nak ikut , tu hak kau .. Bahagian aku dah lepas ..  Itu saja .. Lagi pun , aku buat kerana Allah dan kau kawan aku .. Tak mintak pon duit kat kau ..  “

 

“ Tak payah.. Aku tak perlukan nasihat dari orang seperti kau ! “

 

Kadang kadang , jawapan begini yang kita terima .. Apakah dia terlupa Nabi Muhammad s.a.w pun ada memberi ‘nasihat’ pada umatnya ? Dia terlupa ke yang itu ? Atau perlukah dia diingatkan kembali akan kata-kata dari Allah mengenai perbuatannya itu ?

Bila dah terlalu sedap , maka kita akan cari alasan untuk membela perbuatan kita .. Apakah alasan kita itu boleh digunapakai di akhirat kelak ?

Aku sendiri pun punya dosa silam .. Dan aku amat menyesalinya.. Maka aku harap , pembaca aku terutama yang muda muda dan masih mentah jangan cepat melenting akan teguran mereka yang lebih ‘berpengalaman’ .. Jangan sangka matang itu sudah cukup mengharungi dunia masa kini ..

Lebih baik kena ketuk dari terantuk !

You May Also Like

17 comments

  1. betul tu...kita hanya mampu menegur.bila rasa benda tu salah, kita perlu tegur.tak mapu menegur dgn lidah kita tegur dgn tulisan di blog .


    saya pun takit nak nasihat org sbb diri ni bkn baik sgt pun, pasti ada yg menempelak nnt.

    BalasPadam
  2. true enof..nobody's perfect..


    nak nasihat orang..perlukan kekuatan..

    BalasPadam
  3. betul.. kadang-kadang ada jugak makhluk macam tu.. bodoh sombong namanya. yang penting kita sudah jalankan tanggungjawab.

    BalasPadam
  4. nice. bagus entry ni. kadang2 dorang ni melenting bila ditegur. rasa sedih gak la sebab niat kita nak elakkan dorang buat salah yang sama kita buat dulu.

    BalasPadam
  5. em betul2...tapi manusia kan ssh nak d duge... nasihat unk betulkn ape y silap n unk kite mengingati diri kite tp sll di salh sngka...

    BalasPadam
  6. Sesape pun berhak menegur,tak kira tua muda kalau dah terang-terang nampak benda salah.Sekurang-kurangnya dah usaha nak tegur.

    BalasPadam
  7. as salam...

    belajar dari kesilapan, itu pembelajaran terbaik dlm kehidupan..

    tegur tanda sayang..

    BalasPadam
  8. yup..inilah antara ungkapan2 balas jika kita nasihatkan org lain ..kesannyer perkara2 yg baik tu akan jadi susah untuk dilakukan...jika menerimanya dengan hati terbuka ..jiwa pon x sakit ...kalau x boleh jadi gaduh akibt...oleh trima dengn hati yg trbuka...sape lgi nk nasihtkn kita kalau manusia yue sendiri...hihihi...xkan haiwan kot...

    BalasPadam
  9. back to the nature..

    Mereka akan kata..
    kubur lain2..

    tapi mereka tak sedar,,
    hakikat sebenar kematian..

    BalasPadam
  10. saya suka dengan kata2 seorang imam muktabar ni;
    "Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti aku yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."
    (al-Imam Hassan al-Basri)

    BalasPadam
  11. nak tegur orang mesti sempurna?

    kadang-kadang orang akan rasa kita iri dengan mereka.
    T_T

    BalasPadam
  12. betul betul, memang kita pernah buat salah juga suatu ketika dulu tapi bila kita menegur jadi suatu isu salah pula :)


    pandai2 la fikir, walaupon kita dah matang, kita perlu ditegur juga

    BalasPadam
  13. betul tu, tp kdg2 rasa malu nk menasihat sedangkan diri tak btul. tp lebih elok mcm tu kan, nk tgu bile lg? jgn smpai org lain buat dosa spt yg penah kita lakukan dlu..

    BalasPadam
  14. betul la abang ben...saya suka kena ketuk dari terantuk..ibarat sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya.

    BalasPadam
  15. betul tu bro.selalunya orang yg tak boleh nak ditegur ni ada ego.jadi,bila diri dah dikuasai rasa ego...memang susah nak menerima teguran orang lain walaupun teguran tu untuk kebaikan.wallhu'alam.

    BalasPadam
  16. Tak berani menegur sebab orang selalu jawab gini.. Tak cukup berani..

    BalasPadam