Bagaimana nak pelbagaikan pembaca di blog ?

by - Jumaat, Disember 23, 2011

 

Ada lebih 200,00 blog di Malaysia ni .. Dan dari jumlah tu , berapa ramaikah yang aktif ? Tu belum kira yang dah bersawang mahupun dah tutup kedai .. Tapi , setiap hari juga ada saja blog blog baru dibuka. Menarik kan ? Macam satu kehidupan lak ..

Apakah kita kenal blog blog tersebut ? Ok , tolak tepi blog yang berbahasa selain bahasa melayu .. Ada berapa banyak ? Pergh.. Ramai siuttt… Dan dari jumlah tu , berapa ramai yang korang dah blogwalking  ?

Hehe .. Aku percaya , skittt jer !! Kenapa ? Sbb bila aku dedahkan dengan blog blog yang genrenya berlainan , ada yang seolah hairan ? Macam tak percaya wujudnya blog tersebut sedangkan blog begitu dah berlambak di pasaran dan lama dah wujud pun ! Malangnya mereka tak didedahkan ..

Aku pernah wujudkan satu cara untuk berkenalan dengan blog blog yang berlainan genre melalui segmen malangnya ada yang kata aku amik kesempatan .. Hehe.. Maka , sekarang kita ‘bermain’ di taman perumahan sendiri je la .. Kita tak tau apa yang wujud di taman lain kecuali ada orang yang memberitahu.. kan ?

Selain dari tu, aku buat cara pertukaraan FEED atau RSS .. Kalau korang perhatikan , blog Mat Gebu dengan dunia masakan yang mana pembacanya pasti tergolong dari umur diatas 25 tahun ..

Lyssa Secret  yang kaya dengan tutorial  doodles , yang aku confirm pembacanya di bawah 23 tahun .. Blog Jiwa-Jiwa milik Angah yang penuh dengan bahasa puitis dan pembacanya terdiri dari mereka yg punya taman dalam hati .. Manakala Prince , blog yang berjaya memikat ramai anak dara dengan gayanya yang tersendiri ! Heheh ..

Jadi dengan cara tu , aku berjaya mempelbagaikan pembaca di blog aku dan juga mereka .. Dalam erti kata lain , aku wujudkan port pertukaran pembaca di sini secara tidak langsung . Ini akan berkekalan sekurang-kurangnya 2 tahun . Sambil itu aku perlu mantapkan lagi penulisan aku di dunia blog ini untuk memikat mereka yang ‘tersinggah’ di blog ini .

Itu strategi aku.. Mungkin akan ada yg fikir negatif.. Sekurang-kurangnya aku ada inisiatif untuk berkongsi dengan rakan-rakan yang lain dari dok menghabiskan masa mencari salah orang !

Kan kan ?

You May Also Like

18 comments

  1. aah kan tapikan ben, kalo blog yang kongsi camna?kdg2 isi sume masukkan, masakan isterila, kawan2la. ala kira macam blog personal. macamana nak bagi wujudkan tarikan paada blog tu?

    BalasPadam
  2. : ape org nak fikir abaikan je bro..yg penting kita happy..!

    ^__^

    BalasPadam
  3. kne pndi pelbagaikn entri la kn kalo nk ade varieti of readers...aih..xreti la, huhu~..

    BalasPadam
  4. bila dah tersinggah tu yg terus melekat tu bro..apa pun nice tips n info :)

    BalasPadam
  5. blog si prince pun , nia terpikat jugak hehe ,

    BalasPadam
  6. betul2x... bersawang?? hehe...
    welcome to blog bersawang...

    BalasPadam
  7. ouh ! tips baik ni ! thanks abg ben !

    BalasPadam
  8. Em,betul tu,dengan segmen lah kita dpt kenal blogger lain^^..tq uncle.ben^^

    BalasPadam
  9. Cari pasal memang mudah Ben!!..hehehehe

    BalasPadam
  10. memang banyak genre blog kat mlysia..tak trkre larh..wahh good startgi la..nk try la bt..tp ad ke yg nak tkaw-2 feed dgn aku..heee..(sorry tksaw)

    BalasPadam
  11. the main things, kena tahu kita nk menjuruskan kepada golongan mcm mana dlm penulisan kita...is it information or just for sharing knowledge...

    watever it is, as a blogger, perkara utama adalah kongsi maklumat...

    WWW = World Wide Web

    BalasPadam
  12. setuju sangat2 abg ben.. Sudi2 singgah blog sederhana saya ye..tak paksa..stakat promote..huhuhuh..apapun,hope abg ben berjaya dlm matlamat abg ben..apapun,from me,don't have to worry..coz whenever its a entry of urs published in my bloglist,saya terus click nak baca.:)

    BalasPadam
  13. abang ben, dah okay da blog kamu.. jom ke blog saaya :D http://aiminadiagilax.blogspot.com :)

    BalasPadam
  14. masing2 ada strategi masing2:)
    jangan putus asa dengan kritikan abg ben..
    chaiyok2!!!! ^^

    BalasPadam
  15. nice tips..:)
    http://masterxstory.blogspot.com/2011/12/daz-photographic.html
    pakej photography terkini, dijamin berkualiti dan penuh berseni!
    your beautiful moment is our priority.

    BalasPadam
  16. hehhe..me ada satu blog, lamaaaa dah tak berupdate..nak kena update balik tu..

    BalasPadam