Pagar makan padi ? Ada ke pagar yg makan padi ? Sapa yang lepaskan batuk kat tangga ? Hantu ?

 

Akhirnya , persoalan aku terjawab .. Kalau dulu aku tanya kat cikgu , cikgu jawab .. “ Dah buku tulis gitu , ikut je la .. “. Tapi zaman ini , cikgu pon dah susah nak percaya kat buku , kan ? Hahaha ..

HARAPKAN PAGAR , PAGAR MAKAN PADI ! Betul pepatah tu ? Cam pelik je kan ? Haaa.. Aku pelik tapi malas nak tanya banyak. Ikut je la… Kalau salah , bukan sebab aku tak belajar tapi kes lain !

Sama gak dengan MELEPASKAN BATUK DI TANGGA .. Sapa pulak yang lepaskan batuk tu ? Momok ? Iskh .. Biar betul ?? Aku tertanya tapi cam biasa la , mampu tertanya jer ..

Namun segalanya terjawab bila rakan aku yang juga seorang blogger telah membuat satu entri berkaitan dengan kedua-dua pepatah itu .. Ah , lega kepala otak aku .. Hahaha.. Yelah , mana ada pagar boleh makan padi ! Kecuali nama dia Ahmad Pagar atau Siti Pagar !

 

Kalau nak tau sapa yang makan padi tu , maka tengok gambar bawah ni ..

image

Nama burung ini ialah burung PEGAR ! Heheh.. Dan gambar kat bawah ni lak ..

image

Ini namanya BATOK .. Haaa… Boleh bayangkan tak ? Ok ok.. aku tau korang pening .. Pe kata , korang baca sendiri kat blog kawan aku tu.. Klik SINI .. Harap persoalan korang  selama ini terjawab !

image

7 ulasan:

  1. Huhuhu . selame 18 tahun belaja baru tahu skg ouh T-T
    Nak salah kan cekgu ke sape nih ? Hoho

    BalasPadam
  2. wow! penemuan yang sangat bermanfaat! entah2 banyak lagi kan yang salah tafsiran dari jawi ke rumi..ehehe

    BalasPadam
  3. sama dengan entry ni ;
    http://www.dezamancottage.com/2011/12/yang-mana-betul-harapkan-pagar-pagar.html

    ... apa pun pengajaran di situ ... jadikan iktibar kan.. =)

    BalasPadam
  4. heheheee....bagusnya...

    BalasPadam
  5. Hana tau je pegar dan batok nie

    jgn salahkan cikgu ye..

    napa xpersoalkan peribahasa nie kat cikgu :)

    BalasPadam
  6. first lesson dalam tahun 2012 . .
    wahh!!

    BalasPadam

Peringatan



Ini adalah blog peribadi. Tidak terkait dengan mana mana parti politik walaupun ada artikal berbaur politik secara ringan. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog iaitu, Ben Ashaari. Saya tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli , sengaja atau tidak sengaja. Amaran dah diberikan. Sapa suruh tak baca !

Pendapat penulis tidak semestinya kekal. Boleh berubah bila ada maklumat tambahan yang punya bukti atau fakta yang lebih sahih.

Jika ada sebarang pertanyaan atau penambahbaikan , boleh hubungi saya melalui email.

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI

Blogger Sejak 2009


Dikuasakan oleh Blogger.