Dapur Tanpa Sempadan...

Selasa, 11 Januari 2011

Berpijak pada bumi yang nyata akhirnya ..

 

Kat Erl Bandar Tasik Selatan .. lagi 14 minit Erl nak sampai ... Hurm.. bagi 2 minit lagi baru aku masuk.. hahah.. sekali kalau tiket wat hal , mmg naya aku .. Kensel... bagi 5 minit la baru masuk... tak sanggup aku nak tunggu lagi 30 minit gara gara 'kebodohan' sendiri ..

Sabtu ni... ada sapa sapa berminat nak melepakkan diri kat SOGO ? Sbb ada perancangan aku dan blogger kakchik-ella  nak jumpa kat sana ...Hari Sabtu ni , jam 12 tghari.. Agenda ? Saja melepakkan diri .. Akan diconfirmkan nanti ..

Dunia blog .. hurm... adakalanya manis dan selebihnya pahit .. Pahit tu terjadi bila terdapat perbalahan pendapat yang mana cara menegur tu tak kena cara ..

Kalau jenis yang tunjuk kebijaksaan tu , maka dia akan cuba menunjukkan kebijaksanaan dia dengan cara 'memalukan' blogger lain .. Tu tak sepatutnya berlaku ..

Bila berlaku begitu , maka satu hubungan yang suci murni pastinya akan menjadi tawar .. Kadang kadang kita kena fikir , tak semua orang mampu bersikap terbuka .. Di sini kita kena bijak mengunakkan kematangan sebagai blogger dan juga manusia untuk menegur .. bukan main belasah je ... Orang terasa maka , bye bye ... hilang satu kawan ... hurm.. rugi bukan ..

Ops... sampai dah ERL aku .. lagi 8 minit.. leh gelek gelek jalan .. hehe.. okeh .. jaga diri .. jaga mata... tu part aku tu.. hahaha..

Header Pilihan ...

 

image

Suka header gini .. mmg dari dulu nak buat header gini.. huhu

pemilik header ini >

http://diariibuwafiq.blogspot.com/

Senarai nama peminjam PTPTB yang di'blacklist'kan

 

Berikut adalah senarai nama peminjam  Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi BLOGGER yang disenaraihitamkan kerana gagal dalam subjek SENI TRAFIK ..

  1. Kerull
  2. efa nur
  3. Silent Thinker
  4. mier_eirul
  5. ina
  6. akunajihah
  7. sindarella ezora
  8. Mohd Hakimi Zulkifly
  9. GergasiKecil
  10. erinn kechiik
  11. Smile Is Cure
  12. Lina
  13. cikpuanhady
  14. AMIRA ATIYA MYRA_ZOE
  15. deqdeq
  16. skyjuice
  17. *cik cilipadi_hafizah*
  18. de' Elle Norizi
  19. man yusoef
  20. ~...AmALinA....~

Sila beri surat tunjuk sebab dalam masa sejam untuk mengelakkan saman dikenakan ..

 

BA: sekadar gurauan ..

Bila makhluk asing mendampingi manusia ..

image

Maka .. dia pon sibuk laaa nak berceloteh .. blog pilihan petang ini ... > http://kaptenannas.blogspot.com/

BEN .. i nak kurus tapi tak nak bersenam ..

 

Hurm... aku mula bersenam untuk menguruskan badan pada umur 22 atau 23 tahun.. Badan aku mula naik sbb giler makan nasi kandar .. pastu tkde lak nak bersukan.. Waktu tu aku bz giler ngan kerja .. sampai rumah pon dah lewat malam .. kesannya , aku kena beli seluar baru ..

Aku mula perasan perubahan tu bila aku mengenakan baju melayu yang mana baru tahun lepas aku buat ! Oh tidak !! Aku tak nak semua ini berlaku !!!

Aku mula kembalikan diri dengan bersukan.. tapi aku tak rasa itu boleh membantu .. Pada masa yang sama aku tertarik dengan badan sorang bro ni .. mmg mantap giler ! Bila tanya , dia g gym.. dia ajak aku g sbb dia kata fizikal aku ni best kalau buat .. Aku segan ..

Tapi dalam diam , aku beli set dumbell.. berlatih kat rumah .. Tapi tak cukup untuk membakar lemak aku .. Baca dan kaji.. akhirnya aku buat satu rumusan .. aku perlu bersenam !

Seawal pagi sebelum subuh .. dalam kul 5 pagi .. aku dah mengayuh basikal selama setengah jam .. Kayuh dengan laju okeh !! Kemudian aku parking basikal tu , aku berlari dalam 2-3 pusingan taman permainan..  Balik .. selepas subuh .. aku ke gym ...

Petang.. aku buat gitu .. setiap hari ... Selama mana aku menganggur waktu itu .. Jadi waktu aku menganggur tu , mmg terisi dengan bersenam .. Orang pandang aku serong ! Menganggur !! Tak buat apa apa .. Aku mampu sengih jer .. Nasib penganggur la kan .. Sedangkan waktu aku kerja bagus sebelum tu , tak pulak nak puji... hurm .. ekonomi meleset .. syarikat bankrupt .. nak kata apa dah kan .. terima je la ..

Ops terlari tajuk .. tapi aku tahu .. nanti akan ada yang tanya ..  " ben tak keje je masa tu ? " 

Berat aku mula turun .. Pemakanan , aku jaga .. berkat aku tanya kawan kawan yang libatkan diri dalam bidang ni .. Pengambilan suppliment yang betul .. Tiada steroid okeh !

Aku dapat kerja.. jadi guru sandaran .. Mengajar sebelah petang .. Paginya aku tetap dengan aktiviti berbasikal dan workout aku .. Dan di sambung sebelah malam .. Aku ajak geng cikgu g , tapi cam biasa .. alasan.. hanya sorang dua je nak g tapi cam biasa la.. semuanya nak nampak kesan dengan cepat !

Nak cepat ??? Aku sendiri dah 10 tahun ! Untuk apa nampak kesan yang cepat ??? Kemudian apa jadi ? Nak maintain pon kena g gym.. takkan nak harap makan ubat je ?

Kesimpulan .. untuk mendapatkan badan yang menarik tertarik dan menawan , tiada jalan mudah atau singkat .. Begitu juga jika nak berjaya dalam apa jua bidang .. Kecuali kalau nak kaya , g la ngangkung !  Tu pon jenuh main kejar kejar ngan hantu !

Sedih sbb blog tak popular ...

 

Sedih ? Kenapa ? Sbb ada blog tak sampai setahun dah popular abis ? Loh.. Kalau dah popular abis , pastu ??? Pk nak kaut duit jutaan ringgit ? Eh.. ribuan ringgit ? atau teringin nak pacakkan muka dalam tv mahupun media cetak ? Weewitttt... pastu ? Bangga diri ? Jalan dada ke depan .. tinggikan hidung .. Atau dari sopan ke seksi ? Atau dari sorang ke empat orang koleksi ?

Best sangat ke nak jadi blogger popular ? Dapat apa ? Terkenal ? Dikenali ? Kawan ngan artis ? Diundang ke majlis majlis glamour gitu ? Ditaja ? Dapat uang ??  Best eeh ?? Seronok eehh ?

Aku popularkan blog atas tujuan mencari duit sampingan .. Segalanya yang aku buat adalah untuk blog .. bukan untuk mempopularkan diri .. Blog aku naik , maka adalah rezeki untuk aku .. Untuk mencari atau mengejar populariti atau tergilakan status glamer gitu , maaf .. aku rasa aku takkan kenyang perut dengan gitu ..

Jadi , nasihat aku .. jangan sedih jika blog tak popular.. atau blog takde pengunjung .. tak perlu nak bingung.. teruskan berkarya .. hasilkan tulisan yang bisa membuatkan mereka berkerut dahi atau tersenyum simpul .. Penulisan begitulah yang kita nakkan .. Bukannya masuk , baca kemudian ... " Apa dia cerita ni ? "

Mendaki gunung lebih menarik jika dilakukan dengan memanjatnya .. Sedikit demi sedikit .. Gaya dan teknik akan dibetulkan pada setiap langkah.. Malah kita boleh cipta langkah kita sendiri jika kita kreatif ..  Kita tau di mana kelemahan dan dimana kekuatan kita ..

Bayangkan jika kita gunakan helikopter .. terus sampai ke kemuncak .. apa cerita ? Dapatkah kita menikmat panorama sebenarnya gunung tersebut ? Dapatkah kita cerita pada rakan rakan kita betapa sukarnya nak mendaki gunung ?

Jadilah pendaki yang handal .. tangan digunakan untuk mengenggam setiap batu batu .. kaki digunakan untuk menginjak keatas .. bergerak dan terus bergerak .. biar perlahan namun sampai ke kemuncak .. Bila turun nanti , pastinya dah tau jejak kita .. kesilapan boleh dihindari agar tidak tersungkur nanti !

Bergembiralah sahabatku .. kerana bukan semua orang mampu menulis .. bukan semua orang mampu menjadi pencerita atau penyampai yang baik ..

Popular ? Tak de makna semua tu ! Tak perlu jadi diva untuk mendapatkan pembaca yang setia ...

Popular bukan lesen untuk memaki hamun ..

 

Blog.. sapa baca blog ? Takde orang baca blog ? Ke ramai orang baca blog ? Nak tulis apa ? Nak luah apa ? Ah... sapa la aku nak org baca blog ni kan ?

Kadang kadang , kita tulis main ikut selera kita.. dalam tak sedar yang membaca tu , masih bawah umur .. dalam tak sedar yang baca tu masih tak cukup akal .. Tulisan kita boleh mempengaruhi mereka ..

Bayangkan jika blog korang yang dibaca beribu orang setiap hari .. tapi kandungannya penuh dengan negatif.. kalau 'dipungut'nya 10% dari penulisan tu , camana ?

Barang siapa yang menyeru atau mengajak ke arah sesuatu yang sesat (dosa), dia akan menanggung dosanya sebagaimana dosa-dosa orang yang mengikuti ajakan dan seruannya sehinggalah hari kiamat, tidak terkurang dosa itu walau sedikit.” hadis riwayat Muslim dan Ibn Majah ..

Memaki hamun dalam blog .. pergh.. mmg best .. blogger baru baca.. wah.. boleh ke buat gini ? kalau dah yang popular boleh buat , aku yang tak popular lagi la boleh kan ?

Aku tamo la nak kata lebih sbb kadang kadang aku pon 'terbabas' .. jadi kita sama sama ingatkan je la yer... Kita tak sempurna dan tak perlu berlakon jadi sempurna .. Walaupun kita jadi diri kita namun perlu berubah jika diri kita itu masih senget ...

IKLAN : JUALAN MURAH > SINI dan SINI

Blog PILIHAN 2011 : 4 BINTANG !!

 

PERNAHKAH kita membunyikan hon kepada pemandu di hadapan agar dia lekas bergerak apabila lampu trafik bertukar hijau? Sambil itu, hati pun berkata, mengapa dia lembab sangat? Tidakkah dia tahu kita hendak cepat? Mengapa dia khayal hingga tidak sedar yang lampu trafik sudah bertukar hijau?

Pernahkah juga kita merungut di dalam hati apabila orang di hadapan kita lambat sangat mengambil lauk dalam sebuah majlis bufet? Berapa kali dia hendak tuang lauk ke dalam pinggan? Mengapa dia tidak menceduk tiga potong ayam kurma sekali gus? Mengapa dia ambil sepotong demi sepotong? Bukankah itu membuang masa? Dan, aku lapar!

Sambungan di sini > klik

Tiru gaya blogger awek ... hehe ..

 

image

Ok.. aku menyerah kalah.. aku tak leh tiru yang ni .. sbb dia jauh cute dari aku .. huwaaaaaaaaaaaaaaaa.....

Oh ya... header ni milik > http://cikbetty.blogspot.com/

Kecewa ... kecewa .. kecewa ..

 

Serius ... aku sangat sangat terasa kecewa ... rasa cam dipermainkan jer .. Patutlah ramai yang memberontak .. Yang digulakan terus tertipu ... hurm ..

Berkorban ? Apakah mereka juga berkorban ? Berkorban sambil menelan apa yang ada ? Semua abis dikautnya untuk 10 keturunan ? Kemudian dengan bangga mengatakan 'berkorban ' ? Berkorban demi ?

Hurm .. Entahlah .. ini bukan kali pertama .. bukan kali kedua .. peluang demi peluang .. janji manis dihamburkan .. namun ? Aku bukan tak bersyukur .. tetap bersyukur kerana peluang yang diberikan namun aku macam mereka gak ... takkan ini jer ? hurm... apakah sia sia segala pengorbanan aku ?

ok la.. malas nak cerita lebih .. nanti kat akhirat , kita sama sama kena jawab.. bab amanah .. jujur ... tanggungjawab... Aku , kau , mereka .. semua kena ... Akhir kata ....

image Gambar yang aku amik dari blog Roq .. haaa .. entri khas untuk aku.. thanks bro... Untuk mereka mereka itu , semoga berjaya nanti ! Aku akan pilih yang sepatutnya ...

Sedar ke tak sedar kita ?

 

Baru sampai opis.. hehe... Office atau bahasa melayunya , pejabat.. okeh ? Haa... selama ni korang dok baca je aku mengeluh dan tensen guna pengangkutan awam .. kan ? Sebenarnya , kalau aku ada kereta sekali pon aku akan tetap guna pengangkutan awam .. hehe.. kenapa ? Awek ramai ? Oh.. cari pasal tu namanya.. cuci mata ok la kot .. tapi awal awal wife pesan " jaga mata " .. ok la kan.. dia suruh jaga jaga je tapi tak suruh jangan cuci mata .. haaa.. aku jaga je mata aku dengan mencuci mata ini .. betul3 ? hehe... ada sapa nak tumpangkan aku tidur malam ni ? hahahha... sah kena halau keluar bilik ... lalalala ..

Gurau di pagi hari .. ok.. sebenarnya kan .. aku suka gak naik pengangkutan awam ni .. Sbbnya , aku kena berdiri.. berjalan dengan pantas .. bertolak  tolak sambil membaiki penapisan hidung aku ni dengan membau pelbagai jenis haruman ..

Bersenam maksud aku sebenarnya .. Dengan menggunakan pengangkutan awam , kita boleh bersenam dalam tak sedar ... Berjalan dengan pantas ... akan membakar kalori kita .. Berdiri .. pon memerlukan kalori yang banyak sebab jangka masa berdiri tu hampir 20 minit .. haa .. lama kan ? Kemudian , mengejar masa sebelum masuk waktu kerja.. kena jalan dengan laju lagi .. Jangan gunakan ekslator ! Gunakan tangga .. tapi kalau opis terletak tingkat yang tinggi tinggi tu , jgn la mengarut nak guna tangga ... kang sampai kat opis tu , ada gak pengsan.. tak berbaloi gak kan .. hehe..

Cukup pergi dan balik mahupun waktu rehat ... gunakan untuk bersenam .. tak payah g gym dah .. Yang kat rumah tu lain .. tau la , membasuh , menyapu , memop.. tu pon senaman gak .. tapi bayangkan setiap hari kita berjalan kaki ..macam aku dulu , dari rumah ke stsn LRT yang mengambil masa 15-20 minit .. haa.. maintain aku dulu beb !! skang pon maintain.. kira skang ni lagi macho la.. heheh.. dah , jangan dengki ! Kang ada lak tak puashati.. mengutuk .. bawak mengucap dan banyakkan istighfar di pagi hari boleh ? Pagi pagi nak mengutuk mengeji.. haih... sudah sudah la.. ingat mati skit ..

Hehe.. ok.. jap lagi nak g LHDN Jalan Duta lak .. ada kije skit .. Skit jee.. Nak bawak gak laptop aku neh.. lalalala..

Cara mudah untuk kekal muda ...

 

Salam dan selamat pagi .. cewah.. baik pulak pagi ni yer ...

Oh/.. nak tips eh ? Senang jer.. bangun pagi... solat pastu bersenam ... Lepas tu , jgn makan yang berat berat cam mee goreng , roti canai atau sebgainya .. Amik je yang ringan cam roti bakar , pisang atau sup sup yang ringan je rasanya cam sup ayam gitu.. Air? Air suam terlebih dahulu diikuti dengan teh hijau.. kalau boleh , elakkan letak gula .. letak madu lagi besh...Telur setengah masak pon bagus kalau ada .. hehe..

Haa...mudah je kan ? aku dah mula diet .. kecuali sabtu ahad .. sabtu ahad tu makan je la apa yang ada kecuali yang boleh memudaratkan aku..

Buat pengetahuan korang , rumah aku ni , beli gula dan garam , 6 bulan sekali .. Bukan kitorang selalu makan luar tapi mmg aku suruh wife masak tanpa garam dan minum air tanpa gula .. guna je madu...

Bukan sbb nak berjimat tapi dah tiba masanya untuk jaga kesihatan 100% .. ada gak terlajak bila makan kat luar tu tapi aku pon manusia gak ..

Kalau dulu , peti ais rumah aku ni wajib ada ais krim .. tapi sekarang , dah tak payah... tak kisah dah pon.. tengok pon dha takde nafsu.. bukan per , seluar dah sendat ! Bila dah diet gini , alhamdulillah ,ok dah.. Puasa ? mmg sangat membantu ... ikut la mana yang ok bagi kita ... kalau puasa tapi bila berbuka melantak tak ingat pon tak guna gak kan .. masih kena amalkan sikap diet cara Rasulullah ... amik yang berzat dan perlu jer ...

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI