Dapur Tanpa Sempadan...

Isnin, 17 Januari 2011

Kenapa wanita patut disayangi ?

 

Haa.. perempuan ni .. haih.. susah la mau cerita .. Ibu kita perempuan.. sememangnya syurga terletak dibawah tapak kaki dia .. haa.. besar tu taraf seorang ibu yang mana juga seorang wanita ..

Awek kita ni ha.. perempuan.. kena sayangkan dia.. bila sayang ni , bukanlah suruh cium dia .. Haram !!! Tunggu nikah baru leh cium haa.. dah halal baru laaaa leh sentuh.. kang ke neraka nanti .. haa.. jangan memain .. Maksud aku ialah , dengan perempuan ni , bila kita sayang , janganlah di tangankan sepakkkan ..  Kononnya sayang.. sebab tu la pukul.. BOleh la.. sila la buat.. kalau nak rasa lepak dalam penjara pastu biar banduan yang lain tangankan ko tu haa..

OK.. segmen AKU INI WANITA diteruskan lagi malam ni .. Berikut adalah senarainya :

Mizz Farah , syaz rini ,Lydia Miza(Aidyl Azim) , Rina , cik nani , micky eyqa , CuTe MuMmY FaRa ❦ , areteacar , Kalamhati , LiyanaDeli , CNEN AFI (dream chaser) , Zue , Rabiatul Adawiyah Abd Rahim ,NURUL AINI NORAZMAN , strawberrycincau , Fairyfarina ..

yad'z ,Nour Akmal , Amie Amisya , Khaizarien , ilham_un , yangbaik  , farasakura , sheaza  , qushaira , (One) SiTi* , KHAIRUNNIESA , hanny maness , ♥ Cheenta ♥ , Miss F ,  dan najwa's ...

Best giler blogwalking ni... huhu... cerita best best ...

BLOGGER yang berbintang SAGITARIUS ..

Wah.. ramainya ... Biasanya mereka yang berbintang sagi ni kreatif dan romantik.. Yeker ??? Aku ? Romantik ? Ya.. Kreatif ? Oh... tak pasti lak yang tu.. korang rasa ? Hehe ..

Ok.. aku senaraikan mereka yang sama bintang dengan aku ni yer :

Fadzillah Kamarudin , Ayuni , vanilla ice , the garang , hatigadis , ayu jazari , JUNKO-EL-HIDA , aima in luv , Syuzana , iema... , Misz Sephia , NaDia CoMaNeCi , Yatie ,ADfeez , elly hamzah , mRs sYa , b a m b a m ' s , ||aLeaSaRa|| , elaine mya , Leena ,Zainatun Adilah , S.U.F.E.E.N.A.N , Nordin ,H.A.N.I.S , iqbalhakimi , Cerra , fariehan ibrahim , nad_ira , anizzul , nmkhairulazlan ,Farahliza Isa , AMI.FAHMI , Wan Zulqhairi , cik baya ..

Waaahhh... boleh tahan geng geng bintang sagi ni.. semua muka blogger blogger handalan gitu.. hahaha.. mabeles geng !!

Sapa blogger berbintang SAGITARIUS ???

-TUTUP-

Haaa... bila aku masuk profile kebanyakkan blogger , bnyak berbintang SAGITARIUS ..Maka aku nak kumpulkan mereka .. kot nanti leh celeb besday sama sama .. kan kan ? Aku pon sagi.. hehe..

Kalau korang rasa korang blogger yang berbintang SAGITARIUS ( bintang tiga tamo ar ) dan berminat untuk menyertai segmen ringkas ini ,sila buat entri ringkas ini ..

  1. letak header ben ashaari blog
  2. Tajuk : Aku ini berbintang SAGITARIUS .. dan linkkan ke entri ini..
  3. Tulis tarikh lahir anda ..

Tu jer.. pastu cam biasa .. tinggalkan url entri anda di ruangan komen ini. Sekian .. terima kasih..

Blogger lelaki ini gilerkan lagu TITANIC ..

 

Tau sapa dia ? Muka brutal dah .. Haa...tapi suka lagu jiwang.. aku pon suka gak.. lagu FROM THIS MOMENT nyanyian SHANIA TWAIN..jom layan sat..

suka suka sukaaaaaaaaaaaaaaaaaa lagu neh.. sori arr.. lagu yang aku suka ..

 

Whopss.. sori..lari tajuk... ok.. blogger yang aku kata ni ... entri terkini dia ialah

"Selamat tinggal cinta,selamat tinggal untuk selama-lamanya. Aku punyai satu hati untuk satu hati, perginya satu hati itu untuk satu hati yang lain tiada lagi satu hati yang dapat menggantikan satu hati itu. Aku sangat mencintaimu satu hati,tetapi kau telah membunuh cintaku ini. Tiada lagi hatiku untuk cinta, hanya kesedihan setiap hariku. Kau telah jauh meninggalkan diriku tanpa sedikit rasa belas kasihan. Aku tidak mahu sedikitpun belas kasihanmu itu terhadapku kerana aku tahu aku memang layak untuk dihukum sebegini. "

Amacam ? Kalah aku weh.. dia punya jiwaaang.. dasat !!! Ops.. nak baca sambungan eh ? Jommm .. sini

Wanita oh wanita ..

 

Tanpa mu wahai wanita .. dunia ini tiada berseri .. Oh wanita ... kaulah penghias duniawi yang tiada tandingan .. Sesungguhnya wahai wanita , dikaulah seindah ciptaan Allah ..

Pergh.. sapa nak belanja aku Kenny Rogers nih ??  Lapar neh.. hehhe.. Acah jer.. baru lepas makan jer ... Sedap wooo.. jimat RM30 ... hehe..

Ok.. Buat yang tak tau , aku ada segmen baru yang bermula tengahari tadi.. Kalau nak tau , bolehlah ke entri ini .. Ok? Baca dah ? Hehe..

Berikut adalah senarai tekini yang hantar entrinya : hatigadis , najwa napatah , sicomot-comel , ms ayu , mOoN , DiaUmaiNiNaz , Lina , miZZ wHiskEs , atie , McCat , syaz rini , Syarifah Nornazrah Al Yahya ... 

Ada lagi.. nanti lak update ..baca nih dulu... hayati kisah mereka ..

Blog aku , kisah aku.. Tiada lagi kisah mereka !

 

Aku berazam.. mulai saat ini .. aku akan bercerita tentang diri aku saja dalam blog aku.. tiada cerita cerita tentang mereka ! Tiada lagi promosi ! Tiada lagi segmen ! Tiada lagi contest !

Hanya aku.. aku .. aku .. dan jiran aku .. cerita ayam pon takde dah ! OKeh .. Ini disebabkan ini blog aku.. cerita luahan hati aku.. perasaan aku .. arghhh ..

" Ben, nak tanya hang sat bleh ??? Hang sapa ? Artis ?  Justin Terleber ka ?? Sapa hang nak baca cerita hang ? Lain la hang awek .. pastu pakai shawl.. ramai la nak baca .. leh gak tengok shawl..  "

Ye tak ye gak kan ? Kalau aku cerita pasal aku jer.. mmg la boring .. sbb tu satu entri seminggu jer.. hurm... Abis tu nak cerita apa ??

" Loh... blog hang !! Cerita la apa hang cerita .. Ada hang p kacau blog orang ka ??? Takdak kan ? Biar p depa jaki ngan hang .. Hang rugi apa ?? Tak rugi kan ?? Busuk busuk pon depa mai lawat gak blog hang  "

Ya tak ya gak kan.. selagi tak langgar tatasusila.. ok la kan .. nak copy paste berita ke .. copy paste artikal ke.. janji bagi backlink.. tuan punya pon tak marah .. kan kan ?

Yang dengki tu pasal apa ? Aku guna duit orang lain ke beli domain ?? Domain ni pon orang sponsor tau !

Header blog sapa ni ? I like !!

image

Se simple blognya .. Entrinya pon simple tapi BEST ! suka suka suka .. Dan yang bagusnya.. rajin.. Jangan update seminggu sekali yer .. Sbb hati kita senantiasa berkata kata ..  ;)

Blog ni milik MUNIRAH .. Teruskan usaha anda ..

Kisah aku dan blog aku ..

 

Setahun yang lepas ... 2009

Aku update sehari hampir 30 entri ... macam macam cerita termasuk juga segmen ... Waaa.... bukan 100% cerita aku .. Orang tak nak baca cerita kambing aku.. ayam aku.. jiran aku.. atau anak anak sedara aku pon...

Penghujung tahun lepas ... 2010

Aku update sehari lebih 20 entri .. dah mula berkurangan sbb kerja pon makin bertambah.. tak kisah la sebab ada pembaca setia.. Terima kasih.. 20 entri tu pon termasuk entri segmen.. cerita pasal ayam aku pon takde dah ..

Awal tahun 2011 ..

Aku makin berkurangan mengupdate blog .. sebabnya kasi peluang kat blogger lain lak update blog .. hehehe.. ok la kan ? Kalau selalu sangat tengok muka aku , ada gak nanti jatuh cinta .. kan kan ? Haha..rileks la.. jangan jelir lidah .. dosa ..

Lagi 5 tahun ..

Seminggu sekali je.. maklumlah .. dah ramai kenal.. dah main SEO dalam entri.. cukuplah la kan... Dari takde langsung .. kan kan ?

Lagi 10 tahun ...

Aku dah wariskan blog kat anak jiran aku dah ...

Kisah wanita ini ...

 

image Tempah kek ? Hubungi segera > Dalila

Yer... aku tau... mereka wanita ... huk huk.. menempuhi pelbagai rintangan dan mempunyai cerita tersendiri ..

Qaseh dalia adelia , ||aLeaSaRa|| , Engku Artini , yasmin hanna , Engku ArtiniFarah Shamsudin , kiera syakirah , elieynz

Cerita lelaki ?? Esok eh ?

BACAAN SELAIN AZAN DI PEMBESAR SUARA PATUT DIHENTIKAN

 

image image     Salinan surat dari UJANG9897

 

Ditulis oleh :

Prof Madya Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin
(sertai facebook DrMAZA.com)

Saya ingin mengulas sedikit tentang bacaan-bacaan –selain azan- yang menggunakan pembesar suara sehingga mengganggu orang ramai. Bacaan ini telah mengelirukan orang bukan muslim sehingga mereka menyangka ia azan. Sesetengah pihak cuba mempertahankan amalan tersebut atas alasan ia bacaan al-Quran atau zikir yang patut diagungkan. Mereka menyangka sikap keras mereka dalam hal ini adalah ‘perjuangan mempertahankan Islam’. Saya ingin mengulas hal ini seperti berikut;

1. Apa yang Islam syariatkan untuk diangkat suara, hanyalah azan. Adapun selain dari itu, tiada nas yang menyuruh kita menguatkan suara sehingga mengganggu orang lain. Bahkan perbuatan itu dilarang oleh Nabi s.a.w. Apatah lagi dalam Islam ketenteraman orang lain dipelihara melainkan jika ada pengecualian tertentu yang diizinkan oleh syarak.

2. Walaupun bacaan al-Quran dan zikir amatlah baik. Namun kita tidak boleh memaksa orang lain mendengar bacaan kita. Mungkin orang lain ingin membacanya sendiri, atau ingin membacanya pada waktu lain, atau mereka sedang sakit atau ada anak kecil yang tidur, atau mereka tidak difardukan solat seperti wanita yang haid atau bukan muslim dan lain-lain.

3. Ramai orang bukan muslim keliru antara azan dan bacaan-bacaan selain azan yang dilaungkan menerusi corong pembesar suara. Mereka menyangka bacaan-bacaan itu adalah azan yang disuruh oleh Islam, lalu mereka bersangka buruk dengan Islam yang harmoni ini. Apatah lagi bacaan itu mengambil masa yang lama, sedangkan azan yang sebenar tidak lebih dari lima minit.

4. Sebenarnya, Nabi s.a.w sendiri telah melarang orang menguatkan bacaan al-Quran dalam masjid sehingga mengganggu jamaah lain. Dalam hadis Nabi s.a.w, kata Abu Sa’id al-Khudri:

“Ketika Nabi s.a.w beriktikaf (beribadah dalam masjid), baginda mendengar mereka mengangkat suara bacaan (al-Quran) sedangkan ketika itu Nabi s.a.w berada di tempat ibadah baginda. Lalu baginda mengangkat langsir dan bersabda: “Ketahui setiap kamu bermunajat kepada tuhannya, jangan sebahagian kamu menyakiti sebahagian yang lain. Jangan kamu angkat suara bacaan melebihi yang lain dalam solat” (Riwayat Abu Daud dengan sanad yang sahih).

Dalam hadis ini Nabi s.a.w melarang mengangkat suara bacaan di masjid sehingga menganggu mereka yang lain yang sedang beribadah, atau menyakitkan orang lain. Jika mereka yang berada dalam masjid yang memang bersedia untuk beribadah pun, tidak dibenarkan untuk diangkat suara bacaan sehingga mengganggu konsentrasi mereka, mana mungkin untuk dikuatkan suara bacaan melalui pembesar suara sehingga menggangu mereka yang di luar masjid. Mungkin mereka itu mempunyai anak kecil, orang sakit dan seumpamanya.

Ulama besar di zaman ini, Al-Syeikh Muhammad Salih al-Uthaimin r.h mengulas hadis ini dengan katanya:

“Realiti hari ini menyaksikan apa yang disebut oleh hadis ini. Ini yang kita lihat mereka yang melakukan hal ini dengan menunaikan solat menggunakan pembesar suara (luar masjid). Mereka itu jika menyakiti sesiapa yang ada di sekeliling mereka, maka mereka berdosa.. tiada syak lagi meninggal perbuatan ini lebih afdal yang pada hakikatnya tiada faedah pun, sebab insan tidak bersolat dengan mereka yang di luar masjid, sebaliknya dengan mereka yang berada dalam masjid.. dengan itu kita berpesan kepada saudara-saudara kita, khususnya para imam masjid jangan lakukan ini.. boleh jadi sesetengah orang telah solat dan perlu tidur dan berehat, boleh jadi dia sakit lalu terganggu dengan suara ini, boleh jadi juga masjid dekat dengan rumah, pada musim panas pula dan anak-anak kecil terganggu dengan bunyi pembesar suara. Kesimpulannya, masalah ini telah menimpa sesetengah orang sehingga mereka menyakiti jiran-jiran masjid atau rumah mereka dalam perkara yang tiada faedah baginya”. (Ibn Uthaimin, Syarh Riyadh al-Salihin: http://www.ibnothaimeen.com/all/eBook-o.shtml).

Bayangkan kenyataan ini dikeluarkan oleh ulama besar dan terbilang tersebut di negara Saudi Arabia yang penduduknya kesemuanya muslim. Bagaimanakah pula bagi negara yang seperti kita.

5. Ulama silam juga telah mengingatkan hal ini, bahawa bacaan-bacaan lain di menara-menara masjid adalah dilarang kerana boleh mengganggu orang ramai. Al-Imam al-Hafizd Ibn Jauzi (meninggal 597H) pernah berkata:

“Antara tipu daya Iblis ialah mereka yang mencampur adukkan azan dengan peringatan, tasbih dan nasihat. Mereka jadikan azan perantaranya lalu bercampur aduk. Para ulama membenci segala yang ditambah kepada azan. Banyak kita lihat orang yang bangun waktu malam lalu memberikan peringatan dan nasihat atas menara azan. Dalam kalangan mereka ada yang membaca al-Quran dengan suara yang tinggi lalu menghalang tidur orang ramai dan mengganggu bacaan orang yang bertahajjud. Kesemuanya itu adalah perkara-perkara munkar”. ( Ibn Jauzi, Talbis Iblis, 159, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah).

Ini adalah larangan ulama pada zaman yang belum ada pembesar suara yang gangguannya tidaklah setakat mana, bagaimana jika mereka melihat keadaan pembesar suara pada zaman ini?

6. Maka, dengan itu umat Islam patut menghentikan bacaan-bacaan yang dibuat melalui pembesar suara yang boleh mengganggu orang luar dan dalam masjid. Mematuhi hal ini bukan kerana isu politik semata, tetapi itu arahan Nabi s.a.w. dan juga menjaga Islam yang harmoni. Suara-suara yang dikuatkan itu bukan menambahkan cinta mereka kepada Islam, sebaliknya menimbulkan salahfaham banyak pihak.

www.drmaza.com

Aku ini wanita .. bukan aku...

 

Hehe.. ok.. memula aku nak gelak dulu.. boleh ?? Hahahhaha... terima kasih.. aku terlupa.. Terima kasih kerana tolong ingatkan aku.. Aku terlupa blog aku ni pon dia baca .. Sayangnya blog dia , aku tak minat nak baca .. Nasib baik la dia wanita .. kan ? Jadi rasa hormat tu masih ada ..

OK.. segmen minggu ini diteruskan lagi ...AKU INI WANITA .. berminat nak baca kisah mereka ?? Aku pon nak gak tau kan.. Yelah.. aku kan lelaki.. nak tau gak luahan perasaan wanita .. erk..boleh ke ?

Senarai : overscurry , NOOR FATIN , ^mISz MatAHarIEy^ , mieyn dan sipot sedot ...

Iklan : PROMOSI DARI ALINAC SHOPPE : LENS

miss epa , mRs sYa , sherylelife , nur , AyuniMiss Ran , sha_qistina , Puteri Zaza ...

ok.. selamat membaca ....

Segmen : AKU INI WANITA ..

- SEGMEN DITUTUP -

Salam.. hehe.. okeh.. Sabtu dan Ahad ari tu , aku ada buat dua segmen .. CINTA MONYET dan MASIHKAH KAU INGAT .. haaa..

Skang aku nak buat segmen penghargaan buat semua wanita bergelar blogger .. Amacam ? Berminat ?

OK.. segmen ni ibarat meluahkan perasaan la.. ramai lelaki tak tau sebenarnya perasaan wanita .. Asik dok kata lelaki je buat segalanya la.. asik lelaki itu la.. ini la.. haaa.. sekarang tiba masa untuk meluahkannya...

Untuk menyertainya , sila buat satu entri ...

  1. Sila letakkan Header Ben Ashaari Blog ..
  2. Tajuk : AKU INI WANITA dan linkkan ke entri ini ..
  3. Ceritakan atau luahkan perasaan anda terutama mereka yang bergelar ibu yang mana ramai para suami kurang prihatin tentang masalah mereka yang bergelar ibu yang terpaksa juga bekerja bagi membantu suami , atau suri rumah yang menjaga anak , mahupun mereka yang bergelar pelajar .. Tak lupa juga buat mereka yang kecewa dalam percintaan kerana ditipu dek lelaki .. LUAHKAN apa saja.. tapi jangan la over sangat yer.. cover cover la skit ..
  4. Panjang .. tidak kurang 100 patah perkataan .. TIDAK KURANG yer ..
  5. Nasihat untuk lelaki ?
  6. Sila pastekan url entri anda di ruangan komen ini ..

Tu je la.. Tarikh tutup ? SAmpai aku lenguh .. hehehe

Saat ini .. ingin rasanya aku ..

 

Sangat sangat geram tika ini .. Aku rasa macam nak jee ..

  • copy paste semua artikal berita ke dalam blog aku ..
  • plagiat semua entri mereka yang dikatakan bagus dalam penulisan
  • menjelir lidah kat dia tu ..
  • g gym .. workout sampai pengsan ..
  • makan ais krim ..
  • g bercuti jauh jauh ..
  • update blog sampai 50 entri
  • nak belikan cermin untuk seseorang ..
  • sedekah al-quran kat dia jugak ..

Tapi lebih baik.. aku beristighfar... aku sedar aku hanya manusia.. hambaNYA.. Ya Allah... maafkan hambaMu ini.. dan maafkanlah dia juga ..

Aku teringat ..

 

Sewaktu Yuna menang MUZIK MUZIK .. ramai tak puashati termasuk komposer .. Ramai bertepuk tangan mengucapkan tahniah.. Yang tak puashati kata , lagu Yuna tah hapa hapa .. termasuk jugak komposer .. Biasa la , orang lama.. tak leh nak terima idea baru ..

Sewaktu  Ana Raffali menang , isu yang sama berulang lagi ..  Boring nak baca ... Mmg lumrah alam begitu .. Ada saja tak puashati.. Kenapa tak boleh terima je adat pertandingan ?

Begitu jugak bila Pesta Filem di negara kita .. Bila filem tah hapa hapa menang , ada pengarah melenting.. Filem gitu boleh menang ? Apakah dia rasa filem dia saja layak menang ?

Wahai mata yang memandang dan hati yang membaca .. Selera manusia berbeza beza .. dunia semakin ke depan .. janganlah menahan mereka untuk mengubahnya ..

Jika ingin kekalkan selera yang dulu , kekalkanlah.. janganlah dihasut mereka yang lain .. Bukakanlah minda mereka .. terimalah pembaharuan ..

Jangan diukur dulu dan sekarang .. Andaikata Charlie Chaplin masih hidup , apakah dia akan berlakon dalam filem bisu lagi ?  Keluarlah dari tempurung itu.. Jangan sangka banyak membaca dah cukup pandai..

Dua dunia ...

 

Dua dunia ... kedua duanya tanpa sempadan ..

Satu dunia berusaha untuk naik dengan mencuba pelbagai  cara dan usaha ..

Satu dunia berusaha unutk menjatuhkan agar sentiasa dia menjadi raja agar senantiasa dipuja dan dipuji ?

Apakah dia terlupa ... atau dah lama sangat berada di dalam rumah ? Dunia semakin berubah..

Buka mata .. pandang diri sendiri... yang lama dan yang baru.. terdapat perbezaan yang ketara ..

Kalau yang baru ikut yang lama .. takkan kemana mana ..

Mmg benar.. takde lama , takde baru.. tapi jika yang lama kedekut ilmu , baik berkubur saja ..

Bukan nak kurang ajar.. tapi batas tetap ada .. Perlukan cermin untuk menilai diri ?

Mungkin benar.. makin lama makin sombong.. makin lama makin bongkak.. Sepatutnya makin menunduk ke bumi.. menaburkan bakti.. bukan mengeji..

Jangan sangka bila lama sudah kukuh dibumi..Yang baru ini kuli ... 

Teringin tapi malu ? Ego atau angkuh ?  ingat ingat la asal usul... merangkak baru berlari ...

Lupakah kita ini hanya manusia ?

 

Robot yang ada butang 'on off' dan dikawal oleh remote .. Bergerak bila di'suruh' dan begitu jua bila berhenti.. Segalanya ditangan pemegang remote tersebut.. Tapi robot tu akan berhenti dengan sendirinya bila baterinya atau kuasanya dah abis ..Tukar bateri , hiduplah semula .. Kesilapan ? Takkan robot tu mampu buat kerana segalanya diprogramkan oleh manusia tu sendiri ..

Kita manusia .. cukup sifat.. lengkap .. sempurna ? Akal yang dikurniakan oleh Allah s.w.t adalah pelengkap manusia .. Malangnya berapa ramai yang gunakan 100% akal kita ? Akhirnya seringkali kita salahkan Pencipta kembali ..

Kita ini manusia .. Ada yang senantiasa merendah diri dan ada yang senantiasa rasakan dirinya tu cukup sempurna .. Hurm... kesilapan sering berlaku.. Tapi lihatlah .. jari yang menunding ..jarang sekali kita nampak akan menuding dirinya .. Untuk mengelakkan kesilapan itu diletakkan di atas bahunya maka sanggup kita bergaduh , berselisih faham semata mata menegakkan kebenaran ..

Kita terlupa... kita cuma hidup seketika.. entah 1 saat akan datang , kita boleh diambil kembali kepadaNya.. Bayangkan saat itu , kita baru menuding jari kepada seseorang dan ditakdirkan dia itu sakit lalu meninggal dunia.. Bagaimanakah dosa kita dengannya ?

Hurm... seronok kan ? Kadang kadang ego menguasai diri.. Menunggu dan menanti siapakah yang menang dan siapakah yang mengaku bersalah .. Tapi sedarkah kita , masa yang ada itu telah dibazirkan begitu saja ...Siapakah yang rugi sebenarnya ??  kita atau mereka ?

Alhamdulillah .. syukur kepada Allah... kita diberi tempoh untuk membetulkan kesilapan semalam dan menambahkan lagi amalan kita untuk dibawa ke akhirat kelak ..

Egokah kita ?

Salam selamat pagi ..

Ego adalah bahasa latin bermaksud self-esteem atau harga diri. Ego dibahaskan dgn mendalam dalam ilmu psikologi di Barat. Tapi dalam bahasa harian Islam atau ilmu tazkiah nafs (tasawwuf syar' iy) , EGO bermaksud takabbur.


Takabbur bermaksud merasakan dirinya lebih tinggi dari orang lain. Dalilnya: azZumar: ayat 72 (sejahat-jahat tempat kediaman kalian ialah simutakbbirin (orang yg besar diri)

Ego si lelaki selalunya dikaitkan dengan kekerasaan dan sifat tidak bertimbang rasa kepada kaum hawa. Lelaki merasakan dirinya lebih mulia dari perempuan. Ia juga dikatakan male ego atau machoisma atau sifat macho lelaki. Cth: lelaki enggan melakukan kerja-kerja rumah, semuanya dilakukan oleh isteri.

Ego pemerintah ialah sifat zalim dan menafikan hak rakyat dan memandang hina kepada mereka. Cth: sifat kebanyakan pemimpin diktator.

Dengan bahasa mudah, EGO ialah sombong.

1. Ujub

seseorang merasai ajaib atau kagum dengan kehebatan dirinya.
Dalilnya: dalam perang Hunain, tentera Islam tewas pada pusingan awal kerana tentera Islam merasa ujub dengan bilangan mereka dan kejayaan mereka membuka kota Mekah. Lihat atTaubah: ayat 25

3. Riak

Riak pula menyerang keikhlasan dalam beribadah. ia merosakkan ibadah, Dalilnya: surah al-Maun (107: 4-7)

Takabbur/ego, ujub dan riak nampaknya sama saja di sisi ilmu tasawwuf. sebab ia semua merosakkan hati dan amal.

(Ref: al-Islam oleh Prof Hasbi asSiddiqiey, PT Rizqi Putra, Semarang, Id. Penawar bagi Hati oleh Syaikh Abd Qadir alMandeeli, Jahabersa)

sumber : al-Ahkam.net

Dalam dunia blog.. cuba kita lihat setiap hari ... ada saja entri yang menarik untuk dibaca ... tapi bila kita baca entri tu , ada saja mereka asyik menuding kesalahan orang lain dalam tak sedar seolah mereka saja yang betul ..

Mmg betul tujuan adalah untuk menyedarkan pembaca .. tapi bagaimana pula dengan diri sendiri ? Contoh bila bab isu artis .. Fasha Sandha yang berbikini .. Berapa ramai wanita kita yang 'berbogel' setiap hari ? Berapa ramai pulak lelaki mencuci mata walaupun kata tak nak lihat tapi bila tengok macam nak telan je perempuan tu ? Tapi yang kita menulis , kita tujukan saja pada artis tu ... hurm...

Cakap pandang pandang... Fikirkanlah sebelum menulis.. Mana tau ,itulah tulisan kita yang terakhir ... dan tulisan kita itulah yang ditinggalkan untuk dijadikan 'saham' kita.. Cuma untung atau rugi saja kesannya ..

Tolong..jangan minta maaf ..

 

Kita sama je.. ok ? Kadang kadang masalah telekomunikasi jer.. jadi mungkin akan ada sedikit salah faham .. Kita serupa .. tak perlu nak minta maaf sampai buat entri .. Tak perlu.. aku bukanlah blogger popular atau otai .. sama jee..

Takde masalah dengan entri kawan kita tadi tu.. Dia cuma prihatin terhadap blog aku ni jer .. Maka aku telah membalasnya agar dia dan rakan rakan lain faham counter yang disediakan oleh blogspot tu..

Tarik balik entri tu yer.. tamo la gitu .. malu aku.. nanti orang ingat aku ni cam bagus sangat sampai nak mintak maaf gitu.. Aku dan bro sama je.. cuma bro tu muda lagi.. Ok pee.. leh pasang ramai awek.. tapi bila nak pasang tu , sila la baca entri yang aku buat tadi tu eh.. hehe..

Ok bro ? Tarik tau ... entri yang latest tu.. tamo tamo tamo gini.. nanti semangat bro berblogging turun .. tak best laaa.. kurang sorang blogger yang mantop gitu.. Ok ? nanti kita lepak pekena teh o suam .. Bro banje eh.. hahaha..

Ok geng.. selamat malam.. esok bz.. bz bz.. yang ni sure turun trafik aku.. hahahah. tapi jgn risau.. Aku dah ada strategi ... hehehe..

Kalau aku tiru gaya awek blogger ni camana ?

image

Bayangkan kalau aku buat style gitu pada header aku nanti ? Korang rasa berapa ramai akan unfollow aku balik ?? Haha..

Cantik header dia .. suka ! Ini blog SHA .. Blogger baru.. mmg simple template dan cool !! Selamat datang ke dunia blog SHA ..

Jom layan nanyi.. best !!

 

Hari Cinta Monyet Sedunia dah tamat .. apa kata kita bantai nyanyi eh ..

Bila cinta didusta
Hati mula gelisah
Hilang kekasih hati
Hidup jadi merana
Insan jadi idaman
Kini dimilik orang
Cinta yang diimpikan
Putus di tengah jalan
Terpaksa mengalah
( 1 )
Mengapa menyinta
Andainya tak setia
Tak usahlah bercinta
Jika hanya berpura
Bila hati dah jemu
Mula berpaling tadah
Tak pernah difikirkan
Orang yang ditinggalkan
Tersiksa sayu pilu
( 2 )
Ooo...oo merayu-rayu
Ooo...oo ingin kembali
Ooo...oo meratap sayu
Tidak mungkin orang simpati
Menoleh pun tak sudi
( ulang 2 )
Andainya ditakdirkan
Cintamu didustai
Pastinya kau mengerti
Siksanya perpisahan
Hanyalah penyesalan
( Ulang 1 )

liriklagu.com

Nak download lagu ni ? > sini

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI