Dapur Tanpa Sempadan...

Selasa, 22 Februari 2011

Jangan jadi PAK TURUT !

 

Kenapa ? Kerana inginkan sesuatu yang kononnya menjanjikan satu kuasa , manusia sanggup mengadaikan maruahnya ? Dia sanggup butakan mata dia demi menurut nafsu tamakan kuasa ?

Ahh... bosan !! Ini baru kuasa kecil ! Baru naik tangga .. Dah sanggup melupakan segalanya ... Bayangkan jika inginkan kuasa yang lebih besar, apa yang sanggup dia lakukan ?

Jika tiada pilihan sekali pon , berpeganglah pada hukum Allah ! Benar kerana benar ! Salah jangan diturutkan ... Mereka yang dibawah itu teraniaya ! Di mana perjuangan kerana Allah ?

Jangan lupa ! Hari ini kita mendabik dada kerana punya kuasa ! Ingat !! Jangan sampai mereka yang sekecil itu bergabung !! Musnah satu kota jika itu berlaku !! Kuasa yang ada sekarang ini cumalah satu benang rapuh .. Mereka yang dibawah itu sebenarnya rantai !

Berlari mencari pelangi ..

 

Damai petang ini ..

Ku jenguk ke luar tingkap ..

Hujan renyai menuruni ..

Ku renung langit biru ..

 

Menjelmalah kau , pelangi ..

Namun tidak kelihatan jua  ..

Mengapa hari ini ..

Saat ku rindu ... saat itu kau tiada .

 

Pelangi petang , pelangi sayang ..

Cahaya mu , ku rindu ...

Jelmalah , walau sesaat ..

Aku rindu ... warna mu itu ...

 

Menjelmalah kau , pelangi ..

Aku berdiri disini ..

Hanya kerana mu ...

Menagih cintamu ...

Pelangi petang ..

Pelangi sayang ..

Baca blog guna mata .. Tinggal komen guna..

 

Mmg begitu manusia ... ada yang bijak maka digunakan akal untuk mengolah segala maklumat yang dia dapat .. ada yang kurang bijak dengan terus menafsir segala maklumat yang diperoleh maka keputusan yang diperolehi kurang memberangsangkan .. Tetapi jika yang tak nak guna akal , maka apa yang dia nampak itulah dia luahkan ..

Dunia blog ni , mmg benar ..macam macam pendapat ..mcm mcm karenah dan macam macam perangai .. Unik.. Itu yang mewarnai dunia kita dari dulu sampai sekarang .. Dan itulah juga punca perbalahan spesis manusia .. Sifat rakus serta tamak selalu menguasai diri .. Tu belum masuk dengan perangai negatif yang lain ..

Hurm.. Seronok dapat pelbagai komen.. Dari situ kita boleh menilai karektor seseorang .. ada yang ikhlas .. ada yang selamba .. ada yang ... hurmm nak kata apa eh ? Tak pe... tu aku rasa korang pon tau ..

Pendek kata , sebelum kita meninggalkan komen , pandang pandang la atas bawah kiri kanan.. Jangan bodohkan diri sendiri.. Malu orang tengok... Walaupun tak tunjuk muka , tapi diri sendiri tau betapa jahil dan ceteknya pemikiran kita kalau meninggalkan komen yang begitu ..er ... kononnya membina .. hehe.. Bijak bijak.. anak sapa nih ?

VLOG kedua dari BEN ASHAARI @ Putrajaya

Kalu slow ... meh klik SINI

Sapa kata wife tak marah aku blogging ?

 

Ada yang pelik ... Pelik bila melihatkan aku senantiasa update blog tanpa henti ... Maka pelbagai pertanyaan dilontarkan ke kepala aku .. Sbb itulah pipi aku makin tembam ... lebam disebabkan lontaran itu ..  hurm.. sian kan ?

Masa.. aku takde masa .. Serius .. masa yang aku ada cukup untuk aku tidur dan makan jer .. Selebihnya rutin aku sebagai seorang lelaki yang berumur 25 tahun .. Sibuk .. sibuk sibuk .. sangat sibuk ..

Tapi sejak aku berblog pada penghujung 2009 , aku tidak pernah lepaskan laptop aku.. kemana mana saja aku usung .. Tolong jangan pk soalan tak masuk akal , okeh ! Kang ada tanya , bawak masuk toilet gak ke ??? Grrr..

Wife aku ? Penat dah cakap .. serius .. menyampah ? Kalau boleh lama dah dia buat laptop masak 3 rasa atau rendang kari laptop ... atau kalau takde idea , dia buat singgang laptop jer ...

Aku tanya semula ... Dia nak aku serius atau suka suka ? Jika nak aku suka suka , aku rela tengok tv dari dok bersuka suka dengan blog .. Tiada istilah suka suka dalam kamus hidup aku ... segalanya adalah serius .. Kalau aku kata aku nak , maka aku usahakan sampai aku dapat !

Lama kelamaan , dia memahami dan tengok segala usaha aku membuahkan kejayaan .. Korang nampak tak KLCC tu .. Tingkat atas sekali tu ada sebuah pejabat .. ok ..pejabat tu takde kene mengena dengan aku okeh .. Aku suruh tengok je.. tu sahaja ..

Alhamdulillah ... skang dia ok jer.. Dulu tu mmg ok tapi dia set limit .. Aku kata kat dia .. Tengok PAPADOM .. Jika ingin berjaya , bagi tempoh untuk berusaha keras... Selepas itu , kita makan segala kejayaan kita itu ...

Untuk mulakan sesuatu tu mmg bukan mudah.. tapi jika dah mula , jangan patahkan semangat ! Kerana sekali patah untuk menyambungnya , bukanlah mudah ...

AKu tak nak kawin lagi ..

 

" Tamo .. tamo .. tamo .. tamo .. tamoooooo.... Berjuta kali aku bilang aku tamo kawin lagi ! faham tak !! Korang paksa aku pon aku tamo .. tmao tamo tamo !! Tak faham ?? Jangan sampai aku lari dari sini ! "

Bila ditanya kenapa tak nak kawin ? Maka jawapannya ialah ... T.A.K.U.T !! Takut nape ? Malam pertama ??? Aiseyman...  Tang tu aku rasa ramai suka.. kan kan ? Ah , sudah.. aku pulak yang kena jeling .. Apa lakkk weh... aku bukan gatal ! Hakikat apa ??? Sapa tak suka tu tak normal la kan ?? Haaa...

Sebenarnya apa yang diorng takut ialah PENCERAIAN ... kan kan ? Terlalu banyak contoh atau bukti depan mata sekarang ni .. Kawan kawan kawin ari ni , esok lusa cerai .. Tak pun lagi 10 tahun cerai.. Kalau tak cerai pon , curang .. Ala.. macam macam yang nampak .. kan kan ?

Persoalannya... Yang dia nampak tu cumalah dunia disebelah timur jer ! Bagaimana dengan dunia disebelah barat ? Utara atau selatan ? Maksud aku ialah , contoh yang ada depan dia itu adalah contoh dalam dunia dia jer .. Dia perlu keluar dari dunia dia dan lihat dunia orang lain .. Barulah adil dan saksama kan ?

Ada sorang kawan aku .. dia kata dia takut kawin sbb takut bercerai berai ! Aku bagitau dia , aku takut nak hidup sebab aku takut akan mati nanti .. Tapi ada pilihankah ? Tiada bukan ? Kawin tu ada pilihan .. Tapi alangkah ruginya jika tidak mencuba .. Kita hidup sekali saja atas bumi Allah ni .. Jika dihidupkan sekali lagi itu , tiba masa untuk .. tu korang tau la kan ...

Nikmatilah kehidupan ini.. Jangan persiakan .. Entah kejap lagi atau esok kita tak bertemu lagi... Setiap saat adalah emas yang tidak ternilai dan kita telah lepaskan dengan begitu saja tanpa menggunakan dengan berfaedah ...

Hurm..

Jom layan 'otai' !!

Pernah dengar nama nama ni ?

TOM ANuAR ,Zulkif ,Yazid , Shahrin dan Eddie ... Amacam ? Pernah dengar tan mana nama ni ?? Aku kerat jari laa korang tau !!

Nama nama diatas tu semuanya otai ! Otai tapi bukan dalam bidang blog ,vlog atau goblog ... Bukan bukan bukan !! Nak tau ??? Haa... ini nama nama yang terkenal pada suatu masa dulu ... Hehe..

Nak tau ??

image Nak tau dengan lebih lanjut ??? Sila redah sini > SINI

Tips tarik pembaca blog ?

 

Huih... camana eh ? Ops... ada blogger tanya aku.. " Bang beng , camaner  nak tarik pembaca ke blog kiter eh ? " .. Kalaulah aku tau , sah sah aku dah jadi blogger popular di tanahair neh !!

Masalahnya aku pon terkial kial nih.. Mana ada ramai pembaca kat blog aku nih.. Kalau kat blog Mat Gebu tu , lain la.. sekali masuk tengok , beratus ratus lemon.. Haa.. i jeles okeh !

Tapi tak pe.. aku kongsikan tips aku yang dah berkali kali aku kongsikan .. Bagaimana nak tarik pembaca ke blog kita ialah dengan 'umpan' !!

Umpan mesti best ! Jangan guna cacing atau ikan kembong.. Tak sangkut punya .. Umpan dengan kreativiti ... Tunjukkan bakat korang dalam dunia penulisan ..Tu yang paling susah .. Sbb apa ? Sbb semua orang mampu buat blog.. tapi berapa ramai yang mampu menulis dengan menarik ?

Bak kata Ajai dalam Mentor .. Semua orang ada tekak ! Semua orang boleh menyanyi ..tapi berapa ramai mampu menyanyi dengan baik dan berbakat ? Belum tentu semua bukan ? Lebih kurang gitu la.. Ada kot skit aku tambah.. hehe..

KREATIF.. Penulisan yang menarik dan kreatif pastinya akan menarik sikit demi sedikit .. JANGAN GELOJOH !!!!! Jangan ingat baru buat blog sehari dua dah harapkan ratusan pembaca .. Pergh... menangis beb..

Bukan tak boleh.. boleh.. g letak iklan dalam media cetak dan media elektronik.. Sah sah jap je meletop ..

Andaikata aku seorang blogger baru .. apa yang aku akan buat untuk mendapatkan pembaca ialah dengan memikat kawan kawan aku di FACEBOOK .. jika berjaya , barulah aku melangkah setapak lagi dengan memikat pembaca pembaca yang tidak mengenali aku !

Pelbagaikan cerita ... pastikan penuh dengan gaya dan emosi tapi kawal !

Tips memilih lelaki sebagai pasangan hidup ..

 

Lelaki ramai .. betul ? Ok.. aku setuju.. Perempuan ramai ?? Betul ?? Ok .. aku setuju gak setelah dicampurkan dengan lelaki yang sibuk nak jadi wanita gak ... kan ? Tapi lelaki yang berkualiti ni berapa ramai yang ada ? Ok ..fine.. aku tau , perempuan pon banyak yang tak berkualiti dah kan ? Tapi sebagai lelaki , kita ( eceh ) kenalah bimbing wanita wanita yang tercari arah hidup ini ke jalan yang benar lagi terang walaupun sudah bersuluh ..

Ya.. bukan semua lelaki boleh jadi pemimpin tapi lelaki perlu jadi pemimpin samada suka atau tidak ! Bukan satu tugas yang ringan tapi perlu dilaksanakan dengan cemerlang .. Ilmu dunia dan akhirat perlu ada dalam diri .. Tak semestinya belajar tinggi sampai bergelar profesor baru boleh dikatakan berilmu kan ? Kan kan kan ?

Skang.. kita tengok .. kita cuba tips tips mencari lelaki untuk dijadikan teman hidup .. Elooo.. 'kita' tu perempuan je okeh !! Yang lelaki pon sibuk wat pe??? Gay ehhh .. Jangan cari pasal ! Kang nabi tak mengaku umat dia kan .. haaa...

Tips bermula dari paling penting ...

  1. Berpengetahuan dalam bidang agama Islam amatlah penting .. Sapa nak bimbing sapa kan ? Haaa... kes naya neh ..
  2. Berpendidikan .. Maksudnya ada pergi sekolah la..kalau tak abis sekolah pon sekurangnya kenal la huruf Z tu.. Kira dia abis gak la A,B,C tu ...
  3. Berduit ... tang ni orang kata , cinta punya pasal duit tak de pon tak pe .. Akak oiii.... nak makan pe ? Ulat dalam batu pon leh hidup eh ? Awak tu ulat keee ?? Takkan ari ari nak makan batu kot ?? Cinta cinta gak... Hidup mesti mau diteruskan .. Oleh itu bakal kekasih perlulah ada pekerjaan yang mampu menyara dirinya sendiri dan barulah keluarganya.. Kalau dia mampu sara keluarganya tapi diri sendiri terabai , sapa nak sara dia lak ???
  4. Keturunan ... tang ni ... masih lagi praktikal ke untuk diamalkan ? Kalau aku , dapat keturunan Angelina Jolie pon ok dah.. haaha.. gurau.. Keturunan penting gak.. kena tau keturunan dia.. maksud aku , dari mana asal usul dia .. kot nanti anak buluh betung , tak ke naya ??
  5. Akhlak .. kalau ada agama berpendidikan , berduit dan keturunan yang bagus bagus , pastinya mempunyai akhlak yang baik kan ? Tapi tak semua eh ? Tak pe.. boleh diperbetulkan nanti ..
  6. Harta ?? Aisey.. tu boleh kumpul sama sama.. Jangan hidup atas harta orang .. nanti jadi apa apa , sehelai sepinggang awak keluar dari rumah tu ..
  7. Rupa dan fizikal .... Hurm... ada yang kata tak kisah rupa.. Tapi bila lalu je lelaki kacak cam aku ni , sah sah kepala pusing 180 darjah ! Eceh.. tu baru aku !! kalau kena cam .. sapa eh.. sapa yang hensem eh ?? Sapa sapa la tapi yang pasti bukan UJANG .. haaa.. mau berdetik dalam hati tu.. " Wah..hensemnyaaa.. kalaulah.. " haa.. siap ada kalaulahh tuu..
  8. Dan yang terakhir , mestilah sporting , lucu , matang dan bijak berkomunikasi ... kan kan ? Jangan lupa , comel .. cam aku gak.. kan kan ?

Haa... kalau jumpa orang cam ni ( aku dah ada orang punya ..maaf.. hahaha.. ) jangan tengok jer... cepat cepat g pinang ... atau g je ngorat.. Tak tau nak ngorat camana ? aisey.. takkan nak aku ajar gak kot ? Apa ? Perigi cari timba ? Eceh.. lantak la.. janji dapat !

Grr... khas untuk perempuan .. lagi !

 

image image

Dan banyak lagi contoh .. cepat sebelum kehabisan ! Hanya di

http://islamicoparadise.blogspot.com/

Lelaki bujang vs oh Lelaki tak bujang ...

 

Jeng jeng ...  Sapa lelaki bujang ? Dan lelaki tak bujang tu camana ? Sukar nak bezakan .. Tapi yang pasti lelaki tak bujang tu lebih 'berseri' dari lelaki bujang .. Betul tak ?

Mengikut kajian yang dilakukan oleh Pusat Penyelidikan Antarabangsa yang berpusat di Pulau Jerejak , Prof . Ben Ashaari mengakui betapa lelaki yang tak bujang terutamanya yang dah berkahwin ini lebih menarik penampilannya walaupun sekadar berseluar pendek !!! Pelik tapi itulah hakikatnya yang perlu diterima oleh lelaki lelaki bujang ...

Lelaki yang sudah berpunya ini , maksudnya dah bernikah secara halal ( bukan di Siam ) , mempunyai aura kematangan dari sudut fizikal terutamanya muka .. Tu belum lagi badan .. Ada yang kata lelaki dah kawin dan boroi ini comel ! Bayangkan laaa.. 'comel mengatasi kacak ! ' ... Camana tu  ??

Selera wanita ni mmg macam macam tapi yang pasti mereka mengemari yang comel dan bukannya kacak ! Mereka takut akan lelaki kacak ni terutamanya yang bujang bujang ( maaf la yer ) kerana khuatir akan mengumpul sebanyak mungkin kekasih padahal itu adalah cerita dongeng zaman romeo n juliet dulu .. Tidak ada lagi sekarang !

Faktor paling ketara ialah , lelaki bujang ni , bab komunikasi mmg hancus.. Lebur.. berdebu ! Tetapi lelaki yang dah kawin ni , bila berbicara , tersenyum selalu !! Mana laaa anak dara tak cair !!  Sapa sokong ??? Aku tau.. ramai sokong ..

Masalah berlarutan.. Bila lelaki bujang kurang lagi menjadi pilihan anak dara maka mereka mengalihkan pandangan ke isteri orang ! Ini mmg masalah dunia .. Sudah salah disisi undang undang malah dalam agama sendiri mengharamkan semua ini ! Awas ! Syaitan sedang membisik telinga  dan hati anda !! Bawak beristighfar !!

Apa yang perlu lelaki bujang buat ialah , " bangun dari  tidur !! " .. Anda bujang ! Anda kacak ! tapi anda tak comel !! Haaa.. Jadi la kacak dan comel .. Camana tu ?? Buang ego anda itu.. jadilah lelaki yang senantiasa mesra alam bila berkomunikasi dengan wanita ..

Sapa sokong ? Tak sokong ?? huh.. baru pakat nak open table !

Header Pilihan BEN ASHAARI ..

 

image http://gardisareyou.blogspot.com/

Susah betul nak puji kan ?

 

" U nampak kacak hari la "

" Wah, tergoda i .. nasib baik u dah kawin "

Dialog yang  biasa kita boleh dengar samada di pejabat atau di mana mana ... Dialog begini mungkin kita pandang remeh ..  Sebab apa ? Kita mungkin fikir si dia tu cuma nak bertegur sapa atau nak melawak ..

Tapi cuma kita fikir sejenak.. Kata kata begitu dah cukup untuk membuatkan kita 'naik seri' sekejap.. Dalam kata lain , perasan la jap .. kan kan ?

Namun kita terlupa , walaupun sekejap namun itu antara kata kata semangat untuk kita senantiasa nampak kemas dan menarik .. Bukan untuk mengoda sesiapa tapi lebih pada kepuasan diri sendiri agar mereka yang senantiasa berdepan dengan kita , lebih selesa.. kan ?

Masalahnya ... ini hanya berlaku pada mereka yang tiada hubungan sah ! Maksud aku.. biasanya kalu kawin sudah , amat sukarlah nak dengar puji pujian begini samada si isteri memuji si suami atau sebaliknya .. Kenapa ini terjadi ??

Antara penyebabnya ialah .. KAU KU MILIKI .. tak kisah dah.. tak puji pon tak pe... dah jadi hak milik .. Tapi mereka terlupa .. Walaupun hak milik tapi bukan KEKAL ! Boleh dikebas bila bila masa saja !! Itu yang bahaya .. Jika ada lanun yang sanggup menolak tepi hukum agama dan menganggu rumahtangga orang , yang mana mungkin dia tertarik dengan isterinya atau suaminya maka dinekadnya untuk mengebas ! Camana tu ?

Sebelum dapat , puji melambung lambung .. Kalau boleh nak tempat iklan kat tv tu, siap nak tempah la.. nak bagitau betapa ayu/kacaknya si dia .. Tapi bila dah dapat ??? Jangankan puji , tengok pon tidak.. Tapi bila orang lain tengok , pandai pulak cemburu eh ???

Sebab itulah ramai orang takut nak kawin... best lagi bercinta ... Tapi terlupa .. diorg takut akan penceraian tapi tak takut pulak dosa yang semakin mengunung tu.. hhehe... kan kan ?

Segalanya ada risiko.. Apa yang diperlukan ialah , kematangan menyelesaikan masalah ... dan juga kesabaran menghadapi semua ini ..

Hurm... dunia dunia ..

Besar sangat ke badan aku ni ???

Serius.. aku dok pk badan aku ni makin mengecut.. tak nampak besar pon ...

Tadi , sewaktu aku beli tiket ERL di stsn ERL Putrajaya , staff kat situ tegur aku .. Brother la.. Dia tanya aku , "amik protein ke ?" Aku kurang pendengaran .. Aku cakap " Ha?? " .. Dia ulang tanya .. " Abang amik protein apa ? "

Aiseyman.. nampak sangat ke badan aku ni ?? Ni aku pakai baju kemeja ni.. Besar.. tak masukkan baju pon.. biar je gitu .. Pon leh kantoi ke ? Hurm...

Aku jawab.. "aah .. " Dia tanya semula , " Muscletech ke ? tak amik creatine ke ? " Aku jawab.. " Muscletech , nitrotech.. Creatine tak amik.. amik ni pon , jarang je .. bukan selalu " ..

Lepas bayar .. gerak je .. Adeh... Segan sebenarnya.. Aku kurang gemar orang menegur bab fizikal ni... Bukan pe , takut jadi riak .. sombong.. iskh... tamo la.. dosa dosa..

Haa .. aku skang kat ERL ... Semalam aku kantoi ngan sapa tah .. tak ingat lak.. Blogger gak kot.. Dia kata kali pertama dia face to face ngan aku kat sini .. Masalahnya , dia kenal aku.. tapi aku tak kenal dia .. Mana aci kan ?? Grrr...

Wahai Suami ! Awas !!!!

 

Apakah perkara yang paling membosankan berlaku di setiap pagi ?? Mendengar isteri tersayang membebel !! Kan kan ? Sapa sokong ?? Ye... mestilah lelaki kan kan ?

Kenapa isteri membebel pagi pagi ?? Tamo tauuuuuu.. tamoooo.... Mmg para isteri suka membebel pagi pagi .. kan kan ? sukaaa je tengok muka para suami menahan geram ... kan kan ? Sabar bang.. kita sabar je.. Kalau tak sabar , kita sama sama je nyanyi lagu P.Ramlee yang popular tu... Ala.. yang tuuu laa.. Bukan Bujang Lapok laaa... Satu lagi tuu .. Haaaaaa... yang tu laaa.... nanti kita ramai ramai join kelab Salleh Yakob eh ..

Tapi kan , yang mana ada calon secara diam diam tu.. awas ! Bila kita tidur kan , akan ada suara kecil membisik di telinga kita .. Haa... Seolah olah suara kecil tu mengajak kita berbual tapi peliknya waktu kita tidur tuuuuu ... haaa... korang rasa sapa laaa yang rajin ajak kita berbual tuu ??

Yaaa .. betull !! Isteri kita tuuu .. hahahaha.. nak korek rahsia para suami !! Waktu tidur la mudah para suami mudah terbabas wooo.. Yelah , kadang kadang kita ni ( suami / lelaki ) fikir dok bermimpi .. kita pon melayan je la kan .. Sekali rupanya dok kena soal siasat dengan pegawai penyiasat CSI !! Perghhhh .. bahaya bahaya !

Cara untuk menyelamatkan diri ... Bila tidur , kawal mimpi tuuu .. Boleh punya ...Jangan kasi tidur mati.. Camana ? Pandai pandai laaaa.. Aku bukan pe... takut spesis yang dah ada 'spare part' tu terbabas dalam mimpi.. Haaa... kesian je ... hahaha.. sapa suruh cari pasal kan ??? Hahaha..

Nasib badan la kan ...

Popularkan blog atau popularkan blogger ?

 

Dua cara yang berbeza .. Ada blogger tanya aku , bagaimana nak jadi seperti BEN ASHAARI ?  Mau berjaya dalam dunia blog ! Lalu aku pandang ke cermin .. Aku perhatikan cermin itu .. Sudah berjayakah aku ??

Macam pernah yang korang baca sebelum ini , aku terus terang .. aku masih terlalu jauh untuk dikatakan BERJAYA .. 1% pon tidak langsung .. Apa yang aku berjaya cumalah memperkenalkan BEN ASHAARI.COM kepada dunia blog .. Itu saja ! Tidak lebih dari itu !! Tetapi aku sedang menuju ke arah kejayaan itu !! Pasti.. Aku nak nikmati kejayaan itu !!

OK... Popularkan blog atau popularkan blogger .. Mak aih.. Hari tu , aku lepak dengan blogger otai ...Orang lama la .. Kira blognya dah terkenal dalam dunia blog ini .. Dia cakap ngan aku ... Semakin ramai blogger !! Aku kata , satu perkembangan yang bagus ... Semua orang teringin jadi blogger .. Secara tidak langsung , blog sekarang bukan lagi dikhaskan untuk orang yang gemar menyampaikan berita palsu atau khabar angin .. Blog sekarang adalah medium penyebaran maklumat antara yang terpantas tika ini ! Jangan tak tau ... haaa.. aku dah cuba.. ternyata 'merbahaya' !

Tapi apa yang berlaku sekarang ini ialah , mereka buat blog adalah untuk jadi popular !! Tu nombor satu ... nombor dua , kononnya menambahkan duit kocek ! Tapi apa yang berlaku ialah yang nombor dua tu kembali ke nombor satu .. Mereka  nak popular .. Hurm.. kenapa nak popular ? Aku rasa antara sebab mungkin nak muncul dalam media elektronik atau media cetak.. Berbalik juga pada alasan no 1 ! Nak popular ...

Bila popular, apakah blognya akan popular ?? Kita tengok contoh artis majalah dengan artis album.. Artis majalah ni popular dalam majalah jer.. tapi album baru satu ! Tu pon takde atau satu lagu je top.. Lain ? Habuk ... Berbeza dengan artis album... laris.. ada je show sana sini ..Walaupun publisiti takde atau kurang tapi dia tetap masyuk ! Camana tu ?

Apa yang patut berlaku ialah .... popularkan blog ! popularkan blog .. popularkan blog.. Maksud popular ni ialah sebarkan .. sebarkan .. bagi semua tau tentang kewujudan blog korang tu .. bila orang sebut www.benashaari.com , orang tau .. Biar orang tau pasal blog tu dari tau penulisnya .. Yang nak popular ialah blognya .. penulisnya tu biar no 2.. ada rezeki maka ada la ..

Untuk popularkan blog , bukan mudah .. Banyak kerja kena buat .. Macam macam kajian ... Rintangan.. halangan .. mmg wujud semua ni .. Disini , kesabaran , kekreatifan , keunikan serta kebijaksanaan memainkan peranan penting .. Bila blog popular, mereka akan cari tuan punya blog untuk berbincang mengenai blog mereka .. Bukannya mereka cari blogger itu untuk berbincang mengenai blogger itu dan akhirnya blognya tenggelam.. Blogger itu naik adalah kerana dirinya ! bukan kerana penulisannya .. Jadi apakah benar dia buat blog semata mata minat menulis atau mempunyai maksud yg lain ? Sekadar batu loncatan untuk popular ? Tepuk dada tanya selera ...

Kepuasan terletak di tangan korang sendiri.. Mahu bergelar blogger popular atau miliki blog yang yang popular !

Header Blog Pilihan Malam ini ...

 

image

http://bicaramakdara.blogspot.com

Aku mencontohi PAPADOM

 

Tengok cerita PAPADOM ? Satu filem yang memberi aku satu semangat untuk berjaya .. Setiap kejayaan memerlukan pengorbanan..

Ramai tanya aku ..Wife tak kisah ke ? Aku dok berkepit je ngan laptop ? Hehe.. Untuk pengetahuan , wife aku antara silent reader aku.. Wajib dia bukak dan baca bila sampai opis.. dia akan baca semua entri entri aku yang malam semalam punya .. haaa ..

Untuk berjaya , bukan mudah .. Jika ada cita cita , maka perlu ada usaha .. Nak jadi blogger ? Semua orang boleh .. Tapi untuk menjadi blogger yang sebenar sebenar blogger , berapa ramai yang sebenarnya mampu ? Tak semua .. Berapa ramai yang benar benar mampu menulis ? Tak semua ...

Sama gak jika kita g audition MENTOR .. Tu diaa.. beratur orang nak mencubanya .. Ada sampai pasang niat nak mengubah nasib keluarga .. Hurm.. Aku tak nak komen bab tu .. Tapi berapa ramai yang layak ? Yang benar benar ada bakat ?

Bakat ... samada terpendam atau diasah .. Jika ada minat , maka asahlah .. Belajar selok belok .. Jika terpendam , keluarlah .. tunjukkan .. tajamkan .. Tapi yang aku perasan , ramai yang gemar menjadi 'blogger popular'  dari blogger sebenar ...

Blogger popular ni , apa yang aku nampak cumalah popular di satu satu kelompok saja ... Sayangnya begitu kan ? bukan takde bakat .. Ada !!! Sangat sangat berbakat ! tapi gemar dihabiskan masa itu dengan 'melepak'  ...

Maaf aku cakap.. aku bukan nak perli atau mengutuk .. aku pon lebih kurang jer .. Tapi apa yang aku buat ialah , aku cuba tajamkan penulisan aku .. cuma lebih beremosi lagi agar pembaca lebih mampu menghayatinya .. Dari situ aku tau di mana kekuatan penulisan aku ..

Aku nak trafik tinggi ? Mudah je .. setiap hari aku buat segmen .. pasti tinggi ... tapi bukan itu tujuan aku buat blog .. Segmen adalah untuk aku mempromosi blog .. antara blog aku dengan blog yang lain .. tu segmen .. Tapi bila aku menghasilkan entri , maka itulah kata kata hati aku ..

Jika ramai yang masuk dan baca .. maka aku telah berjaya menghasilkan sesuatu .. sesuatu yang aku tulis dari hati aku sendiri.. dan mereka masuk untuk membacanya .. Apakah itu kepuasan yang aku cari ???

YA !

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI