Dapur Tanpa Sempadan...

Sabtu, 26 Februari 2011

Nyampah tengok citer hantu melayu neh !

 

Grr... tak tengok kata tak sokong citer melayu.. tapi bila tengok , sama jer hantu dia ... Paling best skang , hantu bleh bunuh orang .. aiyooo.. apa kes neh ??

Mungkin la itu cuma satu cerita rekaan tapi kena la tau , yang tengok cerita ni bukan orang tua cam aku je... tapi budak budak pon ada tengok .. Terpengaruh ? Sudah tentu laa... Akan meninggalkan kesan terhadap kanak kanak ... hurm..

Ok..part tu patut diserahkan pada orang tua la kan.. diorg leh control remote tv.. mana yang  patut ditonton dan mana yang tak payah langsung ditonton. ..

Tapi bagi yang minat nak tengok cerita hantu ni , cam aku .. hehehe .. tolong la.. asal nak kasi ngeri , ngintai bawah katil.. sah sah takde.. bila takde bawah katil , tau tau belakang dia.. tapi pun bila dia bukak pintu.. Aiyo... sama je rentak .. dari hantu omputih , jepun sampai ke melayu.. sama jer .. Takkan takde ide lain kot ?

Kreatif la skit ... nak kasi rekaan , kasi la betul betul punya rekaan .. ni asik main bawah katil , atas pokok jer .. haih ..

Apa yang sebenarnya pembaca nak dari blog ?

 

Sebagai seorang blogger terutamanya yang baru nak bertapak dalam dunia blog ini , pastinya tercari cari apakah sebenarnya pembaca nak dari blog kita ?

Mereka masuk dan lalu baca ... Kalau entri kita mendatar jer cerita , maka pembaca akan keluar dengan muka yang hampa.. Apakah akan kembali mereka ? Mungkin.. sekali dua lagi.. Peluang akan diberikan.. Jika sama jer aku rasa , pasti mereka akan tukar id lalu jadi anonymous lalu mengkritik ...  hehehe.. tapi tak la semua kan .. kan ? ada yang baik hati.. kan kan ?

Sebenarnya pembaca suka baca blog yang ada sedikit tips ...tak payah banyak bayankk.. skit pon dah memadai .. Apa kata cuba selitkan sedikit tips .. tak kira apa pon tips .. walaupun pasal rambut.. pasal baju.. mahupon pasal selipar sekali pon .. aku pasti mereka akan berterima kasih ..

Kalau nak mengarut sekali pon dalam blog , silakan .. tapi kena mengarut berinfo .. Selitkan di penghujung entri.. Baru la best kan ? Dari dok mengarut kosong , baik ada sesuatu kan ?

Duit tak penting .. erk ??

 

Duit belum tentu menjanjikan kebahagian..betul ? Eceh... zaman sekarang duit menjanjikan kebahagiaan... sapa kata ?? Aku kata ... hah ! Tak setuju ??? tak kisah !! Grr... mau gaduh ka ?? Sat aku cari payung pink aku .. huh !

Tapi duit bukanlah segala galanya .. tu baru betul ... Tapi duit mampu beli segala-galanya .. hehehe... sudah pasti keimanan kita  terhadap Allah kita tak boleh beli dengan duit ... kan ?

Tadi , di gathering bersama geng geng cikgu blogger , cik Mas selaku chief de mission ada buat satu game mudah .. Dia suruh semua keluarkan wallet masing masing .. Weh.. mana bleh.. aku segan laa.. Wallet aku buruk weh.. tapi selepas cik Mas memaksa juga.. eceh.. tak la.. dia tak paksa .. dia guna psikologi dan akhirnya aku tertewas .. Maka aku keluarkan segala apa yang ada dalam poket aku.. Aku takde wallet ! aku kata .. Ala... tak best tipu.. aku keluarkan je ler..

Sebenarnya aku tau dah apa dia nak suruh buat ... aku keluarkan terus duit satu ringgit.. hehehe.. Kemudian dia suruh ( seperti yang aku jangkakan ) semua blogger amik barang paling berharga yang ada dalam wallet tersebut..

Aku , rm1 adalah berharga.. Dia suruh terangkan kenapa aku pilih 'duit' ... Aku terangkan ... Wallet adalah tempat simpan duit.. Kalau wallet hilang ,pastinya duit yang penting.. kecuali wallet takde duit la kan .. Dengan duit , aku boleh g buat repot polis tentang kehilangan segala dokumen penting seperti mykad,lesen dan kad atm .. Aku mmg nak tukar semua tu.. buruk benar dah semua tu.. hehe.. Kalau takde duit , camana aku nak g balai polis.. kan ?

Keadaan yang sama.. jika perompak menahan kita.. dia suruh kita pilih satu barang yang ada dalam wallet kita .. apa yang akan kita pilih ? takkan aku nak pilih mykad kot ?? Aku nak la duit.. kan kan ? Hehe..

Duit penting bagi aku .. Aku bukan hidup kerana duit tapi duit , aku perlukan untuk hidup.. Aku dah cukup merana dulu hidup tanpa duit .. Aku dipandang hina disebabkan takde duit .. Aku tiada makna di mata mereka .. Tapi sekarang SAZALI sudah kaya !! Satu Singapura sudah kenal SAZALI .. eceh.. skrip Anakku Sazali plak ..

Tapi tu la.. aku bukan hamba duit tapi aku memerlukan duit.. setiap satu langkah pergerakkan aku dibandaraya ini memerlukan duit.. Nak minum air suam pon kena bayar ! Masuk tandas jangan cerita la kan .. semua orang tau ...

Tiada apa yang percuma di bandaraya KUALA LUMPUR ini .. Lain la aku di kampung atau bandar bandar kecil ... parking pon percuma kan ?

Melepak bersama Blogger Cikgu-cikgu

DSC_0191

DSC_0184

Tadi , bertempat di Times Square , Kuala Lumpur  ... sekali lagi aku menghadiri gathering yang dianjurkan oleh blogger blogger yang bakal bergelar guru dan juga telah digelar guru..

Menarik dan best ! Peluang itu aku amik untuk meluahkan perasaan aku terhadap mereka memandangkan mereka belum bergelar guru .. Aku secara jujur menceritakan apa perasaan aku terhadap guru guru masa sekarang ..

Guru adalah satu kerjaya yang mulia .. Paling mudah mendapat pahala dan juga dosa .. Aku nasihatkan mereka mengikut pengalaman aku sewaktu mengajar dulu.. Walaupun hanya beberapa tahun aku mengajar tetapi pergaulan aku bersama mereka sewaktu kelas dan juga selepas kelas banyak memberitahu aku tentang kerjaya ini ..

Aku mahukan mereka menjadi guru terbaik .. Bukan saja seorang guru tetapi pendidik yang berjaya melahirkan insan yang cemerlang untuk negara ini .. Sbb tu aku 'membebel' kat mereka.. Tak pe , biar hari ni diorg terasa dengan aku ... Aku tak nak mereka 'terasa' satu hari nanti bila dah menjawat jawatan tersebut..

Aku nampak mereka bakal menjadi guru yang benar benar ikhlas dan jujur malah bakal menjadi guru yang menarik .. Bertuah anak murid mereka nanti ..

Disamping itu , aku juga tinggalkan beberapa nasihat ... hehe.. ada la.. diorng je tau ...

Buat mereka .. nama pun aku lupa nak copy tadi.. tak pe.. nanti aku cari balik ... Jika terasa dengan kata kata aku , aku mintak maaf.. aku meluahkan agar mereka menjadi guru yang sebenar benar guru.. Bukan hanya untuk mengiisi ruang jawatan GURU pada borang pinjaman  rumah atau mana mana je.. Faham tak ?  :)

Kita g gym nanti eh.. hehehe... Diorg dekat je ngan rumah aku.. So leh lepak kat gym nanti... Grr...

Lu jangan perasan la , BEN !!

 

IMAG0093 IMAG0092 Berposing macam jurugambar pro jer ...

DSC_0153 DSC_0156 Takat amik pic ni jer sebenarnya .. Gaya je lebih .. orang duk lalu lalang tengok je gelagat aku .. Eceh... aku pon beraksi je la... Mesti diorg ingat aku ni mamat seni.. ewahh.. hehehe ..

Balik rumah.. bukak baju.. ok .. patut la diorg tengok aku.. aku pakai baju terbalik !

Takde duit , jangan mengatal nak menikah ?

 

"Nikah itu sunnahku, barangsiapa yang tidak suka, bukan golonganku."
(H.R. Ibnu Majah, dari Aisyah r.a.)

Dunia ini dijadikan Allah penuh perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan hidup adalah isteri yang solehah."
(H.R. Muslim)

"Janganlah kamu menikahi wanita karena kecantikannya, mungkin saja kecantikan itu membuatmu hina. Jangan kamu menikahi wanita karena harta / tahtanya mungkin saja harta / tahtanya membuatmu melampaui batas. Akan tetapi nikahilah wanita karena agamanya. Sebab, seorang budak wanita yang shaleh, meskipun buruk wajahnya adalah lebih utama."
(H.R. Ibnu Majah)

"Wahai para pemuda, siapa saja diantara kalian yang telah mampu untuk menikah, maka hendaklah dia menikah. Karena dengan menikah itu lebih dapat menundukkan pandangan dan lebih menjaga kemaluan. Dan barang siapa yang belum mampu, maka hendaklah dia berpuasa, karena sesungguhnya puasa itu bisa menjadi perisai baginya."
(H.R. Bukhori-Muslim)

-sumber : SINI

Ramai lelaki takut nak mendirikan rumahtangga.. Perempuan pun begitu ..  Mereka risau tidak dapat mengemudi bahtera mereka .. Atau paling tidak pon tidak berkemampuan dari soal kewangan ..

Aku , terus terang kata masa aku nak kawin dulu pon takde duit .. Pening gak mencari duit .. Dengan gaji saja mana cukup .. Waktu itu blog pon takde ...

Tapi aku gagahi nikah juga .. Berkat duit simpanan yang ada , aku buat kenduri dengan ala kadar saja tapi alhamdulillah , tetamu yang hadir semua gembira ..

Majlis yang sederhana telah menyelamatkan aku dari berhutang .. Malah baki duit yang ada , aku dan isteri aku mampu beli barang perabut dengan tunai .. Bukan semua la .. ada gak amik hutang tapi tidak membebankan langsung ..

Alhamdulillah , lepas nikah .. rezeki aku murah sangat ... Tapi kena rajin usaha la .. terutama dalam bidang blog ini .. hehehe.. kita tak nampak pintu rezeki kita tapi Allah menyuruh kita meminta padaNya .. Berdoa .. berdoa.. berdoa dan berusaha .. seterusnya tawakal ..

Bagi aku la kan , kalau ada kerja .. elakkan beban hutang.. Mana yang gila nak pakai kereta gempak atau berpakaian mahal , cuba tahan dulu nafsu tu .. Simpan duit , nikah ..

Dari bercinta tak de kesudahan .. Kalau hati dah suka ... sama sama nak .. Menikah jer .. buat ala kadar ... Lepas kawin tu , insyaAllah .. sama sama cari .. sama sama senang.. sama sama susah .. Barulah dikatakan cinta sama cinta ..

Lelaki yang takde keja ... takde duit ..Tahan dulu nafsu tu.. Bukan aku risau nanti bila dah kawin , akan membebankan si isteri lak ..Harap isteri punya duit pulak ...  Kang bergaduh je keje..tamo la gitu .. Cari kerja .. simpan duit.. Semua orang ada nafsu tapi jangan sampai nafsu menguasai akal dan fikiran ..

Elakkan zina.. elakkan maksiat.. InsyaAllah .. tenang kita di dunia dan di akhirat ..

Khas buat pembaca blog ...

Pengumuman.


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera


Kepada blog readers Hanis, jangan panic bila click Hanis punya blog lama http://h0n3yt0th3b33.blogspot.com tak ada... bukan tak ada but now Hanis dah berpindah ke blog baru iaitu http://www.hanishaizi.com/

hanis haizi

Harap anda semua akan terus membaca dan beri sokongan kepada hanis. InsyaAllah hanis akan update selalu.


CDM Hanis

Business back as usual, kalau ada sesiapa yang berminat untuk buat business dengan hanis boleh drop email : hanishaizi@gmail.com atau pun call/sms : 0126443185

Have a pleasant stay! :)

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI