Dapur Tanpa Sempadan...

Rabu, 16 Mac 2011

Gunakan istilah lebih bijak bab FOLLOW

 

" Hi ... i dah follow u... follow i balik tau ! "

Pastinya ramai akan tersentap .. betul ? Tak nafikan aku sendiri pon dulu tapi sekarang aku tak dah.. Aku mungkin akan masuk ke blognya dan tengok ... takat follow tu tak kisah pon cuma kan .. aku ada satu pandangan dan nasihat sebagai orang yang sama level dengan korang gak la ..

Sebagai blogger , kita ada maruah .. Jangan lupa itu .. Jika kita gunakan ayat begitu , dimana maruah kita ? Mmg tak tercemar pon tapi seolah olah , terlalu rendah gitu.. Seperti minta sedekah suruh orang follow kita .. Tak best gitu ..

Apa kata guna reverse psikologi .. " Hi , saya pembaca baru di blog awak .. Semoga maju jaya " dan beri sedikit kata kata semangat pada blogger tu.. Bukankah tu lebih menarik ? Aku pasti blogger tu mesti nak tau sapa yang berkata begitu ..

Itu cuma contoh je.. korang sebagai blogger pasti ada ayat yang lebih cantik dan menarik.. Yang penting iklhas bila melepaskan kata kata tu ..

Jangan lupa.. KITA BUKAN BLOGGER MURAHAN ! BUKTIKAN KITA MAMPU BERJAYA !!

p/s : dok tunggu BEAUTIFULNARA untuk vlog segmen SEMBANG SEMBANG.. Sempat update satu entri ... Idea ada dimana mana !

SEMUA BLOGGER BAWAH TAPAK KAKI AKU JE !

Ada satu blogger ni.. tak perlu tau sapa .. tadi pernah dia ucapkan kata kata ini ..

" Semua blogger bawah tapak kaki aku je ! "

Tersentap aku dengar !! Mak aih.. sampai begitu sekali ?? Lepas aku dengar kata kata tu , aku nekad.. aku akan naikkan seberapa ramai blogger blogger baru dan biar dia sebaris dengan blogger yang berlagak BAGUS tu !! Jangan ingat dah lama , maka boleh berlagak bagus ? Elooo , awak tu sapa ??? Takat menulis dalam blog je tau !! Bukan dah terbit filem pon ! Adoiii.. bikin panas tul ...

BLOGGER KAKI KIPAS ..

Famous... Popular... Terkenal ... Atau rasa rasa terkenal ? Paling tidak pon , berlagak Terkenal ? Mana mana jela.. asalkan gembira kan ?

Pastinya hari ini ada yang tertanya , kenapa aku asik kerap keluarkan entri sejuk sejuk ais gini ? Kalau baca mesti tertanya siapakah BLOGGER POPULAR yang aku maksudkan ni ?

Hurm.. tak perlu tau tapi amik ikhtibar jer .. Bila kita diatas , pasti ramai akan datang mengampu... tumpang nak naik ... Alhamdulillah , sehingga sekarang , aku tak de tumpang popular sapa sapa .. Kalau ada yang kata aku cuba tumpang MAT GEBU , maka silalah bertanya pada dia ... Antara aku dan dia , kami sama sama berkongsi .. WIN WIN SITUATION ... dua dua peroleh kebaikan dari segala perkongsian ..

Jangan jadi kaki kipas... Sbb apa ? Sbb nanti kita tanggung jugak segala dosa yang mana kita tak tau apa puncanya .. Kita main angguk jer walaupun kita tau hakikat sebenarnya .. Kang sapa susah ? Pergh.. jangan cari pasal ... baik tutup je mulut tu.. Nak angguk pon , biar perkara yang kita tau segala faktanya... Kang haaa... susah kang... sendiri susah ..

Satu lagi pesan aku .. nak naik sekali pon , biarlah atas usaha sendiri .. Dan , jangan ingat dah lama tu , dah cukup bagus ... boleh pijak orang lain ..

Akhir kata .. kita berblog adalah untuk mencari saham di dunia dan diakhirat ... Jika itu rezeki kita , syukur pada Allah.. jika tiada , maka kita cari di tempat lain ...tak perlu mengeluh...

BLOGGER kedekut !

 

Konsep aku dalam dunia blog ini amat mudah .. Sebagai permulaan .. aku amalkan " serang dan bertahan " ... SERANG bererti promosi dan BERTAHAN bererti ENTRI .. Sambil aku mempromosi blog aku , aku juga buat entri yang menarik .. adil untuk pembaca aku kan ?

Buat masa ini .. cara aku ialah ... AKU PUNYA 100 kawan pembaca.. Blogger A ada 10 kawan pembaca ... AKU promote blog dia... aku beritahu pada 100 rakan pembaca aku mengenai blog BLOGGER A tadi , dan BLOGGER A pula promote blog aku .. jadi aku dapat 110 rakan pembaca .. penambahan 10 orang .. begitu juga BLOGGER A .. WIN WIN SITUATION kan ?

Tapi... ada satu blogger nih.. aku cakap korang... bukan sehari dua dah dia berblog .. Dah la lama .. berpengalaman dalam bercerita tepi kain blogger lain , kedekut pulak tu !! Serius... Hak orang dia nak .. pandai dia nak makan gitu.. Tapi dia punya ? Sorok dalam dalam weh ! Apa cerita ni ?

Pulak tu .. memilih !! Elooo.. sedar la diri tu skit ... g cermin muka tu haaa... Kita ni manusia .. bila bila je tsunami tu boleh datang rumah kita tau !! Jangan ingat duduk rumah tinggi tu selamat dah ! Ajal maut tak kenal masa n tempat apatah lagi muka .. OK ? Bawak bawak insaf skit ...

Betul la kata orang tua tua.. makin diberi nikmat , makin lupa pada Allah ... mulut kata syukur , hati riak bertingkat tingkat !

AMARAN ! Jangan mudah putus asa !

 

Mula mula .. aku nak tekankan disini .. Aku berblog bukan nak cari publisiti murahan .. Atau nak terkenal dalam dunia maya mahupun realiti ! Aku bukan gila  glamer !! Ok ? Aku bukan DIVA atau mahu menjadi pujaan manusia ! Jika dengan menjadi DIVA membolehkan aku terselamat seksaan kubur atau dari neraka , maka aku mahu !

Yang kedua , tolong jangan la kaitkan rakan rakan blogger aku dengan isu  isu mengarut ! Terbaru ada yang kata kawan aku tu nak tumpang glamer aku ! Gila ke apa ?? Aku glamer tang mana ?? Tolong jangan wat isu murahan .. Saja saja cari dosa kenapa ? Biarlah mereka dengan dunia mereka .. Yang sengaja nak ganggu tu napa? Kalau takde keje sangat , g baca suratkhabar .. g selak berita berita terkini .. update dalam blog tu haa.. lagi bagus .. Ni saja saja nak jentik telinga orang awat ? Bawak bawak istighfar skit.. Dunia makin nak kiamat.. Orang pakat perbanyakkan amalan.. kumpul pahala.. ni tak ? Nak simpan dosa wat pe ?

Ok.. tutup isu murahan tu .. BERBLOG .. mmg best ada blog .. Kita boleh cerita macam macam dalam blog .. cerita kita .. cerita mereka.. cerita dunia .. cerita akhirat .. macam macam .. betul ?

Pastinya mereka yang punya blog impikan pembaca yang beribu setiap hari ? Cuba korang ke blog DRMAZA.COM .. Sebuah blog yang cukup berilmiah.. Setiap entrinya punya fakta dan dalil  yang dipetik dari Al-Quran mahupun hadis rasulullah s.a.w dan juga kata kata dari sahabat nabi .. Sangat menarik !

Dah masuk tengok blog beliau ? Nampak tak berapa ramai yang sedang online ?

image

Saat aku masuk .. ada 22 online ! Dibandingkan dengan blog aku ,

imageada 96 online ... tapi aku malu ... blog aku takde apa apa... jauh sekali memberi faedah kepada pembaca ... Tapi apakah itu mematahkan semangat aku ?

Tidak sama sekali .. Aku tak boleh jadi seperti Dr.MAZA .. Tapi aku boleh memainkan peranan aku seperti dia .. Walaupun sebesar kuman peranan aku , jika aku ikhlas kerana Allah , insyaAllah ... diberkati juga .. kan ?

Yang penting dalam dunia blog ini adalah penyampaian isi kandungan kita .. Pembaca , kita kena cari .. kuatkan promosi.. Beri tempoh.. dua tahun paling singkat .. Bukan mudah untuk berjaya ...

Korang nak dapat ijazah pon 4 tahun kan  ? Sebelum tu kena amik SPM .. PMR .. UPSR .. dan sekolah tadika.. mana ada yang terus berjaya ??

Bermula dari bawah.. kenikmatannya lebih terasa bila mengecapi kejayaan !

Kajian terhadap BLOG sendiri ..

 

Menguji kekuatan blog kita adalah perlu.. Sejauh mana sebenarnya blog  kita ini punya pembaca tersendiri yang mana sering ternanti nanti entri dari kita .. Bukannya kita ini berlagak seperti cendiakawan tapi pembaca sebenarnya suka membaca isihati kita .. Bila kita tak update , maka mereka akan tertanya tanya ... " Di mana kita menghilang ? Biasanya waktu ni dah diupdate blog.. " kan ? Itu tandanya blog kita punya pembaca setia .. Mereka telah faham tentang jadual waktu blog kita ..

Aku sering menguji blog aku .. Bagaimana aku mengujinya ? Setiap kali aku post entri , aku tidak akan mempromosinya.. Sekadar biarkan saja ... Dan kemudian tengok berapa ramai yang akan singgah .. dengan itu , aku tahu dimanakah kekuatan blog aku.. Apakah aku perlu mempromosinya dengan cara PING atau tinggalkan link di FACEBOOK atau selitkan keyword keyword SEO ..

TRAFIK akan jatuh.. serius.. mmg rendah dari kebiasaanya.. Tapi sebenarnya , kita akan puashati.. sbb kita tau blog kita telah punya pembaca setia ! Apa saja kita post , mereka akan datang dan baca.. Sebab apa ?? Sebab entri itu datangnya dari hati kita .. Kita ajak mereka berbual ..mereka membacanya dengan hati juga.. Mereka membalasnya dengan bermonolog juga .. kecuali bila jari tu dah gatal sangat , lalu ditinggalkan komen buat kita .. Yang ini pastinya membuatkan kita tersenyum.. Mereka memberi respon terhadap entri kita.. Bermakna kita berjaya membuatkan mereka berkomunikasi dengan kita .. Bukan mudah sebenarnya nak buat pembaca meninggalkan komen .. Ini bukan blog tutorial atau blog gossip artis.. Ini blog peribadi .. tiada apa yang menarik kecuali cerita hati kita kan ?

Sesekali kena buat gini .. baru kita tau , apakah berbaloi kita berblog dan mempromosi blog kita ... Kalau memanjang asik promosi jer pon susah la kan ? Sampai bila kita tak tau keupayaan penulisan kita ..

Salam Perkenalan Sahabat Baru di BEN ASHAARI BLOG ..

 

SALAM ... SELAMAT DATANG KE BEN ASHAARI.COM .. Pastinya ramai pembaca baru memandangkan semalam aku ada buat segmen terkini yang mengundang ramai pembaca baru ...Menurut GOOGLE ANALYTICS , sebanyak 30% pembaca baru bulan ini di BEN ASHAARI BLOG .. Terima kasih ..

Jangan terkejut yer.. di blog ini , aku bukan jenis yang membalas komen ! Tapi jangan ingat aku tak balas maka aku ini sombong ! Aku ada cara aku .. aku cuma nak pembaca aku meninggalkan komen jika dia benar ingin meninggalkan komen ..Kalau nak bertegur sapa pon , aku tak kisah.. Aku approve je semua komen kecuali komen kutukan .. Aku tak nak blog aku jadi medan pertempuran dan medan cari trafik murahan ...

Kenapa aku taknak balas komen ? Cara terbaik untuk mendapatkan TRAFIK ialah dengan berbalas komen.. Pembaca akan kerap kali masuk dan baca komen dan ternanti komen mereka dibalas .. Tapi berbeza cara aku .. Jika mereka ada komen membina , mereka tinggalkan .. Jika aku ingin membalasnya , aku akan balas dengan membuat entri dan ramai akan membacanya...Ini bermakna aku lebih suka berkongsi info..  Kemudian di situ ramai lagi akan bertukar maklumat..

Aku tak suka 'cari makan ' dengan membalas komen ... Serius tak suka.. Tak suka tengok komen beratus panjangnya.. Bukan cara aku .. Bukan aku malas nak membalasnya tapi mmg tak suka.. Tapi kalau benar nak beramah mesra , sila add FACEBOOK aku .. Kat sana , mari berbalas pantun ... Aku ok je kat sana ..hehehe ..

FACEBOOK aku ? BEN ASHAARI , BEN ASHAARI II , SANTAI BEN ASHAARI , BEN ASHAARI BLOG , KELAB BLOGGER BEN ASHAARI .. haaa.. ada banyak .. tapi paling aktif di SANTAI BEN ASHAARI dan BEN ASHAARI .... Search je.. pasti aku accept !

Sekali lagi , SELAMAT DATANG dan TERIMA KASIH .. AMPUN DAN MAAF sekiranya terdapat salah dan silap.. Selamat membaca .. Sebarang komen , boleh emailkan ke benashaari@yahoo.com ..

Jangan lupa AMANAH !

 

Seronok kita bila kita dicalonkan sebagai PEKERJA CONTOH kan ?  PEKERJA CONTOH ni kita tau layak diterima sekiranya kita kita benar-benar komited terhadap pekerjaan kita .. JUJUR, AMANAH , CEKAP ,BERTANGGUNGJAWAB dan BERDIDIKASI .. kan ?

Zaman sekarang ini , berapa ramaikah yang layak diberi penghargaan tersebut ? Aku ( jgn mimpilah ) ? Kalau diberikan kepada aku , 100% akan aku menolaknya kerana aku tidak langsung layak menerimanya ! Aku tahu dimana kelayakkan aku .. Walaupun aku buat kerja , dan bukan jenis kaki merayau tapi aku sedar akan kelemahan aku.. Malah aku sedar gaji yang aku dapat itu pon belum tentu  berkat ..hurm..

Tapi kenapa ada yang menerimanya sedangkan kita sendiri tau dia itu tidak layak ? Yang menganugerahkan pulak seolah olah buta mata ? Dimanakah tanggungjawab sebagai seorang pemimpin yang mana sepatutnya memilih dengan lebih teliti dan cekap ?

Bukan mudah pikul AMANAH ... Itu baru AMANAH terhadap pekerjaan .. Bagaimana pula tanggungjawab dan AMANAH kita kepada ALLAH ?

Mereka pun dah jangka kan ?

 

Bila baca berita mengenai bencana di Jepun terutama bab nuklear dan radiasi .. mmg buat aku telan air liur .. Semua orang tau kesannya sekiranya reaktor nuklear tu meletup ..

Aku tamo bicara soal tsunami .. Kesian mmg kesian.. Simpati , sudah pasti .. tapi aku nak lari dari topik tu .. Nak ke topik Godzilla ... Ada korang tengok cerita tu ? Haaaa... Godzilla tu kesan dari radiasi la kan ? Gulp.. Bayangkan jika benar ? 10 tahun akan datang ? 20 tahun ? Perubahan pada dna binatang ? Jeng jeng jeng .. Jauh betul imaginasi aku ..

Aku tak la pk sampai bab Ultraman ke , Doraemon tu ha.. tu jauh sangat mengarutnya ... Tapi kesan radiasi pada binatang dan juga manusia .. Hurm... Manusia ni bila cipta teknologi , kononny selamat abis dah ... Seolah olah dah boleh lawan Tuhan ..

Bila terbacakan kecanggihan saintis Jepun sehinggakan boleh klon binantang ... haaa..klon manusia tu tak berani nak cakap la kan .. kalau digoogle , ada ceritanya .. Wallahualam ..

Nak kata lelebih kang .. aku lak kena fire... tapi tu la.. hukum Tuhan.. peringatan buat kita semua yang dok alpa dan lalai ni .. Terlalu dibuai kesenangan kita sekarang ni.. hurm...

Ops..senarai nama dalam fasa terakhir.. ada 100 url lagi belum diupdate..sabar eh..

Terbabas lagi !

 

Patutlah tak baik baik tekak aku ni .. Grrr.. Teringatkan doktor yang bagi ubat kat aku ari tu .. Ada antibiotik , ubat batuk , demam dan sakit  tekak ...

Yang aku dok makan ari ari , antibiotik , ubat batuk ( cecair ) , ubat demam dan ponstan ! Ubat sakit tekak aku tak makan .. sbb color dia hampir sama ngan ponstan yang kebetulan diletakkan sama dalam satu bekas..

Aku pulak spesis  malas baca.. main telan jer ... Kesannya ? Aku asik mengantuk jer ! Grrr... Semalam pon sama .. Sampai sekarang aku mengantuk.. Tau tau dah kul 8 pagi.. Ni pon masih lagi selsema dan pening kepala .. Haih.. batuk , sesekali je.. sekali batuk macam nak runtuh rumah .. Haih..

Mau tak mau ... cuti lagi ari ni ... Hurm... bosan bosan.. tak suka cuti bila tak nak cuti ! Rasa tak best sungguh .. haih ...

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI