Dapur Tanpa Sempadan...

Rabu, 30 Mac 2011

Kesilapan kita lagi ...

 

Berpegang pada prinsip , ' blogger mesti merasa keperitan terlebih dahulu untuk menikmati keindahan blogging '  , maka kebanyakkan blogger blogger lama membiarkan blogger baru ni tercari cari rentak .. ini yang aku hadapi dulu ..

Apa agaknya jika nenek moyang kita dulu  tak berperang dengan penjajah untuk mendapatkan kemerdekaan demi kesenangan anak cucu mereka ? Gamaknya sampai sekarang kita masih makan ubi kayu kan ? Kalau nak rasa lebih skit , kena la belajar luar negara .. tu pon pada yang amat amat bekemampuan ..

Hurm .. Ada kebenarannya sebenarnya prinsip tu tapi janganlah dibiarkan 100% terkapai kapai .. Sesekali blogger lama kena tunjuk jalan.. beri petunjuk .. tips dengan ikhlas .. atau bantu mereka .. Bayangkan jika blogger lama bantu seorang dua blogger naik , kemudian blogger blogger ini akan bantu blogger blogger lain untuk naik gak.. Sapa dapat ganjaran lebih ?

Dan satu perkara lagi yang aku perasan .. kebanyakkan blogger blogger baru ni , agak gelojoh naik popular atau terkenal .. Terus teus buat blog , nak dapat 1000 pengunjung sehari .. Tu yang silap tu .. Mula mula berblog , apa yang penting ialah bagaimana nak jual blog kita tu .. kena rajin jual blog dulu.. bagi je flyers kat mana mana blog yang ada .. ibarat mencampakkan benih di merata rata kawasan subur atau tanah lapang ... InsyaAllah , satu hari nanti ianya tumbuh dan berbuah ..

Jangan la terasa dengan kata kata aku ni .. aku perasan ada yang terasa lalu mengadu pada blogger lain .. Gini je la.. aku bukan nak tunjuk pandai dan nak tunjuk lagak ... aku pon cam korang jer.. apa yang aku cerita ni adalah pengalaman aku .. Aku boleh biarkan  blogger blogger baru ni begitu jer tapi tah la.. aku bukan jenis tu .. aku takkan mampu makan semua apa yang ada di dunia ni.. nak kutip semua pon , tangan aku ada dua jer .. kalau nak guna kaki untuk kutip gak , maka sesungguhnya aku ini amat tamak orangnya ..kan ?

Berbloglah dengan tenang .. gembira .. cari dan promote blog dengan cara yang bijak ... baru berbaloi  !

Yeargh... Jom tambah FOLLOWER !

 

Diorang kata diorg dah cunkan blog diorg... Cun disini bermaksud apa ek ? Aku pon tak tau sebenarnya.. hehee.. yeker aku tak tau ? Tau sebenarnya.... Kalau nak tau la kan ? tu korang kena gegar sendiri ..

Apa tujuan aku buat segmen begini ? Pertama ... blogger sesama blogger akan menegur secara berhemah .. segmen ni lebih pada layout blog .. haaa.. bukan pada entri yer ..

Jadi , skang ni blogger akan masuk .. tengok sendiri.. cun ke tak ? Tapi kalau dia dah join tu , dia kata dia dah cun tapi tak cun , haaa.. sila la tegur yer ..

Dan .. jgn komen je.. kalau rajin , follow la sekali .. yang ni part kawan kawan .. blogger sesama blogger .. Bukan bertujuan nak i folllow u follow tapi sekadar memeriahkan diantara blog .. Tapi kalau tak nak , tak pe.. ini sekadar menambahkan kenalan setelah mengomen .. tu jer yer ... Dan satu lagi.. tak perlu tinggalkan komen , i dah follow u .. sila follow i.. tak perlu tu.. kalau blogger tu bijak dan baikhati , dia akan follow sendiri ..  ;)

Jom ... klik SINI ..tengok kat komen tu haa...

Cik Epal tak tau rumah sendiri !!! Grrr

 

Abis recording vlog Cik Epal terus g antar dia balik ke rumah dia .. Bukan dekat wehh ... Ops... bukan aku je yang antar .. Ada krew 1Tube.my sekali arr ...DSC_0275 Best part .. dia boleh lupa jalan balik ke rumah dia !! Adoiii... Menurut dia , dalam kereta selalu dia tidur ... hahaha.. patut arrr... Patut apa ? biar aku je la tau  eh .. DSC_0276

Tengok ! Tu je dia boleh buat !! Tutup mulut dia je dia mampu ??

Cik Epal gegar 1TUBE.My lagi ??

 

DSC_0271

Tu diaa... Cik Epal dok mencari idea untuk vlog hari ini .. Sila ignorekan lelaki di belakang itu ..

DSC_0264

Yang kat bawah ni .. haaa.. model popular .. kenal tak ?? hehe.. aku terhilang lak link blog dia.. ada tadi dia bagi .. tapi tertutup lak lepas dia pergi.. CALISTA nama dia .. ehem.. dan blognya http://www.petitemodel87.blogspot.com

DSC_0256Tu je la projek ari ni.. Esok ? Meeting ngan Heliza Helmi lak.. Menurut Fil , ramai lagi artis akan terlibat dalam pembikinan video 1tube.my ni ... Nak tau sapa ? Tu kena rajin gegar web 1tube.my la yer ... 

Video Ben Ashaari dan Chef Hanielieza dah keluar !!!

 

Haaa... slow ?? Meh klik SINI  .. Tgk jee.. jgn kutuk yer... saya insan serba kekurangan .. masih belajar lagi ...tqqqq.. promote promote la yer ..

Kenapa blog perlu popular ???

 

Kenapa blog perlu popular ? Ok.. ramai kata mereka tak berminat untuk popularkan blog .. kan ? Tapi peliknya kenapa mereka promote ? Blogwalking dan tinggalkan url mereka ? apakah tujuan mereka ? Suka suka ? Kalau suka suka , baik buat entri dan tinggalkan jer ... ada orang nak baca atau tidak , terpulang la kan ?

Tapi bila mereka start promosikan blog mereka , mesti mereka nak blog mereka dikenalikan ? Bila dah dikenali pastinya popularkan ? Bila dah popular tu , rasa rasa apa yang akan datang ??

Iklan akan hadir dengan sendirinya atau mereka mencarinya .. hehehe .. Bukan gila duit atau populariti ! Jangan lupa.. Rezeki depan mata hasil kreativiti diri sendiri ! Idea datang diri sendiri .. Mereka baca dan mereka berminat .. sama seperti kita menulis novel... bukukan dan jual.. ada pembeli maka rezeki untuk kita ...

Jangan kata ' saya berblog suka suka'  tapi promote bagai nak rak.. pening kepala blogwalking tapi kata suka suka ? Jangan tipu diri sendiri...

Kalau benar nak menjana pendapatan melalui blog , blog perlu ada nama ! Popular ! Dan dikenali ! Mudah je kan ?

Satu lagi projek 1TUBE.MY

 

Sekarang aku berada di NEF , Damansara ..Sudah semestinya Kl.. Apa itu NEF ?

DSC_0243

Selain 1Tube.My , bersama kitorang ada ...

DSC_0251

Seorang pengacara , model ..... CALISTA .. erk.. betul ke aku eja nama dia ??

Apa tujuan kitorang kat sini ? Tu kena tungguuuuuu .. Aku sekali lagi kena jadi penemuramah .. grrr... tapi .. I LIKE !!! hehehe...

Apa yang menjadikan sesebuah blog itu popular ?

 

Sejak aku mula berblog , dalam kepala aku hanya fikirkan 'bagaimana nak lariskan blog aku ' ... Sangat mudah tapi susah .. Kenapa aku kata mudah tapi susah ? hurm.. aku main cakap je sebenarnya .. haha ..

Ok .. Mudah .. mudah untuk melariskan blog.. Ramai dok fikir hanya dengan blogwalking sudah cukup untuk mempromosikan blognya agar dikenali ramai .. Atau dengan letak gambarnya yang comel comel dan kacak bergaya bersama cermin mata hitamnya sudah pasti akan membuatkan blognya mendapat sambutan ... Benarkah ?

Mmg betul .. aku tak nafikan sebenarnya .. Pasti akan mendapat sambutan .. tapi untuk waktu tu je la.. Akan datang ? Takkan kena blogwalking  atau pacak gambar lagi ? ARghh.. penat siutt...

Untuk jadikan blog itu popular ( popular bererti dikenali ramai dan senantiasa dikunjungi setiap saat ) , segalanya terletak pada blogger tu sendiri .. Walaupun ramai kata entri tu penting , tapi setelah semalam .. aku dapati tak semestinya entri saja tapi blogger itu sendiri memainkan peranan penting ..

Kreativiti.. Hanya letak gambar yang cukup kreatif cukup mampu tarik pengunjung baru .. selain entri yang menarik ... Gabungan yang patut diselang selikan mampu membuatkan blog itu menjadi bualan bloggers.. tu yang sepatutnya ..

Cara terbaik untuk popularkan blog ialah dengan , tackle blogger !! Blogger akan senantiasa berbicara mengenai blog blog yang mereka gemar kunjungi .. Bagaimana nak tackle blogger ?

Disini aku kata terletak pada kreativiti blogger tu sendiri .. Kalau asik bercerita dalam entri , maka boleh jadi hambar.. tapi diselang selikan dengan entri bergambar atau sekadar bergambar pastinya lebih menarik ..

Untuk popular ... blog perlu unik .. lain dari yang lain .. Bagaimana ? Anda kan blogger ... fikirkan !

Sempoi tapi amat berbakat ..

 

Buat mereka yang tak tau , semalam aku ada buat video bersama MARIA ELENA .. Korang leh rujuk entri aku semalam (link).. hehe..

image

Makin aku bersama 1TUBE.MY , makin aku sedar betapa ramainya blogger blogger yang amat berbakat tetapi hanya berada dalam benua sendiri .. aku pon sama gak la... hahaha.. dalam benua kecil aku..

Maria Elena ... terkenal di Youtube dan juga di Facebook .. Kali kedua aku bertemu dengannya .. Kali pertama di segmen video bersama CHEF HANIELIZA di Setiawangsa , Isnin lepas ..

Apa pendapat aku mengenai dia .. Pada mulanya aku tengok dia , dia nampak amat sempoi.. Aku tak berborak langsung la kali pertama tu.. saja nak tengok bagaimana orangnya ...

Kali kedua , semalam .. dan aku tegur dia buat kali pertama ... Dan .. dari 10 bintang , aku bagi dia 9 bintang .. Peramah , mesra , gila gila ,kreatif , hati kering dan sangat sangat berbakat .. Rasanya kalau dia jadi pengacara rancangan , confirm malatops...

Aku bukan puji sbb dia cantik ke apa .. aku bicara tentang blog dan juga apa yang dia buat semalam .. secara langsung depan mata aku dan juga cara dia berkomunikasi dengan orang orang yang baru kali pertama dia jumpa .. tiada langsung berlagak atau riak ..

Macam aku kata dulu la.. untuk apa berlagak atau riak ? Apa la sangat dunia blog ini .. Kita sebenarnya dok syok sendiri perasan yang kita ni diva sampai satu dunia kononnya kenal kita !

Maria yang punya peminat tersendiri di FACEBOOK dan juga blog , senantiasa bersikap merendah diri .. Aku harap , dia akan terus begitu sampai bila bila ..

Maria Elena , terima kasih kerana sudi meluangkan masa bersantai bersama BEN ASHAARI semalam .. Sampai berjumpa lagi.. Grrrr... aku kena main dengan dia semalam dalam video tu .. ARghhhh..

Blogger Pilihan Entri JTKS ...

 

image http://kuasai-minda.blogspot.com/

Apa yang aku perasan , semakin banyak komen komen yang membina dari rakan rakan blogger .. Inilah yang diperlukan dalam setiap entri.. Dan aku rasa entri entri yang punya baik dan punya isi pastinya akan mendapat komen komen membina.. Jadi rasa rasanya la kan ... kita sebagai blogger baru ni kena buat apa ?? Kena la baiki entri kita .. camana nak baiki entri kita ? Banyakkan membaca bahan bahan ilmiah dan juga blog blog yang punya kualiti tersendiri..

Jaga tepi kain sendiri ..

 

Perasan ? Perasan punya kan ? Apa yang kita perasn ? hehee.. Kita perasan kita selalu sibuk dengan hal orang .. kan kan ? Tapi hal kita sendiri sapa sibuk eh ? Diorg la sibukakan hal kita kan ?

Sedar tak sedar .. kita selalu dok tengok kesalahan yang ada depan mata kita .. Pastu kita jaja dan promosikan sesama rakan .. Dok baik punya ngumpat .. best gila kan ? Tu ar.. akhirat nanti kita makan daging diorng ramai ramai ek ..

Sebenarnya kita tak sedar salah kita atau sebenarnya kita mmg sedar tapi kita nak tutup kelemahan kita dengan mencari salah orang .. Dengan itu kita nampak lebih sempurna dari dia sedangkan kita lebih teruk dari dia ..

Perbaiki diri kita ... senantiasa berisitighfar... berzikir.. dan elakkan bercakap tentang dunia yang tidak sempurna ini .. Jika ada sesuatu yang tidak kena , cakap dengannya .. samada bertapis , berlapik , atau sinis , terpulang .. asalkan jgn belakang dia .. kan kan ?

Segmen : Deco Deco Beng Beng Boong !

 

Jeng jeng jeng .. ni segmen mudah .. Satu segmen khas buat blogger blogger baru ... Dan tugas blogger blogger lama untuk menilai blog mereka .. Tugas aku , yergh... kasi gegar !!

Untuk join segmen ni .. amat mudah sekali .. Cam biasa .. buat satu entri ... Letakkan header BEN ASHAARI BLOG .. Tajuk , DECO DECO BENG BENG BOONG ! hahahha.. ok ? Dan linkkan ke blog ini , WWW.BENASHAARI.COM .. bukan link ke entri nk tau ! ke blog ini .. ok ? senang je.. tu jer ..

Kemudian .. bila dh siap ... tinggalkan url korang  di ruangan entri ini .. tu jer .. Ok .. url korang tu , cuma url blog korang .. bukan url entri korang tu.. ok ? Faham tak ?? Contoh , www.benashaari2.blogspot.com .. tu jer .. ok ? CUn ?

Sewaktu hendak meninggalkan  url korang di ruangan entri ini , sila tulis , SAYA SUDAH CUNKAN BLOG SAYA !  SILA LA SINGGAH KAWAN KAWAN ! kemudian barulah tinggalkan sekali dengan url ...Contoh laa.. SAYA SUDAH CUNKAN...... www.benashaari.com

Sesudah itu , blogger blogger yang ada masuk sini , tugasnya gi jengok  blog mereka dan komen serta jadilah rakan kongsi di ruangan FOLLOWER mereka jika sudi ... ikhlas yer..

Apa yang perlu korang ( yang berminat ) ni kena buat ???

  1. Pastikan blog korang ringan !
  2. Tiada widget widget yang memberatkan loading !
  3. Warna template yang tidak membutakan anak mata
  4. Lagu ? Sendiri mau pk
  5. Dan apa apa saja yang korang rasa tidak menyusahkan rakan blogger untuk singgah seperti font ,color  dan sebagainya ..

Aku tidak akan senaraikan seperti biasa kali ini.. Adalah tugas korang untuk check di bahagian komen dan gegar blog mereka sendiri .. Tu pon kalau sudi la...

Kenapa aku tak nak senaraikan ? Sebab aku nak blogger rajin rajin la gegar dan cari kawan kawan baru sendiri .. Sesekali kena la belajar mengeledah kan ? kan kan ?

Tu je la.. Berminat atau tidak , terpulang pada korang .. Aku sendiri pon akan mengegarkannya ... Jika aku rasa cun , aku tinggalkan komen ... Masuk tetap masuk .. Antara CUN atau ???? Yearghhh....

Tutup bila??? Malam ni !! Sampai berjumpa lagi di  ???? DECO DECO BENG BENG BOONGGG...

Pagi pagi dah bikin asap di telinga gua !

 

Mulakan dengan Bismillah .. Salam dan selamat pagi buat rakan rakan di blog Ben Ashaari yang tercinta ini.. eceh... mau kena pelangkung tercinta neh.. hahaha ..

Memandangkan hari ini ada satu projek besar untuk 1tube.my , maka aku akan terus berselimut sehinggalah tiba waktu itu .. Bersesuaian dengan cuaca di luar itu membuatkan aku menarik kembali selimut tersayang ini .. Ya..solat dah... nak tidoq sat je nih.. Penat semalam tak abis lagi.. 2 hari berturut buat shooting weh.. haaa... ni jap lagi ada ..esok lagi ! Tak apply cuti kat bos lagi ni.. adeh.. Sori bos.. terpaksa.. demi masa depan ..

Berbalik pada tajuk yang tak best tu , ada sahabat di FB , drop mesej kat mailbox aku.. Habaq bagitau ada makhluk Allah telah menggunakan gambar aku yang hensem ituhhhh sbg gambar profile dia ..

Apadaaa... tak baik tau guna gambar orang .. Tapi tu la dia .. hakikat sebuah percintaan.. ek.. apa kene mengena ?? Hakikat realiti dunia maya ni .. Korang pacak gambar je , ada orang lain berkenan , maka dia sambar ... Kalau tak salah guna tak pe.. Kalau dia guna untuk majalah playboy ?? Sapa susah ? Aku gakk.. tak pasal pasal kena goda.. erk.. tamo tamo .. dosaaaa.. haraammmm ...

Tapi tak pe.. kita guna dulu cara diplomasi... kalau tak berjaya cara diplomasi , kita guna cara basi iaitu .. KITA BAKO JER !!! Tapi takkan la gitu.. report je kat FB .. sonang baitu ...

Erk.. weh.. korang ada dengar apa apa tak ??? Sat ..sat ... ZZzzzzzzz

Disebalik tabir pembikinan video bersama 1TUBE.MY

 

Esok ada lagi.. jadi ini cerita terakhir sebelum video keluar dalam minggu ni .. Untuk esok , aku ada temuramah dengan orang koperat lak.. Minggu depan , Anna Raffali laaaa .. ahaks... Heliza , coming soon.. insyaAllah ....

Jadi , jom lihat di sebalik tabir pembikinan video malam ini ..

DSC_0129 DSC_0158 DSC_0152

DSC_0197 DSC_0206

Terima kasih kepada MARIA ELENA , UJANG dan tunangnya , YANAMIB ...  Dan tak lupa buat cameran terjun , NICK ...

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI