Dapur Tanpa Sempadan...

Rabu, 22 Jun 2011

BLOG PILIHAN : KENALI MEREKA #4

 

image

Kak Nor ... hehe.. blogger yg menetap di Terengganu .. Kalau aku ngan wife , lalu sana .. insyaAllah akan singgah atau jumpa dia dan suaminya yang cool giler dengan kamera yang senantiasa membuatkan aku jeles giler melihat hasil tangkapannya ...

http://secubitgaramnor67.blogspot.com/

dan

www.tolahah.com

BLOG PILIHAN : KENALI MEREKA #3

 

Antara blogger masakan yang pernah aku jumpa .. Sangat best n cool orangnya ..

image

http://yatiememories.blogspot.com/

BLOG PILIHAN : KENALI MEREKA #2

 

Blogger yang mmg tidak asing lagi .. berada nun di negara sinun ! hehehe.. bila laa nak g sana eh.. hehehe ..

image

http://salam2benua.blogspot.com/

BLOG PILIHAN : KENALI MEREKA #1

 

Sepanjang malam ni , aku nak bawak rakan rakan aku mengenali mereka yang banyak membantu aku dari segi memberi sokongan moral di kala aku masih bertatih lagi ... Mereka inilah banyak menyokong aku dari jauh .. Sama tapi tak serupa .. Mereka ini layak digelar senior dunia blog ..

Yang pertama ...

image

http://ummizaihadi-homesweethome.blogspot.com/

Mereka yang aku sayang ...

 

Gamaknya mmg sesuai aku berjiran dengan MAT GEBU , KAK UMMI ZAIHADI , KAK LemonGrass , KAK NOR , KAK YATIE ... pergh.. semua ni geng geng masakan ... Sori akak sekalian , tak ingat url blog .. hahaha.. panjang panjang belaka ..

Kalau orang tanya aku , pada sapa aku terhutang budi dalam dunia blog ni .. Mereka mereka inilah yang banyak membantu memberi aku semangat dalam dunia blog .. Mereka ini adalah blogger blogger masakan .. Mereka popular dalam dunia mereka sendiri wooo ..

Malam ni , aku akan perkenalkan korang dengan mereka mereka ini dalam segmen khas , KENALI MEREKA ... Hehehe.. sapa kata aku lupa daratan ??? Ingat wooo ..

Kalau tak kerana dapur mereka , perut aku tak buncit tau skang neh !! Jadi untuk menghargai segala kebaikkan mereka , malam ni kita serbu mereka eh ...

Salah satu teknik tingkatkan FOLLOWER ..

 

image

Bila dapat komen begini , maka ada yang akan fikir ..

" Ala.. dia nak kita follow blog dia je tu " atau " Ni nak bodek jer " .. tapi kita terlupa tang satu ayat yang patut diberi penekanan iaiti  ..

asyik dengar dr mulut kwn sepejabat "

Bukti bahawa blog kita ini diterima ramai ialah bila blog kita menjadi perbualan .. Tak kira bagus atau tidak .. Puji atau keji ... Mereka membicarakannya ..

Bila mereka membicarakannya , pasti akan tergerak hati untuk melihatnya sendiri .. Bila mereka masuk dan lihat , jika sebaliknya dari apa yang digembar gemburkan itu , maka kita akan dapat pembaca baru yang bakal setia menanti entri terbaru kita atau sebaliknya  ..

Cara begini akan menghasilkan FOLLOWER yang asli .. Mereka berminat kerana cerita kita .. Sebab itulah segmen menjadi medan promosi blog terbaik bagi aku .. Segmen juga bertindak menjadi medium agen pengiklanan bagi para bloggers ..

Cara paling pantas untuk mengiklankan blog setiap hari adalah dengan menyertai SEGMEN para blogger .. Bila dah meletops , barulah keluar dari kempompong yang ada sekarang ..

Join segmen , bukan bererti merendahkan martabat blog tapi adalah langkah awal untuk mencari tapak bagi mendedahkan diri dalam dunia blog ..

Cuma mereka yang tak faham akan mengatakan bahawa segmen ini membuang masa .. Mereka cuma fikirkan mengenai 'kulit' ... tak berminat langsung untuk menerokai lebih mendalam ..

" I LOVE U TOO lah bebeh ! "

 

image Sekadar gambar hiasan ..

Selepas ' kau ku miliki ' ..

LELAKI : Ok.. kenyang dah i .. I balik dulu yer .. Nite , bye .. LUV U ..

PEREMPUAN : Ok .. bye.. nite .. LUV U too ..

Sekali gus ucapan itu dilafazkan tanpa tengok mata ...

Sebelum ' kau ku miliki ' ..

LELAKI : Oh .. alhamdulillah ... kenyangnya .. tapi kalau u masak lagi sedap kan ?

PEREMPUAN : Ala u ni .. mulut maniss jee... nanti kalau dah kawin , kalau i masak tak sedap , u kutuk .. siap uuu.... Kuali tu i rebus , kasi u buat ulam tauuu ..

LELAKI : Jangan kata kuali uuu.. tong gas tu pon u rebus sekali.. i rela makan demi u ! .. OK lah , i balik dulu yer ... kang sampai rumah i call u yer .. Tak abis rindu i kat u ari ni .. Auwww..

PEREMPUAN : Amboi.. ni dok depan mata pon masih merindu i ? Auww.. u ni manis kata kata u yer.. nanti kalau dah kawin , tinggal hampas je la kan ? Gula semua dah guna sebelum kawin .. kan kan uu ?

Bla .. bla ... bla... lagi sejam baru balik sedangkan dah ucap nak balik sebelum tu.. sayang nak tinggalkan ..

 

Begitulah lumrah perkahwinan ... ada manis ada pahitnya.. Tapi apa yang aku tulis ni ,jarang kot berlaku .. tak caya tanya rakan rakan kita yang dah berkahwin ni ...

Pengucapan I LUV U ni sebelum berkahwin lebih bermakna dari selepas berkahwin ..

AKU PROMOTE KAU PROMOTE AKU , okeh !

 

Ok....dengan menggunakan senarai INI ikuti langkah yang aku tulis ni ..

  1. sila ke blog blog yang menyertai segmen ini ..
  2. Kemudian , tinggalkan url entri korang yang tadi tu , di ruangan komen entri mereka ...
  3. Dah ? Pastu g ke blog lain lak.. buat cara yang sama.. iaitu tinggalkan link entri korang ( bagi mereka yang segmen APKPA ini ) ..
  4. Lakukan ini selama setengah jam ( sehingga jam 430 petang ) !  Pada masa yang sama , korang kena tengok gak entri korang yang tadi tu.. Apakah ada blogger singgah dan tinggalkan url mereka ? Jika ada , sila kunjungi mereka semula .. dan tinggalkan url entri korang lak ..
  5. Faham ? OK.. selepas itu , senaraikan semua URL entri yang singgah di blog korang tu macamana belog MTT ni buat ( link ) ..ok ?

Tujuan segmen ni mudah jer .. AKU PROMOTE BLOG KORANG .. KORANG PROMOTE BLOG AKU .. ok ?

Sian aku kan ?

 

Bila baca entri NAMEE , terasa kesian sungguh kat diri aku ni .. MAAF , aku tak harap simpati dari sapa sapa .. Kenapa aku rasa kesian ?

Tidur jam 2 pagi setiap hari untuk selesaikan bab dunia maya .. Kadang kadang ada email , pertanyaan , itu ini la... macam macam .. kat FB ,Twitter ( tak terlayan langsung ) dan juga blog ..

Bangun kul 530 pagi .. celik mata .. dah uruskan hal duniawi ... Sepanjang hari , aku dan blog takkan dapat dipisahkan .. Mesti ada pelik , wife camana lak ? Ada orang makan sambil minum .. ada orang makan dulu baru minum.. ada orang makan dulu ,esok baru minum kan ? Jadi mana satu kita , hanya kita je tau.. takkan nak cerita semua kan ?

Apa yang aku cuba buat adalah untuk mengecapi satu nikmat yang mana hanya aku saja mampu buat ! Iaitu aku buat tanpa perlukan sebarang kabel dah !! Hanya perlukan masa , kesungguhan , kreativiti dan juga kesabaran ..

Peliknya , ramai tak sedar .. Ibarat menanam pokok.. kita tak boleh sekadar mencampakkan bijik benih dan tunggu ianya mencambah.. kita kena baja , kena siram air setiap masa ... pastikan cahaya cukup.. jauh dari serangga perosak ..

Bukan senang ! Tapi datang kambing ..main ragut abis tanaman kita .. Nak salahkan sapa ? Salahkan kambing atau tuan kambing tu ? Bagi aku , salahkan diri sendiri.. kita yang tak jaga ... leka dan lalai ...

Bila sampai masa , jika itulah rezeki kita , kita nikmati.. Allah beri segala kenikmatanNya pada kita .. Kalau sekadar 'serah 100%'  , itu dah salah .. Kena ada usaha .. doa dan akhirnya sekali tawakal ..

Aku usaha dah .. setiap hari aku berharap ( doa ) blog aku dikunjungi pembaca dan diberi idea untuk update blog dan selepas itu , segalanya kembali kepadaNya ..

Kenapa perlu ada rasa sakit hati atau ... MENYAMPAH ? Sebelum menyampah kat orang , cuba bagitau kenapa ? Pastu cermin balik diri kita , kita menyampah kat orang , berapa ramai pulak menyampah kat kita ?

SEGMEN : AKU PROMOSI KAU PROMOSI AKU ...

 

Satu segmen yang mmg untuk mempromosi blog rakan rakan dengan cara mudah ..

Baca betul-betul... sangat mudah .. tak yah pening pening kepala ... Ok.. ingat , setiap blog yang join perlu bersikap sporting .. Tolong jangan pentingkan diri sendiri .. Haaa..

Mula mula , apa yang aku nak ialah ... kalau korang rasa blog korang best , sila join .. Caranya mudah saja .. cam biasa .. buat satu entri ...

  1. Letak banner BEN ASHAARI BLOG
  2. Tajuk : AKU PROMOSI KAU PROMOSI AKU dan linkkan ke  entri ini ..
  3. Tinggalkan url entri korang di ruangan komen ini ..

Tu je.. hehehe.. Arahan seterusnya , selepas ini ... korang ada sejam untuk join segmen ini .. Tutup jam 3.30 petang ...

Zaman skang ni penuh benar udang di sebalik mee yer ?

 

Loh .. ingatkan berat bila kawan lama call ... Atau tetiba je ada kawan baru dok sms tanya khabar , tanya bila free.. Betul tak ? Kadang kadang semua tu buat kita terharu jer . Prihatin betul kan ?

Tapi bila mula tanya bila free , ajak jumpa , pastu kata ada menda nak dibincangkan .. Pasti ada sesuatu dalam benak kita kan ? Bila tanya, apakah itu ? Maka jawapannya , nanti jumpa baru bagitau ..

Pelik ? Kadang kadang kita tak leh berfikiran negatif.. Jangan buruk sangka kan ? Aku tau dah itu jawapannya .. Tapi mengikut pengalaman , majoritinya , TIPAH TERTIPU BANG !! ..

Masa tu nak salahkan sapa ? Nak reject , nanti kawan tu masam je muka.. terus muka cam cipan .. Nak 'turut serta' ? Grr... Nak join tu mudah.. tapi nak laksanakan ? Maka akan dikatakan , bukan mudah nak mudah .. segalanya kena usaha ! Kalau gitu , baik meniaga nasik lemak depan rumah ...

Apa pon , segalanya bermula dari bawah .. takkan jalan mudah nak kaya walaupun jual gelang !

Asterisk Hijab: Denim Exclusive (Yuna or Siti's Style)

 

image image image image

Lanjut > http://www.asteriskboutique.com/

Blog dicari .. Projek $$ ..

 

Aku baru terima satu email dari satu syrarikat pengiklanan... Ni email kedua yang aku terima .. Katanya dia nak 5-10 blog yang mana trafiknya lebih dari 1 ribu UV dan PAGERANKnya adalah 2/10  ..

Hurm...  rasanya banyak blog lebih dari 1ribu UV .. Tapi PAGERANK ??   Ada sapa sapa berminat ? Kalau ada yang menepati piawaian ... boleh tinggalkan url kat ruang komen entri ni ..

Tapi pastikan PAGERANK adalah 2 atau lebih dari tu ... Untuk checkpagerank ,

http://www.checkpagerank.net

A.S.A.P

Blogger PILIHAN .. #3

 

image http://kek4u.blogspot.com/

Atas Permintaan Rakan Blogger .. Entri #1

 

"saya blogger dari tawau, sabah , juga merupakan salah satu silent reader n peminat blog abg ben . hehe . saya ada cadangan , kalau boleh kan abg ben buat lah review entri pasal ENTRI PERTAMA d blog abg ben semasa PERTAMA KALI berblog dan terus bagi direct link ke ENTRI PERTAMA abg ben tu , sudah tentu followers blog abg ben dan saya sendiri nak sgt tahu apa yg terkandung dlm entri pertama d blog abg ben tu . thx abg ben (: "

Ini entri pertama aku dalam dunia blog ...

http://www.benashaari.com/2009/09/aku-hanyalah-aku.html

Dan ini entri pertama aku yang dapat lebih 10 komen ...

http://www.benashaari.com/2009/10/iklan-ayam.html

Hurm... Aku sama je cam korang kan ? Takde beza pon ... Semoga berjaya ...

Blogger PILIHAN Hari Ini .. #2

 

image http://josrevalution.blogspot.com/

Blog PILIHAN Hari Ini .. #1

 

image

http://dezamancottage.blogspot.com/

Blog Tutorial PILIHAN ..

 

image

http://www.bloggersentral.com/

Kerana mu , ramai jadi giler !

DSC_0178

Kantoi !! Sampai merah merah muka dia makan durian ! hahahaha...Skang ni di Balik Pulau , Pulau Pinang .. musim durian .. Best ! Banyak gerai jual buah durian dibukak ...

Murah ? Hurm.. bergantung sebenarnya.. kalau orang luar , mmg kena 'sembelih' la .. Tapi berbaloi ! Ari tu aku makan sebijik pon dah cukup ! Dengan manisnya.. lembutnya .. gasnya lagi ..Pergh.. mmg berbaloi ..

Yang menariknya , sepanjang aku di Balik Pulau tu , majoriti yang jual adalah orang cina .. Dan yang membelinya pon orang cina ! Haaa.. jangan tak tau !! Menurut bapak aku , durian Pulau Pinang adalah antara yang terbaik dalam negara .. Ini kerana ianya berdekatan laut .. Kena bayu laut .. Tu dia kata la.. Wallahualam .. Tapi mmg sedap la ..

DSC_0176

Haaa.. nampak tak ? Buah dia dibalut !! Sanggup pemiliknya memanjat pokok durian yang tinggi ni hanya semata mata untuk membalutnya .. Hehehe... ni mesti gred baekk punyaa...

Sepanjang perjalanan termasuk di atas kepala korang boleh nampak buah durian ..Risau buah durian jatuh atas bumbung kereta ?? Heheh.. diorg dah letak jaring wooo...

Tapi berharap gak dapat durian free.. kot jatuh kat tepi jalan tu ke.. hahaaha.. Tak la.. bapak aku pon ada dusun durian dia sendiri.. Tapi dia pajakkn dah ... Mana larat nak makan .. Kitorang anak beranak pon tak makan sangat dah .. Risau penyakit.. hehe..

Cuma ada pesanan 'penaja' dari rumah .. Minta bawak balik skit durian ... Tapi diabaikan pesanan tersebut.. Busuk kereta nanti !! hahaha.. mau mau seminggu baru leh hilang !

Durian punya pasal ... huhu..

Orang kata aku gila.. Yer , aku akui ..

 

Sampai dah di Putrajaya .. Penat giler .. Dua hari kat sana , macam macam kena buat .. rehat kat hotel boleh dikira... Sesampainya di hotel jam 4 petang , jam 5 kemudian dah keluar ke Balik Pulau ..  Sebelum itu , aku sempat update blog dan charge netbook dan juga hp aku .. Tujuan , nak update cerita terkini sewaktu di sana nanti ..

Sampai sana , aku update.. dan update .. terus update walaupun perbincangan sedang dijalankan .. Setiap idea yang menerjah , aku takkan sia siakan ..

Lepas balik dari Balik Pulau , aku ke Tanjong Tokong.. Kat sana , tak sempat nak update...tengok jam dah kul 12 malam.. Hurm... hurm... pasti ada yang tertanya , mana menghilang aku walaupun tau aku bz dengan hal famili ..

Selesai ziarah pakcik aku .. Balik hotel.. jam 2 pagi ... mandi , solat .. update blog lagi ! sampai kul 3 pagi.. buat auto post lagi untuk pagi berikutnya .. Mmg sangat penat minda dan fizikal.. Tapi apa boleh buat ? Tiada jalan mudah untuk berjaya ..,

Dalam kereta , aku update lagi walaupun aku dah buat auto post entri ..  Dalam masa nak update , aku snap gambar lagi ... hehehe... segalanya serentak ... Segalanya adalah maklumat dan isu bagi aku.. hehe... Penting ..

Bila balik KL , dalam kereta aku tetap update gak .. Sampai ke rumah mak aku , aku terus charge hp dan update lagi ... hehehe.. Gila update ? Entah.. korang fikir la sendiri ..

Apakah aku taksub dengan blog ? Jawapannya , tak ... aku bukan taksub .. tapi blog adalah keutamaan aku sekarang .. Ianya 'pekerjaan' aku skang ... 100% komitmen dari aku...

Gila ? Tak .. aku sedang bekeja untuk berjaya menjadi bos pada diri sendiri ...

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI