Dapur Tanpa Sempadan...

Khamis, 30 Jun 2011

Blogger Pilihan #1:5

5 blogger pilihan malam ni dipilih sehingga jam 2 pagi.. sapakah menjadi pilihan aku malam ni berdasarkan komen komen yang ditinggalkan ?

#1

image

http://irfan-danial.blogspot.com/

Lepas BERSIH , apa pulak ?

Tak campur politik ,tak leh gak ..aku pon nak bersuara gak ..tapi kena ati ati laaa... Hehe ..

Saja layan berita td .. aku nampak mcm nak jd negara Thai dah.. baju kuning vs baju merah gitu ..

Pasni, apa saja tuntutan kalu tidak dilayan pasti akan guna jalan terakhir iaitu perhimpunan di jalan raya.. kalu bertukar pucuk pimpinan pon sama gak.. sampai bila bila tkkn abis...kan ?

Hurm...niat mmg bagus .. tp kesannya ? Bygkn jika ada pihak amik kesempatan... Nk suruh gubal akta.. cm byk kes baru baru ni.. mls nk sebut...tp sure korg tau punya..

Bg aku terlampau byk buruk dr baik... Nk sangat serah memo, pos jelah..haih...
Published with Blogger-droid v1.7.2

Baru remove sorang ...

 

Aku manusia.. kadang-kadang bila kita berkongsi sesuatu , jika terdapat kesalahan dan kesilapan , cara terbaik ialah dengan menegur .. Cara menegur pulak biarlah dengan bijaksana .. Kena tau gak la mana tua mana muda ..

Bila yang tua menegur yang muda , kita tau yang muda cepat melenting atau cepat tersentap .. gunakan cara diplomasi.. berikan sebab musabab .. kalau tak boleh terima , maka terpaksa nilai semua segala perbuatan..

Manakala bila menegur yang tua , kita tau yang tua mudah terasa hati .. Cam aku la contoh.. Perlu jugak bijak berkomunikasi.. cam nak menegur ayah kita la... kena ada cara .. Bukan la suruh tunduk hormat... ada caranya ...

Cara menegur juga membezakan antara seseorang itu berpendidikan tinggi atau sebaliknya .. Aku suka ditegur untuk membetulkan aku tapi aku tak perlu ditegur dengan keras atau caci maki .. Hubungan kita adalah saudara seagama dan juga rakan .. Tak susah kan ?

Perlu ke aku tamak ?

 

Kadang kadang aku rasa bersalah .. kenapa ? Bila sesuatu yang aku tau tu , aku sembunyikan .. Bukan apa , bila aku cerita atau khabarkan , maka akan ada yang kata aku berlagak ... Tapi bila aku kongsikan pulak , maka ada yang akan pijak kepala aku semula ..

Ada seorang rakan bagitau , seorang guru silat takkan ajar kesemua ilmunya kelak risau akan bersilat semula dengannya .. Pergh... Betul gak kan ? Tapi berbeza dengan dunia blog ni ... rezeki masing masing .. Cuma cam aku bagitau dalam entri aku INI.. Bila mula bersaing , tiada persaingan sihat berlaku .. pasti akan ada mula menikam dari belakang .. Walaupun dalam dunia blog !!

Hurm... tapi bila aku habis baca buku tulisan Bob Lokman , aku kembali ke dunia nyata.. Semua itu cumalah dunia saja ... Apakah yang kita cari di dunia ini ? Sehingga sanggup berbalah balah ? Berbaloikah ?

Jadi aku berpegang .. rezeki aku milik Allah .. jika itulah yang Dia beri , maka aku amat bersyukur.. sekurangnya aku tak perlu mengemis lagi untuk mendapatkan sesuap nasi.. Aku tak perlu mencuri untuk membeli roti ..

Namun aku tetap berhati hati.. Risau pisang berbuah berkali kali..

Bukan mudah mendukung CINTA ..

 

" Aku cinta padamu " ... " Sampai ke mati cinta ku ini bersama mu " .. Dan banyak lagi ayat ayat cinta yang sangat mudah keluar dari mulut manusia .. Tapi apakah mampu dia melaksanakan apa yang dia kata itu ?

Baru baru ni aku tertonton satu selingan di television .. seorang lelaki yang terdampar lumpur kerana penyakit dan dijaga dengan rapi oleh isterinya dan turut punya anak anak kecil ...

Aku hanya mampu mengucapkan dalam hati , " WOW ! " ketika  itu .. Suaminya tu tak mampu buat apa apa .. hanya terbaring .. dan isterinya cekal .. Bukan mudah ... Aku dapat rasanya ini kerana mereka dah biasa hidup susah... Kalau hidup senang ?

Sambung baca skit dari buku AKU , ISABELLA DAN TOK KENALI , tulisan Bob Lokman ( search kat tepi ni untuk tengok kulit bukunya jika berminat nak beli ) ...

Aku tertarik dengan bahagian ni ... hurm.. membuka mata sungguh.. ianya buka filem mahupun drama yang biasa kita tontong .. Ianya realiti ..

" Teman engkau tahu , aku lumpuh dan menderita sakit berpunca daripada aktiviti aktiviti yang terlalu lasak semasa muda dulu .Ia menyebabkan rasa sakit di bahagian belakang badan . Selain itu badan aku bertambah besar ( gempal ) dan ia memberi tekanan tinggi kepada tulang belakang . Jadi akhirnya tulang belakang ku tidak dapat menahan beban itu dan menyebabkan aku lumpuh .

Aku hilang tenaga.terkuras kekuatan , hilang sebahagian besar rasa percaya diri yang aku miliki selama ini dan tak mampu bergerak seperti aku yang dahulu.. Engkau bayangkan teman , penderitaan ini sangat memeritkan. Nikmat itu ditarik oleh Allah sekelip mata ..

Dalam kesusahan itulah isteriku mengundang masalah pula buatku , Dia lari meninggalkanku terkontang-kanting .. terumbang ambing..Sepi dan sunyi dalam kesakitan yang telah sedia menderaku.Hatiku patah berkeping-keping .. "  ( Buat pengetahuan korang , dia nikah untuk kali ke dua tidak lama kemudian selepas sembuh dari penyakitnya )..

Hurm.. Menurut tulisannya sebelum tu pendapatan dia diantara 200 ribu hingga RM 300 ribu setahun ... Hurm.. bayangkan tiba-tiba semua itu berlaku pada dia dalam sekelip mata !  Dalam tempoh tu la dia ilang segala-galanya .. Dalam tempoh 6 bulan .. Sekejap jer ..

Bayangkan kita yang masih lalai dan leka ini ...

Blog Pilihan #2

image

http://cikbetty.blogspot.com/

Menjunam jatuh !

 

image

Dari ranking di Malaysia , 166 dan skang jatuh kembali 178 tapi peliknya di ranking dunia naik dari 45 ribu ke 44 ribu ... sana turun sini naik .. hahaha.. belasah je la labu .. janji jangan terbakar dah ... hahahha ..

Pemenang " Jangan kau tipu aku adalah !

image Tahniah ! Pertandingan berlangsung selama 2 hari tanpa henti akhirnya dimenangi oleh ... http://www.areliff.com

Tahniah buat sahabat ku ... aku bila lagi ? :)

 

Hehehe.. alhamdulillah .. Mat Gebu dah bergelar datuk Adnan Ibrahim .. dan seorang lagi rakan blogger juga telah bergelar ayah .. Angah dengan blog jiwang serta group group jiwang di FACEBOOK miliknya , telah dikurniakan puteri .. Syukur pada Allah dan tahniah buat mereka .. Dan tak lupa , Pembaca Wacana .. huhuh..

Masalahnya skang ni ialah Angah ni dok pening pala nak bagi nama .. Kalau aku , letak je nama Rosmah.. Klasik skit kan .. Klasik ke ? Ke Roselle ? Kathy ? Jetty ? Ala.. susah.. tak pasal pasal aku pening.. Aminah ? Melur ? Melati ? Mawar ? Purnama Merindu ? Atau Cinta ? Waahhh... pengsan ..

Ok ok .. tak kisah la.. aku punya pendapat mmg mengarut.. Ni kawan kita ni mintak korang bagi pendapat lak.. Nama apa yang sesuai ??? Haaa.... kalau ada idea tu , kongsi kongsi laa.. Mana tau , terpilih .. kan kan ? Takde la hadiah.. asik asik hadiah jer.. adeh..

Haaa... nak tau dengan lebih lanjut , baca la sendiri kat blog dia.. ok ? Cun ? Terima kasih kerana sudi berkongsi idea dengan aku ini.. huhu.. Yelah , aku kan sekadar blogger picisan jer ..  ;)

Kliik SINI untuk ke membaca kisah kegembiraannya ..

Lagi dari buku itu ..

 

Grr.. patutnya hari ni aku ke Taman Warisan , Putrajaya .. Tapi bila aku dpt tau sapa yang wakil bersama unit aku , aku terus M.A.L.A.S !  Hahaha.. aku rela duduk dlm opis dan buat keje dari tengok muka dia.. huh .. Tak baik tau nyampah kat orang .. huhu.. Astaghfirullah al'azim..

Disebabkan aku nak g Taman Warisan tu , maka aku keluar awal ari ni.. Sebelum matahari terbenam aku keluar.. eh sat.. kalau terbenam , kul 7 lebih petang kan ? Haa.. sesudah terbit matahari aku keluar.. hehehe.. kira dalam kul 7 pagi la aku dah naik erl gitu..

Dalam ERL dan LRT , aku menyambung baca buku Aku,Isabella dan Tok Kenali .. Hurm... Apa yang aku' nampak' , Bob Lokman gemar menggunakan perkataan TEMAN bagi mengantikan KORANG yang biasa kita guna... Kita tu maksud aku , penulis blogger amatur cam aku ni la.. Yang pro tu sahih tak gunakan .. hehe.. I segan uuu .. hahaha...

Ada sesuatu yang membuatkan aku tersenyum ketika membaca tulisannya tu.. Kalau diikutkan mmg banyak la.. tapi yang ni aku nak kongsi dengan korang .. Terpaksa aku taip semula ... Sori bro Bob.. Nak kongsi cerita dengan kawan kawan.. Promosi percuma gak ni .. hehe..

" Engkau lihat teman , bagaimana prinsip orang Cina berniaga.Mereka bermandi peluh dan tidak mengharapkan bantuan kerajaan. Ilmu berniaga diperturunkan kepada anak-beranak , membina jaringan , serta tidak menipu kerana mereka mahu perniagaan ini panjang umurnya dan diwarisi.. Mereka dengan baju singlet dan seluar pendek , tetapi ribuan ringgi dalam saku seluar ..

Maka tidak pelik bangsa bermata sepet ini menguasai bidang perniagaan , malah keberadaan meeka di mana saja belahan dunia ini. Dubai ke ShangHai , Batam ke Delhi , Kanada ke Paris .. Mereka terselit di mana mana sehingga dikagumi oleh Dr. Samuel P. Huntington, penulis buku " The Clash of Civilizations' yang terkenal itu .

Bangsa kita ? Jika berniaga pisang goreng sekali pun akan bersaing untuk meruntuhkan yang lain dengan ilmu hitam malam jumaat keliwon , siap mengsengsarakan pesaing dalam dunia perniagaan. Aku menarik nafas panjang apabila mengenangkan liciknya bangsaku "

Hehehe.. begitulah 'kata-katanya' di dalam buku tu.. Dan banyak lagi yang menarik .. membuka mata aku walaupun tulisannya lebih santai dari aku.. hehehe ... I LIKE.. Sayang nak abiskan.. hahahah...

"Abang Ben , NUFFNANG saya skit jer .. Camana nak kasi banyak ? "

 

Tak kira NUFFNANG , INNITY ,ADVERLETS atau sebagainya ... Kalau korang berblog semata mata nak pungut hasil dari diorng , maka ... korang telah melakukan kesilapan .. Serius .. Apa yang korang dengar dan baca , ada blogger berpendapatan puluhan ribu dari iklan sebulan tu , adalah khayalan semata mata .. Kecuali ! Kecuali dia ada buat bisnis sampingan lain di blog .. Haaa.. bisnis seperti menawarkan ruang iklan dan sebagainya ..

Tapi jika hasil semata mata dari syarikat pengiklanan , itu adalah omongan kosong .. Beribu , mungkin.. Puluhan ribu .. Sila senyum... tunjukkan bukti  pendapatan bulanan .. Jika benar , sila ngangakan luas luas mulut tersebut ..

Dulu aku pernah bincangkan isu ini .. Ramai blogger terutamanya yang baru baru ni , berblog adalah kerana khabar angin yang mengatakan berblog mampu mengkayakan seseorang dalam masa singkat .. SILA TEPUK DAHI SENDIRI !

Apa yang boleh aku nasihatkan ialah , berbloglah dengan hepi .. Cari trafik sejati .. Luaskan publisiti... Kenali diri ... Cari rangkaian promosi .. Dan duit akan hadir dengan  sendirinya ..

Percayalah .. Jangan harapkan syarikat pengiklanan sangat ...hampa nanti ... Kalau benar nak sangat , sila popularkan blog anda ..  :) .. Letak gula , semut pon datang .. Jangan risau ..

Transformers ke Titanic yang aku dok tengok nih ??

 

Baru lepas layan Transformers - Dark of the moon kat Alamanda tadi .. hurm.. hurm.. hurm.. Nak review camana eh ... Letih ar nak review.. banyak dah blog dah buat review .. hahaha..

image 

Jadi aku cuma bagi pendapat aku je la... Ni kali ke dua aku layan movie dalam versi 3D ... Yang pertama Thor .. Mmg superb ! Berbaloi bayar mahal gitu ..

Yang kedua ni ? Apa yang aku boleh kata , bab robot tu , mmg tak boleh dinafikan terbaik ! Bab lawan tu , mmg best walaupun mungkin ada yang kata nampak 'kartun' .. Mmg la kartun pon kan ..

Cuma yg buat potong stim tu , grrrr... bab bercinta !! Huk aloh..Orang dok kalut selamatkan dunia , dia kalut selamatkan awek dia .. Takkan cinta maut kot sedangkan awek dia tu leh blah tinggalkan dia gitu jer .. Kalau kerana cinta , sama sama la sanggup berkorban kan .. Hahahah.. dah jadi ala ala Titanic la plak ..Cuma tak la awek dia tu sanggup jump kerana cinta .. hahaha..

Ni pendapat aku je la ... Apa pon , TRANSFORMERS kali ni tidak menghampakan lebih lagi kalau layan 3D ... Selamat menonton !

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI