Dapur Tanpa Sempadan...

Ahad, 10 Julai 2011

Blog Pilihan Hari Ini ..

image http://harrazdani.blogspot.com/

Bila dikudakan mereka ...

 

Hehe.. pernah tak rasa macam dipermainkan orang demi kepentingan peribadi mereka ? Hurm.. tensen kan  ? Tak pe la.. kadang kadang kita niatkan saja bantuan kita pada mereka tu kerana Allah .. InsyaAllah lagi berkat ..

Bukan kali pertama .. bukan kali kedua.. Bukan tak tau yang kita bakal ditipu tapi tak sampai hati .. Bila menolak , rasa bersalah .. bila menerima , melampau pulak .. serba salah kan ?

Entahlah ... macam macam manusia ni.. Bila gembira , bersuka ria melupakan kita .. Bila dah tergolek , pandai pulak nak cari kita .. Kan ? Aku letih nak layan semua menda gini ..

Makin lama kita hidup , makin banyak ragam manusia kita nampak .. Makin menggeleng kepala kita .. Yelah , nak kata lebih kita ni pon ada gak kekurangannya.. cuma kita tak perasan ..

Jadi , cuba kita sama sama belek diri kita balik.. ada tak kita kudakan orang lain demi kepentingan kita sejak kebelakangan ni ? Hurm..

Jom singgah blog kitorang sat sebelum tutup !

 

image

Ramai gak eh yang kebosanan hari ni .. hehee.. Sambil sambil tu , join segmen ni sebelum tutup.. Kalau terasa nak cari kenalan blogger yang baru , jom join sebelum tutup..

Klik SINI ..

Kawan aku penolong ketua pengawas sekolah , okeh !

 

Teringat zaman sekolah dulu .. dalam kelas aku ramai pengawas .. hehee... bila ramai pengawas bermakna , satu lesen besar bagi kitorang .. lesen untuk buat salah.. hehehe .. Ala, salah kecik jee.. hehe..

Teringat satu kes dimana buku teks aku dan rakan rakan lain dirampas oleh guru kerana kitorg simpan buku teks di laci meja guru yang mana laci meja tu tak digunakan oleh guru guru yang mengajar di kelas aku tu ..

Berat woo nak usung buku teks ari ari ke sekolah.. bukan skit , banyak.. Nak usung boots sukan , baju sukan lagi.. haaa.. jadi alternatif dibuat dengan mengadakan loker sendiri ..

Bila dah dirampas begitu , kitorang tak cuak langsung .. kenapa ? Tuuuuu... penolong ketua pengawas sekolah ada.. dia la nanti tolong amikkan .. hehehee...

Salahguna kuasa kan ? Hehehe..

" Sori bro .."

Aku ngan wife kat Alamanda Putrajaya.. nak cari baju utk di paai pada hari Selasa nanti .. kena kemas skit kan .

Tiba-tiba ada org sebut nama aku .." Ben Ashaari " .. Gulp ..sapakah ?

Aku paling nak bersalam tapi aku terkaget jap ..Sapakah dia ? Alamak .. Aku nak ulur tangan dia dah terkedepan ..

Maka aku berpaling semula .. Sempat menyahut jela tadi .Tau tau wife kata dia pon berpaling untuk bersalaman .. Tapi aku dah masuk ke dalam kedai .. argghh..

Sori bro .. tak maksud nak sombong tadi.. aku mmg kelam kabut skit bila berdepan utk kali pertama .. clumsy dan pemalu gitu ..hehe

Sekali lagi bro..kalau baca enty ni , aku mohon maaf pasal tadi yer ..
Published with Blogger-droid v1.7.2

" Bukan aku tak hargai korang .. "

 

Terasa ?  Maafkan aku.. bukan niat aku nak bagi rakan rakan aku ni terasa dengan kata kata aku di entri INI .. Aku tau ramai bukan begitu.. Mesej aku tu cumalah mudah .. bila mengomen , ikhlas... tu jer ..

Aku tau ramai yang ikhlas.. Allah Maha Mengetahui... Buat pengetahuan , aku bukan nak perli sapa sapa pon.. Kalau yang tak buat begitu , sapa lagi nak tegur ? Takkan nak tunggu ANON tegur ? Kalau anon tegur , pasti melenting atau terasa .. Yelah , biasanya Anon tegur , bukan dengan bawak ketupat tapi bawak silat ! Haaa.. kang mau gak bertempur kat ruang komen tu .. kan kan ?

Kalau aku hilang pembaca setia , tak pe.. aku redha.. yang penting , aku sampaikan apa yang patut aku sampaikan demi kebaikkan kita sendiri..

Macam aku kata ari tu , aku nakkan blogger skang ni jadi blogger sejati .. bukan sekadar entri yang asli tapi komen pon mestilah lebih jujur dan terbuka.. Cuma kita mampu terima atau tidak jer..

Seperkara lagi , aku cuma elakkan komen yang menyanjung tinggi sesama kita .. Komen adalah pendapat mengenai entri itu.. tu je .. ok ? Nak menyapa pon ok je.. tapi biarlah sebagai sahabat alam maya ..  :)

Jom bloggers.. Kita berkenalan ...

 

Lama aku tak buat segmen untuk blogger baru kan ? OK.. ni sekadar segmen suai kenal jer.. Takde entri panjang lebar punya .. Tujuan adalah untuk lawat melawati ( blogwalking ) biasa jer tapi dengan lebih teratur..

Maknanya kita masuk rumah orang dengan ada keizinan.. Apakah keizinan tu ?? Bila mereka join , bermakna mereka jemput kita .. haa.. mudah gitu kan ?

Nak join ? Buat satu entri ..

  1. Letak header BEN ASHAARI blog..
  2. Tajuk : Singgah blog aku sat , bleh ? .. dan linkkan ke entri ini ..
  3. Tulis apa apa saja korang nak tulis.. kalau takde , biar je..
  4. Siap ? tinggalkan link kat ruangan komen ini .. tu jer ..

Terima kasih .. Tutup , jam 10 malam ni ..  Oh ya , tiada penyenaraian blog yer .. Korang kena godek kat ruang komen nih ..  :) .. Kalau nak pikat , tinggalkanlah komen yang best skit.. kasi pikat. hehehe...

Polis kejam ! Makan rasuah .. !!

 

Itu yang biasa kita dengar kan ? Pernah dengar rakyat makan rasuah ? Atau rakyat kejam ? Tak de punya kan ? Yang disebut adalah nama individu tu kan ?

Ni mesti ada yang kata aku nak membodek atau nak memberat sebelah .. Hurm.. Kalau aku tak buat salah , aku nak risau apa kan ? Terang terang undang undang ciptaan manusia yang ada sekarang ni bertujuan untuk melindungi manusia yang lain .. tapi masih serba kekurangan .. Hanya undang undang dan peraturan dari Allah s.w.t saja yang lengkap dan sempurna ..

Malangnya , manusia lebih takutkan undang undang ciptaan manusia ni .. Undang-undang Allah tak takut wooo.. Tak caya ? Undang undang manusia kata , tak leh hisap dadah dikhalayak ramai .. Takde apa berani kan ?  Allah kata , tutuplah aurat kamu .. Berapa ramai yang masih berani tak tutup ?? Ni contoh je la..

Berbalik pada tajuk aku tu .. Aku suka tengok polis.. kemas dan berdisiplin.. Tapi ramai tak suka gak .. kenapa ? Mereka kata mereka kejam .. Kejam kenapa ? Pengalaman bekerja mereka membuatkan mereka jadi begitu adalah untuk menyelamatkan nyawa mereka sendiri.. Kalau mereka lemah lembut , camana nak berdepan dengan penjenayah yang lebih kejam dari mereka sekarang ni ???  Mereka lembut jika kita lembut.. Mereka jadi 'kejam' bila kita sendiri yang kejam .. Fikirkan tu..

Rasuah .. kita kata polis makan rasuah .. sapa yang bagi rasuah tu ? Orang awam gak kan ? Mereka mintak ? Sapa suruh bagi ??? Kita bagi , kita yang kejam.. kita yang galakkan mereka.. Kalau kita yang offer mereka , tu lagi kejam kan ? Kalau kita dah buat salah , akui saja.. Aku , kalau pandu laju .. polis tahan .. saman je la.. dah salah aku.. takkan nak salahkan dia sebab nak saman aku kan ?

Polis dan orang awam adalah manusia .. masing masing ada perasaan .. Rasa geram , sedih , gembira .. sama sama ada .. Bezanya mereka ada amanah yang perlu dipikul dan bukan mudah .. Kita sendiri pon ada amanah .. tapi berapa ramai yang mampu pikul ?

Ada kawan komen kata kalau polis herdik orang tua kita camana ? Tak kena kat batang hidung kita , tak pe la kan ? Kalau kena , tau nak angin lak ?  .. Hehehe.. dah .. orang tua aku pernah kena herdik.. tengking .. Tapi dia cool.. dia pon pernah herdik aku.. tengking aku.. Jadi mesti dia tau yang polis tu tengah punya masalah peribadi atau datang period ke...

Profesional ? Jangan la bicarakan profesion mereka yang  bergaji kecik tu.. Kita mintak mereka bersikap profesional.. Kita sebagai rakyat sendiri pon tak mampu bersikap profesional .. ni nak suruh mereka yang hari hari mengadap manusia yang pelbagai karenah ?

Kita sama sama sedar kesalahan dan kekurangan diri .. Jangan sedap asyik cari salah orang lain .. Aku sendiri pon berlambak dosa ... Tapi jangan kerana nila setitik , abis segala jasa dan pengorbanan mereka kita lupakan ..

Bayangkan semua polis letak jawatan .. Sapa nak jadi polis kalau tau polis tu kejam dan makan rasuah ? Sapa ? Habaq mai sat !

" Aku dah sokong kau .. "

 

"Aku sokong kau , Ben ! "

" Terima kasih .. :) "

" Ben , mintak tolong skit boleh ?  "

" Apa dia ? "

" Boleh tak kau promotekan blog aku ? Aku baru lagi buat blog ni.. nak gak jadi cam kau .. heheh.. boleh eh ? "

" Erk .. " .. Aku terperangkap .. Jika aku kata tidak , apakah dia akn  kata dalam hati dia , " sia sia aku sokong dia .. nak tolong skit pon tak boleh .. "  . hurm...

Setiap manusia di zaman ini , majoriti punya agenda tersendiri ..  Tu baru dalam blog .. Yang hari hari kita ngadap , camana lak ?

Terkenang peristiwa BUKIT KEPONG ..

 

Setiap kali filem BUKIT KEPONG diputarkan di kaca televisyen , air mata aku pasti akan bergenang .. Satu filem patriotik yang sangat membawa kesan kepada diri aku .. Takde filem yang mampu membuatkan aku begitu semangat cintakan negara ! Ada ke filem melayu skang cam tu  Tarak... Wa mau untung saja looo ..

Teringat bagaimana Dato Jins dalam filem tu memegang watak anggota polis mengenalkan dirinya kepada bos dia .. Sangat bersemangat tengok ...

Hurm... aku pernah jalani latihan pemilihan inspektor polis satu tika dulu .. Minat aku terhadap pasukan uniform negara ini dah ada sejak dari kecil lagi.. Terasa bangga bila berpakaian begitu..

Malangnya bila memikirkan sedalam dalamnya , aku berdoa agar aku gagal dalam pemilihan tersebut.. Alhamdulillah ... aku gagal ! Aku gagal kerana aku pakai cermin mata sewaktu ujian penulisan .. Walaupun fizikal dan ujian penulisan tu aku lepas tapi hanya kerana cermin mata saja aku gagal..

Aku tak menyesal langsung .. Syukur lagi adalah .. Syukur kerana aku tak mampu menjunjung amanat sebagai peguatkuasa undang undang .. Aku takut aku gagal dalam ujian yang Allah berikan ..Aku tau kelemahan diri aku ni .. Sangat sangat nipis imannya tika itu .. Skang ni pon tak la tebal mana pon tapi dah boleh berfikir dengan lebih matang .. tu maksud aku ..

Hurm.. pandangan masyarakat sekarang pada pasukan unit beruniform tak seperti dulu lagi .. Kalau ada kes jenayah , pantas mereka cari polis.. Kalau mereka nak membendung jenayah dari berlaku , mereka kata polis kejam ... Ramai berfikiran satu hala jer.. Selagi tak tertunai hasrat di hati , semua orang nampak kejam di mata mereka ..

Aku malas nak bicarakan soal semalam.. Sediri fikir laa.. Mak aku kata kat aku , jangan bawak kereta laju laju.. Stering di tangan aku sekarang ni , aku nak ikut cakap mak aku atau ikut suka aku memandangkan aku rasa aku seorang pemandu yang cekap ..

Lu pk la sendiri sebelum nak menyalahkan orang lain ...  Asyik nak tuding jari jer .. Cait..

Gila babas tul !!

 

Hurm.. penat benor nak LEAVE GROUP.. Bukan pe , tau tau je berbelas ribu email aku dapat.. bila check , semua dari group..  Yer , aku tau.. edit setting tu.. tapi tu yang kita tau .. ni group yang kita tak tau pon kita di add.. haa.. camana  tu ? Kang marah , kata tak sayang .. adeh .. sabar je la yer ben ? Hehehe

Oh ya , buat pengetahuan .. ada group yang aku join sendiri tapi jumlahnya tak lebih pon dari 5 pon.. tapi tak pe pa.. menda kecik je kan ? Nanti aku keluar la skit skit .

Erk.. kalau ada nak 'tarik' aku , bagitau la dulu yer.. aku rela masuk punya .. bukan pe , penuh mailbox aku tu haaa.. satu keje aku nak bersihkan mailbox tu.. Hurm.. tak larat ari ari nak bersihkan beribu ribu mail tu.. Tolong yer .. Mintak cara baik ni.. hehehe..

Macam macam hal dalam dunia maya ni kan ? Hehehe.. tak cukup ngan dunia realiti ditambah dengan dunia maya punya hal ..

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI