Dapur Tanpa Sempadan...

Khamis, 22 September 2011

Hantu Bonceng: JAKIM Sahkan Dialog Tidak Persenda Nabi Muhammad


Wah... akhirnya ... LPF telah keluarkan kenyataan  berkenaan isu HANTU BONCENG ini .. Jeng jeng jeng ... Pasti tersenyum Ahmad Idham kerana JAKIM menyebelahinya .. Yeargkhhh ...

Memetik dari Mstar ;
"Dalam kesemua kalimah (Zizan) ada elemen berhenti sekejap. Oleh itu, tidak timbul sama sekali isu mempersendakan syahadah kerana perkataan syaitan tidak disebut dalam satu nafas,".kata Pengerusi Lembaga Penapis Filem (LFP) Datuk Raja Azahar Raja Abdul Manap.

"LPF sejak kali pertama menapis filem ini telah memberi perhatian yang teliti sebelum membuat keputusan. Lembaga sentiasa berpegang kepada empat elemen utama dalam sesuatu penapisan iaitu keselamatan dan ketenteraman awam, keagamaan, sosio budaya, ketertiban dan ketatasulisaan. "

"Dalam isu ini elemen keagamaan telah diberi perhatian cermat dan teliti oleh lembaga," katanya.

Pasni , ramai la akan berlawak jenaka dengan gunakan agama , asalkan tidak disebut dengan satu nafas .. kan ?

Akan ku miliki hatimu itu .. (2:5)

Episod [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12][13][14][15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26][27][28][29][30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40][41][42][43][44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] ..

Episod [2:1] [2:2] [2:3] [2:4] ..

 

" Egonya diaa !! Aku tak sangka dia seego itu ! Takkan aku nak kena bagi sejambak bunga dan coklat kot untuk pujuk dia ? Dah seminggu aku tak nampak muka Adawiyah kat kolej.. Kot yer merajuk pon berpada-pada la.. Kang aku cari spare part kanggg .. Haaa ". Syaitan mula meracuni hati aku.

 

" Bertenang Ben ! Update blog lagi bagus ! ". Aku terpaksa pujuk hatiku sendiri. Kala ini aku teringat lagu Madu 3 nyanyian Allahyarham Tan Sri P.Ramlee..

 

Sepi ..

Malam ini ..

Tiada bintang ..

Tiada bulan ...

Suara unggas cuma ..

Kedengaran ..

 

Sepi ..

mata ini..

Sukar dilelapkan ..

Apakah rindu ..

Menjemput kalbu ?

Aku pasrah ..

 

Mengapa ..

Sukar memaafkan ?

Jika ada cinta  ..

Jika ada sayang ..

Apakah itu sekadar duga ?

 

Aku ..

Cuma insan ..

Menagih cinta ..

Dari dia ..

Yang menagih kasih ..

 

Kau ..

Aku..

Kita sama ..

Biarkan berlalu ..

Rindu datang bertalu ..

 

 

" Siap ! Haih .. Takde komen kah ? Lama tak check komen blog lama aku neh ! ". Bisik hati kecilku ..

 

" Eh ... Ada ! Warhhhhh.. Dari si dia yang ku nanti... Hurm ... ".

 

Anonymous  berkata... [Reply to comment]
 
Pls. Jangan publish komen ini .. RINDU !

 

" Hah ??? Apakah maknanya ? Rindu pada aku atau entri aku ? ". Di sana menanti , di sini menunggu .. Apakah ini tandanya aku akan berlaku curang ? Perlukah aku cerita pada Adawiyah ?? ". Aku mula keliru ..

Bila Pemuda PAS bersuara mengenai HANTU BONCENG..

 

Alhamdulillah .. Aku bukan anti filem Melayu tapi kalau boleh , biarlah filem yang punya nilai-nilai yang baik untuk diterapkan. Walaupun realitinya akhlak penduduknya di negara kita ni , kita sedia maklum tapi jumlahnya tak besar .. Namun jika 'mereka' yang punya medium untuk membanteras serta 'mendidik' masyarakat ke arah yang lebih baik , mengapa tidak gunakan saja ? Jangan fikirkan keuntungan semata-mata.

 

Sekali lagi , syukur pada Allah .. dua pengarah tersohor di negara kita telah menyambungkan pengajiannya untuk memajukan industri perfileman negara .. Harap pasni takde dah cerita cerita 'ketawa kosong' dah .. Rujuk SINI ..

 

Berbalik pada isu Hantu Bonceng tu , nampaknya Pemuda PAS telah mengeluarkan kenyataan mereka ..

 

" Kalimah syahadah bukan perkataan yang boleh dijenakakan atau dipersenda sedemikian rupa, justeru ia membawa kesan yang boleh menggugurkan syahadah walaupun ia sekadar lakonan,"

 

Nak sangat ada bijak pandai agama bersuara , maka ada dah bersuara .. Ni yang kedua la.. Semalam Ustaz Idrus dah keluarkan pendapatnya ...  Baca lanjutan di SINI .... baca sekali komen tau... mmg best komen di situ.. heheeh..

 

Ops.. tiada agenda politik disini ... Cuma 'pening' dah tengok filem yang GADUH HANTU GADUH HANTU ! Inikah yang nak ditonjolkan pada negara luar yang mana negara kita ni penuh dengan hantu dan gangster ? Realitikah ? Mmg pon .. mana mana pon ada tapi sampaikan dalam bentuk yang lebih bijak ! Camana ?? Loh , aku bukan pembikin filem.. Aku cuma seorang penonton yang masuk panggung dengan duit sendiri ...

Bang , saya nak belajar parking kereta cam abang buat boleh ?

Fuh.. berpeluh tengok skill dia nih.. Gamaknya berapa banyak kereta dah jadi mangsa dia sebelum berjaya ke tahap ini?? Terbaik !!

Bila perempuan sama 'perempuan' berpegangan tangan...

 

image Gambar hiasan

Terkedu.. tu je aku leh kata .. Bila tengok pasangan dia , cun.. Tapi tengok yang perempuan serupa lelaki tu pulak , pon cun .. Kira sama sama cun la.. Gamaknya kalau boleh keluar anak , mesti kacak kan ?

 

Tapi , terimalah hakikat .. Ada syurga .. Ada neraka.. Keduanya milik Allah wahai si cun .. Ada yang kata ; " Ala , nanti taubat la.. " .. Atau berkata begini .. " Dah naluri begini.. " dan banyak lagi alasan ..

 

Aku ni bukanlah ulamak yang punya ilmu agama setinggi gunung tapi aku nak bagitau , jadilah manusia yang normal .. Punya isteri , bakal punya anak (insyaAllah) malah keluarga serta kawan pon tidak memandang serong pada hubungan yang halal ini ..

 

Pengkid .. kalau korang ubah perwatakan , cara pemakaian.. Orang tetap kenal asal usul korang tu .. Aku tau korang tak kisah .. Tapi kesian kat keluarga tu ..

image

Aku dah tengok 2 budak pengkid sama umur dengan aku .. Sampai sekarang tak keruan hidupnya .. Masa muda dulu , bergaya.. Awek silih berganti.. Pastu bergaduh pasal cemburu tak kena tempat.. Main gaduh jer.. Manis kejadahnya.. Dah sama sama perempuan.. Sama sama punya naluri  yang sama .. Apa kemendanya yang sedap ?? Syaitan la yang sedap .. Teman dia ikuti jalan ke neraka.. Aku tak kata confirm yer .. Tapi ke arah sana ..

 

Cuba fikir masa depan.. Yang adik adik dok ber'cinta' dengan sesama jenis ni.. Inikah kehidupan yang korang nak lagi 10 tahun ? Kawan kawan dah beranak pinak.. Gembira melihat anak membesar.. Korang ?  Rupa tu tetap cunggg ke ?? Gamaknya 'bf' korang tu pasti cari yang tegang.. Eceh.. Cam lelaki pulak eh ??

 

Sama sama kita insaf dan bertaubat.. Kembali ke jalan yang benar.. Yang tak betul tu , kita sama sama tinggalkan.. Dunia semakin penghujung ..

 

image

Kredit : Sini

Beginilah masyarakat kita .. Moden serta canggih lagi bijaksana ...

 

 

image Gambar Hiasan

" Jom la abang .. Kita bawak diri ke negara lain .. Rasanya penduduk negara ini mmg susah nak lupakan kesilapan seseorang manusia .. Seolah-olah mereka tak pernah berbuat salah . Beza antara mereka dengan kita , kesilapan kita ni semua orang tau dan mereka pula , hanya mereka yang tau tapi menumpang 'membaling batu' pada kita kemudian ketawa .. Huhuh.. "

 

"Baiklah bang.. Marilah.. Selamat tinggal orang kampung .. Semoga kalian berada di kalangan mereka yang beriman serta soleh."

..........................

 

“Sesungguhnya Allah menerima taubat seorang hamba selagi nyawa belum sampai ke halkumnya” (Riwayat al-Tirmizi, dinilai hasan oleh al-Albani).

 

“Dan mereka yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat kepada Allah lalu memohon ampun dosa-dosa mereka – dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan (perbuatan buruk) yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya). Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya adalah keampunan dari Tuhan mereka, dan syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) mereka yang beramal” (Surah Ali ‘Imran: 135-136).

" Abang Ben comel la .."

 

Lelaki .. Sapa lelaki  yang baca blog aku ni ? Apa pendapat korang kalau tetiba ada lelaki yang sama berkumis ala ala P.Ramlee , berjanggut ciput menegur anda di FACEBOOk ;

 

" Abang comel laa .. "

 

Korang nak balas dengan apa ?? Nak maki atau jawab ..

 

" Terima kasih. Sedia maklum yang saya ini mmg comel. Jumpa lagi di lain waktu ."

 

Atau nak bagi ceramah agama terus ??

 

Pelik bukan ? Makin ramai lelaki yang berminat sesama sendiri.. Tang mana mereka minat , aku pon tak tau .. Adoii... pelik tul laa... Tak takut hukuman Allah ke ??

 

Daripada Abdur Rahman Bin Sa’id Al-Khudry , daripada bapanya . Sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah bersabda : “ Tidak boleh seseorang lelaki memandang kepada aurat seseorang lelaki selainnya , dan tidak boleh juga seorang wanita memandang kepada aurat wanita selainnya , dan tidak boleh seseorang lelaki itu bergesel-gesel dengan seseorang lelaki lain di dalam selimut yang sama , dan begitu juga tidak boleh seseorang wanita bergesel-gesel dengan seorang wanita lain di dalam satu selimut “

Hadis sahih diriwayatkan oleh Imam Muslim ( Kitab Al-Haidh )

 

Agaknya mereka ni tak tau kot kisah kaum Nabi Luth a.s ? Hurmmm... Kalau tau , agak-agaknya diorang takut tak ?? Apa kata aku cadangkan mereka yang gemar sesama jenis ni baca kisah Nabi Luth tu kat SINI ..

 

Semoga terbuka pintu hati mereka untuk kembali ke jalan yang benar... Jalan yang diredhai Allah ..

 

Nota : Ada orang tanya , kalau perempuan lak yang panggil ,camana ? Camtu je laa... hahaha.. Takat comel jer. Kucing pon comel per !

Bonus lumayan atau naik gaji sektor awam ?

 

Jeng jeng jeng ... PM Malaysia , Datuk Seri Najib Razak sedang mempertimbangkan bonus lumayan atau kenaikan gaji bagi 1.3 juta kakitangan kerajaan — bakal diumumkan menerusi Bajet 2012 untuk menangani kenaikan kos sara hidup dan juga menjamin sokongan tenaga kerja sektor awam pada pilihan raya umum ke-13 ..

 

Wah.. satu berita baik untuk kakitangan awam sejumlah 1.02 juta orang.. Pergh.. Bagus tu ... Tapi nak tau gak , tu untuk yang tetap kan ? Yang kontrak camana yer ?

 

Baru-baru ni , kakitangan kontrak (PKS) tak dapat bonus pon sedangkan ..  Sian depa .. Mengeluh jer ..  Tak pe la kan .. Takde rezeki .. Siap ada yang dah bagi dan diminta pulangkan semula .. Best tak ? Hehehe ...

 

Harap-harap , dalam bajet 2012 ada berita baik untuk kakitangan kontrak .. Jangan lupa , kakitangan kontrak juga memainkan peranan penting dalam bahagian/unit  mereka .. Jangan ingat sekadar bagi gaji dah memadai .. Bos bila marah , kontrak tak kontrak , kena tetap kena .. Tapi bila bab kebajikan , dimanakah kakitangan kontrak ?

 

Mereka yang pegang jawatan kontrak ( PKS , CFS ) , juga akan mengundi tidak lama lagi.. Dan jumlah mereka bukan kecil ..Alang-alang menyeluk pekasam , biar sampai ke bahu.. 

 

Sumber rujukan - Yahoo.

Wahai wanita .. Anda rasa anda berisi sangatkah ?

 

Apakah anda berisi seperti dia ?

image

Tidak kan ? Harapnya tamo la cam ni yer .. Maksud aku , kalau dah begini sejak lahir .. tak leh nak kata apa dah .. anugerah Allah tapi kalau 'memaksa' jadi camni seperti makan tak hengat ! asik nak mencekek jeee , tu salahkan diri sendiri !

 

Wanita ini adalah wanita paling berat dalam dunia .Menurut rekod Guiness , beratnya adalah 291.6 kg .. Haa..Kalau aku g gym pon , mampu angkat 80kg jer.. Tu pon rasa cam nak buasir dah ! Hahahha.. Bayangkan berat dia tu..

image

Jadi , beringat-ringatlah bila g open house tu yer ...

" Akak frust la dik .. "

 

image

Gambar Hiasan

 

" Akak.. kenapa akak monyok jer sehari dua ni ?? "

 

" Hurm.. akak putus dah dengan abang Mat kau tu .. "

 

" Laaa.. kenapa ? "

 

" Dia kata , dia rela becinta dengan sudip dari bercinta dengan akak ni.. "

 

" Tu la akak .. Materialistik sangat.. Asal keluar ngan abg Mat , mintak teko.. Asal keluar dengan dia , mintak teko .. Kan dah putus ! Semua teko mesti dia amik balik kan ?? Mesti penuh teko kat rumah abang Mat tu kan ? "

 

" Tu yang akak frust tu dik .. "

 

" Hurm... takde jodoh kak.. Cari je la yang lain.. Solat dah kak ? "

 

" Ala... akak tengah frust ni.. solat pon terlepas dah tadi .. "

 

" Hehe.. frust putus cinta , tak pe kak.. Tapi tertinggal solat , masak akak kat akhirat nanti ! Solat tetap solat , ye kak .. "

 

" Hurm.. yelah dik.. Terima kasih kerana mengingatkan .. "

Opss .. Kucing paling panjang di dunia !

 

image

Nama kucing ni Stewie.. Umur dia 5 tahun.. Berasal dari Nevada , US.. Panjang dia ? 48.5 in. - Guiness

Cer tengok video dia.. ehehehe ..

Gaun Memey dan sut persalinan Norman Hakim bakal dipamerkan di Muzium Negara !

 

image

Perghhhhhhhhhhh..... Gila babas !! Babas pon tak gila camni ahh.. Aku punya sut dulu pon dipamerkan gak.. Tapi kat kedai dobi jeer.. Hehehe..

 

Dipetik dari Yahoo

Selepas menggemparkan ramai dengan pengumuman persiapan majlis perkahwinan yang dikhabarkan mencecah RM12 juta, pasangan kontroversi, Memey Suhaiza dan Norman Hakim yang bakal diijabkabulkan 24 September ini mencipta satu lagi sejarah dalam dunia perkahwinan selebriti tempatan.

Baru-baru ini digemparkan di beberapa laman sesawang hiburan bahawa busana pengantin rekaan pereka tersohor dunia, Vera Wang yang bakal dipakai oleh Memey semasa majlis resepsi bertemakan New York di Hotel Crowne Plaza Mutiara, Kuala Lumpur akan dipamerkan di Muzium Negara sejurus selepas majlis tersebut tamat.

Bukan sahaja gaun ciptaan Vera, malah sut persalinan Norman serta kasut pengantin bertatahkan mutiara tajaan Rafflesia turut akan dipamerkan yang disifatkan wajar sebagai tatapan generasi akan datang.

Tentu sahaja perkhabaran ini mengundang keterujaan pasangan bakal mempelai ini kerana ia pertama kali berlaku di Malaysia. Namun tidak kurang juga yang mengecam bukan terhadap gaun tersebut, sebaliknya mempersoalkan keistimewaan si pemakai yang tiba-tiba dijulang tinggi waima pencapaian karier seninya tidaklah segah mana juga belum pernah mengharumkan nama negara seperti mana penyanyi nombor satu negara, Dato' Siti Nurhaliza yang wajar mendapat penghormatan sedemikian. Jika dinilai dan ditimbang tara dari segi populariti dan pencapaian, gaun perkahwinan milik Siti lebih wajar dipamerkan untuk tatapan ramai.

Video Persiapan Persandingan Norman & Memey .. Klik SINI

Amacam ? Ada sapa pasni mau letak sut mereka kat Muzium Orang Asli ? Ada ruang kosong lagi tu.. hehehe .. Jangan maki hamun yer.. Tak baik.. Apa yang mereka buat , itu antara sesama mereka dengan Allah.. Kita sendiri pon tak baik mana kan ?  :)

"Aiseyman.. Sayang , ni kasut kulit babi laa.. Haishh.. "

 

Kelihatan sepasang kekasih leka mencari kasut di dalam sebuah butik ..

" Tuu.. baby boy... kasut tu cantik kaann .. Berkilat kilat cam kepala jiran baby girl yang suka ngurat baby girl tu kannn .. ??  "

 

" Aah laa , baby girl .. Cantiknyaa... ni kalau pakai ni , confirm awek ramai terpikat !! kan baby girl kan ? "

 

" Eeeee... baby boyy.. gatalnyaaa .. Nak ni makannya ! "

 

"Auuwww.. sakit la baby girl cubittt.. tapi sedaaapp.. Buatlah lagi.. tang sini pulakkkk ".

 

" Eee.. gatallah baby boy niiii .. ".

 

" Alaaaa.... ni kasut kulitt babi... kan dah terpegang... Kena samak balik dah ni.. Alaa.... bencinyaa.. Haram tau baby girl , kalau kita pegang kasut kulit babi ni... " .

 

" Oh ye ker ????  Baby boy pegang baby gurl , tak haram ke ?? ".

 

" Erk... tak kot... " .

 

Daripada satu hadis yang diriwayatkan daripada Ibnu Majah menyatakan bahawa "Bergomolan dengan babi (khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja)dengan wanita yang bukan mahram." - Halaqah

“Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya. (Riwayat At Tabrani dan Baihaqi)”

Ahmad Idham kata macam tu.. Ustaz Idrus kata apa pulak ?

 

Ahmad Idham kata di MSTAR ...

"Saya pelik mengapa perkara ini dibesar-besarkan kerana jika diperhatikan adegan tersebut tidak langsung mempersendakan kalimah syahadah. Cuma hanya cara lontaran dialog tersebut sahaja yang telah disalah tafsirkan.

"Saya terkilan perkara itu diperbesarkan sehingga ada yang menganggap saya sebagai manusia yang terlalu jahil tentang agama. Pihak-pihak berkenaan sanggup mengeluarkan kata-kata kesat terhadap saya,"

 

Kalau dia nak ulamak bagi pendapat , maka ada pendapat dari ulamak .. Boleh rujuk kat SINI .. Korang leh g baca kat sana ... Pastu datang sini balik tau ! ..

 

Ok .. bagi aku la kan .. Isu soal kalimah tu syahadah , Zizan dah pon mintak maaf .. Aku tak rasa salah dia pon.. Bak kata Ustaz Idrus  ;

" Tetapi kesilapan ini tidak terletak kepada pelakon. Pelakon jahil dan tidak tahu apa-apa. Pelakon bukannya (perlu) belajar pondok untuk berlakon filem. Tetapi Penerbit, Penulis skrip dan Pengarah sepatutnya kena rujuk dahulu perkara ini kepada Pejabat Agama atau Jabatan Kuasa Fatwa. Skrip ini boleh jadi untuk mempersendakan Islam dan boleh juga bukan berniat untuk mempersendakan Islam. ".

 

Bagi aku , apa yang membuatkan 'mereka' marah adalah cara  En. Ahmad Idham menjawab soalan dan memperlekehkan orang yang bertanya tersebut ..  Tu boleh rujuk kat SINI ..

 

Bagaimana selepas ini , kami yang tiada ilmu agama seperti ulamak atau pon punya PHD untuk mengeluarkan kritikan terhadap filem tempatan sedangkan KAMI MEMBAYAR UNTUK MENONTONNYA !!! Bukan dapat tiket free okeh ! Lainlah download.. DOWNLOAD pon bayar okeh !! Unifi beratus ringgit sebulan !! Bukan g lepak kat mamak pastu download.. Tu pon kena bayar gak roti canai dan teh o kosong .. Air suam , free mamak tu kata.. Ala , mamak kat Ali Bistro.. Mamak lain kena bayar.. Dia kata muka aku sama cam anak sedara dia kat India .. Tu pasal free..

 

Ok.. lari tajuk .. Mudah je En. Ahmad Idham .. hormat penonton dan penonton hormat anda .. Terimalah kritikan. Anda cuma pembikin filem di Malaysia.. Belum mampu capai tahap Hollywood.. Bollywood pon jauh lagi .. Okeh ? Semoga maju jaya dalam filem akan datang .. Saya takkan tengok dah ..

 

Tunggu Mamat Sepah buat filem lak.. Tapi pastikan pakai cermin mata tau masa shooting tu .. Kan salah shoot lak .. hehehe..

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI