Dapur Tanpa Sempadan...

Ahad, 16 Oktober 2011

Sekadar penghargaan buat blogger-blogger ini

 

Terhutang budi aku pada mereka kerana kesudian mereka membantu aku naik dalam dunia blog ini. Dan aku masih lagi berusaha untuk terus naik dan naik ..

Mereka ini adalah pendorong aku untuk terus maju. Merekalah sumber inspirasi. Begitu juga korang semua yang sedang membaca entri in .. Anda semua terbaik ! Tanpa korang , blog ni lama dah pacak batu nesan... Hehehe..

Berikut adalah blog blog yang sudi meletakkan link blog aku.. Top 10 bulan September ..

  1. KORANG SEMUA !!!

Tulah dia .. ramai lagi.. punca trafik datangnya lebih dari 3000 blog .. Alhamdulillah.. Terima kasih pada yang sudi menjengok blog aku setiap hari... :)

Baru aku nak amuk dalam rumah !

 

Hampeh ! Sapa pulak pasang lagu kuat kuat memalam ni ? Iskhh... bikin hot saja..

Aku tinggalkan laptop untuk turun ke bawah .. Baru nak buat entri Blog Pilihan Malam ni .. Nak amik air suam.. Wife nak minum... Heheh.. suami mithali la katakan.. Ingat Aaron je romantik ? Ceh.. 

Baru aku turun tangga , bunyi lagu macam lagu K-POP tu haa.. Huih.. Wife baru nak solat Isya'. Takkan la jiran aku kot pasang ? Jiran aku belah kanan , berbangsa india. Belah kiri ni lak melayu tapi tak mungkin dia pasang. Anak dia semua kecik lagi.

Ke hantu ??? Awal sangat antu nak kacau aku... Ahhh.. lantak laaa... Wat dek laa..  Tadi senja bunyi orang bertukang.. Ni pulak lagu.. Macam macam .. Camana la aku nak tinggal sorang sorang masa wife berpantang kat Kelantan nanti ???

Dah amik air.. Aku naik atas semula.. Bunyi lagu tu makin kuat. Wife solat dengan tenang. Semakin menghampiri ke punca lagu tersebut ! Hurm..

Hampeh !! Sapa punyaaa blog pasang lagu nehhhhh... Hahaha.. Adoiii.. Aku lupa lagi mutekan sound sistem laptop aku nehhh.. Grrrr....

Salah sapa ??? Habaq mai sat kat akuuuuuu !!

Sapa lagi seksi weh ? Aku atau Aaron ?

 

Yang no 5 inikah ?

image

Atau

Yang bawah inikah ?

image

Aku tauuuu.... Hahahaha.. Saja je wat lawak memalam.. Hahaha.. Sapa la aku nak dibandingkan dengan jejaka di atas tu kan.. Hahaha...

Menegur orang di zaman ini

 

Sekarang ni nak menegur orang susah dah woooo.. Bila kita tegur , dia kata dia tau apa yang dia buat.. Dia pon masuk U laa .. Ada degree.. Kira power dah ! Pastu siap sound kita balik.. Nak salahkan sapa ? 

Buat style anak buah aku  cara tazkirah paling menginsafkan , kang kata aku mengaibkan dia pulak .. Kita ni bukan la nak subahat atau nak butakan mata tapi kita tau bila kita tegur , kita pulak yang kena 'fire'.

Maka zaman sekarang ni , yang depan mata tu terpaksalah kita guna psikologi sikit.. Kita buat dia rimas .. Atau paling tidak pun , jeling dengan hujung mata. Eceh..

Kecuali ada yang spesis berani berhujah depan orang ramai. Kira berani nak bertekak kat situ gak la.. Orang jenis ni , kalau dapat berhujah dengan keluarkan sekali dengan dalil hadis dan Al-Quran, aku confirm terdiam punya . Namun untuk insaf timbul tu , belum pasti lagi la.. Ego !

image

Susah nak tegur orang zaman ni. Masing masing punya pendapat yang menurut logik akal fikiran sendiri. Segalanya betul. Kalau dah 'tersesat' , baru nak teriak menyesal. Nasib baik boleh teriak. Kalau tak boleh teriak ? Tau tau je dah dalam tanah ?? Camana tu ??

Macam aku .. Aku malas nak bertekak depan orang ramai.. Segan pun ada. Jadi pendekatan yang aku amik , aku gunakan blog ! Aku cerita dalam tu , pembaca  aku terutamanya yang belum kawin , dapat manfaatnya. Samada nak ikut atau tidak , terpulang pada masing masing !

Untuk menegur depan depan , mungkin bila rasa terlampau sangat barulah aku tegur.. Penah gak la dulu .. Bab rokok. Heh..

Alamanda Putrajaya , tak segah namanya

Gambar kat atas diambil sewaktu mkn bersama wife mkn dlm kul 3 petang gitu di food court Alamanda.

Jangan bg alasan yg slalu kita dengar ! Alamanda tumpuan pelancong dalam dan luar negeri.. Ini amat memalukan sama sekali !!

Bagaimana nk makan jika lalat berterbangan di sekitar kita ? Mcm mkn di tepi tong sampah jer rasanya..

Bayaran mknan dikenakan termasuk cukai ! Makanan dan tempat mkn perlu sama standard dengan byrn yg dikeluarkan..
Published with Blogger-droid v1.7.4

Persamaan BEN ASHAARI dan AARON AZIZ

Umur je sama .. Hehehe.. 35 tahun sudah.. Aku ingatkan dia tua dari aku. Yelah , aku memanjang dok ingat yang aku ni baru je lepas SPM .. Hehehe ..
Bestkah jadi pelakon dan pujaan ramai ? Ada yang suka .. Aku ?
image
image
Ignore rantai tu yer.. Tu dulu .. saja pakai masa amik gambar ni je.. Hehe.. Konon nak berlagak model la.. Hahahah ...



DSC_0257

Aku jadi pelakon ? Hahaha.. tak layak dan tak berbakat...  Jadi , aku ngan Aaron , sama dari segi umur.. Dari segi lain , masing masing punya kejayaan tersendiri ...

Semoga sukses Aaron.. Dan dpt jadi warganegara Malaysia.

Ops.. Sapa sapa berminat nak jadi pelakon ? Mungkin korang boleh try usha sini.. Skrip Ujibakat Pilih Kasih 3

Tewas kerana jujur !

DSC_0257

Xplorace  semalam melabuhkan tirai dan sememangnya mengajar banyak erti kehidupan bagi aku ..  Tak sia sia aku sertai walaupun kalah ! Kalah menang bukan tujuan utama aku join pertandingan ni. Lagi pon pengalaman dalam xplorace ni takde langsung. Ni kali pertama aku join pertandingan umum selain dari bolasepak.

Apa yang aku dapat dari Xplorace ni ?? Hehe.. Jangan terlalu jujur sangat dalam pertandingan .  Strategi amat penting. Kerjasama dan stamina.

 

Kayak

IMAG0615

Aku bukan takut kayak .. OK je.. Sebab dah pernah ditenggelamkan kat lautan di Langkawi tapi sbb air tasik Titiwangsa ni busuk jer. Maka aku kena redah jugak. Nak redah kena ada keberanian.. Hehe.. Dan aku sebenarnya fobia pada air.. Ehem.. tak reti berenang la katakan. Namun aku tetap buat.. Kenapa ? Ianya sebahagian dari 'kehidupan'. Tak cuba kita tak tau kenikmatannya dan kita tak tau had limit 'diri kita'.

Lain kali , aku tau dah nak buat apa bila masuk pertandingan sebegini.. Hahaha.. Jangan la ikut sangat peraturan tu.. Lalalala..

Adegan romantik dalam lrt


Semalam , sewaktu aku nak pergi menyusahkan diri untuk join Explore race yang benar benar menguji stamina aku setelah berbulan perut aku diisi dengan pelbagai lemak dan karbohidrat , dalam lrt ni ada la satu adegan romantik gitu.

Weee... aku tak hairan sebenarnya tapi yang membuatkan aku meluat ialah aksi perempuan tu ! Maaf , aku bukan nak menghina tapi sekurang-kurangnya ingatlah anda di mana bila nak berbuat sesuatu yang tak enak di mata masyarakat. Bab dosa , tu anda dengan Allah. Cakap nanti , melenting pulak kan ?

Si perempuan ni , sekali lagi maaf aku pinta .. tiada niat mengutuk yer.. Orangnya mmg bersize besar.. Berapa besar tu , aku tak tergamak la nak tulis.. Nanti ada pulak ustaz atau ustazah komen kata aku nak mengutuk ciptaaan Allah. Hehe..  Aku tak kisah sebenarnya.. Malah respect kat laki tu sbb sanggup terima dia. Mungkin perempuan tu baik serta bagus orangnya sehinggakan lelaki tu nak jadikan dia pasangan hidupnya. Jodoh tidak mengenal rupa dan usia.
Pasangan tu berdiri. Lelaki tu , aku tak pasti bangsa apa tapi berkulit gelap seperti india. Kalau nak kata india, nanti mana tau mamak lak kan ? Hehe.. Tapi kira hensem la .. Tinggi dari aku. Hehe.. Perempuan tu , dari mula aku berdiri kat situ , dia tak abis abis dok bermanja dan meleser cam ular melingkar dahan pokok ! Macam laaaa ada orang nak kebas laki dia tu.. Adehhh..

Tu je la aku leh kata.. Nak tulis lebih lebih , dosa lak aku kan.. Cuma buat mereka yang belum bernikah tu , ingat ingatlah anda dimana . Mungkin anda tak takutkan neraka Allah tapi jagalah maruah anda sebagai wanita. 

Huih.. Tak takut neraka Allah ???? Gulp... Kalau takut , pasti tak buat kan ?  ;)

Calon-calon orang gaji

 

Di zaman ini , orang gaji ibarat satu pelengkap rumahtangga bagi pasangan yang berkerjaya. Yelah , sapa nak sediakan makan minum untuk anak anak di kala mak ayah bz bekerja ? Orang gaji gakk kan ?

Untuk mendapatkan orang gaji , bukan mudah. Bila dah ada , faktor rupa pulak menjadi isu. Maklumlah , nanti mem besar tak puashati. Mana tau si suami tiba-tiba rajin balik rumah pulak kan ?

Jadi , mana satukah calon orang gaji korang ? Ehem.. cemburukah anda atau sekadar berhati-hati ? Hehehe

Pilihan 1

image

Pilihan 2

image

 

Pilihan 3 

image

Pilihan 4

image

Pilihan 5

image

 

Gambar-gambar ini cumalah sekadar hiasan kepada penerangan artikal ini.

Krisdayanti sebelum dan selepas pembedahan plastik

 

 

image

Hehehe.. Amacam ? Berbeda tak ?  Eh.. tersasul lak.. Berbeza tak ? Mesti laa kauuu... Kata dah buat macam macam pembedahan..

Manusia.. Kalau nak cantik , mesti sanggup derita.. Sama gak lelaki yang nak badan cantik.Kena g gym..Bersenam angkat batu bata.. Rela kauuu.. hahaha..

Nak baca kisah dia ? Klik SINI

Sanggupkah anda beri kata laluan pada orang tua atau pasangan anda ?

 

image

 

Berapa ramai antara kita sanggup berkongsi kata laluan dengan mereka yang menyayangi kita ?

Baru-baru ini seorang gadis dipercayai hilang ditemui semula dengan bantuan FACEBOOK yang mana ayahnya masuk ke akaun anaknya dan kemudian menjumpai maklumat penting di dalamnya yang membawa kepada penemuan anaknya itu.

Mungkin ada antara kita tidak selesa dengan berkongsi kata laluan tapi bagi aku , jika sebagai seorang anak yang masih di bawah jagaan ibubapa , maka sepatutnya mereka mengetahui kata laluan FACEBOOK demi keselamatan anda juga.

Jangan amalkan cara anak anak di barat yang kononnya bila dewasa sedikit  maka perlu ada ruang peribadi untuk mereka dan akhirnya di usia muda dah terdedah dek masalah sosial yang teruk.

Janganlah rasa besar diri dengan mengatakan sudah matang padahal diri tu masih lagi keanakan dan perlukan bantuan orang tua kita.

Cuba melatah atau terjatuh. Siapakah yang akan disebut dahulu. Mak , ayah atau nama boyfriend ? Ibu bapa kita adalah segalanya bagi kita.

Kalau buat mereka yang dah berkahwin tu,  ada yang berkongsi kata laluan dan ada yang tidak.  Itu terpulang pada masing masing. Mungkin dengan membina kepercayaan dan kejujuran  maka pasangan tidak perlu ada rasa syak wasangka pada aktiviti di dunia maya. Bagi mereka yang punya rasa cemburu , selamat hidup dengan hati yang senantiasa membara kepanasan ! Hehehe..

Nasihat ... buang jauh jauh rasa cemburu dan percaya pada Allah. Mereka tipu , mereka dosa dan mereka yang berpenyakit. Kita hidup sekali saja dan nak tenang senantiasa. Apa guna hidup menderita dengan menyimpan syak wasangka ?

Aku sendiri lagi

 

Kali pertama aku terpandang wajahmu ,

Aku seakan hilang suara ,

Untuk memanggilmu ,

Hanya sekadar untuk menegur .

 

Aku cuba bersuara untuk kedua kalinya ,

Kau berpaling lalu tersenyum ,

Dan aku

Jatuh cinta kali pertama.

 

Ingin memanggilmu ,

Namun hampa ,

Bila kau tiba-tiba ,

Didampingi si dia ,

Seorang lelaki ,

Jauh lebih hebat dari aku.

 

Hampa.

Gelisah.

Cemburu.

Kecewa.

 

Aku hanya mampu memandang,

Lelaki itu memegang bahunya ,

Semakin aku layu ,

Tanpa kata kata,

Melihat kau pergi bersama.

 

Andai kau menoleh ke belakang ,

Kau akan ku miliki

Andai kau pergi begitu saja ,

Aku bakar hati ini

 

Dan dia menoleh ke belakang,

Aku melonjak kegembiraan,

Tiada terperi hati ini,

Seolah terbit cinta suci.

 

Malangnya aku ini ,

Bukan senyuman yang dia beri,

Jeliran lidah nampak gigi

Terpaku aku sendiri lagi.

 

Belum apa apa ,

Cinta jadi debunga ,

Dibawa terbang bayu senja ,

Entah hilang ke mana

 

Yang pasti ,

Aku sendiri lagi.

Petua nak tackle awek

 

Nak tackle awek ? Mudah je .. Tapi bukan tackle nak ajak berzina atau buat maksiat sebaliknya nak mengenal hati budi seterusnya menjadikannya bakal iseri.

Perempuan .. Sekeras-keras mana pun hatinya , dia akan lembut dengan satu je .. Ambil berat dan perhatian. Eh , tu dah dua kan ? Heheh.. Tapi tu la dia.. 2 perkara yang dapat melembutkan hati mereka.

Bayangkan ada satu awek ni la .. Keras sungguh hatinya.. Kita nak borak pun dia macam malas nak layan atau buat tak tau je.. Kalau kita ada no telefon dia , maka cuba-cubalah try tips ni ..

Sms ucapan selamat pagi dan tanya apa khabar.. Jangan harapkan balasan pada awal awalnya... Kemudian sesekali beri kata kata mutiara yang pelbagai bila menjelang tengahari dan sebelum tidur.

Macam aku kata tadi , jangan harap dia balas ! Tapi buat dalam sebulan dua. Kalau dia balas sms dengan jawapan jawapan jangan ganggu dia , cuba tanya kenapa ? Bukankah tu permulaan respon ?

Minta maaf dan nyatakan anda cuma berminat nak berkawan dengannya. Tak lebih dari itu.  ;)

Perempuan ni hatinya lembut. Kalau dia solo , maka dia akan ok.. Kalau dia milik orang , jangan diganggu ! Ni pantang larang .. Tapi ingat , bila dah mulakan , jangan dah dapat .. terus tinggalkan !

Kalau tak de no telefon dia ? Dapatkan ! Hendak seribu daya .. Yakin boleh ! Aku boleh je.. Siap tolong member lagi.. Kawin dah pon.. Malangnya , lepas kawin , takde dah ayat cinta dari suaminya sebab ayat cinta tu , aku yang buat ! Hahaha..

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI