Dapur Tanpa Sempadan...

Khamis, 22 Disember 2011

Dato’ AC Mizal n Dato’ Eizlan Yusof … Perghh..

 

image

Pengacara televisyen Dato’ Mizal Zaini atau AC Mizal (kiri) bersama kawanya Dato’ Idris Md Yusof atau Eizlan Yusof menerima Darjah Indera Mahkota Pahang (DIMP) peringkat kedua yang membawa gelaran Dato’. Ia disampaikan Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah pada Majlis Istiadat Pengurnian Darjah-Darjah Kebesaran Pahang sempena memuliakan Ulang Tahun Hari Keputeraan yang ke-81 Sultan Pahang di Istana Sultan Abu Bakar di Pekan, Khamis. - Foto: Bernama

 

Senyum je la eh .. Sapalah aku nak pertikaikan semua ni kan ? Bukan hak aku .. Hehe… Aku cuma seorang rakyat jelata yang hidup di bumi bertuah milik ALLAH SWT..

Tkde sapa nak buat cerita DATUK GHAIRAH KE ? Lupa lak .. pasni Datin mesti mengelabah punya .. Yelah , mesti ramai nak ngorat Dato kannnn … hehehe ..

Header blog yang comel ! Aku suka ..

 

image

Cool kan  Hahahah .. nanti aku nak letak muka anak aku gak la.. Erk.. nak letak ke ? Tak nak la.. biar rahsia.. Hurm.. tak best la pulak nak sorok kan ? Ke nak sorok ala ala retis gitu ? Tamo laa.. nanti orang kata berlagak .. Takpe tak pe .. tunggu dia besar nanti , dia sendiri letak kat blog dia .. ok ? Hahaha ..

Ok ok .. Aku suka header blog kawan aku neh .. Rumah dekat tapi tak berpeluang nak lepak sama .. Maklumlah , dia bz jaga anak.. Aku nak ajak lepak sama pon , sogan den ni haa.. Hahaha ..

Jom g ke blog ayah kepada anak kembar 3 ni .. Klik SINI ..

Korang rasa korang punya header blog comel tak ? Tinggalkan link.. Nanti aku singgah sana  eh ..

Alhamdulillah .. hilang dah stim aku ..

5 bulan lebih , aku hanya mampu pandang restoran yg jual nasi kukus yg terletak di Presint Diplomatik,Putrajaya ni .. Wife tak leh bau kari !!

Semalam , akhirnya aku berjaya lepaskan stim aku tu dgn g makan ngan Ujang kat situ .. Tapi tak puas walaupun ayam 2 ketul !!

Dan petang tadi , sekali lagi aku g tapau 2 bungkus memandangkan hari ni aku tak makan apa apa lagi .. Jap g nak g gym .. Maka 2 bungkus tu , ok la kan ? Wife pon ok dh.. Tak elegik dah pon ..

Legaaaaaaaa ... Alhamdulillah....Si Ujang tu pon confirm kemaruk punya ! Hahaha..
Published with Blogger-droid v1.7.4

Mama , papa luv awak ok !

 

“ Alahai .. romantiknya … " ..

 

Terdetik dalam hati aku bila mendengar kata-kata pemanggil tersebut di dalam sebuah radio popular tempatan ..

 

“ Papa , semoga hubungan kita ini berkekalan hingga akhir hayat yer .. Mama rindukan papa ..  “

 

Kemudian , dj radio ada menyebut sesuatu  yang mana ianya membuatkan aku terasa loya terus ! Aku memandang wife sewaktu memberhentikan kereta di hadapan traffic light.

 

“ Belum kawin lagi kan ?? “ . Tanya aku untuk kepastian.

 

“ Belum “. Jawab wife .

 

“ Papa mama .. “ 

 

Iyewwwww … Tolong laaa …

Bayi berkepala dua

 

image

SIHAT...bayi berkepala dua yang dilahirkan di Brazil

 

BRAZILLIA: Seorang wanita dilapor melahirkan bayi berkepala dua.

Bayi lelaki seberat 4.5 kilogram itu dilahirkan menerusi pembedahan di sebuah hospital di Anajas, negeri Para di utara Brazil.

Keputusan imbasan menunjukkan, walaupun bayi itu mempunyai dua kepala yang sempurna, dia mempunyai satu jantung dan semua organ pentingnya berfungsi secara normal.

Menurut doktor, bayi berkenaan sihat dan kedua-duanya sudah mula berfungsi secara normal.

Wanita berusia 25 tahun itu yang tinggal di kawasan pedalaman Para, tidak menjalani pengimbasan ultra- sound sepanjang kehamilannya dan hanya mengetahui mengenainya beberapa minit sebelum melahirkan kandungannya pada awal pagi Isnin lalu.

Pengarah hospital, Claudionor Assis de Vasconcelos, memberitahu akhbar O Povo, wanita berkenaan mengambil keputusan untuk ke hospital kerana mengalami sakit perut yang teruk.

“Apabila doktor menjalankan pengimbasan terhadapnya, mereka mendapati bayi dalam kandungan itu mempunyai dua kepala dan kelahiran biasa membahayakan si ibu dan juga anaknya. “Proses pembedahan mengambil masa sejam kerana kepala bayi itu berada di atas.

“Walaupun berdepan dengan masalah kerana hospital kami kecil dan terletak di kawasan pedalaman, kami berjaya menyelamatkan si ibu dan anak. Itu yang menjadi matlamat kami. “Dan bagi kami, ia sesuatu yang mengejutkan untuk mendapati bayi itu sihat,” kata de Vasconcelos.

Menurutnya, wanita itu tidak menunjukkan sebarang keresahan selepas mengetahui anaknya berkepala dua.

“Bayi itu disambut gembira oleh keluarganya. Si ibu menyusukan kedua-dua mulut bayinya yang berada sepanjang masa dengannya di dalam bilik. Dia ingin membawa pulang bayi itu terus ke rumah,” katanya.

Wanita berkenaan dibawa dengan ambulans udara semalam ke sebuah hosptal pakar di Belem, ibu negeri Para, untuk menjalani pemeriksaan lanjut.

Mereka dijangka dibenarkan pulang, minggu ini.

Ini adalah kali kedua bayi berkepala dua dilahirkan di Brazil tahun ini.

Sebelum ini, Sueli Ferreira, 27, melahirkan bayi berkepala dua di negeri Paraiba tetapi ia meninggal dunia beberapa jam kemudian kerana satu daripada kepala itu tidak menerima oksigen secukupnya. – Agensi ( Hmetro )

 

Antara cerita lain mengenai manusia berkepala dua ..

 

image

image

SubhanAllah .. Klik SINI untuk lebih lanjut ..

SIR BEN ASHAARI ??

 

image

 

Bayangkan ehhh .. “ SIR BEN ASHAARI “ .. Buat blog je nih dapat SIR ! Tak yah terkinja kinja atas pentas pon .. Hahahah …  Mimpi eh ? Mimpi pon tak layak aarr …

Tapi di Malaysia , kita boleh bermimpi apa saja … kan ? Tiada misi mustahil di sini … Huih .. nak p layan la Mission Imposible 4 .. Download jer ? Hurmm … tak best la layan kat pc .. Ombak Rindu boleh la download.. Hahaha .. Jaaaatt !!

Apadahal .. duit aku !

 

Ben : Jadi cikgu english .. Dapat gak title SIR .. kan ?

Selagi dia mengaku muslim ..

 

Sapa kita nak menjatuhkan hukum walaupun terang-terang melakukan dosa besar ? Dalam isu Ariff Alfian yang telah berkahwin sesama jenis (gay) , dia mengaku dia muslim.

“Saya tidak memeluk agama lain, apa yang dilaporkan sangat bertentangan dengan hakikat sebenar. Saya dilahirkan sebagai Muslim, saya masih seorang Muslim dan akan kekal Muslim sehingga saya meninggal dunia. Tiada apa yang mampu menggoncang keimanan saya,” katanya kepada media tersebut hari ini.

Pasti ramai melenting punya kan ? Pergh... Aku ? Hurm.. Malah ada siap jatuh hukum dah pada dia ! Maklumlah , dia terang terang ngaku gay kan ?

Betul .. berdosa besar .. Dosa dia dengan Allah .. Bagaimana pula mereka minum arak ? Berzina ? Membunuh sesama saudara? Fitnah ? Pecah amanah ? Makan harta anak yatim ? Merompak ? Merogol ? Membuka aurat ? Dan banyak lagi.. Apakah kita nak jatuh hukum seperti mana kita jatuhkan hukum pada si Ariff tu ?

Buat masa sekarang , biarlah mereka yang ada kuasa menjalankan tanggungjawab mereka .. Inilah peranan mereka dan kita amik iktibar dari isu tersebut agar lebih berhati-hati di masa depan.

Aku tak sokong perbuatan dia .. Berdosa besar. Tapi sapa aku nak kata , " Ni ke muslim ??? " .. Sesungguhnya dia bukanlah contoh muslim yang baik .. Kita doakan agar dia terima hidayah dari Allah sesungguhnya perbuatannnya itu salah ..

Sabda Nabi s.a.w:

“Sesiapa yang memanggil orang lain dengan ‘kafir’ atau ‘musuh Allah’ sedang dia tidak begitu, maka tuduhan itu kembali kepadanya (penuduh)”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

 

Kita doakan saja dia agar kembali ke pangkal jalan.. Manusia manalah yang tak tersesat.. Inilah dugaan Allah pada hamba-hambaNya.

 

Wallahualam. Sekadar pendapat aku.

Gambar wang kertas Malaysia dan duit syiling Malaysia siri ke-3

 

Para pengumpul syiling dan wang kertas pasti akan tersenyum bila mendapat tahu Malaysia telah mengeluarkan rekabentuk syiling dan juga wang yang baru ..

image

Hurm , cantik ..  Kita tengok syiling dulu eh ..  Setiap syiling dan wang kertas  tu ada nama tersendiri .. Unik tuu .. huhu..

 

 

DUIT SYILING

50 SEN

 

image

Sulur Kacang

Motif sulur kacang pada duit syiling 50 sen amat terkenal kerana sering digunakan oleh para pengukir dalam seni ukiran kayu dan perak mereka. Kelembutan lingkaran dan juntaian pokok kacang tergambar dalam ukiran pada barang kemas, peti, dan juga pada bahagian-bahagian rumah kayu tradisional seperti muka pintu, bingkai tingkap serta panel kayu pada dinding rumah. Garisan halus pada latar belakang motif merupakan sebahagian daripada ciri keselamatan.

Ciri Keselamatan

Image pendam duit syiling 50 sen akan kelihatan apabila duit syiling tersebut disendeng pada sudut yang berlainan.

image

 

20 SEN

image

Bunga Melur

Bunga melur mendapat tempat yang istimewa dalam kebudayaan tiga kaum utama di Malaysia. Keharuman bunga ini menjadikannya sebagai satu elemen penting dalam majlis tradisional seperti majlis perkahwinan dan acara keagamaan. Motif bunga melur juga sering terdapat pada hasil kesenian dan pertukangan tangan tradisional seperti sulaman dan ukiran perak. Pada duit syiling 20 sen baharu ini, bunga melur dipaparkan dengan berlatarkan motif kain destar siga.

 

10 SEN

image

Motif Orang Asli

Orang Asli di Malaysia cukup terkenal dengan kemahiran seni anyaman daun-daun dan tumbuhan setempat untuk dijadikan perhiasan seperti hiasan kepala, selempang dan skirt yang dipakai di upacara dan majlis tradisional. Setiap kaum memiliki corak anyaman tersendiri yang lazimnya diilhamkan daripada sistem kepercayaan dan persekitaran mereka. Duit syiling 10 sen baharu mengabadikan seni warisan ini dalam bentuk corak anyaman unik suku kaum Mah Meri di Semenanjung Malaysia.

 

5 SEN

 

image

Destar Siga

Kain destar siga merupakan sejenis tenunan kain asli suku kaum Kadazan Dusun di Sabah. Ia biasanya dijadikan sebagai hiasan kepala dalam majlis tradisi mereka. Kain hiasan kepala ini ditenun terutamanya dengan benang hitam dan diserikan dengan benang pelbagai warna bercorak geometri serta motif yang diilhamkan daripada flora dan fauna. Dengan berlatarkan motif sulur kacang, destar siga menjadi corak utama pada duit syiling 5 sen baharu.

 

 

WANG KERTAS

 

RM100

image

Keajaiban Alam Semula Jadi

Dua keajaiban alam semula jadi terkemuka negara yang diisytiharkan sebagai 'Tapak Warisan Dunia' oleh Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) dipaparkan pada wang kertas RM100.

Keajaiban alam semula jadi yang mengagumkan ini ialah Taman Kinabalu di Sabah, dengan Gunung Kinabalu yang hebat dan agung (iaitu gunung tertinggi di Asia Tenggara) dan pembentukan batu mercu batu kapur yang menakjubkan di lembah Gunung Api, yang ditemui di Taman Negara Mulu di Sarawak.

Kedua-duanya adalah antara keajaiban alam semula jadi di Malaysia yang memberi pengunjungnya satu pengalaman yang unik.

 

RM50

image

 

Pertanian dan Teknologi

Kelapa sawit dan bioteknologi dipaparkan pada wang kertas RM50 sebagai ikon ekonomi Malaysia yang berkembang maju. Kelapa sawit telah menjadi tanaman pertanian negara yang paling utama dari segi ekonomi kerana Malaysia merupakan salah satu pengeluar dan pengeksport terbesar kelapa sawit di dunia.

Bioteknologi terus meningkatkan kedudukan komoditi ini dalam rantaian nilai, menyokong transformasi ekonomi negara ke arah aktiviti nilai tambah yang lebih tinggi dalam sektor pertanian, perkilangan dan perkhidmatan.

Minyak sawit mentah juga digunakan sebagai komoditi dasar bagi memudahkan pembiayaan secara Islam.

 

RM20

image

 

Hidupan Laut

Dua spesies penyu terkenal dan hanya dijumpai di perairan Malaysia iaitu Penyu Karah (Eretmochelys imbricata) dan Penyu Belimbing (Dermochelys coriacea), yang juga merupakan lambang hidupan laut yang pelbagai dan berwarna-warni di perairan tropika kita, dipaparkan pada wang kertas RM20 baharu.

Penyu Karah mudah dikenali melalui muncungnya yang melengkung dan kulitnya yang bersisik manakala Penyu Belimbing pula mempunyai kulit yang keras dan tujuh jaluran pada cangkerangnya.

Kewujudan penyu-penyu ini memberi peringatan bahawa kehidupan mereka bergantung pada imbangan aktiviti manusia dan pemuliharaan hidupan laut yang perlu dikendalikan dengan bijaksana.

 

 

RM10

image

 

Flora

Hutan tropika Malaysia yang tumbuh subur, iaitu salah satu hutan hujan tertua di dunia, mempunyai berjenis-jenis pokok berbunga dan antara yang paling ikonik ialah bunga yang terbesar di dunia iaitu Rafflesia.

Spesies Rafflesia Azlanii yang dipaparkan pada wang kertas RM10 baharu ini merupakan spesies asli Semenanjung Malaysia dan mula-mula sekali ditemui di Hutan Simpan Royal Belum di negeri Perak pada tahun 2003.

Bagi memperingati penemuan ini, bunga yang mengagumkan ini dinamakan sempena nama Sultan Perak, Sultan Azlan Muhibbuddin Shah ibni Almarhum Sultan Yusuff Izzuddin Shah Ghafarullahu-Lah.

 

RM5

image

Hidupan Liar

Burung Enggang Badak (Buceros rhinoceros), iaitu salah satu spesies burung enggang terbesar dan paling mengagumkan di dunia, dipaparkan pada wang kertas polimer RM5 baharu.

Burung hutan yang menarik, bersayap lebar dan berekor panjang yang boleh ditemui dalam kelompok kecil di hutan hujan di seluruh negara ini memainkan peranan penting dalam budaya dan upacara tradisional negeri Sarawak yang turut dikenali sebagai 'Bumi Kenyalang'.

Burung enggang juga melambangkan simbol kekuatan dan keberanian bagi masyarakat asli Sarawak.

 

RM1

image

Sukan Tradisional

Permainan wau merupakan sukan tradisional yang popular di Malaysia terutamanya di Kelantan dan Terengganu. Permainan wau juga secara tradisinya merupakan suatu acara untuk meraikan hasil tuaian yang baik yang merapatkan masyarakat tempatan negeri-negeri tersebut.

Wau Bulan adalah antara wau Malaysia yang terkenal dan paling ikonik, dan dipaparkan pada wang polimer RM1 baharu.

Wau Bulan buatan tangan, yang diperbuat daripada buluh dan kertas, juga menjadi barang hiasan popular yang menghiasi rumah-rumah di Malaysia.

 

 

Sumber – BNM

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI