3 permintaan wahai jin !

by - Rabu, Januari 18, 2012

 

Aladdin .. Korang tengok cerita tu kan ? Mesti tau jalan cerita tu camana … Dan kita rasa cam best je kalau jumpa lampu ajaib tu dan boleh diberikan 3 permintaan , apa saja !!

 

image

Sebenarnya , kita yang beragama Islam ni tak boleh nak percaya dengan menda menda ni .. Boleh jatuh syirik .. Yelah , dah seolah cam percaya kat menda gini dan bergantung padanya

Tapi dalam kartun ni ada logiknya yang tersendiri  .. 3 permintaan dan akan ditunaikan .. Biasanya apakah yang akan kita minta ? Tau kan ? Tapi terlupakah kita setiap permintaan kita tu ada buruknya tanpa kita sedari ?

Contoh la kan .. Aku nak kaya !! Kalaulah jin tu bagi harta yang berlambak-lambak depan mata , apakah akan jadi dengan kita ? Harta yang datang tanpa sedikit usaha pun , membuatkan kita jadi manusia yang bagaimana ?

Aku nak cantik ? Aku nak kacak ? Atau aku nak hidup selama-lamanya.. Maka si jin pon tunaikan tanpa banyak bicara .. Tapi kesan buruknya ? Kita tak terfikir pon kan ? Kita nak segalanya nampak sempurna buat kita ..

Tak perasan kan ? Kita tak nak amik tau semua tu .. Yang kita nak tau ‘ perut kita kenyang ‘ bila lapar !

Maka sebab itulah Allah suruh hambaNya berdoa padaNya ! Allah Maha Mengetahui . Kalau DIA tak bagi tu ada sebab.. Digantikan dalam bentuk  yang lain .

“ Ya Allah .. Murahkanlah aku dengan rezeki Mu .. “ . Kita mintak harta .. Allah beri anak . Ada yang mengeluh ! Tapi dalam tak sedar ,itulah harta yang paling bernilai ! Dengan adanya anak , kita kena berusaha dengan lebih gigih ! Kerja keras untuk keluarga .. Bukankah secara tidak langsung akan dapat dua harta nanti ?? .

Kita mintak anak , Allah bagi harta .. Ada yang kecewa harta banyak tapi takde anak . Di zaman moden ni kan ada macam macam cara untuk dapat anak secara halal .. Gunakanlah harta tu ..

Atau takde anak , takde harta .. Camana tu ? Dalam erti kata lain , belum bersedia la tu .. Camana nak ada anak kalau malas ?? Takde harta atau takde kerja , bererti kita malas la kan ? Takkan duduk dan mengeluh . Rezeki apa nak masuk kan ?

Tu contoh je.. Banyak lagi ada kalau kita fikirkan cuma kita terlupa atau tak nak amik tau .. Tu salah kita . Atas dunia ni , segalanya adalah dugaan.

Allah dah jadikan segalanya terlalu sempurna buat kita . Kita cuma perlu tadahkan tangan , berdoa dan seterusnya berusaha. Mengapa perlu mintak pada jin yang mana pasti ada muslihatnya ? Camana tau ? Ko pk diorang suka suka je nak tunaikan permintaan kita ? Jangan lupa sapa jin tu woiii … Takde menda percuma dalam dunia ni yer !

Kembali melihat dan hayati kalimah syahadah yang selalu disebut bila kita solat .. Apakah pengertiannya ..

Jangan putus asa dalam berdoa pada Allah .. Kena tau bagaimana nak berdoa .. Merintih .. Merayu pada PENCIPTA ! Ni kalau merayu kat kekasih , kalau boleh kuarkan jantung tu , confirm kuar tunjuk betapa cintanya pada kekasih kita tu .. Tapi pada ALLAH ? Camana nak merayu merintih ?? Fikirkan bersama .. Kau dan aku ..

ALLAH dah bagi banyak cara dan petunjuk. Gunakan.. Dan berhati-hatilah dengan permintaan kita itu ..

You May Also Like

14 comments

  1. Saya nak ibu dan ayah dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki~

    BalasPadam
  2. salam

    betul2x.. jadinya jom g makan haha.......

    BalasPadam
  3. Tepat sekali !
    Tak semua yang kita nak kita akan dapat..
    Allah maha mengetahui apa yang terbaek utk kite.. InsyaAllah :)

    Tak semestinya yang baik itu baik untuk kita dan tak semestinya yang buruk tu buruk untuk kite :)

    BalasPadam
  4. Saya sangat setuju dengan Ben ...

    BalasPadam
  5. saya nak minta posting jd guru thun dpn dekat ng family!! hahaha

    sbnarnya..Allah tu dh tetapkan segalanya utk kita. just accept it =)

    BalasPadam
  6. kdg2 tu benda cm nie la kite leh leka..so kena sntiasa hati2..sebab tu budak2 nk tengok citer kena de bimbingan ibu bapa :D

    BalasPadam
  7. doa yang sempurna dah diberi dalam al quran...mohon kebahagiaan dunia akhirat dan jauhkan dari api neraka..amin

    BalasPadam
  8. Lampu ajaib tak boleh percaya. Huhuhuhuuhu

    BalasPadam
  9. saya nk hati yang tenang tanpa hutang.. :-)

    BalasPadam
  10. selagi kita berusaha, selagi tu Allah akan tolong kita.. =)

    BalasPadam
  11. Tersentap hati si penganggur ni. Fikir dalam-dalam.

    BalasPadam
  12. Salam Abang Ben...

    Suka sangat2 dengan entri yang ni... Thanks sebab mengingatkan saya... :)

    BalasPadam
  13. peringatan yg menusuk kalbu... tk...

    BalasPadam
  14. manusia suka meminta, jarang memberi
    bila diberi, masih berasa tidak cukup
    bila diuji, barulah mula mencari tuhan

    BalasPadam