Kolagen Tu Ape??

by - Rabu, Januari 25, 2012

 

Kolagen (atau Collagen dalam Bahasa Inggerisnya) adalah protein yang terdapatdalamtulang, gigi,  dan otot. Kolagen menyokong aktiviti selular dalam badan kita.70 % daripada kulit kita diperbuat daripada kolagen yang membantu membuatkan kulit kita anjal dan tegang.Tahu tak bahawa setiap manusia (bayi) ketika lahir memang dah tersedia ada kolagen dalam tubuh mereka?

Kolagen dalam tubuh kita bertindak seperti tiang penyokong bagi kulit. Boleh juga kita katakan ia sebagai spring dalam tilam yang kita tido tiap-tiap malam. Anggap kantiang penyokong kulit kita rapuh, apa akan jadi pada kulit yang dipegangnya? Apabila spring tilam kita sudah tidak lagi kenyal, apa jadi pada tilam kita? Apabila padding kulit kita sudah mula pudar / menghilang maka kulit kita tidak lagi anjal dan kedutan akan mula menunjukkan diri..( Ohh, ini NIGHTMARE! )

Tahu tak kajian telah membuktikan yang kita mula kehilangan kolagen pada usia 20-an! Ada yang kata seawal usia 25 tahun!! Kekurangan kolagen adalah antara punca utama kemunculan tanda-tanda penuaan:

 

image

 

Tanda-tanda penuaan:

 

image

Amacam? Berdebar tak?

Jangan risau.. anda boleh dapatkan pelbagai produk kolagen seperti Pure Collagen Dust di http://www.qesahqasehqmaridh.com

You May Also Like

4 comments