Best ke jadi blogger ni ?

by - Khamis, Februari 02, 2012

 

image

Dari atas sampai ke bawah , semua terlibat dalam dunia maya ni .. Kecuali mereka yang masih guna Motorola Star Tec atau  public phone untuk call awek dia .. Haaa.. bukan hina mereka tapi mereka tak amik tau pasal dunia teknologi sangat .. kan kan ? Janji leh bernafas dah la kan ..

Apa maksud aku  dari atas sampai ke bawah ? Maksud aku ialah dari atas , Perdana Menteri termasuklah mantan PM Malaysia , ada blog .. Hinggalah paling bawah yakni budak tadika .. Erk , budak tadika ada blog ke ? Adaaa .. Cuma kita je tak tau sbb mereka low profile ! Tak kejar populariti wooo .. huhu ..

Ini bermakna , hampir semua mereka yang punya pengetahuan asas  IT ni tau akan kewujudan blog ni .. Cuma ada yang tak berminat nak amik tau dan ada yang terlebih pulak . Ok , tak kisah la.. hak masing masing .

Bila ada blog , pasti ada blogger kan ? Best ke jadi blogger ni ? Orang kata blogger ni banyak tabur fitnah atau dok bergaduh je dalam blog tu ?? Erkk… Yeke ? Tah la ..

image

Bagi aku mudah jer .. Blog ni , ibarat tanah yg lapang dan subur .. Apa kita nak buat dengannya ? Nak bercucuk tanam ? Nak dirikan resorts ? Hotel ? Atau nak buat rumah pelacuran ? Haaa… Ikut suka laaa .. Sebab dosa pahala , sendiri dapatkan ?

Maka jadi blogger ni bagi aku la kan  , yg mana telah berblog hampir 3 tahun .. sangat best ! Best sebab orang kenal ke ? Popular ke ? Atau dapat duit ?

Macam macam jenis best yang ada ! Tapi bagi aku la , dengan jadi blogger , aku boleh bersuara dengan cara berhemah dan kalau bernasib baik , pasti pihak terbabit akan membacanya ! Alhamdulillah , aku tau ada yang dah amik tindakan secara senyap ..

Caranya , bila kita mengulas atau mengupas satu satu isu itu , biarlah dengan bersopan .. Jangan main kritik abis-abisan tanpa memberi cadangan langsung .. Tu tak betul dah kan ? Bayangkan kalau cikgu kita marah kita sbb kita gagal dalam ujian , sedangkan dia sendiri tak bagi tunjukajar yg betul pada kita .. Bengang la kan ?

image

Bab $$ dan popular tu , aku tak nak sentuh la.. Aku pasti korang pon tau bab tu kan dan boring pon dah nak kupas pasal tu ..  Hurm , best atau tidak berblogging ni sebenarnya bergantung pada niat kita ..

Apa tujuan kita sebenarnya .. Kalau nak kaya raya , mungkin boleh tapi caranya lain la pulak kan ? Bukan tak boleh .. Boleh.. Tapi ada cara .. Haaa… apa pun , jangan sampai ada yang naik mahkamah nanti akibat keceluparan bahasa tu .. Dan berblog ni , bukan sekadar cakap dengan selimut yer .. Ada orang ‘mendengarnya’nya ..  Salah maklumat , siap ler ..

Kesimpulan .. Aku bersyukur pada Allah atas peluang yang diberikan pada aku untuk bergelar seorang blogger sepenuh masa .. Aku akan terus membebel di blog sehingga sampai masanya .. InsyaAllah ..

Dan aku dah nikmati perkara yang tak mungkin aku nikmati sekiranya aku bukan seorang blogger .. Tapi sapa tau kan , rezeki .. Kalau bukan sebagai blogger , mungkin sebagai seorang ayah.. Hehe.. Segalanya kuasaNya ..

image

Nasihat , berbloglah selagi kita rasa gembira dengannya .. Nikmati dan hayati ‘keindahannya’ yang tersendiri .. Biar 1 dari 1000 asalkan , karya kita .. Jangan lupa ALLAH memerhati kita ..

You May Also Like

12 comments

  1. segalanya bergantung kepada niat... kalau niat tercapai, seronok la.. hehe~..

    BalasPadam
  2. buat apa2 pun kenalah gembira. baru bahagia. bukan kerana terpaksa atau dipaksa :)

    BalasPadam
  3. i like it..hehe
    berblog cara berhemah..
    apa kita tulis ada org baca..
    salah fakta jadi auta jdi fitnah tu g xnk..

    BalasPadam
  4. bagi mas best bila bnyak leh dibaca.paling best,leh tambah kawan.bila tanya sesuatu pertanyaan,mereka leh tolong jawap.bila ada masalah/sakit,mereka leh tolongkan doa & beri semangat.walaupun tak pernah jumpa lagi,tapi terasa keikhlasan sesuatu persahabatan.

    jom,ada khas sikit:

    http://mustwaniekl.blogspot.com/2012/02/lyssa-faizureen-wat-lawak-tengah-malam.html

    BalasPadam
  5. setuju sangat..nica la entry nie..
    blog kan best..boleh baca ap yg org tulis..n boleh tulis ap yg kita rasa..
    tak pyh larh nak gduh2 dlm blog..
    n yg last skli..kalu baek blog kta mka baeklarh..law kongsi yg xelok xpasal2 dpt dosa...

    BalasPadam
  6. keseronokan berblogging ni bila kita tau ape makne blog itu sebenarnye .. betul kan ..

    BalasPadam
  7. saya seronok berblog sebab dapat kepuasan dengan menulis! lagi seronok bila orang baca apa yang kita tulis dan dapat manfaat darinya...

    bab RM tu saya tak kisah sangat, kalau ada rezeki saya terima dengan hati terbuka!

    BalasPadam
  8. alhamdulillah rasa seronok ada blog sndiri wlupun baru nk menjangkau usia 3 bln je...

    BalasPadam
  9. @Teratak Zurai

    Zurai kongsikan kat Rakan Blog gak aarr...tanya pakcik google...8 sebab kena join Rakan blog...hehehe

    sharing is caring

    tqvm bro ben (lain mcm je bunyinya)

    BalasPadam