Tolonglah ! Tolonglah ! TOLONGLAAAH !!

by - Selasa, Februari 14, 2012

 

Penat cikgu kat sekolah ajar sebut atau cakap yang baik baik . Tapi bila besar , haih .. guna gak bahasa yang tah apa gila punya maksud !

Kalau kata maksudnya tak elok , dia kutip maksud yang lain yang mana tah hapa hapa punya maksud tah ! Padahal kita boleh agak maksudnya berdasarkan intonasi atau gaya dia bercakap !

Tolonglah ! Aku bukan cari isu murahan tapi tolong ajar masyarakat terutama yang belum mampu berfikir dengan bijak atau matang . Masalah sosial di negara kita makin teruk , ni la peranan anda sebagai pembikin filem atau drama untuk membantu kerajaan atau badan badan yg bertanggungjawab.

Hurm.. kan baik ajar lafazkan perkataan yang sememangnya dapat pahala dari dok ajar sesuatu yang kurang enak di dengar ! Aku tau , mesti akan ada kata perkataan tu bukan ada apa apa maksud pon ! Kalau takde maksud , JANGAN LA SEBUT ! Yang dok ulang tayang berkali kali atau siap jadikan drama tu apa kehenya ??

Lantak diorang ? Wah .. itu ke cara jawapan orang bijak ? Kalau kena kat anak sendiri camana ? Dok sebut masa nak makan .. Atau dok bergaduh ngan anak jiran .. Tak ke elok bunyinya ?

Aku amik contoh paling mudah la yer ..

“ APA BODOH SANGAT KAU NI ?? “ ..

Kasar tak bunyinya ? Padahal bodoh tu sekadar merujuk pada tidak pandai atau tidak cerdik kan ? Tu je ! Sama gak KHINZIR dengan BABI tu. . Binatang je pon .. tapi ada yang sensitif ! Secara tak langsung , ia macam satu caci maki !

Masyarakat kita ni sensitif ! Jadi tolonglah hormat !! Jangan sampai dah jadi cam barat , baru nak keluarkan drama drama arab 24 jam !! Pihak bertanggungjawab , seperti DBP silalah pantau ! Bahasa dalam filem atau drama kita , ada yg merosakkannya ! Walaupun ianya dari masyarakat , peranan mereka untuk memperbetulkannya dan bukannya menambah perasa lagi ! BERTANGGUNGJAWAB skit .. Duit duit gak , akhirat jgn lupa ..

Kesian sedikit kat masyarakat ! Janngan amik mudah semua perkara ..

You May Also Like

9 comments

  1. setuju..skang nie snang sgt nak tgk org kluarkan prkataan yg mcm tu..main sbut jee..

    BalasPadam
  2. huhuhu..saya setuju 100% Ben..segelintir masyarakat sekarang memang cepat terpengaruh,kata2 caci maki tu sudah sebati dengan ucapan seharian mereka.seolah olah itu sudah menjadi satu trend buat mereka..sedeh nengoknya.huhu.

    BalasPadam
  3. macam cerita power ranger atau yg seangkatan dgnnyalah... "musnahkan!" dan adalah lagikan. cilikan je mulut tu.. pernah patahkan cili besar depan anak kalau sebut lagi perkataan2 yg tak elok tu. tak nak dengar perkataan tu dlm rumah ni.

    BalasPadam
  4. Errr...pgruh negatif dari skeliling/media ni kuat sgt..
    Cuma smgt dri yg kuat shja dpt hindarkn dri dpengaruhi. Tpi brp rmai sgt yg brfkir bgtu..hmmm
    ",

    BalasPadam
  5. sokong sangat ngan entry ini.. Bahasa yang digunakan dalam drama atau filem misalnya sangat tidak sesuai ditonton oleh kanak- kanak yang masih dalam peringkat meniru. Saya pernah berhadapan dengan seorang budak berumur 4 tahun yang sewenangnya memanggil rakan ibunya BONGOK.. bila ditegur, dia kata dalam tv ada sebut perkataan itu.. nak kata apa lagi.. budak semuda itu, dia tak tahu lagi menilai dia cuma tahu mengikut.. huhu

    BalasPadam
  6. hrrrmmm..betol tu..skrg ni banyak filem yang gune ayat yang kurang sopan..bukan apa..tak sedap di dengar kalau anak2 kecik yang menyebutnye..

    BalasPadam
  7. bahasa budak budak sekarang semakin teruk dah....

    BalasPadam