Jawatan kosong ! Pembantu rumah diperlukan ..

by - Jumaat, Mac 16, 2012

 

Ahaa .. best skang ni .. Kalau dulu , pembantu rumah gajinya cuma sekitar 400-500 dengan tugasan kerja , semua bikin tanpa banyak cerita dan masa ..

Sekarang ? Gaji minimun sudah RM700 kerana pembantu rumah sudah ada ijazah wooo .. dasat kan  ? Best partnya , kerja yg dibuat ada pengkhususan ..  Jika seorang pembantu rumah itu diambil untuk menjadi tukang masak, ia akan hanya menjalankan tugas memasak dan tugas berkaitan sebagai tukang masak. Oleh itu, mereka tidak akan menjalankan tugas lain seperti mengasuh bayi dan sebagainya.

Dalam erti kata lain, majikan yang memerlukan pembantu rumah Indonesia untuk menjalankan kesemua empat tugas itu, harus mengambil empat pembantu rumah yang khusus terlatih dalam kemahiran masing-masing iaitu tukang masak, pengasuh bayi, penjaga orang tua dan pengemas rumah.

Amacam ? Ada sapa sapa nak berenti kerja dan nak jadi pembantu rumah ? Pergh.. banyak lemak sekarang eh ? Kalau gitu , kerja sampai kul 8 malam .. pastu suruh balik ke rumah sendiri .. Datang lambat , potong gaji .. Transport , bayar sendiri .. Makan , tolak gaji ..  Ponteng , tolak gaji .. Haaa .. Tak leh tidur … Lunch 1-2 .. takleh tengok tv.. Guna tandas , bayar .. Amacam ?

Tak sampai hati punya rakyat Malaysia ni .. Maklumlah , sama sama manusia dan serumpun .. Nak wat berkira kan ? Tapi bila dah macam ni , aku rasa .. ramai la isteri letak jawatan atau si suami , jadi blogger full time cam aku ! Hahahah …

 

Sumber Berita : Bharian

You May Also Like

12 comments

  1. camnelah pembantu rumah sekarang ni tak naik lemak.

    BalasPadam
  2. pembantu rumah rm700..cuba abg ben g tengok gaji kerja2 kat tganu tu..kerani pun dalam 450-700 jer..kebanyak dalam 500-600 jer tuk kerani..memang untung la jd maid ni..kerja bukannye byk sgt pun..kalau masak tu pagi sejam tgh hari sejam..pahtu rehat jer..memang naik lemak la..huhu..

    BalasPadam
  3. tu lah .. dengar jugak pagi td.. macam x logik pulak...

    p/s: aku pon dah planning jadi full time blogger jugak... dan jugak jadi part time tutor ...

    BalasPadam
  4. makin bnyk la kot maid imported yg b'tandang..

    BalasPadam
  5. abg ben.. tolong cari kan sy majikan.. sy nak keje jadi pembantu rumah sementara tunggu degree.. majikan melayu tau. huhu..

    BalasPadam
  6. bagus la mcm tu... pembantu rumah warga asing gaji RM700 buat keja khusus je... warga tempatan gaji sekitar RM600-RM900 buat pelbagai keja (multitasking)... nak tetapkan gaji minimum warga malaysia pun payah...tunggu bertahun2... berdolak dalih... skrg ni bukan slogan 1Malaysia je tapi 1dunia...grrrrrr

    BalasPadam
  7. Serius?! Eh.. Klu khusus mcm tu, srupa la panggil nama khusus kan?

    Tukang masak
    Tukang kebun
    Tukang cuci
    Tukang pencacai

    Susah la klu mcm ni.. Menanggung. Dulu snang skit kan All in 1. Tp tak trmasuk jaga ank la bg pndangan sy..

    BalasPadam
  8. hebat la....skrang org gaji masuk u...lepas dpt ijazah baru apply jd org gaji....

    BalasPadam
  9. Pembantu rumah akak diri sendiri je.

    BalasPadam
  10. Oleh itu....mari kita ramai2 boikot x pyh ambik maid indon....ecekli yg lebih2 nie agensi2 maid tu....maid x tau pa2 pun...nak cari maid cari sndiri no need agent....

    Klu maid tu bt keja mcm housekeeping hotel caya la jgk...yg nie dtg x phm apa pun...kerja rmh bkn byk mn pun...klu bt hari2...pngkhususan tu x logik lah...nama nya jd maid...maka semua keja rmh dia buat la...ini bkn nya keja hotel or restoren nakkn pngkhususan....govt x perihatin...telampau nak jaga hati indon....rakyat sndiri trbeban...

    BalasPadam
  11. hahaha..igt gji cmni ada org nak amik maid indon ke..cleaner indon pn wat mcm2 gji lg murah..lg kna bjemur tgh pnas..

    BalasPadam
  12. Eloklah boikot jer pengambilan maid indon ni. Makin dilayan kehendak mereka, makin mereka naik kepala. Memang pun mereka tak pernah bersyukur dengan apa yg mereka dapat. Kalau dpt majikan bertimbang rasa pun mereka tak tak tahu nak setia dan berterima kasih. Kalau yang awalnya datang dengan sopan dan merendah diri, ada pulak yang tukang ajar (rakan indon yg dah ada di Msia) untuk curi tulang dan berdengki dengan majikan sendiri. Bila dah agak lama di sini, mulalah cari peluang berhibur dan melarikan diri...

    Namun rakyat Malaysia kena juga ada toleransi. Kerjasama jiran tetangga dan saling ambil berat sesama sendiri perlu di tingkatkan. Yang tua dihormati dan yang muda dikasihi. Barulah hidup aman harmoni.

    Dalam dunia pekerjaan pula, Eloklah majikan sediakan pusat jagaan kanak2. Barulah ibubapa senang hati. Manakala kerajaan pula, sudah masanya kini menyediakan Pusat jagaan harian warga tua yang berkualiti dengan khidmat berbayar dan diberikan pelepasan cukai untuk pekerja yang dicaj tadi. Barulah semua pihak merasa puas hati.

    Waktu kerja bagi pekerja yg terlibat dengan urusan kanak2 dan bayi juga berkaitan urusan warga tua seharusnya disediakan dengan waktu kerja anjal. Ini akan memudahkan mereka menyempurnakan tanggung jawab mereka tanpa mengabaikan tugas yang diamanahkan.

    Semoga kita semua menjadi warga yang prihatin, bertanggung jawab dan berkualiti. HENTIKAN pergantungan harap kepada maid indon yang rata2 tak boleh dipercaya!

    BalasPadam