Aku umpama sampah ..

 

“ Hurm .. kawan kawan , dapat sambung belajar .. Aku , masih kat sini .. kerja kerani jer .. Hurm.. Sampai bila aku nak jadi begini ?? Bosan .. Baik aku keluar merayau. Keje camni , sampai bila pon tak kaya .. “ .

Kalau  begitulah sikap kita .. maka sampai bila bila kita berada di situ gak .. Takkan maju walau selangkah !

Ada seorang kawan aku .. Mengeluh mengenangkan nasib dia seolah olah berada di bawah orang lain .. Malu , segan .. terasa diri tersangatlah ‘sampah’nya ..

Tapi apa yang kita terlupa , sampah masakini boleh dikitar semula ! Kita jangan lupa , kita ini ciptaan Allah . Ada akal , ada kudrat ! Apa yang perlu kita buat , gunakan ..

Malangnya , ada yang tak mampu jugak bergerak .. Kenapa ? Aku rasa jawapan dia ialah .. MALAS dan MALU ! Kalau berjaya tolak tepi kedua ni , aku rasa .. dia dah mulakan langkah pertama untuk berjaya dalam hidup !

Dan jangan lupa , kejayaan kita diatas muka bumi ini bukan diukur dari berapa banyak harta yang dikumpulkan .. Berapa banyak gelaran yang diperolehi .. Sebaliknya , kejayaan kita itu diukur betapa kita berjaya menjadi  hambaNya yang beriman dan taat .. Jika kita hayainya , insyaAllah ..sukar camana pon dugaan mendatng, kita akan tabah melaluinya ..

Segalanya adalah dugaan di atas muka bumi ini ..

5 ulasan:

  1. setuju sangat dengan kenyataan abe ben tu. sekali ada sifat malas n malu memang tak berganjak la kehidupan ni. jangan nak kata melangkah 1 inci tapi 1 cm pun tak mampu.
    kadang2 hairan jugak kenapa manusia ni mudah sangat terikut dengan sifat malas tu. (diri sendiri pun lebih kurang je..hehe)
    tapi eiey pasti perkara ni boleh di elakkan kalau manusia sentiasa menambah motivasi diri bukan hanya menunggu dari pemberian orang lain tapi diri sendiri yang perlu mencari. (nasihat utk diri sendiri gak sbnrnya..;>) )

    BalasPadam
  2. rasa bersemangat baca entry ni...!
    Tq ben!

    BalasPadam
  3. Indeed!!... Usaha, usaha dan usaha tanpa jemu... Doa, Usaha, Ikhtiar, Tawakal ya!!!.... setuju dgn entri BA ni..

    BalasPadam

Peringatan



Ini adalah blog peribadi. Tidak terkait dengan mana mana parti politik walaupun ada artikal berbaur politik secara ringan. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog iaitu, Ben Ashaari. Saya tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli , sengaja atau tidak sengaja. Amaran dah diberikan. Sapa suruh tak baca !

Pendapat penulis tidak semestinya kekal. Boleh berubah bila ada maklumat tambahan yang punya bukti atau fakta yang lebih sahih.

Jika ada sebarang pertanyaan atau penambahbaikan , boleh hubungi saya melalui email.

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI

Blogger Sejak 2009


Dikuasakan oleh Blogger.