Apa yang perlu ada dalam blog ?

by - Selasa, Mei 22, 2012

 

IMAG0541-1

Baru balik dari lepak kedai mamak .. Makan roti canai telur .. Seperti biasa , keseorangan .. Minggu depan , baru bertiga kembali . hehe .. InsyaAllah ..

Teringat kembali tadi ada seorang rakan blogger pm aku di FB dan bertanyakan pendapat mengenai blognya .. Apa pendapat aku mengenai blognya ? Apa yg patut dia buang atau tambah ?

Biasanya kalau soalan soalan gini , aku agak segan nak bagi pendapat sebab blog aku ni buruk .. Tak cantik mana pon .. kan ? Aku tau ada yang tersenyum dan ada yang tak kisah pon ..

Sebenarnyakan , ada pihak yang berminat untuk cantikkan blog aku dari A-Z .. Haa.. Bukan sekali dua tapi banyak kali dah .. Tapi aku menolaknya dengan baik .. Kenapa ? Hurmm ..

Jawapan aku mudah jer … Aku nak mereka yang baru mengenali blog aku ni tau bahawa tarikan utama blog aku ini adalah dari penulisan aku yang simple dan santai  . Bukan dari template atau gambar gambar comel mahupun sebab aku ini sudah dikenali di luar sana .. contoh cam artis laa ..

Dan seperkara lagi la kan .. aku tak nak la rakan rakan blogger terutama yang baru ni terasa perbezaan dengan aku .. Yelah , bila tengok blog cantik ala ala pro , diaorang terus kata ,

Oh .. tak hairan la ramai masuk baca .. Blog cantik ! “

Tamo tamo tamo … Aku nak mereka kata ..

Aku pon leh jadi cam ni apa ? Entri aku lagi best dari dia !

Aku nk setiap blogger ada semangat untuk majukan blog mereka melalui penulisan yang bagus , berilmiah serta berinfomasi ..

Dengan tu , diorang mampu bersaing dengan sihat blogger blogger yang lain terutama yang senior  dari segi persembahan entri mereka .. kan ? Bukan suruh cari yang terbaik tetapi hasilkan yang terbaik dan berkualiti .. Ingat , kualiti tak semestinya panjang lebar tetapi memberi kesan pada pembaca ..

TETAPI ingat la yer .. Walaupun blog tu kita punya , tolong jangan semakkan dengan widget yang tak perlu .. Kalau rasa blog tu dibuat sbb kita sendiri nak baca , ok laa  .. Tak kisah . Tapi jika sebaliknya , kesian kat pembaca kita .. tak tau mana satu dia nak tumpukan perhatian .. Kat entri atau widget ??? Hehehe ..

Semoga berjaya ..

Sekadar pendapat ..

You May Also Like

19 comments

  1. hehe..btul2..dulu blog saye mmg semak sgt2..smapaikan nak stting pon dah jd maigrain dah ase..hehe..tapi sy dpt inspirasi dari blogger mcm abg ben ,kak yuyu...blog simple,,tapi entry mnarik..dan x senak perut nak mmbace..huu..pndpt yg membina!

    BalasPadam
  2. entry terbaikkk ! like sangat2. :)

    BalasPadam
  3. sokong2x....kdg2 yg terlalu liplapliplap bukan bagus mana..yg lmbtkan loading tu lah ia.hehe

    BalasPadam
  4. u are totally rite mr ben...
    like this statement..
    terima kasih sbb selalu beri tips.

    BalasPadam
  5. tips yg sgt berilmiah & bagus, tq bosss

    BalasPadam
  6. terbaik bro. blog yang semak dengan widget agak menyusahkan sebab loading lambat dan ada sesetengah entry tu tak nmpak penuh. so, blog simple jadi pilihan kalau saya lah. hehehe.

    From,

    Nasz

    MOHD NASER.COM

    BalasPadam
  7. abg ben. camana ngn blog jaa? ok tak?

    BalasPadam
  8. setuju...! Thanks atas tips nya.. :)

    BalasPadam
  9. hohoho.like2. suke yg simple2 & entry yg best:)

    BalasPadam
  10. susah gak jadi blogger neh , tak semudah Abc ..

    BalasPadam
  11. betul jugak tuh...(tapi tengah cube jugak nak kemaskan blog sendiri..tp tak reti nak explore sgt..huhu..)

    BalasPadam
  12. Sangat setuju. Sebab itu saya cuba untuk buat blog saya simple. =)


    p/s:jangan lupa singgah blog. Ada GA mudah dan ringkas!!

    BalasPadam
  13. ha'a... btul... blog bro mmg x cun pun... tp ntah laa.. nak bace gak... wakaka...

    BalasPadam
  14. hehe..trimas abg ben..nnt sy perbaiki lagi blog sy tu..exam pon dh abes..lps ni nk godek2 mana yg perlu mana yg x perlu..
    ~sy bdk baru belajar~ ^_^

    BalasPadam
  15. another tips dpt utk arini..tq brother ben...

    BalasPadam
  16. Walaupun komen saya ini tak seberapa, tapi saya nak komen gak. huhu... bahawasanya saya sangat3... bersetuju dengan pendapat en. Ben ni walaupun sy still tak puashati dgn blog sy yg ntah hape2 ntah tu... macam ada yg tak kena je lagi ngan blog sy tu. kena perbaiki lagi tu... kan Mr. Ben?

    BalasPadam