‘Spoil’kah anak jika dijaga nenek atau atuknya ?

by - Rabu, Jun 20, 2012

 

 

IMAG0364-1-1

Biasanya anak sulung ni , neneknya suka mintak untuk mereka jaga .. kan ? Yelah  , anak anak semua dah besar .. Takde sapa nak teman.. Jadi , yang ada pon cucu cicit je laa ..

Kalau nak diikutkan pengalaman aku ni la kan , ada la beberapa kes yang mana anak sulung ni diambil oleh nenek mereka dan dibela hinggalah umur beberapa tahun atau ada hingga ke sekolah .. Kesannya , anak tu lebih rapat dari neneknya dari mak ayahnya sendiri. Apa yang jadi selepas tu ?

Apa yang aku nampak biasanya , anak tu akan lebih suka menyendiri atau wat hal sendiri dari bergaul dengan adik beradiknya kerana sejak kecil lagi terpisah.. Amat sukar untuk ‘kembali’ beramah mesra dengan adik adiknya yang lain .. Dan , mulalah ada yang degil takmo dengar cakap.. Masalah kan ?

Korang yang dah kawin dan ada anak ni , mesti ada pengalaman camni kan ? Camana nak handle kes gini kalau mak ayah kita mintak nak bela atau sekolahkan mereka di tempat mereka ?

You May Also Like

34 comments

  1. Yup.. betul tu.. mak mentua nak sangat jaga sampai sanggup berenti keje semata mata nk jaga anak.. so aritu bagi test dia tinggal kat sna.. dan 4 hari, dia cakap baby tak biasa klu mak ayah dia tak de.. so baby yang tolong ckp yang dia tak nak duk ngan nenek dia.. hehehe

    BalasPadam
  2. miss z belum berkahwin jd belum rasa bagaimana ada anak sendiri...tpi miss z rasa..taka salah bagi nenk/atuk jaga..yg penting mak bapak tu jgn lupakan anak..mentang2 nenek/atuk dia yg jagakan..kalau ibu bapa rajin dtg menjenguk...kol anak bila dah besar..rasanya tak ada maslah anak tu nnti nak bergaul dgn adik beradik yg lain.. yg pntg peranan harus di mainkan...

    BalasPadam
  3. adk beradik sy semua nnk dan rwah atok yg jaga termasuk sy. x lama pun.. setahun jerk mereka jaga.. kemudian ibu ambil semula. sbb ibu belajar dan kerja di k.l. tapi elk jugak mereka jaga sbb mereka bpengalaman..

    BalasPadam
  4. Anak saya yg sulung dulu dijaga oleh wan nye sampi umur 8 bln. X de masalah. Nsngis lagi ada nk ikut saya balik. So 8 bln saya jaga sendiri. Lg pun x nk menyusahkn makbapa kita...tp x semestinya nenek dgn atok mereka jaga anak kita x baik. Semua 2 bgntg pd cara mereka bsrkn anak kita.

    BalasPadam
  5. memang betul sesangat bila bab dah besar tu.. apa yang saya lihat sekeliling banyak -ve yang berlaku, semasa proses pbesaran macam manja kemain mak ayah nak marah atok nenek yang terasa. senang cita ibarat tok nenek dianggap mcm mak n ayah mereka..

    bagi yang dekat ngn umah nenek/tok elok ziarah selalu..

    selalunya terjadi pada cucu yang sulung. tapi bila dah ada 2 ke 3 orang cucu atok/nenek tak kisah dah.

    BalasPadam
  6. nieza and hubby dua-dua bekerja...time kitaorg pegi kije mertua offer nak jaga Rania..okeyla kan..hantar sane sebab may be diorg rase sunyi kot..tapi sebab dah selalu dengan Aki die..kadang-kadang Rania nak ngan Aki die berbanding mama die..terasa jugak kadang-kadang tu.. tapi nieza akan try spend time yang ade sebaik mungkin dengan die... taknak la renggang

    BalasPadam
  7. hahaha....
    Anak adalah amanah Allah.
    Ibu dan Bapa adalah medium perantaraan utk mendidik baik dan buruk anak kita sendiri.
    Ya, mereka adalah datuk dan nenek kepada anak-anak kita, tapi sedarkah kita di manakah peranan kita sebagai IBU DAN BAPA?
    Tepuk dada tanyalah Iman, muhasabah diri adalah yang terbaik.

    BalasPadam
  8. miss z berceloteh : Tak ade mak ayah yang lupakan anak. tapi kat kg sya, ade terjadi anak tak nk duduk ngan mak bapa dia sebab da best duk ngan nenek...

    BalasPadam
  9. buat masa ni memang mak saya yang jaga anak saya ni... nak hantar ke taska sebenarnya tapi masih belum jumpa taska yang betul2 menepati kemahuan saya... jadi saya hantar kat rumah mak saya dulu.. tapi sekarang ni tak der masalah sebab anak saya tetap juga nak kan saya.. :) insyaallah tahun depan baru la saya akan menjadi suri rumah sepenuh masa.. so dapatla jaga anak dengan sendiri kan..

    BalasPadam
  10. seksi la mulut qhaliff..macam mulut angelina jolie..heheh

    BalasPadam
  11. mcm nuri, bukan parents mertua jaga anak2, tp duduk sekali ngan mertua, dah lapan tahun dah. walaupun nuri yg jg sendiri jadi suri rumah sepenuh masa, anak sulung mcm lebih rapat ngan atuk neneknya berbanding maknya sendiri. sbbnya, kalau apa yg kita kata "no", atuk nenek kata "yes". so, dia lebih suka atuk nenek dia. kadang2 kita marah anak kita sbb dia naughty, kita plak kena marah balik ngan mereka. kononnya, nnt anak benci kat kita. so, anak pun dah tau, maknya tak boleh marah, sbb ada orang "back up". Itu duduk together. agak2nya kalau duduk lain2 rumah, lg haru. nak2 kalau anak sendiri takmo kat mak bapaknya. kalau ada adik beradik yang tak duk sama2, pun masalah. mcm adik beradik arwah ayah nuri, ayah nuri tak duk dengan adik beradik dia. so, bila berjumpa, mcm org asing. pada pendapat nuri, tak perlulah bg atuk nenek ni jaga, sbbnya, diaorg pun dah tua, bagilah chance diaorg berehat, walaupun lebih berpengalaman, kita mintak je nasihat diorg, kalau bagus, kita terima, kalau cam tak masuk akal, jgn terima. (sorry abg ben, panjang plak...;-p)

    BalasPadam
  12. lebih baik kita yang jaga sendiri,sekurang-kurangnya kita puashati mereka membesar depan mata kita sendiri.mmg kebanyakkannya ada yang spoiled bila tuk nenek jaga sebab ada yg kurang close dgn parents,mereka akan buat byk kesilapan sbb selalu tok nenek yg backing (last2 makan diri),lagi satu kesian kat mak bapak kita sebab jaga diorang.unless kita duk rumah sekali, tapi kadang2 spoiled juga sbb bila kita marah anak jika ada buat salah,kita kena marah balik.sampai bila anak kita nak belajar hormat orang dan behave.lebih baik kita didik anak kita dgn cara kita sendiri.

    BalasPadam
  13. aloo coeml nye muncung Qhaliff..

    BalasPadam
  14. Ada kawan saya macam tu juga kesnya.
    Dia je yang diambil oleh neneknya dan dijaga sehingga besar.
    Manakala adik2nya dijaga oleh ibu bapanya.
    Kesannya, dia jadi tak rapat dengan mak bapanya sekarang...

    BalasPadam
  15. Mak abah saya memang manjakan anak saya sangat2 especially anak saya yang lelaki tu, apa saja semua dapat..kadang geram jugak tapi nak buat camana, senang kata rumah mak abah saya tu zon larangan memukul anak2..dan anak2 saya memang suka balik rumah atuk nenek dia sebab backup besar gilaa..rasanya atuk nenek zaman sekarang ni memang manjakan cucu laa..

    BalasPadam
  16. salam
    bagi pengalaman saya pula. anak sulung saya cucu sulung.kebetulan rumah bonda sangat dekat dlm 5 minit je dari rumah kami. memang bonda rajin ambik dia pagi dan pulang ptg. nak2 masa tu saya kerja lagilah bonda manjakan dia.

    anak sulung pun terlalu manja sampai sekarang.apa dia nak semua dapat, bila dgn kami ada peraturan.ada marah, ada undang2. mmg byk kali juga bertikam lidah dengan bonda pasal cara mendidik dia. bonda kata dia tak sampai hati marah..kalau nak marah anak jgn dpn dia. saya memang serba salah.marah anak bonda sama menangis.kecil hati.

    sekarang dah jauh..sebulan 2-3 kali jelah anak dapat manja dengan neenek mereka. betul kata orang atuk nenek sayang cucu melebihi zaman sayang anak dulu2. kita dulu kena rotan..bila cucu mereka tutup mata kalau buat salah....hihi.semuanya sebab sayang....

    BalasPadam
  17. anak sulung saya mmg dijaga oleh neneknya. neneknya bhenti kerja mase saya dlm pantang lg semata2 nak jaga cucunya. Alhamdulillah skang anak saya dah 3..tapi saya tgggal dngan mk saya..mereka mmg rapat

    BalasPadam
  18. ikut pengalaman sy.. dalam tempoh 11 bulan sy menangis malam2 teringat anak kat kampung.. hari jumaat je punch terus balik kg tgok anak.. hari ahad balik dengan juraian airmata semula sbb berpisah dengan anak semula.. family nak jaga kerana bimbang cucunya diapa2kan oleh pengasuh maklumlah masa tu kes dera bayi dan kanak2 ramai.. yang meninggal di tangan pengasuh pun ada.. dah jumpa pengasuh yang sy tgok baik sangat2 dan bercadang nak bawak anak tinggal bersama tp mereka tak benarkan juga jadi sy pun mengalah.. dalam pada tu minta tukar balik kg.. Alhamdulillah dapat tukar.. bezanya pengasuh dan ibubapa kita jaga lain sikit kot.. dengan nenek dan atok anak ni manja sangat tp kite pun kena mainkan peranan agar anak ni taklah naik lemak sangat kan.. jagaan nenek mmg tiptopla.. kite pun tak risau.. contoh dengan pengasuh plak sy lihat sendiri jiran mak sy yg jadi pengasuh.. mmg kesian budak tu.. dia tinggalkan budak tu dengan anaknya dan dia keluar ambik upah lain...berjemur lah budak2 tu tanpa pengawasan dan pernah sekali ada sorang budak menangis tanpa henti sebab dia bgn tidur tgok org takde..jiran tu nth ke kedai ke mana.. terus mak sy gi jenguk dan bawa dia datang rumah sementara jiran tu balik.. kesian budak jadi mangsa dek kerana sikap amanah dan tanggungjawab pengasuh takde.. kalo ibubapa kita sukarela nak jaga mmg terjamin dari pengasuh.. jaga fulltime anak sendiri lagi ok sebenarnya.. tp yerlah zaman hari ni kos sara hidup makin tinggi..dua2 kena usaha bekerja.. cuma janganlah sampai abaikan anak2 dan serahkan bulat2 pada ibu bapa.. insyaAllah anak x spoil ^_^

    BalasPadam
  19. kalau nak mintak jaga sampai sekolah ngan diorang, terpulang kepada kitalah... samada memang nak bagi datuk nenek jaga terus ke cam ner.. kalau cam tu tak der hal.

    sebab once datuk nenek jaga, memang payah dah nak amek balik.. seriously. banyak hati kena jaga. Kang amek balik cucu, datuk nenek pulak yg sedih.. so jalan terbaik, jaga seniri. Kalau diorang nak jaga jugak, datanglah jaga kat rumah kita jer.. sekian my 2 cent huhu

    BalasPadam
  20. tinggalkan skejap2 pun budak jd mua...ni kn nk bg jaga utk tempoh yg lama...huhu...

    ms baru dpt ank 1st tu...mak beria2 nk jaga, tp ktorg laki bini tegas ckp nk didik sndiri sbb tugas didik tu pd ibu bapa kn bukan atuk dan nenek. so, ktorg pon tawakkal je letak kt umh pngasuh.

    Alhamdulillah...so far ok tk de pape mslh tp tu la bila dh besar sket ni kdg2 anta blk kg smggu dua...balik2 je umah, bebudak jd mua tau...hurm... mslh jugak nk betulkan blk...biasa lah duk kg...dmanjakan dll...

    BalasPadam
  21. setuju!
    kalau boleh biar parents jaga

    BalasPadam
  22. kasih nenek dan atuk mmg lain..jadi terpulang kpd diri sendiri sama ada nak menjaga sendir atau nak parents yg jg..

    BalasPadam
  23. salam en ben
    kak ilah adalah *MANGSA* di bela oelh nenek dari usia 9 bulan sampai kawen 22 tahun... jadi jangan salahkan kak ilah kalu kasih sayang kak tertumpah pada nenek dan atok...sebelah emak... bila dah tua2 baru nak jumpa dan tumpang kasih emak..jadi kekok pula..sbb nenek dipanggil emak... bayangkan en ben.. betapa sedih emak tidak berapa kasih pada anak ini... mcm2 pengalaman akak alami...tak baik dedah disini.. kalu nak kongsi pm jer kak...huhuukk

    BalasPadam
  24. parents saya siang2 dah pesan, beranak sendiri..jaga sendiri yerk huhu

    BalasPadam
  25. salam ben,

    saya sorang ibu yg tinggalkan anak dengan nenek. Mula2 bincang dgn hubby, mentua jg sekejap, sekali amik terus. mula2 tinggal mmg saya yang menangis sama tiap kali tinggalkan dia. dari umur 9 bln hingga 2 thn lbh.
    tp br 3 minggu, kami amik keputusan jaga sendiri. biarkan mentua enjoy dgn khidupan diorang. anak memang manja, kdg2 kami yg tension sbb anak memang melawan tp memang kena byk sabar dlm mbetulkan balik semua nya.

    BalasPadam
  26. Sesuatu permintaan yang berat untuk ditunaikan.. sama macam aku.. hari tu nenek dia minta nak jaga.. tapi aku bagi alasan kami nak jaga sendiri.. insyallah ada rezeki tiap2 bulan kami bawa balik jumpa tok & nenek kalau rindu.. hehehe

    BalasPadam
  27. Haah eloknye jga anak sndri jgn bg nenek bela sian dorg tua2 ni dorg nk rest.. So kita beranak kna pndai la cr pngasuh yg terbaik utk ank kita..

    BalasPadam
  28. Sy pun anak sulung gak abg ben... and 7tahun jadi anak tunggal hhuhuhu...dulu pun selalu tinggal dgan nenek n datuk. tapi parents sy wat macam ni..kadang2 dalam seminggu 2 hari kat rumah datuk n nenek. atau kadang2 dalam sebulan tu dalam seminggu kat tempat dorang...hehe tapi tu sebab dekat lah.,.:)

    BalasPadam
  29. Solehah sampai sekarang kene jaga dengan nenek dan atuk yang solehah panggil mak dan ayah masa ibu keluar gi kerja.. Dulu mmg rapat dgn diorang lebih dari ibu bapa sendiri tapi ibu ngn ayah solehah pandai ambil ati kitaorang,jadi kami dah rapat mcm kami rapat dgn atoq dan nenek.. Jadi bila kehilangan arwah ayah yang kandung,solehah masih ada lagi satu ayah =').. Ada 2 mak,2 ayah kalo arwah ayah masih ada.. Best,sebab dpt lebih kasih syg dr biasa.. Tp mmg akan mnja dgn atoq dan nenek sikit lah ^_^ tapi Solehah sayang mereka semua ketat2=) ...

    BalasPadam
  30. Anak aku cucu sulung kpd mertua..aduhai sedih betul aku sampai xde masa aku ngan anak sbb mentua yg sambar. Sakit ati pon ade tapi xpeh nk buat apa. Asal aku amik anak aku lps balik kerja mesti mentua yg sambut depan pintu siap nk amik anak aku depan pintu...geram tu confirm la mmg geram tapi sabor je la...nanti aku suh bini aku beranak tiap2 tahun tgok dia nk jaga ke xnak...keh3

    Dah rasa xmcm bapak...semua bende mentua nk buat..mandi,basuh berat...

    Jejaka geraaaaaaaaaammmmmmm
    Aku nk pindah rumah, xkira..hahaha

    BalasPadam
  31. Anak aku cucu sulung pada mertua
    Aku pulak dduk dngn mertua aduhh.. bukan nk menyesal,tapi memang betol cucu sulung akan rapat sangat dengan atuk nenek dia sampaikan anak sye panggil diaorang mak ngn bapak dri baby sampai la anak sye da umur 3tahun tak penah tido dngn parents dia sendiri..walaupon da bnyak kali pujuk.. rse sedih & geram bile tngok anak dah terlalu rapat dngan atuk nenek dia, rse mcm bukan kita pulak parents dia.. nak pindah rumah huhuhu

    BalasPadam
  32. Mmg susah sgt nak ambik semula bila nenek dah campurtangan. Sebaiknya awal2 jangan diberilangsung. Kita selalu ambil mudah, bila dgn keluarga. Sedangkan bila dgn keluarga rapat ni la jadi kite susah nak ambil semula anak sendiri. Walaupun anak tu nak sendiri nak dgn ibunya sendiri. Nenek akan bagi 1001 alasan utk larang cucu kembali dgn ibu.

    BalasPadam