Benarkah surat khabar sekarang tak boleh dipercayai lagi ?

by - Isnin, Julai 16, 2012

 

Kelmarin , aku ada baca satu kes pergaduhan melibatkan senjata yang mana ada mangsa yang tercedera . Hurm , nak kata amuk bukan tak nampak macam gitu tapi ditulis macam amuk atau akukah yang salah baca ?

Kejadian berlaku di kawasan taman yang mana aku membesar di situ dan punya ramai kawan la kat area tu .. Disebabkan itu , aku tanya adik perempuan aku sendiri yang mana mungkin dia tau mengenainya ?

Katanya kes yang diceritakan dalam akhbar tu tak beberapa tepat kecuali terdapat pondok polis di situ dan tiada polis di dalamnya .. Tu kata mereka laa .. Kesahihan , hanya saksi saja yang tau ..

Kata adik aku lagi ( berdasarkan cerita jiran terdekat yang juga pemandu lori ), kes berpunca jauh amat berbeza sekali .. Lohhh .. Takkan gitu sekali kot ? Serius berbeza dari cerita mulut dan cerita dalam akhbar ..

Maka aku dapatkan pandangan rakan rakan di FACEBOOK .. Maklumlah , pembaca adalah dari rakyat jelata yakni aku dan juga mereka ..  Apakah akhbar masakini tidak boleh dipercayai lagi ( tidak telus lagi kecuali cerita hiburan ) atau cerita mulut ni , sukar dipercayai ?

image

Tu baru satu kes .. Kes kes lain cam politik dan sebagainya ?

Wallahualam ..

You May Also Like

9 comments

  1. agreed ben..Bukan surat khaber tak boleh dipercayai tapi kualiti editorial mereka makin teruk..try amik satu tajuk akbar dan compare antara utusan, the star, harian metro, berita harian and straits times..mostly isi kandungan sama tapi cara penulis tu cerita berbeza.. actually aku pernah buat entry pasal penulis akhbar yang meyampaikan berita ikut sedap cerita dia jer..

    http://striderbuzz.blogspot.com/2011/11/sampaikan-berita-yang-tepat.html

    Regards,
    -Strider-

    BalasPadam
  2. byk berita dah kena touch up dah.. sampai tak dpt ketahui keasliannya sudah..

    BalasPadam
  3. ada yang kata cuma keputusan 4d boleh dipercayai..hehehe...

    BalasPadam
  4. dulu pun masa kawan saya umah kene pecah masuk, akhbar buat cite sampai katanya kawan saya kena rogol...padahal kena belasah je....kesian kawan tu, terpaksa pindah balik ke kampung dengan suami dan anak dia....

    BalasPadam
  5. betul tu.. lebih banyak auta dari fakta..
    tak leh nak percaya 100% sebab dorang hanya nak lakukan akhbar2 durang kan..

    BalasPadam
  6. Baca bole percaya jangan Wah! Tak laku la soratkhabar nanti... Yang bagus kalau dapat dengar dari saksi kejadian sendiri.

    BalasPadam
  7. setuju sgt..mmg xleh percya..media skrg sumenya dah melanggar etika kewartawanan...apa yg xde ditambah dan apa yg ada dan benar diselindungkan demi kepetingan sesetengah pihak...kdg2 geram bila baca...

    BalasPadam
  8. org kata blogger ni wartawan yang tak bertauliah.... tapi wartawan pun sama naik aje lah....

    kadang2 wartawan pun tak ada cerita nak cari, nak sedapkan ditokok tambah...

    org duk pertikai status blogger suke buat cerita, status wartawan pulak macam mana?? memang tak semua wartawan mcm tu, tapi blogger pun sama jugak....

    wartawan la puncenye bukan paper....

    BalasPadam