“ Erk , susu tu masam ke ? “

by - Selasa, Ogos 07, 2012

 

Kul 9 pagi , selepas aku mandikan Qhaliff .. Cam biasa , aku akan bagi dia susu selepas dia puas bermain ..

Botol pertama , dia minum dengan begitu berselera. Hampir aku nak rasa gak sbb macam best jer .. Tapi teringat puasa , aku batalkan niat aku tu haa .. Hampir hampir jer wooo .. Hahaha ..

Kemudian , Qhaliff nangis lagi .. Aku tau , dia mesti ngantuk dah tu tapi memandangkan nurse semalam suruh kasi minum susu banyak banyak , aku kasi sebotol lagi . Tapi aku tau , dia takkan abiskan . Paling tidak pon , 1 aun jer .. Tau sangat perangai tak cukup makan ni diwarisi dari sapa ! Hahaha ..

Peliknya , botol ke dua ni dia tak nak minum sangat .. Dia biarkan meleleh jer dan kemudian merengek nak lagi .. Aku pelik laa.. Masam ke susu ibu ni ? Menurut wife , baru lagi susu tu.. Dalam sehari je pon .. Segar dari ladang tuuu ..

Aku bukak dan bau . Ehmm… ada bau tapi bukan bau masam .. Kalau ada bau masam pon , mesti dari ketiak aku .. Huhu ..

Jadi , aku kensel je la kasi susu dan tidurkan Qhaliff .. Lena kooo .. Huh .. saja jer nak dera aku .. Tapi susu tu ?

Tunggu wife balik waktu lunch je untuk dapatkan jawapan .. Nak rasa sendiri , aku pon tak tau camana .. Aku confirm bedal jer .. hehe ..  Tak tau mana segar mana masam .. Janji kenyang . Sakit kemudian cerita .. huhu ..

Kul 1 petang .. wife balik untuk menyusukan Qhaliff .. Aku cerita kat dia .. Suh dia test .. Dia kata tak masam .. Memang kekadang ada susu mengeluarkan satu bau .. Dia tak leh nak jelaskan bau apa tapi memandangkan segala maklumat di hujung jari kita , maka janganlah malas untuk mencari maklumat .. heehe ..

Terjumpa satu kes di susuibu.com ..

Di rumah saya hanya mempunyai fridge 1 pintu. Susu yang saya bekukan saya akan gunakan dalam tempoh seminggu kerana was-was dengan keadaan susu tersebut. Tetapi ada susu yang disimpan seperti berbau kuat walaupun baru 3-4 hari disimpan. Adakah susu tersebut masih elok coz sayang nak buang atau tanda susu dah tercemar. “

Dan jawapannya ..

Insya Allah, EBM itu masih boleh digunakan, untuk pengetahuan puan, susu yang diperah akan berbau tengit kerana tindakbalas enzyme yang terdapat di dalam susu (dikenali sebagai lipase).

Lipase - enzim yg bertindak mengurai/memecahkan lemak dalam susu ibu supaya lebih mudah dihadam oleh bayi. Lagi tengik susu itu, lagi tinggi kandungan lipase yang terdapat dalam susu itu.

Ia akan menyebabkan perubahan rasa pada susu tersebut. W/bagaimanapn susu itu tidak memudaratkan bayi apabila diminum. “.

 

Woooo .. baru aku tauuuu .. Maka segala persoalan aku telah terjawab.. Tapi , camana nak tau susu itu masam atau tidak eh ? Ada tips tak ? Kira tanpa perlu rasa laa.. Maklumlah puasa.. Kang aku rasa , aku bedal semua .. hahahah ..

IMAG2910

Terbongkang lepas dapat susu ibu segar dari ladang punya .. huhu..

You May Also Like

11 comments

  1. kalau dulu saya memang akan pastikan stock susu yang diletak dalam fridge tak akan lebih dari 2 hari.. sebab takut susu jadi masam dan tercemar..

    saya pun baru tau info ni dari Abg Ben.. terima kasih abg Ben..

    Terbongkang dah Qhaliff ye dapat susu segar dari ladang..

    BalasPadam
  2. ada lagi tau ben.. apa yang si ibu makan memang beri kesan pada susu badannya..

    macam saya masa pantang asyik kena makan ikan bakar sampai susu yang saya bekukan tu macam kaler lebih kuning sikit dan ada bau ikan bakar! hehe.. makan sedap baby kan?

    BalasPadam
  3. ada lagi tau ben.. apa yang si ibu makan memang beri kesan pada susu badannya..

    macam saya masa pantang asyik kena makan ikan bakar sampai susu yang saya bekukan tu macam kaler lebih kuning sikit dan ada bau ikan bakar! hehe.. makan sedap baby kan?

    BalasPadam
  4. Info yang baik. Skrg ni tak risau lagi sebab isteri still berpantang. Lepas abis cuti 3 bulan nanti baru la nak pening pasal ebm ni..

    BalasPadam
  5. cerianya dia..eh gerammmm..comel sgt ni hehe

    BalasPadam
  6. sy suka tgk Qhaliff ketawa...>_<!!!

    BalasPadam
  7. kalau susu tuu masam, hidu cket pun boleh bau :)

    BalasPadam
  8. Salam, nak komen sket on ibnu taj punye komen tu.
    EBM kan sebenarnya masa dalam pantang adalah masa yang paling sesuai untuk buat stok sebab masa tu susu sangat banyak. Jadi bila EBM banyak, nanti bila ibu mula bekerja tak payah nak risau2 lagi sebab EBM dah ada sepeti penuh :-)

    p/s : Pada yang mencari tips/suplemen bagi menjayakan penyusuan ibu boleh berkunjung ke blog saya
    http://mama-iloveu.blogspot.com/2012/08/testimoni-4-oz-ke-7-oz-dalam-masa-2-hari.html

    BalasPadam
  9. Catatan saya tentang masalh susu berbau..

    jemput nengok..
    http://sweetmom83.blogspot.com/2013/11/kenapa-susu-ibu-berbau.html

    BalasPadam