Agaknya mereka perlu contohi dia ..

by - Selasa, September 25, 2012

 

Memalukan .. Rasulullah s.a.w dan para sahabat dah tunjuk contoh. Kenapa ada yang tak nak ikut ? Kalau ada yang nak ikut pun , masih ada yang berhati busuk untuk menidakkannya !

Di Uruguay , Presiden Jose Mujica, mendapat gelaran unik iaitu Presiden Termiskin apabila dia menyumbangkan 90 peratus daripada gajinya kepada rakyat negara itu !!

Menurut sebuah akhbar , dia menerima gaji AS$12,500 (RM38,132) sebulan tetapi dia hanya mengambil kira-kira 10 peratus atau AS$1,250 (RM4,575) untuk kegunaan sendiri !

MUJICA dan isterinya cuma ada sebuah kereta murah.

Katanya gajinya itu mencukupi untuk dia dan keluarga dia saja. Apakah dia dan keluarganya tinggal di rumah mewah ? Jawapannya , pasangan suami isteri itu menetap di sebuah rumah petani di Montevideo dan memiliki seunit kereta Volkswagen Beetle bernilai kira-kira RM6,000.

Fakta : Uruguay menjadi satu daripada negara paling rendah kadar rasuah di Amerika Selatan dan presiden ke-31 negara itu, Herbert Hoover, tidak pernah menerima sebarang wang daripada dana awam bagi mengelakkan dia dikaitkan dengan rasuah.

Amacam ? Ada tak calon calon PRU untuk diundi macam mereka ni ? Kalau ada , aku nak kempen untuk mereka .. bleh ?

Sumber berita , Hmetro Online.

You May Also Like

7 comments

  1. sifat yg amat terpuji...susah nak diikuti...terasa bangga dihati jika didepan mata ini..

    BalasPadam
  2. Bagusnya kalau kita ada PM macam ni.. Kompem2 MM pon undi! =)

    BalasPadam
  3. kalu lah pemimpin malaysia mcm nie....

    BalasPadam
  4. takdelah mcm tu kat sini..huhu itulah hakikatnya

    BalasPadam
  5. sangat2 merendah diri dan tak pentingkan diri sendiri.. alangkah bagusnya kalau PM kita bersifat macam ni kan... ni barula dikatakan mendahulukan rakyat @ rakyat diutamakan.. terbaikk. nak undi dia la

    BalasPadam
  6. If saya gaji RM4-5k pun dah bersyukur. no need gaji tinggi2, tapi hidup tak tenang. Syabas to Presiden Uruguay!=)

    BalasPadam