Salah ke curik artikal dari berita online ?

by - Sabtu, September 22, 2012

 

Ahaa … peluang bertemu dengan wartawan dari BERNAMA tidak aku sia-siakan tadi. Selain dari wartawan tersebut , ada wakil dari ZALORA .. ehehhe .. Dalam kepala aku berlambak soalan untuk aku ajukan pada mereka ..

Kesempatan duduk sebelah wartawan BERNAMA telah aku gunakan sepenuhnya.. Aku tanya soalan soalan berkaitan dengan mengambil artikal berita bulat bulat dari akhbar online.. Apakah itu salah dan boleh dikenakan tindakan ?

Menurutnya , perbuatan begitu mmg salah jika mereka membuat laporan pada SKMM apatah lagi jika tidak meletakkan sumber asal atau backlink . Lebih kurang hak cipta la kot ..

Tapi jarang la ada akhbar nak kecoh sangat kecualilah artikal tersebut telah diedit atau diubah suai lalu dletakkan sumber dari mereka juga ! Dia ada bagi la beberapa contoh kes pada aku ..

Dan aku bertanyakan apakah salah jika amik sebahagian petikan dari artikal berita tersebut dan blogger membuat ulasan tetapi tak beritahu sumber dari mana ? Jawapan dari dia , tak salah . Jika berlaku kekeliruan , blogger tersebut perlu dipertanggungjawabkan ..

Ini bermakna EN.YUS dalam entri aku Gila menyaman bloggerkah sekarang ? ini sekadar nak membuang masa dia .. Kira nak gertak tapi sayangnya aku tak takut sbb bukan entri menghina atau menukar info  dan aku buat entri tu pun untuk maklumkan pada rakan blogger mengenai plagiat artikal..

Dan paling menjadi kesalahan ialah edit gambar yg asal kemudian diletakkan sumber kepada yang asal ! Ini dah satu kesalahan la ..

Tapi untuk keselamatan di masa akan datang , sebaiknya apa saja yang diambil dari orang lain ( hak orang lain ) , bagi la kredit atau sumber asal agar tidak berlaku masalah di kemudian hari ..

En. Yus , nak siakap 3 rasa tak ?

You May Also Like

17 comments

  1. saya agak baru dalam berblogging ini, banyak orang saya dah berjumpa untuk tanya tentang perkara ini. Ada juga saya bertanya pada wartawan yang saya kenali. Tapi jawapan mereka agak samar-samar.

    entri ini banyak menjawab persoalan saya..

    terima kasih..

    BalasPadam
  2. Assalam, baru tau... memang susah juga erk... kena hati2 di kemudian hari nie.... (^_^)

    BalasPadam
  3. hahaha lepas kejadian haritu, dah letak backlink besar besar...

    BalasPadam
  4. assalam, hak cipta sesuatu penerbit perlulah dihormati dgn nyatakan sumber dan penulisnya...penat2 deme tu cari berita, kita senang2 nak dihakmilikkan.

    BalasPadam
  5. oooo.. suka baca lepas tu amik intipatinya jer, x suka copy n paste jer sbb readers bole bc sendiri kat website akhbar tu..

    tapi bila diedit, kan dah ikut persepsi kita, persepsi masing2 x sama, so mana boleh saman menyaman nie...

    BalasPadam
  6. dah lama dah nak tau psl ni..oklah terjawab juga...seblm ni saya biasa juga ambil...tapi skrg saya berani ambil sebhgian shj, letkkan credit @ sumber dari mana saya ambil dan beri saya punya pendapat tentang isu tu..tapi x berani nak hurai lebih2 takut menyinggung pihak2 tertentu.....pendapat sayapun kalau boleh saya x bias..

    BalasPadam
  7. yup.. sebaiknya dimentioned kan sumber..

    BalasPadam
  8. dasat ooo... ben nak belanja en yus siakap 3 rasa... baca part yang akhir tu mmg terguling2 sy gelak... hhahahaa..

    BalasPadam
  9. nak copy bro nyer entry lepas ni

    BalasPadam
  10. bro ada tanya soklan sensasi x kat zalora? hehehe

    BalasPadam
  11. Bukan setakat berita online je.Apa-apa pun yang bukan hak milik kita, patut kita letak sumbernya.Betul tak?

    BalasPadam