Meh aku ajar main blog !

by - Khamis, November 15, 2012

 

“ Abang Ben , tolong saya ajar camana nak main blog .. “

 

Main blog ? Camana nak main blog ? Kalau kita anggap blog satu permainan , maka kena guna teknikal yang lebih pada teknik blogging seperti penggunaan SEO , tools dan macam macam lagi .. Kena rajin google dan membaca dalam internet ni haa ..

Kalau korang tanya aku camana nak main semua tu , aku cuma boleh jawab .. Aku tak tau .. Kenapa aku tak tau , jawapannya ialah mmg aku tak tau ..

Apa yang aku tau ? Apa yang aku tau cumalah aku gunakan blog untuk menulis apa yang aku nak tulis dan strategi aku , seperti yang korang nampak dan korang sendiri gunakan . Gunakan FB dan kini adalah Twitter ..

Kalau korang benar benar serius nak majukan blog korang , maka korang perlu tetapkan niat korang pada apa yang korang buat sebenarnya.

Ramai terpaksa tutup blog sebab tak tau apa yang mereka nak buat dengan blog mereka. Ada yang nak buat tutorial tapi sukar kerana tutorial amat memerlukan masa yang banyak untuk edit terutamanya yang melibatkan gambarajah .

Ada yang buat fotografi tapi akhirnya berubah ke page di FB saja kerana faktor loading dan size .. Atau ada yang buat blog mereka sebagai destinasi berita semasa ..

Apa saja yang korang nak buat , tetapkan dan fikirkan satu .. Apakah hala tuju blog korang dan sejauh mana komitmen korang terhadap blog tu .. Kalau benar serius untuk menulis , maka blog bukanlah ‘satu permainan’ tetapi ianya satu platform untuk korang asah bakat dan luaskan lagi bakat korang tu ..

You May Also Like

22 comments

  1. thanx for da nice tips! ^___^

    visit me?
    http://budakkecikbermonolog.blogspot.com/

    BalasPadam
  2. ini kaedah nak senang jer.. tau benda tu leh datangkan untung tapi malas nak berusaha

    BalasPadam
  3. yup betul tu abg ben..kite kne ade stu matlamt knpe kote nk wat blog..klo x sepruh jalnla blog kite..

    BalasPadam
  4. hehehhe..ben ben, betul tu, kalau nak berblog, janganlah main2 kan? huhuhu

    setuju dengan ben

    BalasPadam
  5. Terima Kasih abg Ben, terasa ada satu suntikan semangat bila membaca entri ni.
    Saya xmain blog, saya tak reti & sungguh saya xpernah tau cara nak bermain blog. Saya bukan fulltime blogger, bukan juga part time blogger, dan hakikatnya saya masih belum layak digelar blogger.
    Apa yg saya tahu selama ni, menulis. tu je.
    Apapun Thank U very much abg Ben for ur words above. It means alot.

    BalasPadam
  6. betul. blog banyak membantu kita dalam penulisan.. yang peting kena ada keinginan yang tinggi

    BalasPadam
  7. ben dari dulu hingga sekarang tips yang di bagi kurang jelas....!! mungkin itu satu strategi!!

    ohsenyum.com jom!! promosi kat sini dulu

    BalasPadam
  8. @Ohsenyum org lain dr dulu hingga skg , fhm je ..

    BalasPadam
  9. abg ben bg lah tips lg.. As a blogger memerlukan tips mcm abg ben...

    BalasPadam
  10. wen suka berkongsi... dapat t\duit tu sampingan. tp wen memang suka berkongsi apa pun yang wen tahu dan lalui... semua tu ikhlas... tp mungkin sebabt tu juga ko blog PandaMontel Jadik xdelah se gempak blog Ben Ashaari... hehe... jauh sekali ibarat bumi dengan bintang hihi tpi wen ikhlas buat entry... walaupun kadang sunyi sebab malware. :)

    BalasPadam
  11. fuh!! rasa bersemangat lak baca tips nie..dengan nada semangat baca sampai perkataan terakhir..

    BalasPadam
  12. Blog boleh jadi 'banyak benda dalam satu'. Blog sebab nak tambah pendapatan (hehehee), sambil berkongsi cerita (gosip hangat tak hengat), sambil berkongsi ilmu (masak memasak tutorial bagai), sambil berkongsi pengalaman (pahit manis senang susah) blog sebagai tempat untuk propaganda tak kurang juga.. Atas niat memasing... Asal tak memudaratkan sesapa...

    BalasPadam
  13. ;) YUP betul.! mengikut pengalaman sendiri tetapkan matlamat. Dan rajinlah blog-walking ke blog lain.

    BalasPadam
  14. for me blogging ada lah macam diari hidup kite..xsemstinya sebab duet..sbb sape nawaitunya mahukan duet saje..mmg kejap je blog die tu..i more to sharing stories, cari respi2 masak..gossips.hehe..macam2..duet tu extra la kalo dapek kan? syukur la dgn apa yg ada..hehe

    BalasPadam