Dapur Tanpa Sempadan...

Selasa, 11 Disember 2012

Qhaliff dah mula .. er , terlalu sibuk !

 

Kalau letak atas rocker , siap ikat dia .. Dia dah macam ahli silap mata melepaskan diri .. Tadaaaaaa .. Berjaya keluar dari ikatan tu sekelip mata ! Penat kejar dia bila dia gini takut dia tersungkur ke belakang ! Tapi teror la pulak dia imbangkan diri .. Grr .. Tetap tak percayakan dia selagi dia tak ‘kukuh’ .. Terus ubah dia semula ..

Kalau letak di lantai ? Huwaaaaaa … Ni la jadinyaa .. Jap je ilang ! Gambar kat atas ni , dia celik celik je mata , terus ke tv !!! Berkejar aku untuk dapatkan dia ..

Aku nak buat susu untuk dia pun kena dukung .. Dah la pinggang aku pun dok berdenyut sakit ..  huhu .. Cer citer camana tu ?

Ni baru sorang , kan ? Huhu ..

Semalam , aku g umah orang tua aku .. Saja bawak Qhaliff g jumpa tok dia .. Di tv , ada rancangan Dilema Wanita kot , kalau tak silap aku .. Ala yang Dr. Fadzilah Kamshah jadi pakar motivasi di akhir rancangan .. Antara kata-katanya yang menarik perhatian aku ialah ..

Mak ayah kita bukan pengasuh anak kita .. 'Lepas'kan mereka .. Bagi mereka bebas .. Masa untuk mereka berehat dan beramal dengan tenang .. Malangnya , ada yg amik kesempatan dengan meminta mereka menjaga anak kita  dengan alasan tak percaya pada pusat asuhan kanak kanak ..

Tak cukupkah mereka membesarkan kita berbelas tahun , skang kena jaga cucu pulak ?  “.

Betul jugak .. Siap ada yang bagi duit kat mak ayah sbg upah jaga anak sedangkan mmg tanggungjawab kita sbg anak bagi duit kat ibu bapa kita walaupun mereka tak mintak .. Huhu ..

Memang sedap la kan pass anak kat orang tua kita dan kita bebas keluar g mana mana tanpa perlu risau sbb mak ayah kita sendiri menjaganya .. Secara tidak langsung , kita relaks ! Sedap laaa woii gitu !! Aku pun nak kawin ramai gitu ! Ada anak , pass kat mak ayah suh jaga.. Cukup bulan bagi duit ! PErghhh ..

Bila kita jaga anak sendiri , terus nak pelempang atau naik tangan .. Haa.. Tu baru beberapa jam je jaga .. Kalau seharian ? Ada gak alasan tak boleh buat apa apa sbb anak buat karenah !

Mak ayah kita jaga kita dulu , ok je pon kan ? Skang , masa kita lak amik segala tekanan tu dari mereka ! Jangan nak menyedap atas katil jer dengan pelbagai posisi !

Qhaliff .. dah mula menguji kesabaran aku .. Yelah , aku bukan sekadar jaga dia .. Aku buat kerja kat rumah woo ..

 

“ Mula mula dia cabut butang huruf kat keyboard aku .. pastu dia dah start delete email aku ... dan baru jap tadi , dia campak hp aku .. Dan skg , dok ketuk remote !! huwaaaa... ada sapa nak jadi babysitter Qhaliff tak ??? “

14 komen :

amaniammar berkata... [Reply to comment]

tu baru bb qhaliff...
x pe..ujian namanya..
dulu duk diam aim sekeliling pe dia akn buat kelak..
skang ni dah dpt gerak mula r dia...

awareness kena lebih sikit lepas ni

ArELeEz berkata... [Reply to comment]

setuju dgn p'dpt dato' fadzilah kamsah. klu sekejap2 sbb nk kasik anak b'manja ngn tok nenek dia xpe la.. nie dh kira jd baby sitter. sgt xbagus! & klu xsilap leez, b'dosa! sbb dulu2 diorg dh bz jaga kita. skang la masanye utk diorg b'ibadat. tup2 kita p anta anak plak mintak diorg jaga. hmm..

nuriarif berkata... [Reply to comment]

simpati kat abg ben...samalah nasib ngan saya dan juga suri2 rumah yg menjaga anak2 dan menguruskan rumah tangga dan mcm abg ben jugak, mesti ada suri2 rumah yg bekerja dr rumah. kecik2 mcm qhaliff tu mmg kena bg tumpuan lebih kat dia. kadang2 kerja lain tak terbuat disebbkan risau baby pulak yang "bekerja". tak de bezanya ngan anak2 yg dah besar, abg ben. pun kena tgk2 jugak. sbb kdg2 diaorg pun buat "kerja" gak, sama ada menyepahkan rumah, atau yg ada adik beradik tu, asyik dok gaduh sesama sendiri.

mmg betul, jgn harapkan mak bapak kita tuk jaga anak2 kita. diaorg dah tua, dah tak larat nak kejar cucu.

Lovehatelove berkata... [Reply to comment]

tak tahan...siap delete email tu!! hebak r qhaliff

Vanessa Leah berkata... [Reply to comment]

Saya nakkk jadi babysitter Qhaliff! Budak comel gini siapa yang tak nakk. Haha..

Huszaini Haron berkata... [Reply to comment]

rilex laa ben... amrafahan aku dah cabut habis semua keyboard aku! huhuhu lagi haru...

sabar yer daddy!!!

Yatie berkata... [Reply to comment]

umur mcm ni mmng kena bnyk beri perhatian lebih sikit, kalau belikan mainan dia, mmng seronok dia bermain..pastu kejap je dah boring....barang kita gak yg di geramkannya...jaga2 kat suis tu..lagi geram je tngk wayar 2 berselirat...budak2 ni perasaan ingin tahunya lebih tau....

akak mmng tak setuju bab anak2 suruh orng tuan kita jaga, kalau sekejap2 tu bolehlah...lagipun kesian kat orng tua kita yg dok tersengguk2 memerhatikan gerak geri anak kita....mmng kita boleh ckp ayah dan ibu kita pun suka layan cucu2nya...tapi pandai2lah menilai...takut kita berlebihan atas kebaikan diaorang..kesiankan..jngn ambil kesempatan di atas kebaikan orng tua kita....

sebolehnya hantar je kat pengasuh yg di percayai...In Shaa Allah semuanya ok dan takde rasa bebanan pada orng tua kita....

anggun berkata... [Reply to comment]

samew perangai macam anggun dulu...keypad BB sy pun maybe adew yang dalam perot die..huhuhu..skrg sy letak die dalam gym...hehehehe

Ayu azmir berkata... [Reply to comment]

harap bertahan... kene letak tempat tinggi kalau nak selamatkan semuanya...

QasehnyaRania berkata... [Reply to comment]

meh hantaq kat PERMATA :D

Mat Gebu berkata... [Reply to comment]

Hahaha...takpe lah Qhaliff, janji jangan baling teko antik pakcik mat...Ok (^___*)\/

Sue Saari berkata... [Reply to comment]

hahahaha...Qhaliff dan mula menyerang Daddy...same goes to Ammar...semua dia nak teroka...buat benteng dgn bantal pun tak guna dah mmg dia dh boleh lps...kesimpulan kasik terang jer la rumah...remote,handphone, lappy kasik jauh dgn dia...boleh geng dgn Ammar nih.. ;)

sAkuRa rOckerS berkata... [Reply to comment]

betul kate dr fadzilah kamsah..mak ayah kite dh besrkan kite..la ni mmg diaorg kne reht biar kite plk rs mcm ne jg ank..hehe..

abg ben sy nak jg qhaliff..nak jg..hehe

UmmiKami berkata... [Reply to comment]

Bebelan seorang ayah...takpe...mungkin diwaktu sekarang dia tengah lasak dan sedang membesar, kena sabar banyak-banyak, nanti bila dah besar dapat tolong daddy...insyaAllah jadi anak yang soleh...amin.. :D

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI