Dapur Tanpa Sempadan...

Khamis, 31 Mei 2012

Blog aku tak sehebat blog dia !

 

Hurm .. Awal awal dulu , sewaktu aku mula berkecimpung dalam dunia blog ni .. aku terikut cara mereka yang gemar membezakan antara blog A dengan blog blog yang lain dari segi populariti dan sebagainya ..

Kesannya , ramai yang berada rendah diri dan juga ‘segan’ . Apa yang berlaku selepas itu , penulisan blog mereka berubah menjadi lebih mengarut yang mana mereka lebih terkejarkan populariti  dan juga trafik ..

Betul , populariti dan trafik tu penting untuk permulaan . Tapi kenalah dengan cara yang betul ..Apa yang berlaku di zaman aku tu , banyak yang mengarut .. Kesan dari tu , entri di blog jadi mengarut gak .. Tiada lagi perkongsian  hidup seorang blogger yang mana mungkin berguna untuk pembaca dia atau maklumat maklumat terkini yang dia sendiri perolehi tanpa copy paste dari blog atau web lain .

Ya , aku akui aku antara mereka yang jadi ‘ termengarut ‘ kejap tapi sebenarnya aku punya alasan tersendiri. Aku mengkaji apa sebenarnya yang menjadi minat bacaan pengguna internet ni .. Apa yang aku tau ialah , sensasi ..

Isu sensasi terutama selebriti dan politik sering menjadi pilihan diikuti oleh fesyen dan juga gaya hidup .. Blog blog infomasi seperti blog masakan , petua petua dan juga pendidikan , punya pembaca tersendiri ..

Blog blog peribadi ni lak , amatlah kurang pengikut kerana mereka ni bukanlah terdiri dari mereka yang dikenali ramai . Maka , ramailah mula bertukar arah .. kan ?

Rugi sebenarnya .. Apa yang membezakan antara blogger ialah penulisannya . Setiap penulis blog ada gaya penulisan tersendiri .. Itulah daya tarikan sebenarnya ..

Malangnya , dari mula aku berblog hingga sekarang .. tumbuhnya blog ibarat cendawan tumbuh selepas hujan adalah semata mata ingin mendapatkan pulangan yang lumayan ..

Tak salah untuk dapatkan pendapatan dari blog tetapi macam aku kata , kalau nak berjaya seperti blogger yang popular tu , kemaskinikan blog dan wujudkan keunikkan di blog kita tu .. Cari kekuatan blog kita ..

Kebanyakkan kesilapan yang berlaku ialah , tanam pokok hari ni , esok nak kait dah buahnya .. Boleh ke ?

Kesian belia dan remaja sekarang ni kan ?

 

“ Osman Ali Dedah Kisah Liar Remaja Dalam 'Jiwa Taiko'  “

"

 

Dan banyak banyak laaagi laaa tajuk tajuk utama berita yang melibatkan belia dan remaja zaman ni .. Dan ramai menuding jari mengatakan mereka zaman ni liar …

Perghhhh …. Persoalannya la kan .. Dari mana datangnya segala ‘keliaran’ mereka ni ? Mereka mencontohi sapa ? Mengapa mereka memberontak sebegini rupa ?

Dan akhirnya , mereka dipandang senget oleh golongan yang kononnya .. hurmmm .. Pikiaq la sendiri ..

Belia dan remaja ni aset negara .. Mereka mengikut perangai ‘ aset negara ‘ yang sedia ada..  Apa yang patut dilakukan oleh mereka yang punya kuasa dan wang ?  Yearghhh …  Bak kata Nabil Raja Lawak ,’  …… ‘ .

Ada ke kedai makan camni kt Kuala Lumpur ?

Lapar selepas landing tadi .. Adik ipar aku dtg jemput kitorang kt KLIA dan terus ke Gombak utk hantar dia balik..


Tak tau nk mkn kt mana . Adik ipar aku cadang mkn kt tempat yg selalu dia dan kawan dia mkn ..  Katanya kat situ tokey dia tak berkira langsung .. Siap tinggal pesan kat diorang , kalau takde duit sekali pon dtg je mkn kt situ .  Paling murah dia pernah charge , 50 sen dg lauk macam macam !!


Macam tak percaya , kan ? Ini KL okeh !! Sampai kat sana , aku tgk restoran tu , boleh tahan ramai gak .. Budak sekolah pon dtg mkn situ ..


Aku amik lauk.. ikan keli , ayam masak merah , telur puyuh , air teh o ais .. Wife amik ikan patin , ulam .. Adik ipar , ikan keli ..air teh o limau .. Tau berapa harga ?? Bayar je la berapa berapa pon !!


Terkejut ? Hehe .. aku ckp betul betul ler .. Dia mintak RM10 jer .. Dan duit tu aku bg kat dia .. dia bg kat Qhaliff .. huhu ..


Patut la ramai org dtg mkn situ .. Lauk byk pilihan .. murah serta tak berkira dan senantiasa tersenyum ..


Sapa yg tinggal kat Gombak. ,g kat kedai akak ni area Taman Selasih ..


Semoga dia terus dimurahkan rezeki ..


Published with Blogger-droid v2.0.4

Qhaliff , dalam.kapal terbang

Sampai dah KLIA.. Alhamdulillah ..Qhaliff menyusu bdn sewaktu naikn turun . Sepanjang pjln , dia tdoooo.. Aku ?? Kena duduk tegak sbb sempit !!


Perghh .. update sblh tgn smbil dukung Qhaliff ..


Mkn sat ..


Published with Blogger-droid v2.0.4

Nak kelik Putrajaya dohhh

Uhuk .. sat g ada drama seepisod .. huhu .. Biasa laa . Kita punya turn tk lama lg .. huhu ..


Published with Blogger-droid v2.0.4

Sedappp ... Emas Public Gold !

 

clip_image001

Assalammualaikum dan salam sejahtera ... Bersua kembali dengan semua rakan-rakan pembaca pada hari ini ... Doa dan harapan saya agar kita semua akan dipermudahkan segala urusan dan dibuka kan pintu-pintu rezeki untuk kita semua ... InsyaAllah !

Hari ini saya ingin berkongsikan dengan satu tajuk .... "Sedapppp ... Emas Public Gold" ... Kenaper saya berkata sebegitu ... Antara sebab nyer ialah transaksi urusniaga dengan Syarikat Public Gold adalah mudah dan menguntungkan kita sebagai seorang pelabur logam emas tulen fizikal dan logam perak tulen fizikal ... Semalam saya menerima panggilan ..

Pembacaan seterus nya (sila klik di sini)

Qhaliff , di pagi hari ..

2 bulan dah dia .. Sedang bersiap nak ke airport ..


Published with Blogger-droid v2.0.4

Makan bantal ??

 

Pernah dengar tak  ‘ makan bantal ’  ?  Kalau rambut baby dok baru tumbuh selepas dicukur , mesti ada kesan ni kalau baby tidur atas bantal ..

Tapi aku tak kisah sangat sbb lama lama , ok la ‘ belang tarung’ kat rambut dia tu .. Kira macam pakai cap gak laaa .. Berbekas jer .. lama lama , ok jer ..

Cuma ada yang tak pernah dengar la ‘makan bantal ‘ ni .. hehe .. Er , aku antara yang tak pernah dengar la tu .. lalalala .

Hal baby ni kena banyak baca woo.. kalau tak ? kalau tak ? Serupa pandai bikin tapi tak reti jaga ..

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI