Dapur Tanpa Sempadan...

Jumaat, 22 Jun 2012

Aku dan Sharp’s 100th Anniversary

 

Barangan elektronik pertama yang aku dan isteri aku beli selepas bergelar suami isteri adalah , television LCD berjenama SHARP.. Mengapa aku pilih jenama ni ? Aku , bab barang elektronik ni , aku akan rujuk pada orang tua aku yakni ayah aku .. Dia mmg cukup berhati hati bila beli barang elektronik. Dia cadangkan aku cari SHARP ..

Yess !! Mmg tepat sekali ! Hampir 4 tahun aku guna tv ni , sedikit pon tidak membawa masalah pada kami .. Tak lama lagi , kitorang nak pindah dan tv ini akan tergantung dalam bilik tidur utama dan akan beli satu lagi tv LCD yang bersize lebih besar dan pastinya dari SHARP !

 

IMAG1276

 

Tahun ni  SHARP menyambut ulangtahunnya yang ke 100 ( Sharp 100 Years ) dan pasti ada yang tertanya bagaimana mereka mampu mengekalkan prestasi cemerlang  dengan begitu menakjubkan , kan ? Tonton video ni , dan korang dapat jawapannya ..

Sempena menyambut ulangtahun ke 100 , SHARP telah mengadakan kempen yang bertajuk ‘ANNIVERSARY SHARE’ di Facebook , bermula sekarang hingga 15hb September 2012.

Kempen ini dibuat bertujuan untuk berkongsi perasaan kegembiraan bersama sama mereka di seluruh dunia !! Sapa sapa saja boleh sertai kempen ini ..

Seperti biasa, setiap kempen pasti ada hadiah menarik kan ? Apakah hadiah yang ditawarkan oleh SHARP utk kempen ANNIVERSARY SHARE ni ?

image

Hadiah utama adalah , percutian ke Jepun untuk 2 pasangan ..Top 5 ranking pulak akan dapat barangan elektronik dari SHARP .. Haaa .. Amacam ? Tak menarik lagikah utk join ? Hahahah .. Best woo.. Sapa tau nasib kan ? Dan , setiap gambar dan video yang dihantar akan dipaparkan di laman web rasmi kempen ini..

 

Bagaimana nak join ? Mudah je.. Ada 3 langkah mudah jer .. Mula mula pilih gambar. kemudian tulis pesanan dan terus upload .. Tu jer .. senang kan ?

 

image

 

Mesti tak sabar dah kan nak join ? Hahaha .. aku tauuu .. Aku tauuu .. Jom kita meriahkan lagi kempen ANNIVERSARY SHARE !! Klik http://share.sharp100years.com dan kalau boleh , kongsikan bersama rakan yang lain di Facebook atau mana mana laman sosial korang ada !! Hahaha ..

Bila Qhaliff BAB !!

 

Hari ni , Qhaliff BAB ( buang air besar ) .. Kali terakhir dia melakukannya , kat rumah Mat Gebu hari Sabtu lepas . Kira hampir 6 hari gak laa .. Normalkah ?

Qhaliff tak kembung perut .. Dia pon tak buat karenah mengarut ngarut bila malam kecuali mengantuk atau kelaparan .. Wife pon tak makan bukan bukan.. Kira jaga makan .. Jadi , apa puncanya Qhaliff BAB lama gitu ?

Menurut wife , tu normal selagi dia menyusu dan najisnya tak keras . Betul , najis Qhaliff lembut jer.. Bau ? Perghhh .. Jangan cerita laaa .. pening jap .. Hahaha

Best part , memandangkan seminggu sekali Qhaliff berak , maka abis laki bini kecoh .. Bukan apa , Qhaliff menjerit bila dah berak ni.. Dia tak selesa .. Tu Qhaliff sendiri cakap kat aku la .. huhu .. Kelam kabut laaa dibuat mamat tu ..

Lepas buang , lapar la pulaaakk .. Menjerit nak makan la pulaaak ..

Sedikit info mengenai NAJIS BAYI ni ..

 

Apakah yang normal?

Sebagai ibu, agak menakjubkan betapa banyak masa yang kita habiskan untuk memeriksa najis atau kotoran bayi kita dalam usaha untuk menentukan sama ada kekerapan, warna dan ketekalan najis itu normal atau tidak. Sebenarnya, apa yang normal bagi bayi anda bergantung kepada usia bayi, sama ada dia menyusu badan atau diberikan susu formula dan sama ada dia sudah memulakan makanan pejal. Najis bayi anda akan sentiasa berubah semasa dia membesar dari masa bayi baru lahir sampai ke akhir tahun pertama usianya, dan dalam masa itu anda akan lebih faham tentang apa yang normal baginya.

Tiada kekerapan membuang air besar yang boleh dikatakan tepat dan berapa kali yang paling baik. Bagi bayi yang baru dilahirkan, ini bergantung kepada sama ada bayi menyusu badan atau diberi susu formula. Bayi yang menyusu badan tanpa memakan makanan pejal akan membuang air besar lebih kurang empat kali sehari; namun, membuang air besar sekali dalam tiga hari itu juga dianggap normal, dan anda tidak perlu risau mengenai kekerapannya selagi najis bayi lembut dan mudah keluar. Kita dapati bahawa bayi yang menyusukan formula selalunya perlu membuang air besar setiap hari untuk mengelakkan sembelit.

Najis bayi anda akan sentiasa berubah dari segi kekerapan dan warna, dari lembut dan kuning cair mustard, kepada warna kuning dengan tompok hijau, dan seterusnya berubah lagi pada keesokan harinya. Ini adalah normal.

Apa yang akan dibuang oleh baby yang baru lahir?

Bagi beberapa hari pertama selepas kelahiran, bayi anda akan membuang najis yang dinamakan meconium. Ini merupakan bahan melekit berwarna hitam kehijauan yang berkumpul dalam usus bayi anda semasa kehamilan dan komposisinya ialah hempedu, mukus, sel dari dinding usus, rembesan dan cecair amnion. Meconium adalah petanda bahawa usus bayi anda berfungsi dengan baik, maupun sukar untuk menanggalkan kotoran itu dari punggung bayi anda.
Selepas sehari atau dua hari, selepas penyusuan menjadi kebiasaan, dan semua meconium telah dikeluarkan, warna najis akan menjadi hijau kecoklatan, lembut dan berbiji sebelum menjadi lebih kekuningan.

Apakah yang akan berlaku jika baby diberikan susu formula?

Jika bayi anda diberikan susu formula, najis bayi anda akan berwarna kuning pucat atau coklat kekuningan, dan sisa susu formula akan menjadikannya kelihatan lebih besar dan lebih terbentuk berbanding bayi yang diberikan susu badan. Ini disebabkan susu formula tidak dapat dicernakan sepenuhnya seperti susu badan. Najis akan berbau lebih tengik, seakan-akan najis orang dewasa.

Lazimnya, bayi yang diberikan susu formula membuang air besar sekali sehari untuk merasa selesa, dan najisnya adalah lebih besar. Namun, lagi lama najis berada dalam usus, lagi keras jadinya dan lebih sukar untuk dikeluarkan, sehingga membawa kepada sembelit. Berbincanglah dengan pakar pediatrik anda jika anda rasakan bayi anda mempunyai masalah ini.


Apa pula akan berlaku jika baby diberi susu badan?

Najis bayi yang menyusu badan dan bayi yang diberikan susu formula adalah berbeza. Kolostrum dari “susu pertama” anda bertindak sebagai laksatif, membantu menolak meconium keluar dari sistem bayi anda. Apabila anda menghasilkan susu dengan sempurna, selepas kira-kira tiga hari, najis bayi anda akan berubah menjadi kuning cerah atau mustard dan berbau manis. Najis itu agak lembik tetapi bertekstur, kadang-kala berbiji atau berkental.

Pada awal minggu pertama, bayi anda akan membuang air besar semasa atau selepas setiap penyusuan, tetapi ini akan berkurangan dan dia akan mempunyai rutinnya sendiri, selalunya membuang air besar pada masa yang sama setiap hari. Rutin ini akan berubah dari semasa ke semasa bergantung kepada situasi, contohnya, rutin akan bertukar apabila anda mula memberikan makanan pejal, atau apabila bayi kurang sihat atau jika dia mula kurang menyusu.

Adakah akan menjejaskan baby jika bertukar dari susu badan kepada susu formula?

Jika anda bertukar dari susu badan ke susu formula, adalah penting untuk melakukannya dengan perlahan, iaitu, biarlah pertukaran ini mengambil masa sekurang-kurangnya dua minggu. Ini akan memberikan masa bagi sistem perncernaan bayi anda membuat penyesuaian dan mengelakkan sembelit, dan bagi diri anda pula, mengurangkan risiko buah dada bengkak dan sakit. Sebaik saja bayi anda menyesuaikan diri dengan susu botol, cara dia membuang air besar akan bertukar lagi!

Memulakan makanan pejal

Perubahan terbesar pada najis bayi anda akan berlaku apabila anda mula memberikannya makanan pejal. Ketika ini, najis sudah tidak mudah dibersihkan atau berbau manis seperti dulu. Dengan makanan pejal, apa yang masuk akan keluar dalam bentuk yang agak sama. Maksudnya, apabila anda memberikan karot yang dipurikan, kandungan lampin bayi akan berwarna jingga cerah. Juga, apabila bayi anda mula memakan pelbagai jenis makanan, najisnya akan menjadi lebih pekat, gelap dan berbau! Makanan yang lebih bertekstur, iaitu makanan yang kaya dengan serat seperti kismis dan kacang panggang, susah untuk dicerna, sehingga satu masa kelak apabila sistem pencernaan bayi menjadi matang secukupnya dan dapat mencerna dengan sempurna.


Apa yang tidak normal?

Cirit-birit

Simptom-simptom cirit-birit termasuklah najis yang sangat cair dan kadang-kala dalam jumlah yang lebih banyak dan lebih kerap, dan ia akan memancut keluar dari punggung bayi anda. Bayi yang diberikan susu badan kurang cenderung untuk menghidapi cirit-birit sebab susu badan membantu merencatkan mikroorganisma yang menjadi puncanya.

Bayi yang diberikan susu formula lebih cenderung untuk mendapat jangkitan, oleh sebab itu adalah penting untuk mensterilkan peralatan dan membasuh tangan anda. Punca cirit-birit mungkin salah satu dari yang berikut - jangkitan, seperti gastroenteritis, mengambil terlalu banyak buah-buahan atau jus, mula tumbuh gigi, atau memakan ubat atau kesensitifan atau alergi terhadap sesuatu makanan.

Cirit-birit akan sembuh tanpa rawatan dalam masa 24 jam, tetapi jika tidak, dapatkan pemeriksaan doktor. Ibu selalunya beranggapan bahawa puncanya ialah susu formula bayi, tetapi sebelum menukar kepada jenama lain, berbincanglah dengan doktor anda untuk memastikan tidak terdapat sebarang punca lain.

 
Sembelit

Ini bukan setakat bayi anda terpaksa meneran semasa membuang air besar sehingga muka bertukar menjadi merah cerah. Ia juga melibatkan simptom lain seperti kesukaran membuang air besar – najis berbentuk gentelan kering dan kecil – sakit abdomen dan senak perut, ketidakselesaan dan kadang-kala didapati najis bercampur darah. Ini mungkin disebabkan oleh fisur dubur (rekahan kecil pada dubur) akibat najis yang keras. Bayi yang diberikan susu badan tidak selalu mengalami sembelit berbanding dengan bayi yang diberikan susu formula, sebab susu ibu mengandungi nutrien yang menyebabkan najis mereka menjadi lembut.
Jika bayi anda menghidapi sembelit bawalah dia berjumpa doktor, terutamanya jika terdapat darah dalam najis, supaya dapat diketahui puncanya. Bagi bayi yang sudah mengambil makanan pejal, mungkin doktor akan menasihatkan anda supaya meningkatkan jumlah cecair dan serat dalam dietnya. Ini boleh dilakukan dengan memberikannya buah prun atau buah aprikot yang dipuri.


Najis hijau

Jika najis bayi anda berwarna hijau dan berbuih, besar kemungkinan bayi mendapat terlalu banyak laktosa (gula asli yang terdapat dalam susu) yang boleh berlaku jika dia kerap menyusu tetapi tidak mendapat susu yang lemak yang boleh mengenyangkan. Ia juga mungkin disebabkan terlebih penyusuan atau kurang penyusuan, atau ia adalah tanda bahawa bayi anda mempunyai kuman dalam perut.

Pastikan bayi anda habis menghisap satu buah dada sebelum menghisap buah dada yang lagi satu. Jika sakit perut masih tidak sembuh dalam masa 24 jam, berundinglah dengan doktor anda untuk cuba mencari punca masalahnya sebab ia mungkin disebabkan kesensitifan makanan, atau ubat yang diambilnya atau rutin penyusuan anda.


Calitan darah

Calitan darah dalam najis bayi anda akan berlaku jika dia sembelit sebab peneranan bayi semasa membuang air besar boleh menyebabkan fisur dubur. Namun begitu, elok jika anda mendapatkan pemeriksaan doktor untuk memastikan ini sebab sebenar dan tiada sebab-sebab lain.


Sumber – BabyCenter dan Mamiraysha

Tinggal la kat orang belakang !

 

Dulu laaa kan .. Kalau bab makan ni , aku suka benar makan kasi licin ! Tu masa kecik dulu laaa .. Kalau mak tanya awat tak tinggalkan kat orang belakang skit ?  Aku jawab la yang ustaz kata jangan membazir .. Makan kasi abis semua ! Haaaa ..

Mak aku pon sound aku laa .. Kalau buat apa pon ingat-ingat la kat orang belakang skit .. Pesanan tu , aku ingat la sampai dah beranak pinak ni ..

IMAG1467

Maka , setiap kali aku basuh pinggan mangkuk , aku akan tinggal satu untuk wife basuh !

Bangga aku sbb jadi anak yang dengar kata … Lalalala ..

Buaian untuk Qhaliff ?

 

Skang ni , Qhaliff kalau nak tidur dengan beberapa cara .. Antaranya ketika menyusu badan sambil berselawat kat dia .. Atau aku dukung dia sambil selawat gak .. Tapi tu kalau dia betul betul ngantuk , baru dpt lena .. Kalau tak ? Teriak jer leer ..

IMAG1461

IMAG1465

Satu cara lagi , dengan menda ni .. Henjut diaa .. lenalah dia.. tapi makan masa gak ..  Ada yang cadangkan gunakan buaian je.. Senang citer.. Nak buat kerja pon senang ..

Mungkin buaian senang jika tak bergerak tapi cam wife aku ni yang mungkin pasni banyak outstation , dan aku kena ikut .. camana tu ? Takkan nak kena usung atau setiap destinasi tu kena beli satu buaian ??? Jangan tak tau , ada yang buat gitu ..

Boleh pening gak kan ? Adoii ..

Maaf .. aku bukan retis !

 

Tadi sewaktu kat Alamanda , aku dan Qhaliff ditegur oleh rakan pembaca blog yang aku rasa mungkin dia pon seorang blogger ..

IMAG1392-1-1

Katanya , selama ni dok baca n tengok Qhaliff kat blog jer .. Jadi nak tengok la dekat dekat  .. Huhu .. Segan gak aku sebab Qhaliff dalam keadaan yang tak comel ketika tu.. Selsema la katakan .. Faham faham la yer.. Penuh hampas dalam lubang hidung tu haaa ..

Tu bukan isunya .. Isunya , aku tak tak tau nak respon bila orang dtg menegur .. Bukan apa , kang kalau aku tak tanya itu ini , kata aku sombong .. Kalau tanya , kata menyibuk atau nak berlagak retis .. Jadi , aku senyum dan diam je .. Kalau lelaki , aku salam la.. Kalau perempuan , aku diam.. Dia tanya aku jawab kan ? Haaa ..

Jadi , kalau korang terserempak aku atau Qhaliff ni , jangan la pikir kitorang berlagak .. Maaf laaa.. kitorang bukan selebriti atau retis gitu .. Tegur , dan berbual … InsyaAllah , aku ok jer.. Aku tak pernah fikir aku punya peminat atau sebagainya.. Semuanya kawan bagi aku ..

OKeh ?

Janji ditepati .. Putrajaya semakin canggih !

 

Dulu masa mula mula pembinaan Putrajaya dan Cyberjaya ni , aku dengar pihak kerajaan akan menyediakan kemudahan internet percuma. Perghhh.. Seronok giler  laaa masa tu.. Kira untung laa sapa duk kat situ ..

Bertahun tahun berlalu , mmg rezeki aku dapat tinggal kat Putrajaya ni .. Serius ! Memang betul laaa internet percuma kat sini .. Korang boleh akses internet di mana mana saja ! Percuma tanpa kata laluan lagi ! Kira nak bertweet ngan PM tercinta pon senang laaa .. Haa .. Tu belum lagi nak update blog atau baca blog PM .. Best kan ?

Kat Alamanda pon ada .. Free jer .. Kat mana mana pon ada internet .. Sambil berjalan boleh balas komen kengkawan kat FACEBOOK .. Best kan ?

Kat rumah ? Haaa ! Lagiii laaa … Tak payah nak langgan UNIFI .. Maklumlah , penjawat awam gaji besar mana sngat nak langgan itu ini kan ? Jadi dengan penjimatan tu , boleh la penjawat awam g makan kat kedai kedai area Putrajaya ni yang standard harganya cam nun kat Hollywood tu .. Jimat , jimat ..

Pasni , aku sekeluarga nak pindah keluar dari Putrajaya .. Alaaa… ruginyaa rasaaa .. Segala kemudahan percuma ni , aku tak rasa daahh .. Kira selepas ni kena bayar dah semuanyaa .. Dan tak merasa dah tengok lampu lampu berkelipan indah di sana sini terutamanya di kawasan bangunan kerajaan tu .. huhu ..

Apa pon , terima kasihlah pada kerajaan kerana menunaikan segala janji anda pada rakyat. Alhamdulillah , kami dapat simpan duit untuk beli rumah yang layak untuk kami duduki .. Yang besar besar tu , kasi je kat warga asing .. Memang buat khas untuk mereka kan ? Tak pe , kami memahami bila kerajaan mendahulukan kami ..

‘Percuma’ la sangat kan ? Ada menda percuma di Malaysia ni ? Adaa .. tabur janji ..

Siapa pakai cermin mata ?

 

IMAG1451

Bila kali terakhir anda bersihkan cermin mata anda ? Cuba tengok kembali cermin tu .. Ada habuk tak ? Atau nak lagi best , cap jari pon mesti ada kat situ kan ? Nak lagi best ? Entah sapa punya cap jari tu pon kita tak tau kan ?

Cermin mata kita ( bg yang guna ) perlulah selalu dibersihkan . Kenapa ? Nak beli bukan murah kan ? Pastu nak sangkut kat batang hidung kita kan ? Dan kemudian bila berbual dengan orang , terang terang boleh nampak kekotoran kat situ . Kotornya cermin mata tu , melambangkan betapa pemiliknya begitu ‘mementingkan’ kebersihan ! Kan kan ?

Mari kita jaga kebersihan , apa saja milik kita dan juga mereka !

Mereka dah pon berdamai ..

 

image

Satu contoh yang sangat ketara dari Allah .. Bermaafan dan berdamailah .. Walaupun masih ada lagi kucing mengejar tikus , namun masih ada yang sudi memberi kasih sayang pada ‘musuh’ utama mereka ini terutamanya mereka yang masih kecil ..

Mereka sudah ,, kita bila lagi ? Nak bawak sikap dendam dan benci itu sampai dalam kuburkah ?

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI