Dapur Tanpa Sempadan...

Khamis, 5 Julai 2012

Rekod ReTweet Peribadi tertinggi ..

 

image

Serius tak sangka ramai nak RT kata kata aku yang simple ni .. Aku sebenarnya di Twitter lebih gemar bermadah pujangga dari tweet yang bersifatkan peribadi .. Sesekali ok laa .. Maklumlah , apa yang kita tweet tu , akan orang lain baca .. Kalau negatif isinya , kita dapat dosa kan ? Jadi , lebih baik aku cari saham akhirat .. Tu tujuan kita atas dunia ni kan ?

Benar diam itu mahal harganya kerana diam mereka sangka kita bisu atau tidak berilmu sedangkan kita diam adalah utk menjaga tuturkata kita.. "

Skang ni , susah .. Kebenaran akan dipandang serong dan yang palsu itulah dipuja puja .. Jadi , lebih baik kita berdiam diri . Tapi berdiam diri tak semestinya tak buat apa apa kan ? Orang yang bijak , akan gunakan akalnya untuk ‘berperang’ .. Tidak sama sekali membabi buta menyerang ..

Diam juga akan menyelamatkan keadaan yang keruh . Yelah , dari dok bertelagah , lebih baik amik tindakan berdiam diri . Maklumlah, masa tu gak syaitan dok menyucuk yucuk untuk kita bergaduh sesama kita . Jadi , kita gunakan akal ketika ini . Tunggu sejuk skit baru kembali berbincang .. Hehe ..

Twitter ni dulu aku tak berapa nak suka guna sbb mudah diserang haters . Tapi setelah tau bagaimana nak ‘uruskannya’ , alhamdulillah .. aku semakin suka terutama aku boleh bermadah pujangga di situ .. hehehe ..

Terima kasih kerana sudi follow dan RT setiap kata kata aku . Semoga ianya memberi manfaat pada kita semua termasuk aku ..

Qhaliff ,dalam diam minat Yuna ?

 

Tu diaaa aihhh .. Ololo .. nak pakai shawl cam Auntie Yuna ke ? Boleh je.. tapi risau satu jer .. Kang daddy dok balut balut balut , Qhaliff ilang ! Bila cari , rupanya daddy dah balut Qhaliff ngan shawl tu .. huhu .. Pakai ketayap je la ehh , Qhaliff .. huhu ..

Comel pulak aku tngok Qhaliff camni . Nasib baik anak aku .. Kalau tak ?? Haaaa .. Sambung sendiri ..

Jangan sesekali cuti panjang !

Walaupun hampir ..14 tahun layan besi , bila cuti panjang mmg masalah ! Nak mula balik , mmg masalah .. Serba serbi bermasalah .. nak angkat badan sendiri pon terasa berat dah .

Ke aku makin tua ??

Published with Blogger-droid v2.0.6

Wan Shades tetap saman blogger ..

 

Wan (Shades) dalam satu sidang media bagi menjelaskan perasaan tidak puas hatinya terhadap sebuah blog hiburan yang dikatakan memfitnahnya baru-baru ini.

Wan yang popular dengan lagu “Jangan Kau Ucap Selamat Tinggal” ketika bersama Shades mendakwa difitnah apabila sebuah blog hiburan menyiarkan laporan tidak beretika dengan tajuk 'Wan Shades Suspek Utama Penyanyi Kumpulan R&B Rogol Anak Tiri Selama Tujuh Tahun?' pada 20 Februari lalu.

"Tindakan membawa kes itu ke mahkamah adalah semata-mata untuk memberi pengajaran kepada semua “blogger” di Malaysia yang kadang-kadang terlupa mereka bukan wartawan bertauliah dan tidak mengambil peduli tentang etika dalam penulisan.

"Saman ini adalah untuk memberitahu mereka walaupun berada dalam medium media bebas, itu tidak bererti mereka boleh menulis sesuka hati tanpa mengikut etika yang betul sehingga boleh mengaibkan ramai pihak,"  – Mstar Online

 

Baguslah .. saman je laa .. Tapi kena betulkan sedikit kenyataan tu .. bukan semua blogger tu ‘blogger’ .. Dan jangan sama kan dengan wartawan .. Yang dok tulis berita hiburan tu dan dok sibuk hal orang lain , tu bukanlah blogger sejati .. Tu blogger publisiti.. Sama gak dengar artis .. Ada artis sejati dan artis majalah ..

Tindakan saman ni patut dibuat tapi bukan ditujukan pada blogger saja .. Semua media patut amik tau batasan mereka terutamanya bila melibatkan peribadi seseorang ..

Kalau nak ditujukan pada semuaaa blogger di Malaysia , rasanya majoriti menteri pon ada blog gak kan ? Hehee .. Ahli politik pon begitu gak kan ? Ulama pon ada ..  Jadi , hati hati la ketika menulis yer ..

Bezanya blog dengan media cetak atau elektronik ni , mereka tiada editor dan jujur menulis . Cuma kesahihannya saja boleh dipertikaikan berbanding media lain yang mana terang terang semakin tak sahih .. terutama bila bab politik .. Hehehe .. Hiburan ? Lagi laaa .. Bosan siut ..

Terasa ? Tak .. aku bukan blog hiburan . Memang patut kena saman pon blog tu ..

Tidur Qhaliff seusia 3 bulan ..

IMAG1873-1-1

Sejak Qhaliff cecah 3 bulan pada Isnin lepas , aku perhatikan tidur dia di waktu siang ..Paling lama dia dapat tidur , 2 jam kemudian jaga .. Bila jaga , mood dia ok sangat .. Kira leh senyum dan main tu , ok la kot .. Yelah , nak kasi tidur lebih 2 jam , risau lak lebih lagi belah siang .. Belah malam sesekali je dia terbabas lebih 2 jam .. Apakah normal bayi terjaga 2 jam sekali ?

Jumlah waktu tidur antara 10½ sampai 16½ jam. Beberapa bayi bahkan dapat tidur nyenyak antara 6-8 jam pada malam hari. Sebagian besar bayi melakukan 2-3 jam tidur siang. “ –Infobunda

IMAG1883IMAG1887IMAG1888

Mulai dari sekarang, ibubapa yang dahulu-nya tidak dapat tidur dengan sempurna, mula merasa lega sedikit. Menjelang tiga atau empat bulan, pola tidur anak anda mula menjadi stabil. Kebanyakan bayi pada usia ini tidak lagi bangun malam untuk menyusu, walaupun sekali sekala mereka bangun juga dan mahukan makan. Ada juga kanak-kanak yang tidak tidur terus sepanjang malam untuk tempoh tiga atau enam bulan (bagi tahun pertama, ini bermakna mereka boleh tidur terus hanya selama enam jam setiap kali), jadi, usahlah bimbang jika anak anda masih menyebabkan anda berjaga di waktu malam.  “ – BabyCenter.com.my

Tuuu … Qhaliff dah bangun .. kena layan dan borak dia ngan dia ni … huhu .. Terjawab sudah ? Perghh .. Entri aku skang ni pasal Qhaliff jer .. Nanti Qhaliff leh citer pasal ayah dia lak eh bila dah pandai menaip .. kan ? Huh .. no noo … Tak leehh .. bocor rahsia daddy suka kentut merata rata nanti .. huhu ..

Pam susu badan : Manual atau Elektrik ?

 

Manual

 

Atau

 

Elektrik

Mini Electric

 

Wife dah bersuara .. Nak beli yang elektri punya pam susu .. Aku ok kan jer .. Yelah , susu untuk anak kan ? Bukan nak bagi yogurt atau kuih muih .. Anak gak nak makan.. Lagi pon senang untuk aku sbb stok ada banyak bila Qhaliff kelaparan .. Hehe ..

Katanya , katanya laa guna manual ni lenguh tapi jimat la sbb harga murah berbanding elektrik yang harganya boleh mencapai harga beribu ringgit .. Tu yang bagus punya la . Yang kurang bagus , tak pasti lak harganya .. hehe ..

Ada baik dan juga kelemahan dua dua ni .. Tapi kalau yang mampu tu , apa salahnya bagi kat isteri satu kan ? Cuma aku tak pasti la pengalaman mereka yang dah pernah guna elektrik ni .. Apa pendapat korang ?

Dan kat mana ada jual yang bagus tapi harga berpatutan. Maklumlah , ada yang jual harga serupa beli Ferrari sebijik haaa ..

 

 

Sekadar info :

 

SUSU badan yang dipam boleh disimpan di dalam peti sejuk dan boleh bertahan antara tiga hingga enam bulan.  - Kosmo

Dah hantar ke penyertaan anda ?

 

Pada entri aku yang lepas , ada aku bagitau pembaca aku mengenai satu pertandingan yang dianjurkan oleh MML dan Malaysia Mosaics Berhad yg mana pemenang bertuah akan dapat berupa pemasangan tile secara percuma di ruang tamu , porch atau pun bilik air ! Haaa .. Tak ke tak tau ? Kalau tak tau , klik SINI untuk baca balik cara pertandingan tu ..

image

Seperti yang korang dah baca di entri lepas , pertandingan ini akan tutup pada 8 Julai 2012 nanti .. Tak lama dah .. Penyertaan pula semakin menarik .. Macam macam masalah yg ada melibatkan jubin ni sebenarnya .. Sebab tu kena beli jubin yang berkualiti ..

Antara mereka yang dah antar penyertaan .. Jom tengok ..

PORCH

image

BATHROOM ( TANDAS )

image

Living Room ( Ruang tamu )

image

Untuk lihat lagi gambar gambar mereka yang dah sertai pertandingan ini untuk menambahkan lagi keyakinan bahawa pertandingan ni tak la susah mana pon , klik SINI ..

Tak susah pon kan ? Cari tempat tempat yang mana jubin rumah korang tu bermasalah , snap dalam 5 keping gambar yang berkualiti  ( kira jelas la juri nak tengok nanti ) pastu antar jer .. Haa .. Settle .. Sapa tau kan ? Untung untung tersenarai mereka yang bertuahh ..

Cepat , cepat .. sebelum terlambat .. Garu kepala nanti .. Tak payah g pejabat pos pon .. semua guna internet jer .. hehe ..

Tamo tidur eh !

 

Amboii .. Cerah mata Qhaliff pagi ni .. Terlebih tidur eh malam tadi ?  Sama kuat lawan dengkur ngan mak ehhh .. hahahah .. Pagi ni , dia tak tidur selepas mandi dengan air suam .. Yelah , budak ni pembersih. Kalau tak mandi , dia tak selesa .. Kalau tak selesa , jangan harap kita nak dapat tenang ! Huuh..

Sejam kasi dia bermain sendirian dan sesekali aku kacau dia .. Tak digalakkan dia bina dunia dia sendiri .. Kita kena join sekali .. Tu setau aku laa.. Kalau tak , tah apa imaginasi dia nanti ..

 

IMAG1865

Bagi susu sebotol penuh .. Selesai .. Pergh.. tu pon nak lagi ! No , no .. sat lagi lak ehh .. Jangan ‘makan’ ikut nafsu .. Susah nanti .. Kecik kecik ni kena ajar kawal pemakanan .. Yang ajarnya , mak bapaknya gak kan ? Hehe ..

Lepas tu , bawak masuk bilik dia .. Kat sana ada satu punya ‘bau’ yakni bau mak dia yang membolehkan dia mengantuk dengan tiba-tiba ..

 

IKLAN :Garam Bukit

all2

 

 

Bila dia dah kuyu .. Baru bawak ke ‘port’ dia.. Dan pelan pelan hayunkan dia .. Walaupun nangis , dia pasti akan terlena .. Hehehe ..

IMAG1867

Ok … daddy pon nak lena jap .. Maklumlah , bangun awal gak ni .. Walaupun tak g opis , tetap kena bangun awal .. Hahaha .. G opis ?? Perghhh .. tamo laaa .. hahaha

Buatlah seolah-olah ianya milik kita ..

 

Pusingan .. rutin .. Setiap hari sama , cabaran yang sama .. Perlukah mengeluh ? Bukankah aku pernah mendoakannya pada satu hari dulu ? Allah menunaikan dalam bentuk yang berbeza.. Aku doakan kebahagiaan .. Dan Allah memberi nikmatNya . Aku cuma tak sedar sbb kita pohon dlm bentuk lain tapi Allah Maha Mengetahui.

Qhaliff jaga dah .. Dia tidur jap jer sewaktu mak dia ada .. Bila mak dia keluar je dari pintu , tingggg … mata dia terbukak .. Dan aku perlu tidurkan dia .. Kalau tak ? Hehehe … Faham faham je laa ..

Inilah tugas aku . Aku perlu buat setiap hari .. Jangan mengeluh .. Ini yang terbaik untuk aku sekarang ni sbb aku ada masa untuk keluarga dan juga ‘kerjaya’ aku .. Sekurangnya aku tak perlu nak pening dengan ‘curi tulang’ .. Aku hanya perlu ‘curi masa’ ..

Janganlah kita tunggu satu satu perkerjaan yang kita minat tu , berada dalam tangan kita dan baru kita nak buat bersungguh-sungguh. Andai tak minat sekali pon tapi ianya memberi manfaat serta kebaikkkan pada orang lain , lakukanlah dengan bersungguh-sungguh .. Lakukanlah kerana Allah ..

Semoga Allah berkati usaha kita hari ini ..

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI