Dapur Tanpa Sempadan...

Khamis, 2 Ogos 2012

Rotavirus ? Gulp ..

 

Ingat tak entri aku berkenaan baby kawan aku tempohari yang masuk ke hospital akibat demam panas ? Rujuk kat entri SINI ..

Tadi ada aku tanya kembali perkembangan babt dia tu .. Katanya babynya sah dihidapi ROTAVIRUS.. Puncanya , aku masih belum dapat jawapan .. Hurm.. Siannya ..

Dan dan terpandang Qhaliff .. Camana ngan dia eh ? Ari tu ada aku buat entri pasal ni  Rujuk SINI untuk membacanya .. Apakah perlu dia perlu ambil suntikan pencegahan ? Hurmm ..

6hb ni nak g buat check up  Qhaliff untuk kali ke 4 .. nanti nak tanya doktor .. Hurm…

Hari ni genap 4 bulan..

 

4 bulan dah usia Qhaliff dan sebulan aku menjaganya .. Alhamdulillah .. Karenah dia dalam tangan dah .. hehe ..

IMAG2343IMAG2342

Hari pertama dilahirkan ..

IMAG0920IMAG0864-1-1

2 bulan dah usia dia ..

Dan hari ni , genap dia dah 4 bulan .. Badan dia pon kuat dah sikit berbanding dulu .. Hehe.. Namun belum nampak dia manja ke arah sapa lagi .. huhu ..

 

IMAG2834

IMAG2831IMAG2853IMAG2849-1

Perkembangan bayi di usia 4 bulan ..

Makan kurang kerap

Apabila bayi anda mencapai usia empat bulan, perutnya sudah membesar jadi dia tidak lagi perlukan makanan begitu kerap – hanya empat atau lima kali sehari. Namun begitu, berat badannya masih bertambah – keperluannya untuk mengambil makanan menurun apabila dia menjadi lebih besar, lebih mirip kepada kekerapan kanak-kanak yang lebih tua atau orang dewasa. Sekarang di waktu makan, perhatiannya mula beralih kepada orang dan benda-benda, justeru, walaupun anda seronok apabila melihat dia sedar dan responsif terhadap benda-benda baru, anda mendapati bahawa memberinya makan menjadi satu perkara yang sulit. Sekiranya bayi anda mudah ralit dan tidak menumpukan kepada makanannya, carilah satu tempat yang lebih sunyi untuk memberikan dia makan.

 

Bakat baru pusing meniarap dan menelentang

Apabila bayi anda dibaringkan atas perutnya, dia akan mengangkatkan kepala dan bahunya seberapa tinggi dan menggunakan lengannya untuk mengampu dan menahan. Tekan tubi mininya ini membantu bayi mengukuhkan otot-otot dan dia juga akan mendapat pandangan yang baik tentang perkara-perkara yang sedang berlaku di sekitarnya. Dia mungkin juga mengangumkan anda (dan diri sendiri!) dengan berpusing dari baring telungkup kepada telentang, atau sebaliknya. Anda boleh menggalakkan ini melalui mainan: goyang-goyangkan patung mainan di tempat ke mana dia akan pusing untuk menggalakkan dia mencuba lagi. Beri tepukan dan senyuman apabila dia melakukan ini; dia memerlukan sokongan anda sebab perbuatan-perbuatan barunya ini agak menakutkan baginya.

Memanjangkan tangan dan memasukkan objek ke dalam mulut

Bayi anda sekarang sudah boleh memanjangkan tangannya dan merampas sesuatu objek, walaupun lazimnya pertama kali dia mencuba dia terlepas sasarnya. Apabila dia dapat memegang sesuatu, dia akan mengkajinya untuk seketika dan kemudian cuba memasukkannya ke dalam mulut. Anda juga akan memerhatikan air liur banyak meleleh sekarang. Setengah bayi sudah mula tumbuh gigi ada seawal usia empat bulan, tetapi gigi pertama bayi selalunya tidak keluar sebelum usia lima atau enam bulan.

Galakkan bayi anda mencuba dan bermain dengan pelbagai jenis objek. Umpamanya, lampin kain yang bersih boleh mengasyikkan bayi untuk beberapa minit. Perhatikan dia menghisap sesuatu objek, memegangnya, dan ketahuilah apa yang akan berlaku apabila dia merenyukkannya. Berikan dia kelentong ringan dan perhatikan betapa seronoknya dia mendengar kelentong itu berbunyi jika digoncang. Menyediakan tempat aktiviti bayi atau gim buaian adalah baik di peringkat ini, iaitu di ketika bayi anda mempelajari tentang sebab dan akibat - umpamanya, dia mendapati bahawa apabila dia mengerakkan tuil atau butang, dia mendengar loceng berbunyi.

Kini mampu bermain sendiri

Pada masa ini, bayi anda sudah pandai bermain dengan tangan dan kakinya untuk beberapa minit setiap kali. Sungguh ajaib! Pada satu ketika, anda tiba-tiba sedar bahawa tiada kedengaran apa-apa dari dalam bilik, jadi, anda jengok ke dalam dan melihat bayi anda yang sebelum ini memerlukan perhatian dan jagaan anda hampir setiap detik dia berjaga, sekarang boleh bermain dengan sendiri. Mungkin sekarang anda boleh kembali membaca surat akhbar seperti dulu kala.

Mula memahami peranan bahasa

Para penyelidik percaya bahawa menjelang usia empat bulan, bayi anda sudah boleh memahami semua bunyi-bunyi asas dalam bahasa ibundanya. Antara usia empat dan enam bulan, dia menguasai kemahiran membuat bunyi vokal, seperti "ma-ma" atau "da-da." Walau bagaimanapun, dia tidak mengaitkan bunyi itu dengan ibu atau bapanya. Sekarang, dia juga boleh menyertai mainan tiru-meniru bunyi – anda sebut "boo", dan dia akan cuba menyebutnya juga. Anda boleh mengembangkan kebolehan komunikasinya dengan meniru ekspresi muka dan bunyi yang disebutnya – dalam kata lain, men"cermin"kan perlakuan dia. Oleh sebab anda memberi reaksi terhadap sesuatu bunyi yang disebut olehnya dan bereaksi apabila dia cuba menyatakan sesuatu, bayi anda mula mempelajari tentang kepentingan bahasa dan mula memahami konsep sebab dan akibat. Dia mula sedar bahawa apa yang diperkatakan olehnya akan membawa kesan tertentu.

Memahami rampaisari warna yang pelbagai

Bayi boleh mengecam warna dari dia mula lahir, tetapi mempunyai kesukaran menbezakan nada terang-gelap dan corak warna seperti oren dan merah. Sebab itu, mereka lebih gemar hitam dan putih atau warna yang berkontras tinggi. Antara usia dua dan empat bulan, perbezaan warna menjadi lebih jelas, dan bayi anda mula dapat membezakan nada dan corak yang berlainan bagi sesuatu warna. Bayi anda akan menunjukkan kegemaran bagi warna primer yang terang. Dia akan tertarik kepada mobil tergantung yang berwarna cerah (digantung supaya tak dapat dicapainya), poster-poster terang dan buku-buku keras yang berwarna menarik.

Lebih memilih orang

Menjelang empat bulan, bayi anda mungkin sudah boleh menunjukkan respon terhadap kehadiran anda, suara anda dan juga ekspresi muka anda dengan menendang-nendang dan melambai-lambai tangannya.

Sekitar masa ini juga, bayi anda, yang setakat ini cenderung memberi senyuman kepada semua orang yang dijumpainya, mula memilih orang-orang yang dia mahu berdekat dengannya. Jika dia berada dalam kumpulan ramai atau dengan orang yang tidak dikenalinya, dia mungkin memerlukan sedikit masa untuk menjadi selesa. Sediakan sedikit masa untuk bayi membuat transisi apabila berjumpa dengan orang yang tak dikenalinya atau apabila bayi ditinggalkan dengan penjaga. Anda akan juga mendapati bahawa apabila dia berada dalam dukungan anda, dia lebih berminat untuk berinteraksi dengan orang lain – terutama sekali kanak-kanak yang lebih tua yang bising dan riang riuh.

 

Sumber : BabyCenter

Makanan berbuka puasa pilihan BEN ASHAARI #12

 

Pilhan Ramadhan hari  ke #1 : #2 : #3 : #4 : #5 : #6 : #7 : #8 :#9 : #10 : #11

 

Arghh .. nyesal masuk blog ni .. huhu .. Kenapa ? Biasanya aku buat korang yang terliur. .. kali ni , aku lak terliur ..

Ini namanya Kerabu Kerang .. Apa saja yang ada kerang , aku mmg gila nak telan ! Huhuh.. Sambal kerang ngan nasi lemak .. Ahhhh .. Lazatt berkrimmmm … 

Apa lagi ada eh ?

Ada udang sambal tempoyak , hati dan pedal masak kicap kerisik dan juga sayur kacang buncis.. Perghhhhhhhhhhhh .. Nangis tengok.. hahaha…

Kalau nak resepi atau ubah selera petang ni , boleh la jengok ke blog akak kita ni haaaaaa .. hehe .. Blog Denuanza.

Terliur ? Hehehe ..

“ Qhaliff. g amik tisu kat daddy sat .. “

“ Aaaa .. buuu .. ehhhhh “

 

IMAG2848-1

Lewat dah hensem ni bangunn … Kul 10 ??? Waduh.. penat g shopping gamaknya niii ..

Bangun jer .. Terus pandang aku dan senyum … Pastu , mula membebel sorang sorang ..

IMAG2850-1

 IMAG2852-1 IMAG2849-1

Dan dia dah sebut 3 suku kata .. “ aaa buuu eehhhh .. “ sambiil tendang aku .. Adehh ..

Sapa nak order ? Cepat …

 

Di sini saya, Cik Dee cookies menyediakan 15 jenis kuih yang beraneka citarasa untuk tempahan. Setiap bekas mengandungi 50 biji dengan harga RM35 shj (*COD RM10 : weekend only by Appointment : Carrefour Puchong, Universiti Malaya, Bangsar , Curve, PICC Putrajaya )

image

Almond London

image

Tart Nanas

image

Walnut Crispy

image

Snow Almond

image

Nestum Roche

image

Nur Kasih

image image image

image image image

Dan banyak lagi seperti  Blueberry Tart , Royal Almond Slice , Suji ,Teratai Layu Di Tasik Madu , Red Pearl , Island Chocolate Bar , Cik Dee Cookies , Jejari Oat , Shortbreak ..

 

Sebarang Pertanyaan boleh dihubungi Dee 019-5785843 ( hanya untuk kuih raya sahaje tau) boleh whatApps.. or BBM 213CA9E4 atau boleh order just PM saja Dee at Email : Fahaya@gmail.com @FB : Deela Auliya Nur Islam

Sombongnya Qhaliff !!

 

Keluar je rumah .. Automatik muka dia berubah. Tak kira la ke mana pon .. Muka dia macam .. Hurm.. Aku rasa dia ikut perangai aku tang ni .. Huhu ..

IMG_20120801_191932

IMG_20120801_193858

Sebelum keluar ke Alamanda semalam utk berbuka  .. Qhaliff tidur dulu .. Bangun , senyum .. Huhu .. Sampai Alamanda  , terus Fish Manhattan , jumpa geng WhatsApp Alamanda dan muka Qhaliff .. .. berubah.. Muncung pon timbul ..

IMG-20120801-WA0005IMG-20120801-WA0009

Tak reti la nak senyum … alahai anak aku nih …

IMAG2843-1

Sepanjang dalam Alamanda tu , mmg camtu je la muka dia .. Muka ngantuk ? Huhu.. Yelah kot ??? Tapi bila sampai rumah jer ..

IMG-20120801-WA0007

Tensen ? Hahaha .. Adoi.. tak tau laaaaaa nak kata apaa dah ..

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI