Dapur Tanpa Sempadan...

Isnin, 27 Ogos 2012

Sian Qhaliff ..

 

IMG-20120827-WA0001

Dua tiga hari ni asyik merengek nak ajak keluar.. Pastu nak tidur atas bahu mak dia jer .. Ditambah lagi tadi dengan cirit berat pagi tadi , buat menambahkan lagi kesian aku pada dia ..

Hurmm .. Patutlah ramai bapa mengalah pada anak kecilnya terutama bila mereka menjerit nak mainan .. Aku nanti entah camana .. Dapat mainan atau dapat rotan ?

Bila tengok dia sakit gini , kita sanggup buat apa saja .. Tapi bila anak tengok bapa dia sakit ,ada yang tak sabar tunggu nak rebut harta !

Kau yang terindah ..

 

Biasanya aku tonton drama ni , gitu gitu jer. Malas nak bg komitmen pada drama-drama begini walaupun bagus penghayatan wataknya .. Bukan tak bagus tapi penat nak mengumpat dalam hati.

Dan tadi , aku tertengok la sedikit drama KAU YG TERINDAH bila kita tak ni .. Aku yang tak tau hujung pangkal drama ni , aku kecewa bila lihat ada babak ‘kurang ajar’ .  Hurmm .. Apa sekali pun alasannya , sebagai anak , atau orang luar tiada hak nak bersikap kurang ajar.

Manakala pelakon pulak , bagi aku la kan .. Kalau benar la pelakon tu bagus , tak perlulah nak pakai baju baju yang .. hurmm .. Faham kan maksud aku ? Biarlah bakat yang membuatkan kita diminati bukan kerana seksi ..

Entahlah .. Kadang kadang , bila kita kritik .. mereka kata kita tak sokong produk tempatan . Tapi bila kita sokong , kita lak seolah mengiyakan segala yang dipaparkan dalam tu ..

Walaupun ada yang kata itulah yang  berlaku dalam masyarakat kita , kenapa tak cuba mengubahnya dalam bentuk yang lebih positif. Biarlah setiap episod tu punya daya tarikan yang menginsafkan dan memberi kesedaran. Bukan nak tunggu hujung drama baru nak nampak segalanya..

Entahlah .. Ni sekadar pandangan aku jer .. Nak lihat masyarakat kita semakin berpendidikan dan berilmu dunia akhirat. Kita semakin jauh walaupun dekat ..

Confirm .. Qhaliff tak sihat ..

 

Qhaliff berak lagi .. Dan kali ni mmg cirit birit dan najisnya ada sedikit berbuih .. Ada aku amik gambar tu .. Nak tengok ke ? Hehee. . Tak pe la .. Aku tunjuk kat doktor je nanti .. Kang ada gak yang muntah kat depan pc tu nanti .. hehe ..

Jap lagi nak g jumpa doktor kalau dia berak sekali lagi .. Wife terus bagi susu badan .. Hurm ..

Infomasi Bersama :

Bagaimana nak tahu sama ada bayi saya mendapat cirit-birit?

Ramai ibubapa tertanya-tanya sama ada bayi mereka menghidapi cirit-birit sebab bagi bayi baru lahir pergerakan usus (pembuangan air besar) berlaku secara kerap. Pergerakan usus yang normal bagi bayi banyak bergantung kepada sama ada bayi anda diberikan susu badan atau formula. Najis bayi menyusu badan yang baru lahir adalah kekuningan, dan agak lembik atau cair dan boleh berlaku sekerap lima kali sehari.

Kadang-kala, bayi yang menyusu badan akan menggerakkan ususnya semasa atau sebaik saja dia menghisap susu ibu. Ini berlaku sebab apabila perutnya diisi penuh, susu itu boleh merangsang keseluruhan saluran usus bayi, menyebabkan pergerakan usus. Dalam masa sebulan, kebanyakan bayi yang menyusu badan mengurangkan kekerapan pergerakan usus sampai satu atau dua kali sehari sahaja. Pergerakan usus bagi bayi yang mengambil susu formula ialah sekali sehari selalunya dan najisnya agak kental.

Najis longgar yang berlaku dari semasa ke semasa adalah normal. Jika selepas bulan pertama bayi anda mula melepaskan najis yang busuk, cair dan berlendir (seorang doktor mengandaikannya seperti menghembuskan hingus ke dalam lampin bayi anda) -- pada kadar yang kerap sebanyak satu pergerakan usus setiap kali dia menyusu -- atau jika dia juga demam atau kelihatan seperti berat badannya menurun, ini mungkin cirit-birit, jadi berjumpalah pakar pediatrik atau doktor keluarga anda.

Apa yang menyebabkan cirit-birit?

Punca utama cirit-birit ialah virus yang bergelar rotavirus. Hampir kesemua kanak-kanak akan dijangkiti virus ini pada suatu masa sebelum usia lima tahun. Rotavirus menyebabkan gastroenteritis, satu infeksi usus. Infeksi ini menjejaskan lapisan dalaman usus. Lapisan yang terjejas itu mengeluarkan cecair dan membiarkan makanan lalu terus tanpa menyerap sebarang nutrien.

Cirit-birit di kalangan bayi boleh disebabkan oleh susu formula tidak disediakan dengan sempurna, selesema, antibiotik, keracunan makanan, alergi, atau, yang jarang berlaku, kekurangan enzim tertentu.

Bolehkah ianya dicegah?

Kebersihan yang sempurna boleh membantu mengurangkan kemungkinan berlakunya cirit-birit sebab mikro-organisme yang menyebabkannya boleh berpindah dengan senang dari tangan ke mulut. Oleh itu, cucilah tangan anda sebersih-bersihnya selama 15 saat dengan sabun anti-bakteria jika anda memegang lampin kotor atau selepas ke tandas.

Bagaimanakah saya merawatnya?

Jika bayi anda mengambil susu badan atau formulanya dengan sempurna, teruskan amalan itu. Bagi bayi yang lebih tua, anda boleh memberinya beberapa hirup air atau air garam rehidrasi (oral rehydration salt solution atau ORS) sebagai tambahan kepada susu badan atau susu formula kekuatan penuh.

Kanak-kanak yang baru bertatih dan yang lebih tua boleh diberikan jus buahan yang betul-betul cair (sekurang-kurangnya satu bahagian jus untuk 10 bahagian air). Ais krim batang adalah sesuai jika anak anda tak mahu minum. Elakkan minuman glukosa, minuman bergas dan jus yang tidak dicairkan (gula yang tidak dapat menyerap dapat menarik air ke dalam usus dan menjadikan cirit-birit lebih teruk).

Jangan berikan ubat anti-cirit-birit kepada kanak-kanak di bawah umur 12 tahun, sebab ia boleh mendatangkan kesan sampingan yang serius.

Bilakah saya harus memanggil doktor?

Cirit-birit boleh membimbangkan jika ianya tidak berhenti selepas beberapa jam, tetapi selalunya ia boleh berhenti dengan sendiri. Jika anak anda mengalami najis yang longgar dan cair selama lebih dari dua hari, panggillah doktor anda. Kebimbangan yang utama berhubung cirit-birit ialah penyahhidratan, jadi janganlah bertangguh memanggil pakar pediatrik jika anak anda menunjukkan tanda-tanda kekurangan pengambilan cecair atau kehilangan cecair seperti yang berikut:

• kulit atau bibir kering;
• lemah lesu;
• menangis tanpa air mata;
• ubun-ubun yang menurun;
• tangan dan kaki pucat;
• air kencing kuning pekat atau pertukaran lampin kurang dari yang biasa.

Anda seharusnya berbincang dengan doktor jika anak anda:
• tak mahu minum;
demam lebih dari 24 jam;
• terdapat darah dalam najisnya;
• tercirit-birit bersama muntah-muntah lebih dari 24 jam;
• perutnya kembong buncit.

Ini semua adalah simptom sekunder yang jarang berlaku, tetapi harus diberi perhatian sebab boleh melarat.

Jika bayi anda kurang selesa semasa sakit cirit-birit, peluklah dia dan tenangkan hatinya seberapa boleh, dan pastikan badannya kering. Berikan perhatian dan berlembutlah apabila menukar lampin sebab memang senang untuk punggung bayi menjadi rengsa dan pedih akibat cirit-birit. Gunakan krim penghalang untuk mencegah iritasi jika cirit-birit berlarutan lebih dari sehari. Yakin dan bertenanglah, bayi anda akan sembuh dalam sedikit masa.

Sumber : BabyCenter

Abis berparut muka Qhaliff ..

 

Haihh .. Potong dah kuku dia .. Tapi cepat benar naiknya .. Yelah , ari ari dok menyusu … Tumbesaran dia pantas kan …

Bangun tidur atau sedang bermain , dia suka benar  tonyoh muka dia sendiri .. Kesannya ? Hurmm .. tak tau la Qhaliff oiiiiii .. Aku tengok sendiri pon dah pening ..

Mak ayah nak anaknya bersih dan kemas .. Tapi dah besar anak tu sendiri nak rosakkan tubuh badan mereka tu .. Haihh ..

Berfikir banyak kali sebelum melakukannya ..

 

Hurm .. Baru lepas baca artikal mengenai seorang artis wanita popular satu tika dulu dengan gambar kontroversinya yang mana dia tak mengakuinya dan akhirnya mengaku bahawa dia melahirkan anak tu di hospital tersebut ..

Puas dia menyorokkan aib dia tapi ramai beria nak suruh dia mengaku .. Untuk apa yer ? Kenapa ramai orang beria nak membuka aib orang lain ? Kiranya jangan nak sorok dosa la yer ? Mari kita kompang dan bagitau satu kampung dia telah melakukan dosa ? Gitu eh ?

Kata semakin moden dan canggih ? Tapi kenapa perangai seperti zaman dulu dulu gak ? Dok mengumpat secara terang terangan atau bersok sek sok sek di dalam blog atau laman sosial ?

Oh yer .. Tu bukan kita atau ahli keluarga kita yang sedang kita umpat kan itu .. Kalau kena kat batang hidung kita ? Camana ? Kalau aib hingga menjatuhkan maruah dia , cuba fikir apakah perlu kita join sama menyebarkannya ?

 

“Sesiapa yang menutup aib saudara muslimnya maka Allah akan menutup aibnya di akhirat”

(HR. at-Tirmidzi dan disahihkan oleh Al-Albani)

Sakitkah Qhaliff ?

 

 

Tak menangis ..  Tak meragam .. Tak kembung .. Najis pon cam biasa jer .. Tapi peliknya , kenapa kerap lak beraknya ? Hari ni saja , dah 2 kali .. Kalau tak , 3-4 hari sekali .. Ke tak puas berak ni ??

Hurmm…

Giveaway untuk ibu-ibu ..

 

Nak hadiah yang ditawarkan di bawah ni ? Cooler bag ..

 

cooler bag2 cooler bag3

 

Untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut , sila ke Kenkoushoku .

Tips halau nyamuk !

 

 

Entah sejak kebelakangan ni , aku rasa aku seperti berjiran dengan keluarga nyamuk . Bila masuk waktu sarapan , aku jadi mangsa. Bila masuk waktu makan tengahari , aku jugak jadi mangsa. Kalau malam , jangan cerita laa , serupa kena bbq dah aku !

Ha ? Guna racun serangga ? Dah akak oiiiii ! Sama gakkk … Yang jenis karen tu pun sama gak ! Tau tau birat je kaki dan tangan .. Menariknya , wife aku tak kena la pulak ! Nasib baik Qhaliff ada gak la sebutir dua sebagai tanda bukti kewujudan keluarga nyamuk tu !

Dan kegelisahan aku ni , aku kongsikan bersama rakan Twitter aku .. Maklumlah , susah senang kita ni hendaklah dikongsikan bersama rakan rakan yang lain .. Hehehe.. Poyos..

Tiba-tiba ada awek comel bagi tips kat aku ..

image

Kat rumah aku takde la spesis tiger balm ni haa ..

Yang ada balm gamat .. Aku try , dan aku lena weh ! Alhamdulillah .. Tapi lena aku setakat sampai kul 6 pagi sebab tau tau Qhaliff ada kat sebelah sambil dok bermain !

“ Dari tadi dia tak nak tidur .. Asik nak main jer .. “

Wife bagitau aku .. Huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa .. Baru nak lenaaaa !!

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI