Dapur Tanpa Sempadan...

Sabtu, 22 September 2012

Adik perempuan Qhaliff ..

Dalam diam diam ada adik , ehhh Qhaliff ? Nama apa ??  Nama dia .. er .. Nur Qhalisya Iman .. hehe ..

Dan daannnn ..

Published with Blogger-droid v2.0.9

Salah ke curik artikal dari berita online ?

 

Ahaa … peluang bertemu dengan wartawan dari BERNAMA tidak aku sia-siakan tadi. Selain dari wartawan tersebut , ada wakil dari ZALORA .. ehehhe .. Dalam kepala aku berlambak soalan untuk aku ajukan pada mereka ..

Kesempatan duduk sebelah wartawan BERNAMA telah aku gunakan sepenuhnya.. Aku tanya soalan soalan berkaitan dengan mengambil artikal berita bulat bulat dari akhbar online.. Apakah itu salah dan boleh dikenakan tindakan ?

Menurutnya , perbuatan begitu mmg salah jika mereka membuat laporan pada SKMM apatah lagi jika tidak meletakkan sumber asal atau backlink . Lebih kurang hak cipta la kot ..

Tapi jarang la ada akhbar nak kecoh sangat kecualilah artikal tersebut telah diedit atau diubah suai lalu dletakkan sumber dari mereka juga ! Dia ada bagi la beberapa contoh kes pada aku ..

Dan aku bertanyakan apakah salah jika amik sebahagian petikan dari artikal berita tersebut dan blogger membuat ulasan tetapi tak beritahu sumber dari mana ? Jawapan dari dia , tak salah . Jika berlaku kekeliruan , blogger tersebut perlu dipertanggungjawabkan ..

Ini bermakna EN.YUS dalam entri aku Gila menyaman bloggerkah sekarang ? ini sekadar nak membuang masa dia .. Kira nak gertak tapi sayangnya aku tak takut sbb bukan entri menghina atau menukar info  dan aku buat entri tu pun untuk maklumkan pada rakan blogger mengenai plagiat artikal..

Dan paling menjadi kesalahan ialah edit gambar yg asal kemudian diletakkan sumber kepada yang asal ! Ini dah satu kesalahan la ..

Tapi untuk keselamatan di masa akan datang , sebaiknya apa saja yang diambil dari orang lain ( hak orang lain ) , bagi la kredit atau sumber asal agar tidak berlaku masalah di kemudian hari ..

En. Yus , nak siakap 3 rasa tak ?

“ Bang , tolong belikan lengkuas sket .. “

 

Kat event MBE tadi .. Satu ‘arahan’ dari big boss kat rumah mintak tolong belikan lengkuas , kurma , telur dan sebagainya.

Dalam kepala aku .. “ Hmm .. lengkuas camana lak rupanya eh ? Nak google tak sempat lagi ..  Dan aku terbayangkan ..

Hurmm .. takkan tu ? Tu sengkuang laaa.. Takde kaitan kekeluargaan dengan lengkuas !

Tak kisah la.. Lepas selesai event tu , aku ditemani blogger Que Achmad ke Carrefour utk beli barang yang wife kirim .. Heheheh .. Dalam pala aku , Que ada.. mesti kenal punya ..

Sampai dalam tu .. Hahahaha.. Dia tunjuk kunyit memula.. Laaa.. spesis aku rupanya .. Hahahha ..

IMAG3719

Nasib baik setiap barang yang dijual ada letak ‘name tag’ .. Kalau tak confirm aku tanya kat awek cun yg kebetulan lalu kat sebelah aku tu.. Hahaha ..

Dan … pilih satu lalu timbang .. Ingat nak amik dua .. Tapi tak pe laa .. Nanti datang beli kalau tak cukup ..

Sampai rumah ..

IMAG3721

“ Bang , lengkuas sebesar ni 4 tahun pun tak abis !! “

Err .. nasib baik aku tak beli dua .. Hahahah ..

Projek blog hari ni ..

Huhu.. terpaksa tinggalkan Qhaliff utk mencari sesuap nasi .. Nanti daddy balik eh. Bg mummy jaga lak ..

Tp siang senang sgt jaga dia .. Tidurrr jer diaaa lepas menyusu . Huhu ..

Published with Blogger-droid v2.0.9
Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI