Jangan salahguna ilmu ..

by - Khamis, Februari 07, 2013

 

“ Selagi mana tidak memudaratkan aku , aku akan tetap merokok dan selagi tiada fatwa mengatakan rokok itu haram .. aku tetap merokok .. “. Kata kata seorang rakan yang bijak dalam ilmu agama ..

Ok , aku malas nak bertekak bab ni terutama dia sendiri pun bijak dalam agama nak dibandingkan aku yang jauh lebih cetek darinya .. Cuma aku mampu tersenyum je la ..

Perokok ni , hanya dok kisahkan diri dia saja.. Selagi dia sihat , dia akan merokok .. Camana pulak dgn orang sekeliling ? Kalau dia hisap rokok , jauh dari orang ramai .. ok , takde sapa nak marah atau larang .. Tapi kalau dok hisap depan kawan kawan walaupun kawan kawan dah berkali kali dok ingatkan , camana ?

Jika merokok tidak memudaratkan diri dia , apakah dia tidak tahu bahawa asap rokok itu akan memudaratkan orang lain yang berada disekelilingnya ? Ok , dia tak kisah .. Tapi kalau tak kisah , berbalik pada hukum agama .. Apakah hukum jika perbuatan seseorang itu mampu mendatangkan kemudaratan pada orang lain ? Hurm..

Dan menariknya .. Dia bagitau , hukum merokok ni cumalah makruh. Belum jatuh haram .. Ok .. Aku google dan jumpa jawapan dari ahli agama sendiri ..

“  Hisap rokok itu makruh jika ia  sekali sekala tetapi jika dihisap hari-hari sehingga ketagih dan memudaratkan kesihatan serta  asapnya boleh mengganggu  orang ramai ia dihukumkan haram.Itulah maksud sebenar yang dikatakan orang kawan anda itu. “.

– Sumber : IslamGrid

 

Dan menariknya , ada yang kata bila merokok baru datang idea atau bila merokok baru ada stamina nak main bola atau workout .. Heeeee … Dasat betul pemikiran mereka setelah dikelabukan dek asap rokok ..

You May Also Like

9 comments

  1. betukl tuu , tak suka tak sukaaa .
    Bang ben , dtg lah blog kite . hihi

    BalasPadam
  2. betul betul..nasib baik aku xisap rokok.

    BalasPadam
  3. Salam. Kebiasaannya perokok ini akan pertahankan diri sendiri dan seboleh2nya menolak hukum ijtima ulama.

    deanridzwan.blogspot.com

    BalasPadam
  4. Tu jenis orang yang belajar ambil pangkal hujungnya tinggal... cakap lebih2 dia kata dia lagi berilmu dari kita...

    BalasPadam
  5. kalau hisap rokok dijadikan alasan untuk tenangkan hati atau mendapatkan ilman dan sebagainya..ini bermakna setiap masa,,hari dan detik jiwa serta diri orang itu tidak tenang..nampaklah rokok tak boleh menenangkan..ketenangan dan ilham itu dari Allah..bukan rokok..hishh rimas dengan perokok dan asapnya sekali..

    BalasPadam
  6. merokok dah lm di fatwakan haram.. since 19**... (maaf.. terlupa)
    tp pernah tengok clearly pasal fatwa penghrmn rokom thn 19** smthg2 ni...

    BalasPadam
  7. saya ambik yg senang je kalau bab rokok ni kalau nak jatuhkan hukum dia.. masa saya belajar kar sekolah dulu ..subjek syariah islamiah .. bab merosakkan anggota badan..(x ingat tajuk sebenar) ok.. kita diharamkan utk merosakkan anggota badan kita, contoh mengelar tangan ke.. bertatu ke.. kan rosakkan anggota badan yg bukannya milik kita.. badan kita 100% hak Allah.. kita kena jaga sebaik2 yang mungkin.. rokok ni kita dah tau ade macam2 bahan kimia yang ada kat dalam tu yg dah terbukti mampu merosakkan badan kita termasuk badan orang lain.. jadinya..kita boleh meletakkan hukum haram disitu seperti jugak haramnya bertatu kerana merosakkan anggota badan yang Allah telah beri pada kita..kita kena jaga sebaik2 yg mungkin.. Kawan En.Ben tu dah memutarbelitkan ilmu dia untuk kepentingan dia.. kalau dia cakap banyak lagi..en.ben cucuh je putung rokok tu banyak2 kat mulut dia smpai melecur,, baru tau rasa rosakkan anggota badan cmn..hehe

    BalasPadam
  8. Betul tu Encik Ben. Merokok membahayakan kesihatan

    http://memetlenggeng.blogspot.com/2013/02/tempahan-kumpulan-qasidah-sekitar-bangi.html

    BalasPadam
  9. teringat kata2 lecture masa study d MUCH KB. .

    smua anggota badan kita ada waktu rehatnya. .

    mata : tido
    mulut : tido
    perut : puasa (1bulan - bulan ramadhan)
    dll

    tp tahu x. .jantung kita x pernah bhnti bkerja walau sesaat. so, hargailah jantung anda selagi d beri pinjam secara percuma!! mmg manusia y merokok ni kufur nikmat. .

    ku x pandai berkata2. . tp amat2 x suka lelaki y merokok. . nak2 bhampiran ngan budak kecik. . hormatilah anak2 y x bdosa tuh

    BalasPadam