Dapur Tanpa Sempadan...

Khamis, 14 Februari 2013

Kuih Gomok

 

Photo

Pernah dengar , ? Aku tak pasti la negeri lain panggil apa tapi kat Kelantan , kuih ni dipanggil kuih gomok .. Heee.. Betul ke ? Aku pun tak tau .. Tu pun wife yang bagi tau sbb dia suka …

Aku yang buat kali pertama makan tadi , rasa macam sedap jugak kuih ni .. Ada kelapa dan manis manis skit .. Lain lain bahan , aku tak pasti .. Aku pasti , aku telan jer .. tu yang aku pasti sangat .. heee..

Kat mana beli ni ? Menurut wife , skang ni susah nak dapat kuih ni. Tak tau la kot kat tempat korang ada jual bersepah tapi katanya , sukar nak jumpa.. Ni pon jumpa kat RNR Gua Musang yang baru tu haa..

Katanya lagi , yang tau masak kuih ni otai otai jer . Kalau korang tau , sila silalah berkongsi yer .. Heeehehe..

15 komen :

itu Akhil berkata... [Reply to comment]

wow sedap kuih ni bro..
ada rasa hampas kelapa yang ckup lemak..uihh sodap lemak manis!!

نور افيره berkata... [Reply to comment]

kuih gomok ade gk jual kt bukit jawa tuh....sedakkkk..hehe =D

MamaFaMi berkata... [Reply to comment]

Ingatkan Ben nak bagi resepi tadi... hihihi....

mohd jamil abd patah berkata... [Reply to comment]

Tak pernah dengar nama kuih ni......Nak try cari la....

Kesian Guru Sekarang

Paly berkata... [Reply to comment]

btol2 otai bleh wat kuih ni... kt tganu pn ade jgk :D

www.paly.my

aziekz berkata... [Reply to comment]

tganu pun pggil tpung gomak,..

Mmm..klu org mekaap tbal2...kteorg perli ala2 tpung gomok pkai bdak nan inci..=-O
masih bnyk lagi jualkt pasar2...tak silap tpung pulut,,,,dan intinya nyior


MawardiYunus berkata... [Reply to comment]

kalau kt kg .. memang salu je mak beli dengan van org jual ikan huhu

KY berkata... [Reply to comment]

di tenganu panggil kuih gomok, tapi KY tak sika makanlah..buat kotor baju je heeeee

Nini Mohd berkata... [Reply to comment]

a'a, kitorang kat terengganu pun panggil tepung gomok.
kalo balik kampung ada jer jual benda ni.
kat JB ni memang x pernah jumpa lg la org jual benda alah ni.

http://ninimohd.blogspot.com

Zee Suhaini berkata... [Reply to comment]

sedapnya abg ben...dah lama cari kuih ni..kat cni memang payah nak jumpa la...

fizafantagirO berkata... [Reply to comment]

teringat kat umi..umi fiza sukaa makan tepung gomok nih

Huda Azman berkata... [Reply to comment]

laa...tepung gomak ke. kalau kat kg saya dia buat bulat tapi leper sikit dan lebih besar. puas makan. rasanya tepung pulut dgn tepung kacang hijau inti kelapa. selalu beli je tak penah buat =P kat kg saya byk lagi senang nak jumpa. takat pasar pagi dgn param pasti ada jual. kalau ngidam takde masalah. kat kg ada =)

Miss FZ berkata... [Reply to comment]

tepung gomak memang susah nak jumpa dah sekarang..memang sedap.

Aziz Ahmad berkata... [Reply to comment]

Tepong gomok dlm filem bujang lapok

Madinah Alhaj berkata... [Reply to comment]

alahai, tgk kuih ni tringat kt arwah moyang sy...die suke sgt wat kuih ni bg kt cucu cicit die mkn,tmbh2 time raye...hurmm :(

p/s : sy pom ore kelate panggil ni kuih gomok/buah gomok....huhuhu

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI