Kuih Gomok

 

Photo

Pernah dengar , ? Aku tak pasti la negeri lain panggil apa tapi kat Kelantan , kuih ni dipanggil kuih gomok .. Heee.. Betul ke ? Aku pun tak tau .. Tu pun wife yang bagi tau sbb dia suka …

Aku yang buat kali pertama makan tadi , rasa macam sedap jugak kuih ni .. Ada kelapa dan manis manis skit .. Lain lain bahan , aku tak pasti .. Aku pasti , aku telan jer .. tu yang aku pasti sangat .. heee..

Kat mana beli ni ? Menurut wife , skang ni susah nak dapat kuih ni. Tak tau la kot kat tempat korang ada jual bersepah tapi katanya , sukar nak jumpa.. Ni pon jumpa kat RNR Gua Musang yang baru tu haa..

Katanya lagi , yang tau masak kuih ni otai otai jer . Kalau korang tau , sila silalah berkongsi yer .. Heeehehe..

15 ulasan:

  1. wow sedap kuih ni bro..
    ada rasa hampas kelapa yang ckup lemak..uihh sodap lemak manis!!

    BalasPadam
  2. kuih gomok ade gk jual kt bukit jawa tuh....sedakkkk..hehe =D

    BalasPadam
  3. Ingatkan Ben nak bagi resepi tadi... hihihi....

    BalasPadam
  4. Tak pernah dengar nama kuih ni......Nak try cari la....

    Kesian Guru Sekarang

    BalasPadam
  5. btol2 otai bleh wat kuih ni... kt tganu pn ade jgk :D

    www.paly.my

    BalasPadam
  6. tganu pun pggil tpung gomak,..

    Mmm..klu org mekaap tbal2...kteorg perli ala2 tpung gomok pkai bdak nan inci..=-O
    masih bnyk lagi jualkt pasar2...tak silap tpung pulut,,,,dan intinya nyior


    BalasPadam
  7. kalau kt kg .. memang salu je mak beli dengan van org jual ikan huhu

    BalasPadam
  8. di tenganu panggil kuih gomok, tapi KY tak sika makanlah..buat kotor baju je heeeee

    BalasPadam
  9. a'a, kitorang kat terengganu pun panggil tepung gomok.
    kalo balik kampung ada jer jual benda ni.
    kat JB ni memang x pernah jumpa lg la org jual benda alah ni.

    http://ninimohd.blogspot.com

    BalasPadam
  10. sedapnya abg ben...dah lama cari kuih ni..kat cni memang payah nak jumpa la...

    BalasPadam
  11. teringat kat umi..umi fiza sukaa makan tepung gomok nih

    BalasPadam
  12. laa...tepung gomak ke. kalau kat kg saya dia buat bulat tapi leper sikit dan lebih besar. puas makan. rasanya tepung pulut dgn tepung kacang hijau inti kelapa. selalu beli je tak penah buat =P kat kg saya byk lagi senang nak jumpa. takat pasar pagi dgn param pasti ada jual. kalau ngidam takde masalah. kat kg ada =)

    BalasPadam
  13. tepung gomak memang susah nak jumpa dah sekarang..memang sedap.

    BalasPadam
  14. Tepong gomok dlm filem bujang lapok

    BalasPadam
  15. alahai, tgk kuih ni tringat kt arwah moyang sy...die suke sgt wat kuih ni bg kt cucu cicit die mkn,tmbh2 time raye...hurmm :(

    p/s : sy pom ore kelate panggil ni kuih gomok/buah gomok....huhuhu

    BalasPadam

Peringatan



Ini adalah blog peribadi. Tidak terkait dengan mana mana parti politik walaupun ada artikal berbaur politik secara ringan. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog iaitu, Ben Ashaari. Saya tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli , sengaja atau tidak sengaja. Amaran dah diberikan. Sapa suruh tak baca !

Pendapat penulis tidak semestinya kekal. Boleh berubah bila ada maklumat tambahan yang punya bukti atau fakta yang lebih sahih.

Jika ada sebarang pertanyaan atau penambahbaikan , boleh hubungi saya melalui email.

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI

Blogger Sejak 2009