Tiada alasan untuk malas !

by - Selasa, Februari 05, 2013

 

Photo

Hari tu , aku gi gym… Ternampak lelaki berbangsa cina ni sedang melakukan sesuatu , di situ jugak ! Beria-ria dia melakukannya. Raut wajahnya mmg amat sayukan hati aku ..

Kesian tapi bangga ! Dalam keadaan begitu pun dia tidak datang ke meja orang untuk mintak sedekah bagi mendapatkan sedikit makanan .. Tau apa dia buat ?

Dia kat situ , duduk kat situ tunggu bawang dihantar padanya dan kemudian kerja dia ialah mengopek bawang yang dihantar .. Sapa yang kasi ? Tu aku tak pasti .. Tapi pastinya aku ialah ada dua bekas yang besar .. Satu berisi bawang dan satu lagi berisi air ..

Hurmm… Kesian ? Benar tapi itulah realiti kehidupan. Sapa malas , maka tercicirlah dia .. Kelak , dia cari jalan mudah untuk teruskan hidup. Sapa rajin , walaupun penat pastinya dia akan terus hidup walaupun tidak mewah .. Yang penting , hati gembira dan tidak menyusahkan orang lain ..

You May Also Like

4 comments

  1. sayu plk mbacanya.. jdi kte kna bsyukur dgn apa yg kte ada skrng.. klu kte rsa khdpn kte truk, kna ingt bhwa ada lgi insan yg lbeh truk drp kte.. thanks share abg ben!!

    http://fakhruru.blogspot.com

    BalasPadam
  2. AJ suka orang yang macam ni...
    Atleast tak minta ehsan orang.....
    Kita yang bernasib baik ni patut bersyukur...

    BalasPadam
  3. Walaupon sedikit hasil yg kita dapat... At least hasil kerja kita...susah payah kita. Bersyukurlah orang2 yang mempunyai kerja dan jangan melanggar amanah ye ;)

    BalasPadam