Perlukah budak budak kecik ni diberi gadget ?

by - Jumaat, Mac 15, 2013

 

Ahaaa .. Aku pun confuse sebenarnya .. Maklumlah , ada yang dapat , terus malas nak pijak padang bola sepak . Makin bertambahlah kaki bangku di Malaysia .. Pastu nak duduk kerusi tertinggi lak .. Hehehe .. Tak tau tak tauuuu .. Sapa tahh ..

Qhaliff semakin membesar.. Kat rumah neneknya , ada gadget seperti smartphone dan tablet yang mana sepupu dia dok usung .. Ahaaa.. Pastinya Qhaliff berminat walaupun tak reti nak main ..

Persoalannya , apakah patut aku perkenalkan Qhaliff dengan menda menda alah ni ? Heehehe .. Ada yang kata , lom tiba masanya.. Ada yang kata nanti anak lembab.. Segalanya ada ujikaji .. Rajinkan google .

Kebaikkan tetap ada namun keburukannya , melebih kebaikan atau sebaliknya ?

You May Also Like

16 comments

  1. segalanya ada pro and cons bro, kalau kita tk nk anak dekat ngan gadget, tapi still biar anak bertempiaran, sme jgak.. tapi kalau beri anak gadget then dia plak jd gian, susah jgak.. kesimpulannya, tanggungjawab ibu bapa mendidik, anak ni bukan tau apa.. :)

    BalasPadam
  2. abg ben , klu dulu yelah kite nak kate umur Qhaliff tak sesuai lagi maen gadget2 bagai nih .
    Tapi zaman sekarang nih, bdk sekolah rendah pon dok usung tab. hda pon takde. mak aihhh. -..-'

    hda rasa , bdk2 yang sebaya qhaliff perlu tau bende2 nih sume, cuma dengan pendekatan yang slow2. :D



    BalasPadam
  3. Budak2 skrg dah semakin bijak n pandai guna gajet ni..hehe

    BalasPadam
  4. Patut kot. Sekarang zaman dah maju, so kena didedahkan sejak kecil lagi. Tapi jangan asyik bagi main game-game yang melalaikan, nanti jadi kaki gamer pula. :p

    BalasPadam
  5. Anak buah saya umur 2 tahun lebih ayah saya baru belikan .. Itu pun sebab ayah kata nak dia berakal .. Budak2 baru nak meningkat umur kan .. Dia nak cari akal sikit .. Tu la belikan dia tablet .. Kasi hak dia .. Bila dia main game dia senyap dan tekun jerr .. Bila dia kalah , dia still berusaha nak menangkan jugakk .. Macam tu la ayah saya nakkan .. Bukannya nak kata ajar manje ker apa .. Ada pandangan org kata kalau bagi time umur gini katanya manja la apa la .. Tp , sebenarnya bukan .. Keburukan tu pasti ada .. Kita kawal la jugak tempoh masa dia bermain tu .. Cahaya tu bkn elok sgt kena pada mata kanak2 kan .. Vibrate pun sama .. Dan lain2 .. Tu pandangan keluarga saya laa

    BalasPadam
  6. macam lebih banyak keburukan je rasa.. tak tau lah..

    BalasPadam
  7. abg ben mata kena jaga ooo...aset tuhhh , operation lasik 7K tau..!! sekali skala OK rasanyer.., kaki Qhaliff tuh petanda 'kaki bola' ker?

    BalasPadam
  8. Sebagai guru dan dalam masa yg sama ibu, saya ada pengalaman ini, semasa anak saya berumur 4 tahun, dia sangat "ketagih" dengan tab ni...susah juga untuk kawal dia dari terlalu leka dengannya..alhamdulillah sekarang dah agak kurang hasil kerja keras mengawalnya...satu seminar parenting yg saya hadiri penceramah berpendapat seeloknya kanak2 dua tahun ke bawah...(err bagi saya mungkin sehingga 4 tahun agak tidak sesuai)...sedar atau tidak ia akan praktik budaya UNDO...berbanding jika dia bermain dengan LEGO, Blok...dan permainan lain yg boleh mengasah mindanya.

    BalasPadam
  9. saya takkan bagi anak2 saya main gadget di rumah saja2.. gadget saya hanya spare utk pergi tahlil ke,atau tempat yang under control tp memerlukan anak2 saya dok senyap2.. bg gadget trus senyap.. pastu, time dah logik utk memain semula (aktiviti badan / lari2 ext. dgn kwn2), saya akan amik balik simpan...

    BalasPadam
  10. hamboiii bujang ensem ni punyer kaki tak hengatttt..

    BalasPadam
  11. anak saudara sy dari umur setahun lebih lagi dah ada ipad. skarang dah mahir. sama naik dgn mak sdaranya. huhu

    pendpt sy tak perlu kut. cukup lah yg kita punya. nti dia besar mengamuk nk macam2 gadget bru rasa. hoho

    BalasPadam
  12. kalau aku, aku tak bg anak aku bljar mende3 selagi tak tiba msanya. Muehehehe

    BalasPadam
  13. Anak2 saya hanya main gadget pada waktu diorg kat umah...
    tapi bila sampai masa main kat luar, saya akan simpan gadget tu...
    walaupun zamn sekrg zaman gadget, sebagai ibu sy kena galakkan anak2 bermain xtiviti luar juga...

    BalasPadam
  14. skrg ni ramai budak2 yang dah tak bermain mcm dulu, semuanya hanya duduk mengadap tablet dan gadget masing2.. hubungan kekeluargaan pun makin renggang.. sebenarnya boleh tapi ibu bapa memainkan peranan penting dalam memantau anak2 dalam penggunaan gadget :)

    BalasPadam
  15. tak perlu!
    saya memang tak layan anak2 nak gadget ni.. dah kerja nanti biar diaorg beli sendiri!

    BalasPadam
  16. Anak sy yg sulung tu mmg main gajet tp nengok pd keperluan jugak sbbnya saya control dan gajet yg ada pun hak ayahnya. Cuma sbg parents kita kena control anak kita. Mcm saya still galakkan anak aktif di padang dan baca buku bila ada kelapangan. Sbb dah masuk zaman ini saya pun taknak anak ketinggalan dlm bidang teknologi dan it.

    BalasPadam